بازدید 12570
۲
جهانگیری در حالی آمار یک و نیم میلیونی داد که:

مردم یادشان هست که او وعده دهنده میلیونی اشتغال را فریبکار خوانده بود!

در ایام انتخابات ریاست جمهوری امسال بود که محمدباقر قالیباف اعلام نمود، اگر رأی بیاورد در دوره چهار ساله ریاست خود بر قوه مجریه حدود 5 میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. در همان زمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد چند میلیون شغل را غیرعملی و در راستای فریب دادن مردم دانست. سؤال مطرح این است، آیا ادعای ایجاد چند میلیون شغل در 4 سال برای فریب مردم بوده یا واقعاً امکان پذیر بوده؟!
کد خبر: ۷۴۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ 21 October 2017
در ایام انتخابات ریاست جمهوری امسال بود که محمدباقر قالیباف اعلام نمود، اگر رأی بیاورد در دوره چهار ساله ریاست خود بر قوه مجریه حدود 5 میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. در همان زمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد چند میلیون شغل را غیرعملی و در راستای فریب دادن مردم دانست. سؤال مطرح این است، آیا ادعای ایجاد چند میلیون شغل در 4 سال برای فریب مردم بوده یا واقعاً امکان پذیر بوده است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، بیکاری از آن جمله معضلاتی است که تقریباً گریبان همه خانوارهای ایرانی را گرفته و از همین رو در دوران انتخابات ریاست جمهوری تقریباً تمام کاندیداها به آن اشاره می کردند و راهکارهایی را نیز جهت از بین بردن این معضل ارائه می دادند. در این بین، محمدباقر قالیباف بعد از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: امروز من متعهد می‌ شوم و با توکل به خداوند منان و به پشتوانه شما، دولت مردم را تشکیل می ‌دهم و در دوره چهار ساله با انقلاب اقتصادی درآمد کشور را به دو و نیم برابر افزایش، 5 میلیون شغل ایجاد کرده و نظام مالیاتی را به نفع 96 درصد مردم تغییر دهم. از همه مهم ‌تر برنامه مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری قشرهای کم درآمد اجرا خواهم کرد.

بعد از این اظهارات قالیباف، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به این سخنان گفت: ظرفیت اقتصاد مشخص است که چه مقدار شغل می توان ایجاد کرد؛ بنابراین، کسی که بگوید چند میلیون شغل ایجاد می کنم، معلوم است می خواهد مردم را فریب دهد!

قبل از بررسی اینکه آیا ادعای ایجاد چند میلیون شغل در چهار سال به منظور فریب مردم بوده یا اینکه واقعا امکان پذیر می باشد، ذکر این نکته ضروری است که در پایان برنامه ششم توسعه (سال 1400) نرخ بیکاری کشور باید به 8.6 درصد برسد و این امر در شرایطی رخ خواهد داد که کشور سالانه 960 هزار شغل ایجاد کند؛ یعنی طی 4 سال باید 3 میلیون و 840 هزار شغل ایجاد شود؛ بنابراین، ایجاد چند میلیون شغل، طبق اسناد بالادستی کشور از وظایف دولت بوده و باید این کار صورت گیرد.

بعد از گذشت چند ماه از انتخابات ریاست جمهوری و واکنش اسحاق جهانگیری به صحبت های محمدباقر قالیباف در مورد ایجاد 5 میلیون شغل در چهار سال، این بار خود اسحاق جهانگیری در روز ملی استاندارد اعلام کرد، شش ماهه اول امسال حدود 1.5 میلیون شغل ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: در فصل بهار امسال 703 هزار شغل و در فصل تابستان نیز 795 هزار شغل ایجاد شده است. ارقامی که توسط رئیس مرکز آمار ایران و همچنین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز تأیید شدند.

امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران امروز مورخه 29 مهر ماه 1396 طی مصاحبه ای اظهار داشت: به ترتیب از بهار و تابستان سال گذشته تا به امسال  700 و 790 هزار شغل ایجاد شده است. همچنین علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جلسه شورای عالی اشتغال عنوان نمود که در پنج ماهه نخست سال جاری حدود 427 هزار و 991 دفترچه بیمه صادر شده است و با توجه به اینکه در ازای هر دو شغل رسمی یک شغل غیررسمی ایجاد می شود، می توان گفت که حدود 700 هزار شغل از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال ایجاد شده است.

بنابراین مطابق با آنچه اسحاق جهانگیری با استناد به آمار مرکز آمار ایران بیان نموده و توسط رئیس مرکز آمار ایران و همچنین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تأیید شده است، وقتی که دولت قادر است در شش ماه 1.5 میلیون شغل ایجاد کند، ایجاد 5 میلیون شغل در 4 سال امری غیرطبیعی نبوده و برای فریب مردم بیان نشده است.        

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۵
انتشار یافته: ۲
والا ما که همچنان دوروبریهامون که بیکاربودن بیکارن نمی دونم این شغلهاروبرای کی درست کردن که مردم عادی چیزی احساس نمی کنن وروزبه روز وضعشون بدترمیشه
سلام،
مسئولیت سخنان گوینده با خودشان است، ولی شنونده نیز باید عاقل باشد.
و من ا... توفیق
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر