بازدید 6369
۶
ادامه جلسات غیرعلنی شورای تهران؛

آقایان شورایی، متر و معیارتان را برای شفافیت با جامعه یکی کنید!

البته نخستین شوک در خصوص شفافیت هفته پیش، در یکی از جلسات شورا به رسانه ها و مردم وارد شد؛ بدین ترتیب که چند تن از اعضای شورای شهر به دلایل شخصی و اینکه معتقد بودند، همه اقدامات و کارهای اعضای شورا در جلسات نباید با لفظ و به نام «شکار لحظه ها»ی احتمالی توسط عکاسان، فیلمبرداران و خبرنگاران مخابره شود.
کد خبر: ۷۲۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ 10 September 2017
در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، این لیست امید بود که توانست در انتخابات 29 اردیبهشت، گوی رقابت را از رقیب برباید و بر لیست خدمت پیروز شود. بدین ترتیب، ترکیب شورای شهر تهران، که پس از اولین دوره آن، همواره تلفیقی از اصولگرایان و اصلاح طلبان بود ـ حال سهم یکی در برخی دوره ها بیشتر و سهم دیگری کمتر ـ این بار کامل در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت و هر 21 عضو این شورا متشکل از چهره های اصلاح طلب شد.

به گزارش «تابناک»؛ با پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران، طبیعتا شهرداری از همین طیف جانشین قالیباف شد و تمامی فرصت های حوزه مدیریت شهری نیز در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت. از همان آغاز پیروزی در انتخابات، غلبه بر رقیب سنتی یعنی اصولگرایان و به دست گرفتن شورا و شهرداری، اصلاح طلبان شورا و چهره های سیاسی فعال این طیف بر تغییر رویه نسبت به قبل تأکید داشتند.

از جمله این تغییر رویه های مورد نظر اصلاح طلبان، شفاف سازی در خصوص فعالیت های شورا و شهرداری بود؛ جایی که آنها به اصولگرایان انتقاد داشتند که در گذشته شفافیت لازم بر شورا و شهرداری حاکم نبوده و آنها با در دست گرفتن این دو نهاد، یعنی پارلمان شهری و مدیریت شهری پایتخت، شفافیت لازم را بر آن حاکم خواهند کرد و بر خلاف رویه گذشته، رسانه ها و به دنبال آن مردم را در جریان همه امور مربوط به این بخش ها قرار خواهند داد.

البته هفته پیش نخستین شوک در خصوص شفافیت در یکی از جلسات شورا به رسانه ها و مردم وارد شد؛ بدین ترتیب که چند تن از اعضای شورای شهر به دلایل شخصی و اینکه معتقد بودند، همه اقدامات و کارهای اعضای شورا در جلسات نباید با لفظ و به نام «شکار لحظه ها»ی احتمالی توسط عکاسان، فیلمبرداران و خبرنگاران مخابره شود.

اعضای شورای شهر و در رأس آن محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران با این پیشنهاد چند تن از اعضای شورا مخالفت کردند؛ اما از شورایی که داعیه شفافیت دارد، آن را بارها مطرح کرده، از عملکرد گذشتگان خود به خاطر عدم شفافیت شورا و شهرداری بارها انتقاد کرده و گفته اند می خواهند این شفافیت را ایجاد کنند، این انتظار نمی رود که چنین طرح هایی را دنبال و یا حتی مطرح کند.

چندی پیش، مشابه این طرح در مجلس شورای اسلامی هم مطرح شده بود و برخی نمایندگان اشاره داشتند، به عکس هایی از خوابیدن نمایندگان مجلس، برخی بگو، بخندها و برخی حرکات خود و همکارانشان که در رسانه ها منتشر شده و برای همین، خواهان محدودیت حضور عکاسان و خبرنگاران در مجلس شده بودند.

حال امروز از حاشیه دیدار شهردار با اعضای شورای شهر تهران، خبر رسید که خبرنگاران پشت درهای بسته شورا مانده اند و آن طور که از شواهد پیداست، جلسات غیرعلنی شورای شهر پایتخت همچنان قرار است، بدون حضور نمایندگان افکار عمومی و اصحاب رسانه برگزار شود؛ موضوعی که اصلا نمی توان آن را در راستای شفافیت شورا و شهرداری جدید ارزیابی کرد!

برخی رسانه ها امروز از حاشیه جلسه غیرعلنی شورا نوشتند؛ در حالی که اعضای شورای پنجم بارها در مصاحبه های خودشان به غیرعلنی بودن جلسات یکشنبه شورای چهارم انتقاد کرده و مدعی شده بودند که نمایندگان رسانه ها به عنوان ناظر باید در تمامی جلسات باشند، به نظر می رسد که جلسات غیرعلنی شورا همچنان پابرجاست و خبرنگاران همچنان برخی جلسات و موضوعات مهم را باید از پشت درهای بسته دنبال کنند!

در گزارش رسانه ها به جلسه امروز «محمدعلی نجفی» شهردار جدید تهران با اعضای شورای پنج اشاره و عنوان شده است: این جلسه یک باره شکل گرفت و پشت درهای بسته برگزار شد! این طور که از شواهد پیداست، فقط شکل برگزاری جلسات غیرعلنی در شورای پنجم تغییر کرده و خبری از برچیده شدن جلسات بدون حضور نمایندگان رسانه ها نیست!

این خبر در حالی از سوی رسانه ها مخابره شده که به تازگی گفته شده، جلسات شورای شهر تهران زنده پخش خواهد شد؛ بنابراین، قرار است، در راستای تحقق وعده شفافیت، جلسات روزهای یکشنبه و سه شنبه شورای شهر تهران از ساعت 8:45 تا 11 آنلاین پخش شود؛ موضوعی که در جریان بررسی برنامه های گزینه های شهرداری پایتخت اتفاق افتاد و قرار است هم اکنون به جلسات شورا هم تعمیم داده شود!

البته رفتار و سخنان و اقدامات اعضای شورای پنجم نسبت به آنچه گفته می شود، کاملا متفاوت و متغییر است. اگر گفته می شود که قرار است اقدامات شورا و شهرداری با شفافیت تمام به رسانه ها و مردم عرضه شود، چطور طرح هایی مانند محدودیت در حضور عکاسان و خبرنگاران به شورا و یا جلسات غیرعلنی با تغییر برنامه بر خلاف سخنان پیشین اعضای شورا ادامه پیدا می کند؟

بهتر است حرف و عمل یکی باشد و معیار و متر شفافیت، همانی باشد که مردم می دانند و آن را بر اساس همان متر و معیار می سنجند و ارزیابی می کنند. اگر قرار است فقط حرف از شفافیت زده شود و به دنبال ایفای نقش سیاسی افراد صرفا دیگران متهم به عدم شافیت شوند، این رویه خیلی ادامه دار نخواهد بود و در نهایت مردم متوجه خواهند شد که برخی فقط حرف از شفافیت بدون عمل به آن می زنند.

بهتر است برای مخاطب خود عقل کافی و وافی قائل باشیم و بدانیم که شهروندان، آگاه ترین افراد جامعه هستند و اگر هم مدتی تحت لفاظی منتظر اجرای شفافیت باشند، بعد از آن که عملی نبینند، حتما پی به عدم شفافیت خواهند برد. پس بهتر است صادق باشیم. اگر شفافیت در حوزه مدیریت شهری هرچه بیشتر پیش روی مردم باشد، حتما اعتماد به نمایندگان در پارلمان شهری و مدیریت شهری بیشتر خواهد شد.

اگر هم لازم است جایی جلسه غیرعلنی برگزار شود، باید باز هم صادقانه گفته شود، حتما جامعه هم در برخی جاها حق را به مسئولان و مدیران شهری خواهند داد، نه اینکه با تغییر برنامه تلاش کنند، همان رویه و سبک سیاق گذشته را در برگزاری جلسه غیرعلنی در شورا داشته باشند؛ اما حرف از شفافیت یا پخش زنده و امثال آن بزنند... .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
با سلام
کاش می دیدند و میدانستند که چرا مجلس آلمان (رایشتاگ) از شیشه ساخته شده... همه مردم و رسانه ها همیشه میتوانند نظاره گر آنها باشند... ولی مهمتر از آن مفهوم آن هست که اینجا همه چیز شفاف است.
زمان شورای قبلی از این بلبل زبونیا نمیکردید
مردم تهران زود متوجه میشن قالیباف و اصولگراها برا تهران چیکار کردن.امروز معاون نجفی گفته مردم برای جلوگیری از ترافیک باید خودشون بخوان وگرنه کاری از دست ما برنمیاد... چهار سال دیگه نتیجه عملکرد اصلاح طلبان می بینیم
اینا از اونا بدترن . فقط ظاهرشون رو قشنگ کردن
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
اونا بد بودن که قالیباف شد 8امین شهردار جهان!
از طیف اصلاح طلبان و کارگزاران انتظار شفافیت و توجه به نیازهای اصلی مردم خیالی خام و امیدی واهی است!!!
عملکرد دوران گذشته آنان بخوبی این را نشان می‌دهد! شفافیت برای آنها فقط در جایی خوب است و مردم حق دانستن دارند که منجر به تخریب و تضعیف جناح مقابل شود. در غیر اینصورت دانستن مردم و شفافیت خط قرمزی پررنگ است که هیچ کس نباید به آن نزدیک شود!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر