بازدید 7826

سه عامل مهم دعواهای رانندگی

کد خبر: ۷۳۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ 19 September 2017
فقط چند روز دیگر تا باز شدن دوباره مدارس و دانشگاه‌ها و ترافیک سرسام آور مهرماه زمان باقی است؛ تا قفل شدن مکرر خیابان‌های شهر و گله و شکایت همیشگی شهروندان از شلوغی خیابان‌ها. اتفاقی که باعث بالارفتن آمار حوادث رانندگی هم می‌شود. ریشه وقوع بسیاری از این حوادث را که می‌گیریم به عاملی می‌رسیم که در فرهنگ رانندگی ما زیاد دیده می شود؛ اخلاق بدی که متاسفانه بین جمع زیادی از راننده‌ها دیده می‌شود.

به گزارش جام جم، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مردم کشور ما آمادگی دارند در کمتر از 30 ثانیه با یکدیگر وارد مجادله ای ناخوشایند شوند که گاه به درگیری های فیزیکی هم می انجامد و این موضوع در امر مهمی مانند رانندگی می تواند بسیار خطرساز و حادثه آفرین باشد. باید علت این معضل را در چه چیز جستجو کنیم، کم حوصلگی رانندگان،‌ خستگی و خواب آلودگی بخصوص در صبح ها، ترافیک سنگین که دایم مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، فرهنگ ضعیف رانندگی در بین ما؛ کدام یک؟

سید هادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور تهرا در تحلیل علت و عوامل بوجود آمدن چنین رفتارهای ضد اجتماعی بابیان اینکه بالا رفتن سطح فرهنگ ترافیکی و رانندگی قطعا با رفتارهای قانونمندی بوجود می آید که رانندگان در حین رانندگی باید رعایت کنند این رفتار منتج از چند فاکتور است یکی از این عوامل عدم وجود قوانین و مقررات جدی و قوی در این حوزه است که بتواند بازدارندگی لازم را داشته باشد.

به گفته هاشمی، رعایت درست و کامل قواعد رانندگی در برخی کشورها از جمله اروپا و آمریکا بیشتر به دلیل وجود مجازات‌های سخت و قوانین قوی راهنمایی و رانندگی در آن کشورهاست چرا که تخلف و جریمه سنگین برای آنها نمی ارزد و افراد سعی می کنند که تخلفی انجام ندهند ضمن اینکه هیچ گونه حمایتی از متخلفین صورت نمی گیرد در صورتی که در کشور ما بر عکس حق را به متخلفین داده و از آنها حمایت می‌کنیم و اینکه به هیچ وجه قوانین قوی و سنگینی برای این امر وجود ندارد.

وی افزود: بروز این گونه بدرفتاری ها از سوی رانندگان را می‌توان در سه وجه بررسی کرد. یکی به دلیل نبود کافی جاده و معابر در کشور ما. دیگری وجود اختلالات روانی و عصبی در برخی رانندگان و آخر اینکه تاثیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی که افراد در طول زندگی و در طول روز با آن مواجه هستند.

هاشمی یکی از معضل‌های رانندگی در کشور را کمبود شدید جاده‌های مناسب در کشور دانست و گفت: واقعیت این است که ما حتی در بخش برون شهری نیز با کمبود جاده مواجه هستیم.

رییس سابق پلیس راهور تهران در ادامه به تاثیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر سلامت روان رانندگان و متعاقبا رفتارهای ترافیکی آنان اشاره کرده و گفت: رانندگی که دایم با مشکلات عدیده در زندگی مواجه است در هنگام رانندگی وقتی با حجم بالای ترافیک روبرو می شود بی حوصله شده و گاها درگیر می‌شود.

وی با انتقاد از مسوولین راه و عملکرد دولتمردان در گسترش جاده ها در داخل و خارج شهر تاکید کرد: ما در تهران شاهد حجم بالای ترافیک در داخل شهر و خارج شهر مخصوصا درساعات صبح از کرج به سمت تهران و ساعات عصر از تهران به کرج موجهیم اما مسوولان علیرغم مشاهده این وضعیت هیچ حرکت بسزایی انجام نمی‌دهند.

هاشمی در ادامه به اختلالات روانی در برخی راننده‌ها اشاره کرده و گفت: برخی کاربران به دلیل داشتن مشکلات روانشناختی بعضا با زدن یک بوق پیاده شده و درگیر می‌شوند.

این کارشناس ترافیک در پایان بر نقش موثر و سازنده رسانه‌های جمعی در کنترل و هدایت فرهنگ ترافیک تاکید کرده و افزود: به حق باید گفت که رسانه و از جمله صدا وسیما تاکنون نقش بسزایی در کنترل و بهبود این رفتارهای اجتماعی و فرهنگ ترافیک داشته است اما زمانی این اقدامات و همکاری‌ها موثر ثمر واقع می‌شود که ما قوانین قوی و بازدارنده‌ای داشته باشیم.

اما از سویی دیگر روانشناسان وجود فرهنگی ضعیف رانندگی در میان برخی افراد را نیز از عوامل اصلی این نابهنجاری های اجتماعی می دانند به گفته آنان متاسفانه برخی از ما هنگام رانندگی به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم رانندگی اصولی و حرفه‌ای است و به جای آن ترجیح می‌دهیم با نادیده گرفتن اصول اخلاقی فقط به زودتر رسیدن به مقصد بیندیشیم حتی اگر این کار به بهای صدمه زدن به دیگران، زیر پا گذاشتن قوانین و به هم زدن نظم اجتماعی تمام شود، هرچند پیدا می‌شوند افرادی که زیر پا گذاشتن حقوق دیگران با رفتارهای غیراخلاقی را نوعی زرنگی و جسارت می‌دانند که لازمه رانندگی است!

البته اخلاقیات در فرهنگ راننده‌های ایرانی گرچه هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی دارد، اما نسبت به دهه‌های گذشته در این زمینه حرکت رو به جلویی داشته‌ایم. با این حال هنوز موضوع فرهنگ رانندگی صحیح و نادیده گرفتن اخلاقیات در رانندگی همچنان به صورت یک معضل خودنمایی می‌کند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
همه چیز بخاطر مشکلات اقتصادی
ببینین بیشتر سطح فرهنگ رفاه ارامش صلح توی کشورهای با درامد بالاست
ایران به لطف مدیران و مسئولینش تمامی شاخص های فلاکت فقر بی فرهنگی توحش رو بدست اورده خب باید چیکار کرد ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا آستانه تحمل شهرنشینان بعلت مشکلات فراوان زندگی شهری و پیچ و خم های اداری این سبک زندگی بسیار پایین امده و نیازمند وجود مراکز مشاوره با روانشناسان خبره میباشد.
یک عامل هم وجود یک عصبانیت و خشونت ذاتی در برخی از افراد است که فرقی نمی کند که راننده باشند یا عابر پیاده و بطور کلی دنبال بهانه می گردند برای ابراز خشونت .
این افراد در هنگام رانندگی حتی از قوانین هم به نفع خشونت خود استفاده می کنند .
مثلا اگر بخواهی از یک فرعی وارد خیابان اصلی بشوی حق تقدم را با حق توحش ! اشتباه گرفته و پایشان را روی گاز می گذارند ، بوق ممتد می زنند ، نور بالا می زنند و به شما اجازه این کار را نمی دهند . همینطور وقتی راهنما می زنی و از یک خط بزرگراه می خواهی به خط دیگر بروی .
ملت ایران عوام است وسواد ودانش کافی ندارند فقط سوار ماشین شدن ومصرف بنزین وگشتن های غیر ضروری وخودخواهی وعدم گذشت این مسایل مجموعا باعث مشکلات اجتماعی می شود تمام افراد مشکلساز که ساعتها عمرشان در ترافیک می گذرد وبرایشان اهمیت ندارد کوچه وبازاری ها هستند هنر زندگی وآن هم زندگی محاسبه شده ندارند.
انهایی که فرت فرت خودرو مونتاژو وارد می کتتد باید پول تاسیس جاده و پارکینگ را هم پرداخت کنند.هرچند این پرداختها به مشتری خواهد رسید ولی چاره غیر ازان وجود ندارد.
متاسفانه فقط در مملکت ما, سالی چند نفر بر اثر درگیری بعد از ی تصادف بسیار جزیی که رخ میدهد, کشته میشوند.. خدا رو شکر حمل سلاح گرم, مجازات سنگین دارد...
ملت ما به اوج انسانیت رسیده اند
افزایش جمعیت تهران ازجمله این مسائل است چون باتوجه به متمرکز بودن تمام امکانات و وزارتخانه ها در تهران باعث مهاجرت روستا نشینان به شهرها ومشکلات پیش رو میگردد.
"یکی به دلیل نبود کافی جاده و معابر در کشور ما"،در حالیکه دو سوم معابر اصلی حداقل در شهرهادر اشغال پارکینگ خودروهای شخصی است.راه حل:
1.خط کشی زرد ناپیوسته لاین راست همه خیابان های اصلی به علامت مسیر حمل و نقل عمومی با جلوگیری از پارکینگ – نه عبوریا مکث – خودروها.
2.خط کشی پارکینگ در فرعی با تعیین پارک بها.
با این طرح مسیرباز، سرعت و ظرفیت حمل ونقل عمومی سه برابر،پارکینگ هزینه بردار،لذا استفاده از خودروتک سرنشین به صرفه نخواهد بود.جزییات طرح قابل ارایه است
قانونی که در ایران حکم فرما است .تازمانیکه زور هست منطق چرا وهمه اینها برمیگرد به مشکلات اقتصادی که باعث میشود سطح مطالعه وفرهنگ پایین بیاید
خود ماموران راهنمایی و رانندگی از عوامل مشکل ساز برای رانندگان هستند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر