بازدید 8564

با هزینه هایی که دولت دارد، اقتصاد مقاومتی یک شوخی است/ 98 درصد درآمد دولت، صرف حقوق کارکنان شده است!

جدیدترین آمار منتشره درباره فعالیت های مالی دولت در چهار ماه نخست سال، نشان می دهد که بیش از 98 درصد پرداختی ها، مربوط به هزینه های جاری دولت بوده و تنها یک بیستم از بودجه عمرانی سال 96 تا کنون محقق شده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که درآمدهای دولت به ویژه درآمدهای مربوط به مالیات تا کنون محقق نشده است.
کد خبر: ۷۳۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰ 20 September 2017
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودبودجه عمرانی به عنوان پیشران موتور اقتصادی دولت به شمار می آید و برای اینکه بتوان اشتغال زایی در کشور ایجاد کرد و همچنین رکود حاکم بر جامعه را از میان برد، باید نگاه دولت به هزینه کردها عوض و منابع تخصیص داده شده به موارد عمرانی بیش از هر چیز دیگری اهمیت داده شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ متأسفانه در سال های گذشته، سهم بودجه عمرانی از سفره بودجه کل کشور کمتر شده است، به گونه ای که در سال گذشته، سهم بودجه عمرانی به 12 درصد از کل بودجه کشور رسید؛ اما از همین 12 درصد نیز تنها 74 درصد آن به عمران کشور تخصیص یافت. با این حال، در اواخر سال گذشته، دولت اعلام کرد که سهم بودجه عمرانی را برای سال 96 افزایش خواهد داد.

در آن زمان، دولت وعده داد که سال 96 بالغ بر 62700 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا به عبارت دیگر اعتبارات مربوط به طرح های عمرانی اختصاص داده خواهد شد، این رقم نسبت به زمان مشابه سال قبل، حدود 10 درصد افزایش نشان می داد.

هرچند بودجه عمرانی در سال جاری مطابق قانون بودجه کل کشور افزایش را نشان می داد، همین میزان بودجه نسبت به هزینه های جاری دولت کاهش چشمگیری داشت، به طوری که از 12 درصد به 10 درصد رسید؛ اما آمارهای جدید نشان می دهد، همین سهم اندک بودجه نیز تنها یک بیستم به طرح های عمرانی اختصاص پیدا کرده و بیش از 98 درصد از پرداخت های دولت، صرف هزینه های جاری، یا به عبارت دیگر پرداخت حقوق و دستمزد شده است.

غلامرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع گفته است: تحقق درآمدها به دولت اجازه می دهد تا دولت این بودجه را صرف هزینه های عمرانی کند؛ یعنی ابتدا باید درآمد وارد خزانه شود، تا دولت بتواند آن را صرف عمران و آبادانی کند.

این نماینده مجلس گفت: از سوی دیگر، چون سیاست دولت سیاست ضد تورمی است، خود ایجاد رکود کرده است. اگر اقتصاد فعال باشد، طبیعی است که درآمدها و مالیات ها نیز افزایش پیدا می کند. در نتیجه رکود باعث می شود، فعالیت اقتصادی صورت نگیرد و به دنبال آن، درآمدهای دولت نیز کاهش پیدا کند.

مصری افزود: تنها راه فرار از این وضعیت، اقتصاد مقاومتی و سپردن اقتصاد کشور به دست مردم است. باید هدف گذاری در کشور انجام شود. هر چقدر این زمان بندی دیر انجام شود، به همان اندازه به کشور خیانت شده است. اکنون پنج سال از فرمان اقتصادی گذشته است، ولی اتفاقی در کشور رخ نداده؛ این یک شوخی شده است برای دولت.

همچنین غلامرضا حیدری با اشاره به مسائل مطرح در بودجه کشور تصریح کرد: متأسفانه 90 درصد از بودجه و اعتبارات دولتی، صرف هزینه‌های جاری همچون حقوق و دستمزد می‌شود و بودجه دیگری برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها نمی‌ماند.

وی تصریح کرد: باید به سراغ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی برویم، به طور کلی نمی‌شود فضای عمومی جامعه را منفی کنیم، بعد برویم امتیاز بگیریم.

ما می‌خواهیم با تمام دنیا همکاری مسالمت‌آمیز داشته باشیم و بر اساس منافع کشورمان موضع‌گیری‌هایمان را تنظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور رو به رشد است، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین بسترها برای اشتغال، سرمایه‌گذاری است که در همین راستا، برای جذب سرمایه‌گذار نیاز به اعتمادسازی داریم؛ در اوضاع کنونی، اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی بستگی به میزان اعتماد و سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران خارجی دارد؛ چه ایرانی‌های مقیم خارج از کشور و چه غیرایرانی‌ها، باید رویکرد تعامل مثبت با همه ـ چه داخلی و چه خارجی ـ را نهادینه کنند. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار