بازدید 12049
۶
مروری بر روزنامه‌های شنبه ۲۲ مهرماه؛

سناریوهای آمریکایی در قبال ایران/چراغ سبز اصلاح‌طلبان به ائتلاف با اعتدالیون/ایران هراسی ترامپی/ناگفته‌هایی از سازمان «گدایان» ‌در تهران/گلایه زائران از افزایش هزینه‌های اربعین/فروش داروی قاچاق در مطب پزشکان!

اظهارات روز گذشته ترامپ درباره برجام، پاسخ‌های رئیس جمهور روحانی و واکنش‌ها و تحلیل‌های مختلف درباره رفتارهای احتمالی آمریکا در قبال برجام و تحریم سپاه، چراغ سبز اصلاح‌طلبان به ائتلاف با اعتدالیون، خروج واشنگتن و تل آویو از یونسکو، آشتی ملی بین فتح و حماس، بازی آمریکا با تروریسم و ناگفته‌های علی اکبر حیدری فرد از کهریزک و وقایع سال ۸۸ از محورهایی است که موضوع گفت وگو و گزارش‌های خبری- تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۳۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۶ 14 October 2017
اظهارات روز گذشته ترامپ درباره برجام، پاسخ‌های رئیس جمهور روحانی و واکنش‌ها و تحلیل‌های مختلف درباره رفتارهای احتمالی آمریکا در قبال برجام و تحریم سپاه، چراغ سبز اصلاح‌طلبان به ائتلاف با اعتدالیون، خروج واشنگتن و تل آویو از یونسکو، آشتی ملی بین فتح و حماس، بازی آمریکا با تروریسم و ناگفته‌های علی اکبر حیدری فرد از کهریزک و وقایع سال ۸۸ از محورهایی است که موضوع گفت وگو و گزارش‌های خبری- تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه‌های امروز شنبه، ۲۲ مهرماه در حالی منتشر شد که روز گذشته، سخنرانی ضد ایرانی ترامپ و پاسخ رئیس جمهور کشورمان، دقایقی بعد از آن به سرخط خبرهای بین المللی تبدیل شد.

روزنامه‌های امروز ایران، در صفحات نخست خود علاوه بر انتخاب تیتر‌ها و تصاویر مختلف درباره سخنرانی روز گذشت ترامپ درباره برجام و پاسخ قاطع روحانی به او تحلیل ها، یادداشت‌ها و سرمقاله‌های متعددی را نیز در این باره منتشر کردند.

با مروری بر صفحات نخست روزنامه‌ها آنچه بیشتر به چشم می‌آید، تفاوت انعکاس سخنرانی‌های برجامی روز گذشته دو رئیس جمهور ایران و آمریکا در روزنامه‌های اصلاح طلب و اصولگراست. روزنامه‌های اصلاح طلب و نزدیک به دولت با انتخاب تیترهایی سخنرانی روز گذشته ترامپ را به عنوان ناتوانی آمریکا در بر هم زدن برجام قلمداد کردند و با تعابیری همچون «ترامپ حرف جدیدی نزد»، «فقط نق زد» «جهان مقابل ترامپ» و ... سخنان او را فاقد تأثیر منفی بر برجام دانستند و البته در یادداشت‌ها و سرمقاله‌های خود این موضوع را دقیق‌تر بررسی و آینده برجام و رفتار‌های آمریکا در قبال آن را تحلیل کردند.
روزنامه شرق با اشاره به واکنش‌های ضد آمریکایی ایرانیان پس از سخنرانی ترامپ، «ایران ایستاده است» را تیتر کرد و خراسان گزارش با تیتر «رونمایی ترامپ از برجام زخمی» را در صفحه نخست خود گنجاند.
روزنامه قانون در کنار تصویر ترامپ تیتر «محور حقارت» را جای داد و نوآوران ترامپ تسلیم برجام شد را تیتر کرد. ابتکار نیز شکست ترامپ در مقابل برجام را تیتر یک خود کرد.

اما روزنامه‌های منتقد دولت با انتخاب تیترهایی متفاوت، سخنان روز گذشته ترامپ را نوعی پاره کردن برجام توسط او قلمداد کردند.

روزنامه وطن امروز تیتر یک شماره امروزش با تیتر «برجام را پاره» را در کنار تصویر ترامپ در حال سخنرانی قرار داد و افکار در کنار تصویر مونتاژ شده روحانی و ترامپ در مقابل هم عنوان «برجام بی سرانجام» را قرار داد.

کیهان، اما عبارت «ترامپ برجام را حفظ کرد/امتیاز‌ها برای آمریکا محدودیت‌ها برای ما!» را که عنوان گزارش تحلیلی امروزش است، تیتر یک صفحه نخست خود انتخاب کرد.

با نگاهی به عناوین اصلی روزنامه‌ها مشخص می‌شود، گروهی از روزنامه‌ها معتقد به نافرجامی اقدامات ترامپ در قبال برجام هستند و گروهی دیگر سخنان روز گذشته ترامپ را پایان برجام یا به عبارتی پاره شدن برجام توسط او قلمداد می‌کنند.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها، سرمقاله‌ها و گزارش‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

ایران هراسی ترامپی
محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس و مدیرمسئول روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: بالاخره ترامپ استراتژی خود درمقابل جمهوری اسلامی را با سیاهه‌ای از اتهامات اثبات نشده اعلان داشت. او به روش دوره گردهای هالیوودی سعی در وارونه نمایی مفاهیم داشت. او که در راس بزرگترین حامی تروریسم دولتی قرار دارد با نسبتهای دروغ به دنبال موج جدید ایران هراسی برای فروش مابقی تسلیحات است.
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز شنبه ۲۲ مهر :
درواقع این روز‌ها اقدامات ترامپ در صدر اخبار جهان است. کُری‌خوانی‌های او و رهبر کره شمالی حجم بسیاری از اخبار را اشغال کرده است. قرارداد‌های جدیدِ او در فروشِ تسلیحات نظامی، موجی از نگرانی برای رشدِ عنان‌گسیخته جنگ‌افزار‌ها در جهان ایجاد کرده است. نوع برخورد او نیز با برجام، مساله داغ رسانه‌ها شده و افکار عمومی جهان را حساس به تصمیم خود کرده است. البته این حجم از گردوخاک، ادامه همان اقدامات و شعارهای خبرسازِ او تا پیش از این بود. مسائلِ قانون برخورد با مهاجران و خروج از یونسکو و برجام، مهم‌ترین مسائلی بود که او تاکنون بانیِ آن بوده‌است. همه این رفتار‌ها در چارچوب منطق سیاسی، توجیه‌ناپدیر و آشوب‌ناک تفسیر می‌شود. به همین علت حتی صدای پاره‌ای از جمهوری خواهان را هم درآورده است و نقدهای جدی به او در آمریکا وارد می‌شود. البته به نظر نمی‌رسد ترامپ چندان اهمیتی به این نقد‌ها بدهد. او از اساس با منطقِ دیگری وارد دنیای سیاست شده است. او به رسمِ سابقه خود در فروشِ املاک، با ایجاد هیاهو و تاکید بر سود پانزده میلیارد دلاری ایران از برجام، به دنبالِ زیان‌بار نشان دادنِ برجام است. او با منطقِ تجارتِ ملک، چندان در تخفیفِ برجام می‌کوشد تا بتواند آن را با کم‌ترین هزینه به برجام‌های دیگر بفروشد!
 
در واقع او با منطقِ بنگاه‌داری، سیاست‌ورزی می‌کند و تاجرانه مهره‌های بازی سیاسی خود را تکان می‌دهد. او در این مدت هر کاری کرد تا قراردادهایی را که قبول ندارد فسخ کند. در این‌میان نه از برخورد با مهاجران گذشت و نه از خروج از یونسکو. هر دو تصمیم را نیز بدون ذره‌ای تردید و با جسارت تمام گرفت. اما به نظر می‌رسد زیرِبارِ هزینه سرسام‌آورِ خروج از برجام نرود؛ لذا ترجیح می‌دهد مطابقِ سنتِ تجاریِ خود، آن‌قدر بر سرِ مال بکوبد و هزینه نگهداری از برجام را بالا ببرد تا در نهایت یا ایران خود از برجام خارج شود و یا تحت فشار مجبور به مذاکره جهت برجام‌های دیگر شود! او امید دارد که شاید با فشار به ایران، بتواند ایران را راضی به برجام دوم درخصوص مسائل اختلافیِ غیربرجامی نماید. تا شاید از این طریق، ضرری را که معتقد است در برجام به آمریکا تحمیل شده است، جبران نماید اقدام خصمانه اخیر آمریکا در گنجاندنِ نامِ سپاه در لیستِ سازمان‌های تروریستی را نیز باید در همین چارچوب تفسیر کرد. 
 
ما در داخل، اما باید هشیاری خود را حفظ کنیم. هر تصمیمی که ترامپ بگیرد در سایه همدلی و اتحاد ما، خطراتش کمانه می‌شود. آرامش و انسجام ما ضامن سلامت ما در عبور از این گردنه‌ها خواهد بود. به هر حال تقابل ترامپ با ایران برمحبوبیت ما خواهد افزود، رابطه سپاه و مردم ایران با این دشمنی بیش ازپیش تقویت خواهد شد و براقتدار و صلابت این نیرو افزوده خواهد شد.

نمایشگاه‌های پارکی را قدغن کنید!
 
صادق زیباکلام که بیتشر به خاطر اظهارات و یادداشت‌ها سیاسی در مطبوعات کشور شناخته شده است، در نامه سرگشاده به شهردار تهران که قانون در شماره امروز منتشر کرده، از او خواسته است، نمایشگاه‌های پارکی را قدغن کنند!
 
در این نامه آمده است: برپایی نمایشگاه‌های موقت و دایمی در بوستان‌های شهری، سیاستی بود که در دوره پیشین مدیریت شهری تهران به طور جدی دنبال شد و در مناسب‌های مختلف، بخشی از بوستان‌های پرتردد پایتخت در اختیار برگزاری این نمایشگاه‌ها قرار گرفت. این سیاست، بار‌ها مورد نقد کارشناسان قرار گرفت و نظرات مثبت و منفی بسیاری درباره آن مطرح شد و این بار، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در نامه‌ای به شهردار تهران، خواستار تجدید نظر در برپایی غرفه‌های نمایشگاهی بوستان‌ها شده است. زیبا کلام در این نامه خطاب به محمد علی نجفی آورده است: «مستحضر هستید که فضای سبز به طورکلی و پارک بالاخص درکلانشهر تهران بسیار محدود است. روزانه شهروندان زیادی به‌منظور هواخوری، ورزش، تمدداعصاب، قدم زدن و بهره‌برداری‌های مشابه به پارک‌ها مراجعه می‌کنند. یکی از پارک‌های مهم در مرکز شهر «پارک لاله» است که روزانه پذیرای کسرقابل توجهی از شهروندان می‌باشداما اغلب قسمت‌هایی از آن در خدمت همایش‌ها و مناسبت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، ملی و انقلابی قرار می‌گیرد». زیبا کلام با انتقاد نسبت به برپایی نمایشگاه‌ها در بوستان لاله و سایر بوستان‌های پایتخت خطاب به شهردار تهران تاکید کرده است: «برپایی نمایشگاه به‌مناسبت دهه مبارک فجر، هفته دولت، سیزده آبان، هفته دفاع مقدس، سوگواری‌ها، جشن‌ها وسایر مناسبت‌ها، باعث می‌شود تا بخش‌هایی از پارک از دسترسی مراجعه‌کنندگان خارج شود. اما این اواخر فاجعه دیگری اتفاق افتاده و آن برپایی چادرهایی در قسمت باز ومرکزی پارک، تحت عنوان «نمایشگاه‌پاییزه:عرضه مستقیم کالا» است. صورت مساله روشن است. شهرداری چادر‌ها و دکه‌ها را به غرفه‌داران برای کسب درآمد اجاره می‌دهد». این استاد دانشگاه تهران تصریح کرده است: «جناب دکترنجفی، اینکه فضای سبز متعلق به مردم، وسیله‌ای برای برگزاری انواع تبلیغات یا برپایی بازار روز به‌منظورکسب درآمد شود، تاسف آوراست. حاجت به گفتن نیست که عرضه موادغذایی وبه‌ویژه فست فود‌ها چه بلایی از نظرزیست‌محیطی بر سرفضای سبزپارک می‌آورد. استدعا دارم دست کم در این چهارسالی که مسئولیت شهرداری برعهده جنابعالی است، برپایی مناسبت‌ها اعم از ملی، فرهنگی، سیاسی یا تجاری را غدغن بفرمایید». نامه اعتراضی استاد دانشگاه تهران به شهردار تهران در شرایطی صورت گرفته که بوستان‌های شهری، جزو فضاهای عمومی شهری بوده و بهره‌برداری از آن، حق تمامی شهروندان است و انتفاع بردن از آن نیز نباید انحصاری باشد. درچنین شرایطی، اجاره دادن فضاهای عمومی شهری و کسب درآمد از آن، بی آنکه ضابطه و نظارتی بر آن باشد، جای سوال است و باید دید واکنش شهردار تهران به نامه زیباکلام و تصمیم‌گیری درباره چگونگی بهره‌برداری از بوستان‌های شهری چه خواهد بود؟

سناریوهای آمریکایی در قبال ایران
 
مهدی محمدی نیز در سرمقاله امروز وطن امروز به اظهارات اخیر ترامپ از زاویه‌ای دیگر پرداخت و نوشت: یکم‌ـ ترامپ در راهبرد جدید خود پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد. طبق قانون کروکر-کارین مصوب سال ۲۰۱۵ اکنون توافق در اختیار کنگره قرار دارد و باید ظرف مدت ۶۰ روز درباره آن تصمیم بگیرد. ترامپ به صراحت گفت: در صورتی که کنگره و متحدان آمریکا با اصلاحات مدنظر او موافقت نکنند، برجام را لغو خواهد کرد. اصلاحاتی که ترامپ در پی آن است مشخصا بازرسی از مراکز نظامی، گنجاندن محدودیت برنامه موشکی ایران در برجام و حذف سقف‌های زمانی تعهدات ایران در برجام را دربرمی‌گیرد. اگر ترامپ واقعا بر انجام این اصلاحات مصر باشد و کنگره نیز در مصوبات روزهای آینده خود بر این موضوع صحه بگذارد، آن وقت می‌توان گفت: او عملا برجام را پاره کرده و این توافق تمام شده است.
عناوین اخبار روزنامه وطن امروز در روز شنبه ۲۲ مهر :  برجام را پاره کرد ؛ پایان بازی یا بازی پایانی ؛ روحانی: به برجام نه ماده‌ای اضافه می‌شود، نه تبصره‌ای و نه بندی ؛ ممکن است به تعهدات‌مان در برجام پایان دهیم ؛ تیر به خودی در جنگ ارزی؟ ؛ پرتاب توپ در زمین کاذب راه‌حل نیست ؛ حالا که آمریکا بدعهد است اقتصاد داخل را بچسبید ؛
دوم ـ. سناریوی دیگر این است که ترامپ دست بالا را گرفته تا چانه بزند. در این سناریو، او جایی در ۶۰ روز آینده از برخی از درخواست‌های خود درباره مذاکرات مجدد درباره متن برجام کوتاه خواهد آمد و در عوض خواهان مذکرات مکملی در حوزه منطقه‌ای و موشکی خواهد شد. این چیزی است که بعید است اروپایی‌ها هم با آن مخالف باشند همچنان که مکرون رئیس‌جمهور فرانسه چیزی شبیه به آن را بیان هم کرده است. این بدترین حالت ممکن است: یعنی آمریکا خود را از برجام کنار بکشد، سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال کند، هزینه‌ای ندهد و تازه‌خواهان امتیازهای بیشتر در حوزه‌های فراهسته‌ای هم باشد.
 
سوم- برخی جزئیات فنی در روزهای آینده مشخص خواهد شد. مثلا بسته به نحوه تغییر دو فهرست FTO (فهرست سازمان‌های تروریستی در آمریکا) و SDGT خواهیم دانست که ترامپ دقیقا سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کرده یا اینکه صرفا همانطور که در قانون کاتسا آمده خواستار اعمال مجازات‌های مرتبط با گروه‌های تروریستی ذیل فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ علیه سپاه شده است. هر کدام که باشد، تقریبا روشن است که متوقف‌کردن برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران –یعنی همان دو برنامه‌ای که ایران را از خطر جنگ در امان نگه داشته- اولویت اصلی ترامپ است.
 
چهارم- مسیر روزهای آینده بشدت به رفتار ایران وابسته است. آمریکا اکنون عملا از برجام خارج شده و مسیر آینده خود را بر اساس نوع واکنش ایران تنظیم خواهد کرد. هیچ چیز برای آمریکا مهم‌تر از این نیست که جامعه و حکومت در ایران را به دو دسته موافقان و مخالفان مذاکرات بر سر برنامه موشکی و منطقه‌ای تقسیم کند. اگر چنین شکافی ایجاد نشود آمریکا قطعا بازی را باخته است. از آن مهم‌تر، آمریکا می‌خواهد به آشتی و همزیستی میان تحریم‌ها و برجام رسمیت بدهد و ایران رسما بپذیرد که تعهدات خود در برجام را حفظ کند بدون توجه به اینکه آمریکا چه تحریم‌های شدیدی وضع کرده است. این روند را هم تنها زمانی می‌توان متوقف کرد که آمریکا بداند، حد پایبندی ایران به برجام عدم بازگشت تحریم‌هاست.

چراغ سبز اصلاح‌طلبان به ائتلاف با اعتدالیون
 
اعتماد در گزارشی از چراغ سبز اصلاح طلبان به ائتلاف اعتدالیون خبر داد و نوشت: عارف در دیدار با جوانان حزب اعتدال و توسعه گفته است: به ائتلاف با گروه‌های همسو اصرار داریم.
محمدرضا عارف با تأکید بر اینکه اعلام راهبرد انتخاباتی برای انتخابات سال ۹۸ بسیار زودهنگام است، مهم‌ترین مساله جبهه اصلاحات را در حال حاضر انسجام‌بخشی به تشکیلات دانست و از همه نخبگان اصلاح‌طلب خواست در مسیر وحدت و همگرایی این جریان سیاسی گام بردارند و به انسجام‌بخشی این جریان کمک کنند.
عناوین اخبار روزنامه اعتماد در روز شنبه ۲۲ مهر :
یکی از دلایل ایجاد تردید در ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها عملکرد فراکسیون امید است. اعضای این فراکسیون در جریان انتخابات ٩٤ با حمایت جریان اصلاحات به بهارستان راه یافتند، اما برخی از آن‌ها نشان دادند که رفیق نیمه‌راه هستند و نباید چندان روی همراهی آن‌ها حساب کرد. برخی از فراکسیون امیدی‌های بعد از انتخابات هیات رییسه مجلس، در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم برخلاف انتظار اصلاح‌طلبان عمل کردند. همین ماجرا‌ها موجب شد که بحث انتشار فهرست اسامی با وجود داشتن مخالفانی در درون فراکسیون، مطرح شد. محمدرضا عارف در دیدار با جوانان اعتدال و توسعه در مورد این فراکسیون نیز توضیحاتی داده است. او گفت: «از همان ابتدای تشکیل فراکسیون امید دو گروه تلاش کردند فراکسیون امید را به حاشیه ببرند. یک گروه افرادی بودند که تلاش کردند با شبیه‌سازی با یکی از ادوار مجلس، تشکیل فراکسیون امید را به زعم خود در راستای ضدیت با نظام و تعبیرات بی‌ربطی از این دست القا کنند. گروه دوم هم کسانی بودند که با نردبان لیست امید وارد مجلس شدند و با همسو شدن با گروه اول و به بهانه آنچه دوری از تندروی نامیدند راه‌شان را از ما جدا کردند در حالی که منش و روش اعضای فراکسیون امید نشان داد هیچ میانه‌ای با تندروی ندارد و به دنبال مطالبات بحق مردم هستند و همواره به شعار اصلی خود که امید، آرامش و رونق اقتصادی است پایبند است.»

عارف ادامه داد: «اگر تاکنون در انتشار نام اعضای فراکسیون امید تعللی صورت گرفت به خاطر ملاحظه حال برخی افراد بود که در جلسات خصوصی برخی ملاحظات شخصی را مطرح می‌کردند ولی در آینده‌ای نزدیک لیست اعضای فراکسیون امید اعلام می‌شود.»
 
انتظار می‌رود که انتشار فهرست فراکسیون امید به این حاشیه‌ها خاتمه داده و وزن آن را مشخص کند. بعد از انتشار این فهرست روشن خواهد شد که چه کسانی و در کدام مقاطع با اکثریت فراکسیون همراهی نمی‌کنند. به این ترتیب کارنامه آن‌ها نزد افکارعمومی مشخص خواهد بود و به اصلاح‌طلبان نیز کمک می‌کند که بعد از دو سال در مورد ائتلاف مجدد یا عدم ائتلاف با آن‌ها راحت‌تر و قاطع‌تر تصمیم بگیرند. پیش از این محمدرضا نجفی، نماینده بابل و عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در این باره به «اعتماد» گفته بود: «تعدادی از نمایندگان در انتخابات با عنوان لیست امید وارد مجلس شدند و بعدا به دلایل مختلف فعالیتی در فراکسیون امید نداشتند. من معتقدم باید این دوگانه را در مجلس حل کنیم و اعلام اسامی اعضای فراکسیون می‌تواند گام نخست برای این تصمیم باشد. قواعد و ساز و کارهای کار پارلمانی و انتخاباتی و تشکیلاتی اقتضا می‌کند فراکسیون با چارچوب روشن‌تر و ترکیب مشخص‌تر فعالیت کند. اعضا، حقوق و تکالیف و تعهدات اعضا مشخص باشد. ضمن اینکه با این کار پاسخ روشنی به افکار عمومی خواهیم داد. این مطالبه مردمی است که به این جریان رأی داده‌اند.»
 
اعضای فراکسیون امید انتشار فهرست را به عنوان راهکاری برای شفاف کردن عملکرد خود برگزیده‌اند و گمان می‌کنند که شفافیت حاصل از آن تکلیف ائتلاف با اعتدالیون را مشخص خواهد کرد. البته منظور از اعتدال رویکرد میانه‌رو‌ها است و نه عقب‌نشینی از مواضع اصلاح‌طلبی. این را محمدرضا عارف می‌گوید. او در دیدار با جوانان اعتدال و توسعه با بیان اینکه شخصا تلاش کردم فعالیت‌هایم رویکرد اعتدالی داشته باشد، عنوان کرد: واژه «اعتدال» نباید به معنای کوتاه آمدن یا سازش تعبیر شود. کشور ما همیشه از افراطی‌گری آسیب دیده است و بسیار خوشحالم که جوانان ما در دهه ۹۰ به موضع اعتدالی روی آوردند.

فروش داروی قاچاق در مطب پزشکان!
 
روزنامه جوان در گزارشی با اشاره به فروش داروی قاچاق در مطب پزشکان نوشت: وقتی نسخه پزشک در هیچ داروخانه‌ای پیدا نمی‌شود حکایت کمبود دارو نیست؛ حکایت پزشکانی است که بنا بر قراردادهایی داروهای خارج از فهرست دارویی کشور را تجویز می‌کنند. همچنانکه اگر برخی پزشکان به جای فرستادن بیمار به داروخانه برای تهیه دارو، خودشان در مطبشان داروخانه برپا کرده‌اند و داروهایی را می‌فروشند که در داروخانه پیدا نمی‌شود، حکایت از دلسوزی آن‌ها برای پیشگیری از سرگردانی بیماران ندارد؛ این پزشکان نسخه‌های غیرقانونی‌ای را که می‌پیچند عرضه می‌کنند؛ داروهایی که به تأکید نایب رئیس انجمن داروسازان ایران قاچاق است. 
عناوین اخبار روزنامه جوان در روز شنبه ۲۲ مهر :
تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور یا همان فارماکوپه یکی از معضلات همیشگی حوزه سلامت بوده و هست؛ معضلی که طی سال‌های بحران دارویی، بحرانی ساختگی را در کنار بحران اصلی به‌وجود آورد، اما همچنان نیز ادامه دارد. پشت پرده این ماجرا هم به پورسانت‌ها و سفرهای خارجی از سوی شرکت‌های دارویی خارجی باز‌می‌گردد و خیلی وقت است که برای رسانه‌ها بر‌ملا شده است. با وجود این، حکایت همچنان باقی است تا جایی که غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو در دولت دوازدهم به‌عنوان یکی از نخستین اقدام‌ها در مجموعه مدیریتی‌اش در نامه‌ای به رئیس سازمان نظام پزشکی، خواستار اطلاع‌رسانی برای خودداری از تجویز هرگونه داروی خارج از فهرست وزارت بهداشت توسط پزشکان و انجمن‌های علمی و تخصصی شد تا از سرگردانی بیماران در تهیه آن نوع دارو‌ها و همچنین بروز کمبودهای غیر‌واقعی در بازار دارویی کشور جلوگیری شود؛ پزشکان متخلفی که به دلایل مختلف به دنبال تجویز داروهای خارج از فهرست دارویی کشور هستند، اما با عرضه این دارو‌ها در مطب خود این مصوبه و نامه‌نگاری‌های پیرامون آن را دور زدند. بگذریم از اینکه فروش داروهای غیر‌مجاز در فضای مجازی هم قوز بالا قوز این ماجرا شده است. داروی قاچاق در مطب پزشکان و آرایشگاه‌هاسودهای کلان میلیاردی قاچاق دارو این حرفه را به لحاظ سود‌آوری هم‌ردیف تجارت اسلحه در دنیا کرده است.
 
آنطور که سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می‌گوید بر‌اساس آمار سازمان بهداشت جهانی یک درصد از دارو‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین ۲۰ تا ۲۵ درصد از دارو‌ها در کشورهای جهان سوم به صورت قاچاق به دست بیماران می‌رسد. نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص آمار داروهای قاچاق در کشور ما معتقد است: در این زمینه در کشور ما آمار دقیقی وجود ندارد، اما طبق گفته‌های مسئولان آمار داروهای قاچاق در کشور ما به حدود ۵ تا ۱۰ درصد می‌رسد. ضمن اینکه در فضای مجازی نیز شاهد فروش غیرقانونی دارو‌ها هستیم که به‌صورت تلفنی به دست مصرف‌کننده می‌رسد و بیمار هیچگونه اطلاعی از کیفیت آن ندارد. 
فاطمی تأکید می‌کند: داروهای قاچاق اغلب در سطح داروخانه‌ها عرضه نمی‌شود و دیده شده که برخی پزشکان در مطب یا برخی از افراد در سالن‌های آرایشی اقدام به فروش غیرقانونی دارو و ملزومات بهداشتی می‌کنند. سکوت در برابر برخورد با متخلفانسود کلان و شاید سوء‌مدیریت موجب شده تا قاچاق دارو و بازار سیاه دارویی همچنان سرپا بماند. 
 
وی درباره خطرات داروهای قاچاق اینگونه توضیح می‌دهد: داروی قاچاق به‌طور کلی یک واژه است که داروهای تقلبی و اصل در آن یافت می‌شود، اما باید توجه کنید که داروهای تقلبی اثرات سوء و جبران‌ناپذیری برای بیمار خواهد داشت. بنا به تأکید این داروساز شرایط نگهداری دارو‌ها از نکات مهم حفظ سلامت آنهاست؛ داروهایی که با روش‌های غیرمجاز از طریق دریا یا خشکی به کشور ما وارد می‌شوند معمولاً از شرایط نگهداری خوبی برخوردار نیستند و پس از کشف معدوم می‌شوند، چون قابل استفاده نخواهند بود. 

گلایه زائران از افزایش هزینه‌های اربعین و پاسخ مسئولان
 
خراسان در گزارشی درباره گلایه زائران به افزایش هزینه‌های پیاده روی اربعین نوشت: در حالی که برخی از زائران اربعین از افزایش هزینه‌های سفر به عتبات با نام‌های مختلف گله‌مند هستند مدیرکل مرزی وزارت کشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت: وگو با خراسان با ابراز تعجب از این گلایه‌ها اظهار کرد: هزینه‌های سفر به عتبات عالیات در اربعین در بحث روادید، هلال احمر و بیمه هیچ تفاوتی با سال گذشته ندارد. مجید آقا بابایی همچنین گفت: دولت برای تامین هزینه سفر اربعین بودجه‌ای در نظر نگرفته ضمن آن که لزومی هم ندارد دولت برای این موضوع ردیف بودجه‌ای ایجاد کند چرا که هزینه‌های سفر اربعین به عتبات بالا نیست. وی درباره ایجاد بازار سیاه فروش بلیت اتوبوس و هواپیما همزمان با شروع سفر اربعین خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که روز یک شنبه (فردا) با حضور وزیر راه برگزار خواهد شد راهکارهای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بررسی می‌شود ضمن آن که مردم هم باید از خرید بلیت اینترنتی خودداری کنند. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره موضوعات مطرح شده با بیان این که تعیین رقم مربوط به روادید توسط دولت عراق تعیین می‌شود، گفت: قیمت روادید امسال تفاوتی با سال قبل ندارد. 

این موضوع یک رفتار متقابل است، همان طور که وزارت خارجه ایران رقمی را برای صدور روادیدهای مسافران عراقی به ایران تعیین کرده است. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: البته ما تلاش کردیم که دولت عراق این هزینه را کم کند، اما آن‌ها موافق نبودند بنابر این موضوع روادید ارتباطی با دولت و ستاد مرکزی اربعین ندارد. آقابابایی درباره رقم ۲۵ هزار تومان بیمه نیز اظهار کرد: این رقم در مقایسه با سال قبل هیچ افزایشی نداشته به ویژه آن که خدماتی که بیمه نسبت به سال قبل ارائه می‌دهد طبق قرارداد منعقد شده افزایش دارد. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص کشور عراق و همچنین اتفاقاتی که سال گذشته برای برخی از زائران رخ داد و نیاز به استفاده از خدمات بیمارستانی و درمانی در صورت بروز حادثه، بیمه شدن زائران بسیار اهمیت دارد. وی گفت: متاسفانه برخی افراد سال گذشته بدون بیمه به این سفر رفتند که خانواده آن‌ها هنوز درگیر مشکلات ناشی از این موضوع هستند. مدیرکل مرزی وزارت کشور درباره رقم شش هزار و ۲۰۰ تومانی مربوط به هلال احمر هم توضیح داد: طبق قانون ارائه خدمات هلال احمر در داخل کشور رایگان است، اما برای خارج از کشور هزینه ارائه خدمات درمانی دریافت می‌شود که رقم مشخص شده برای امسال تفاوتی با سال قبل ندارد. وی گفت: هزینه هلال احمر شش هزار و ۲۰۰ تومان است که با احتساب هزینه‌های پزشک و استقرار نیروی انسانی، دارو و تجهیزات و طبق قانون و اساسنامه باید این مبلغ دریافت شود ضمن آن که ما بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها نسبت به خدمات ارائه شده را کاهش داده ایم. دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره هزینه‌های مربوط به حمل و نقل در ایام اربعین خاطرنشان کرد: ارائه خدمات اتوبوس به زائران ایام اربعین به مرز‌ها همانند سال قبل خواهد بود و مبلغ دریافتی توسط این اتوبوس‌ها تفاوتی نکرده است. 

ناگفته‌هایی از سازمان «گدایان» در تهران
 
آرمان در گزارشی نوشت: یک آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت: شاید همه ما فکر کنیم کودکان سر چهارراه‌ها که مشاغل کاذب دارند، کودکان کار هستند، اما در واقع اغلب کودکان کار دیده نمی‌شوند، چرا که آن‌ها در کارگاه‌های زیرزمینی و قاچاق مانند کارگاه‌های صابون‌سازی، ریخته‌گری و... مشغول به کار هستند. مجید ابهری در کارگاه آموزشی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که با محوریت کودکان کار و خیابانی تشکیل شد، اظهار کرد: والدین کودکان خیابانی به چند دسته تقسیم می‌شوند، اغلب این کودکان بدون والد یا تک‌والد یا به همراه نامادری یا ناپدری زندگی می‌کنند، برخی از آن‌ها نیز با وجود اینکه خانواده دارند، اما بدسرپرست هستند و یا والدین معتاد، گدا یا از کارافتاده دارند. او با بیان اینکه هنجارشکنی یا زیرپاگذاشتن ارزش‌های اجتماعی، سرآغاز آسیب‌های اجتماعی است، افزود: برخی کودکان در خانواده‌های مافیای گدایی به‌سر می‌برند. تمام افراد این خانواده‌ها گدا هستند و عضو شبکه سازمان‌یافته گدایان محسوب می‌شوند. ابهری ادامه داد: طبق تعریف یونیسف، افرادی که به سن قانونی نرسیده و به کار گمارده می‌شوند، کودکان کار هستند. شاید همه ما فکر کنیم کودکان سر چهارراه‌ها که مشاغل کاذب دارند، کودکان کار هستند، اما در واقع اغلب کودکان کار دیده نمی‌شوند، چراکه آن‌ها در کارگاه‌های زیرزمینی و قاچاق مانند کارگاه‌هایی صابون‌سازی، ریخته‌گری و ... مشغول به کار هستند. این جامعه‌شناس با بیان اینکه معمولا کودکان کار دوره جوانی خود را نمی‌بینند و از مرحله کودکی به پیری می‌رسند، ادامه داد: این کودکان مرد خانواده و مظلوم‌ترین مخلوق خداوند هستند، با وجود کار سخت، نصف حقوق یک بزرگسال را دریافت می‌کنند، هیچ‌پوشش بیمه‌ای یا درمانی ندارند و اغلب مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. عضو آکادمی رفتارشناسان انگلستان در ادامه گفت: ۸۷ درصد کودکان کار دچار بیماری‌های ارتوپدی، ریوی و ناراحتی‌های پوستی هستند و اکثر این افراد به‌دلیل بیماری قبل از سن ۴۰ سالگی فوت می‌کنند. ابهری با بیان اینکه کودکان کار دارای مشاغل واقعی هستند، اما کودکان خیابانی مشاغل کاذب دارند، عنوان کرد: برخی از کودکان خیابانی دارای مشاغل پوششی هستند و در اصطلاح زیر پوشش برخی مشاغل مانند گل‌فروشی، شیشه‌پاک‌کنی و ...، تکدی می‌کنند؛ آن‌ها عضو مافیای تکدی محسوب می‌شوند و روزانه درآمدی بین ۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دارند. به گزارش ایسنا، او تصریح کرد: شهر اراک دارای بافت فرهنگی نامتجانس است و به علت کارگری بودن، از اقصی نقاط کشور در این شهر زندگی می‌کنند. اغلب متکدیان اراک فصلی هستند؛ یعنی در هر فصل در یکی از شهر‌ها به فعالیت می‌پردازند؛ مثلا فصل بهار در شیراز یا تابستان در شمال زندگی می‌کنند.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز شنبه ۲۲ مهر :
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶
به خدا دیگه از برجام و ته جامو سرجام و اینا خسته شدیم.وضع معیشتی مردم فراموش شده!!!!
امریکا فقط از موضعش راجب تروریستی خواندن سپاه عقب نشینی کرد اونم بخاطر تهدید سرلشکرجعفری بودش. موگرینی هم با اعلام نکردن امریکا به عنوان ناقض برجام عملن هم سوی با امریکاست
روحانی نباید بازهم گول اروپایی هارو بخوره . فرانسه و المان صراحتن گفتن با امریکا در فشار بشتر بر ایران همراهن . موگرینی هم هنوز حاضر نشده امریکارو ناقض اعلام کنه
برجام کجا بود عمممممممممممممووووووووووووووو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه خوش خیالید
جناب آقای زیبا کلام شما که اینقدر به حقوق شهروندی اعتقاد دارید . لطفا به افرادی که با سگ به خیابان می آیند و بعضی از آنها به اندازه یک فیل است هم تذکر بدهید که خیابان محل عبور حیوانات نیست. جون فکر میکنم اینگونه افراد حرف شما غربیها را بهتر می فهمند.
بنده خدا گفته آقای زیبا کلام غربی است . راستی متولد کدام کشور است پس چرا فارسی را خیلی روان و مثل زبان مادری صبحت می کند . مثل اینکه خیلی سال است که در ایران زندگی می کند . شاید داماد ایرانیها و زن ذلیل باشد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان