بازدید 10216
پیمانه اقتصادی؛

از «دلیل حذف یارانه‌ خانوارها در ماه‌های گذشته» تا «تصادف خودروسازی آمریکا با سیاست‌های ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون بدهی ۶۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی ایرلاین‌ها به دولت، نبض پایان هفته بورس، چراغ سبز پوتین به بیت‌کوین، سنگ آهن ارزان تر؛ قیمت نفت گران تر، تمایل اوپک و روسیه برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت، سمت و سوی قیمت طلا تا سال 2020، قیمت سکه در بازار تهران و گرانی دوباره دلار با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 19 October 2017
از «دلیل حذف یارانه‌ خانوارها در ماه‌های گذشته» تا «تصادف خودروسازی آمریکا با سیاست‌های ترامپ»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بدهی ۶۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی ایرلاین‌ها به دولت، نبض پایان هفته بورس، چراغ سبز پوتین به بیت‌کوین، سنگ آهن ارزان تر؛ قیمت نفت گران تر، تمایل اوپک و روسیه برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت، سمت و سوی قیمت طلا تا سال 2020، قیمت سکه در بازار تهران و گرانی دوباره دلار با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها  را در بر دارد.


بدهی ۶۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی ایرلاین‌ها به دولت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش ۷۵۰ میلیارد تومانی بدهی ایرلاین‌ها به دولت خبر داد. منصور ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان بدهی بود که با پیگیری‌هایی که در مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام شد، این میزان به ۶۵۰ میلیارد تومان رسید. وی با تأکید بر اینکه خرید جاری سوخت ایرلاین‌ها در حال حاضر به صورت نقدی محاسبه می‌شود، اظهار کرد: میزان بدهی سنواتی ایرلاین‌ها نیز در حال کاهش است. این بدهی متعلق به خطوط مختلف ایرلاین‌هاست که ۱۲ خط هستند. بیشترین بدهی نیز متعلق به ماهان و آسمان بود که این دو شرکت هواپیمایی بدهی خود را تسویه کردند.

دلیل حذف یارانه‌ خانوارها در ماه‌های گذشته

یک مقام مسئول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به پرسشی درباره حذف یارانه ثروتمندان گفت: فعلاً حذف یارانه‌ها متوقف شده است.  وی افزود: از سرگیری مجدد حذف یارانه خانوار غیرنیازمند در انتظار تصمیم هیأت دولت جدید است. این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چرا برخی خانوارها در ماه‌های گذشته با حذف یارانه‌شان مواجه بوده‌اند، گفت: معمولاً لیست 200 تا 300 هزار نفر هر ماه با مشکلات واریزی مواجه می‌شوند که بیشتر از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. وی افزود: با رفع اشکال، یارانه این خانوار واریز می‌شود، بنابراین حذف یارانه نداشتیم. به گزارش فارس، اخیراً احمد میدری معاون رفاهی وزیر رفاه از حذف بیش از 4 میلیون نفر یارانه‌بگیر غیرنیازمند در سال‌های گذشته خبر داده است. 

هفته سبز حافظ با رشد ۱۰۸ واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه بیست و ششم مهرماه 96 با افزایش 108 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 85 هزار و 768 واحد رسید. این پنجمین روز پیاپی در هفته جاری بود که شاخص کل بورس در مسیر صعودی حرکت کرد. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته باز هم شاهد روند اکثر صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 34 واحدی به رقم 27 هزار و 712 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 42 واحدی، عدد 17 هزار و 503 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 32 واحدی به رقم 13 هزار و 241 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.11 درصد، 100 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 833 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 171 واحد افزایش به رقم 59 هزار و 531 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با کاهش 263 واحد معادل 0.14 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 988 واحد را به نمایش گذاشت. در این روز باز هم شاهد نقش مثبت نماد فولاد بودیم. بر این اساس، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 75 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشت.

از «» تا «»

پوتین به بیت‌کوین چراغ سبز نشان داد

طبق گفته نیکولای نیکیفوروف، وزیر ارتباطات روسیه، پس از دیداری در پشت درهای بسته، رئیس‌جمهور، ولادیمیر پوتین فرمان ایجاد یک پول دیجیتال ملی را صادر کرده است. آقای وزیر گفت که هنگامی که پول دیجیتال یا کریپتوروبل ایجاد شود، سرمایه‌گذاری در سایر ارزهای دیجیتال ممنوع می‌شود و مقررات سرمایه‌گذاری در کریپتوروبل هم کاملا با دولت تنظیم می‌شود. نیکیفوروف گفت: من کاملا با اطمینان اعلام می‌کنم که ما فقط به یک دلیل ساده کریپتوروبل را به راه خواهیم انداخت: اگر ما این کار را نکنیم همسایگان ما در جامعه اقتصادی اوراسیا ظرف چند ماه این کار را خواهند کرد. طبق گفته‌های آقای وزیر، تمام فعالیت‌های مالی‌ که با کریپتوروبل انجام می‌شود، مشمول مالیات خواهد شد. همچنین مالیات بر هر گونه ارزش افزوده هم اعمال خواهد شد. در هنگام خرید و فروش کریپتوروبل، نرخ سود برابر با ۱۳ درصد خواهد بود. در هنگام تبدیل کریپتوروبل به روبل روسی اگر دارنده نتواند برای وجود کریپتوروبل خود توضیحی ارائه کند، مالیاتی که به او تعلق می‌گیرید ۱۳ درصد کل خواهد بود. طبق گفته معاون وزیر توسعه اقتصادی اولگ فومیچف، این پول دیجیتال به بازارهای بین‌المللی انتقال خواهد یافت. او تأکید کرد چرخش این پول تنها در بازارهای داخلی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. جزئیات بیشتر

در بازارهای جهانی سنگ آهن ارزان تر شد

آخرین شاخص قیمت مؤسسه پلاتس برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۶۲ دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است که ۸۵ سنت هر تن خشک افت روزانه داشته است. در بازار واردات سنگ آهن چین فروشنده ها قیمت ها را کمی پایین آوردند تا تمایل به خرید افزایش یابد. در بورس سنگاپور قیمت قرارداد نوامبر سنگ آهن ۱.۲ دلار افت داشته ۶۱.۶۵ دلار هر تن خشک سی اف آر شمال چین ثبت شد. در شمال چین کارخانه های زیادی با دستور کاهش اجباری تولید مواجه هستند از این رو تمایل به خرید سنگ آهن کم شده است. در تانگشان و ووان کارخانه ها کاهش تولید را آغاز کرده اند و این امر تقاضای سنگ آهن فاین را پایین آورده است.از طرفی محموله های سنگ آهن زیادی در راه چین است و کمبود موجودی نیز در بازار نیست. به گزارش بورس کالای ایران، رشد قیمت بیلت هم کمکی به بازار سنگ آهن نکرده و آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۵۵۵.۵ دلار هر تن درب انبار بوده است که ۶ دلار هر تن رشد روزانه داشته است.

افزایش بهای نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا و افزایش تنش ها در خاورمیانه

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه، کاهش موجودی نفت ایلات متحده آمریکا و افزایش نگرانی در مورد تنشهای خاورمیانه می باشد. ورود نیروهای عراقی به منطقه نفت خیز کرکوک و گرفتن کنترل منطقه از دست نیروهای کرد موجب شده است که نگرانی ها راجع به صادرات نفت از سوی دومین صادر کننده نفت اوپک افزایش یابد. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، ۲۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۸.۱۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۲.۰۳ دلار صورت گرفت. جزئیات بیشتر

تمایل اوپک و روسیه برای تمدید قرارداد کاهش تولید نفت

مدیر عامل شرکت توتال در روز چهارشنبه گفت که احتمال تمدید قرارداد کاهش تولید نفت از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تولید کنندگان بزرگ نفتی من جمله روسیه، وجود دارد، چراکه روسیه و شرکت نفتی آرامکوی عربستان سعودی، موافق نیاز بازار به حمایت بیشتر هستند. به نقل از رویترز، پاتریک پایان در حاشیه کنفرانس نفت و پول به خبرنگاران گفت: «عربستان سعودی و روسیه واقعا بر این استراتژی، برای پشتیبانی از بازار، مصمم هستند.» وی گفت: بازدید اخیر پادشاه عربستان سعودی از مسکو "نشانه ای واضح است (که) منافع هر دو کشور در گروی حمایت از بازار است... اگر شاهد تمدید این قرارداد باشیم، من تعجب نخواهم کرد". جرئیات بیشتر

سمت و سوی قیمت طلا تا سال 2020

جف کریستین، تحلیلگر برجسته مؤسسه سرمایه گذاری سی پی ام گروپ در مصاحبه ای تأکید کرد: تا سال 2020 و 2022 میلادی، شاهد افزایش چشمگیر قیمت طلا و ثبت رکوردهای تازه ای خواهیم بود. بر اساس این گزارش اظهارات کریستین در حالی است که قیمت طلا در ماه های اخیر در دامنه 1200 و 1300 دلاری در نوسان بوده است. وی در ادامه تصریح کرد: میانگین قیمت طلا در سال های مذکور به بیش از 1650 تا 1700 دلار در هر اونس خواهد رسید و افزایش قیمت طلا تا این سطح نشان می دهد که این فلز گرانبها خواهد توانست رکورد 2000 دلاری را نیز بزند. این تحلیلگر اقتصادی پیش بینی کرده است که در کوتاه مدت قیمت هر اونس طلا می تواند تا سطح 1360 دلار افزایش یابد. طی ماه های آینده احتمالا قیمت هر اونس طلا تا 1340 و 1360 دلار خواهد رسید. به نظر من تا اواخر نوامبر یا اوایل دسامبر می توان به این سطوح قیمتی دست یافت.
 
وی اظهار داشت: در سال 2018 میلادی نیز تخولات بازار طلا تا حد زیادی به بازارهای مالی جهان بستگی خواهد داشت. اگر بازارهای مالی جهان با نوسانات شدیدی روبه رو شود، قیمت طلا در سال آینده نیز با رشد فزاینده ای روبه رو می شود. کریستین پیش بینی کرده است که قیمت نقره نیز طی ماه های آینده به حدود 19 دلار در هر اونس افزایش می یابد. جزئیات بیشتر

سکه در بازار تهران با چه قیمت هایی فروخته شد؟

روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با ۱۱۰۰ تومان افزایش قیمت، به یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید. به نقل از مهر، در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۷ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۲ هزار تومان بود. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۱ دلار و ۸۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۲۳ هزار و ۲۸ تومان است.

گرانی دوباره دلار با کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها

در پنجمین روز کاری بازار آزاد ارز در هفته جاری همانند روز قبل، شاهد روند روبه رشد دلار آمریکا، یورو و درهم امارات بودیم. بر این اساس، هر دلار آمریکا با افزایش 8 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 176 ریال فروخته شد. رشد تقاضای آربیتراژی در کنار کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها از دلار حمایت کرد. هر یورو نیز با افزایش 51 ریال مواجه شد و به رقم فروش 47 هزار و 534 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز چهارشنبه، 10 هزار و 991 ریال قیمت گذاری شد که نسبت روز سه شنبه، 29 ریال گران تر فروخته شد. 



تصادف خودروسازی آمریکا با سیاست‌های ترامپ

احیای صنعت خودروی آمریکا یکی از محورهای تبلیغاتی ترامپ در مبارزات انتخاباتی سال گذشته بود. او وعده داده است که آمریکا رادوباره به قطب صنعت خودرو جهان تبدیل کند؛ اما در عمل با به چالش کشیدن پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی، نفتا، آینده این صنعت را با مخاطرات جدی مواجه ساخته است. ترامپ وعده داده بود خودروسازان را به سرمایه‌گذاری و احداث کارخانه در آمریکا وامی‌دارد. اما با لغو قریب‌الوقوع نفتا، کمتر خودروسازی حاضر خواهد شد با پرداخت تعرفه‌های سنگین گمرکی، به فعالیت در این کشور ادامه دهد. به نقل از دنیای اقتصاد، پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی بیش از ۲۳ سال قدمت دارد. این توافق، ارتباطات اقتصادی آمریکا، کانادا و مکزیک را با یکدیگر تنظیم کرده و موجب تقویت صنعت خودروی این کشورها، در بازار رقابت جهانی شده است. برای خودروسازان آمریکایی، لغو نفتا فعالیت زنجیره‌های تأمین را با مشکل مواجه خواهد ساخت و هزینه تولید خودرو را افزایش خواهد داد. مقامات خودروسازی آمریکا اعلام کرده‌اند، در نهایت با این شرایط تطبیق خواهند یافت، اما در فرآیند تطبیق، منافع خود را بر حفظ مشاغل و حیثیت سیاسی ترامپ مقدم خواهند شمرد و دیگر خود را موظف نمی‌دانند که با وعده سرمایه‌گذاری و تولید در آمریکا، رئیس‌جمهوری را خشنود سازند، زیرا این وعده‌ها به امید ثابت ‌ماندن تعرفه‌ها، بخشودگی مالیاتی صنایع و کاهش قوانین داده شده بود. خودروسازان کماکان به ارائه خدمات به مشتریان آمریکایی خود ادامه خواهند داد اما مزیتی برای سرمایه‌گذاری در این کشور در نظر نخواهند گرفت. در عوض، آنها ورود قطعات و مونتاژ خودروها را در کشوری انجام خواهند داد که کارآیی و سود بیشتری عایدشان شود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر