بازدید 12368
۴
مروری بر روزنامه های پنج شنبه 16 شهریورماه

تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ

پاسخ مقام معظم رهبری به نامه مولوی عبدالحمید با محوریت ناروا بودن هرگونه تبعیض بین اقوام و مذاهب، گزارش آموزش و پرورش در مورد حادثه واژگونی اتوبوس دختران دانش آموز و مواضع رئیس جمهور درباره بی نتیجه بودن سیاست تحقیرآمیز آمریکا از خطوط خبری روزنامه های امروز است.
کد خبر: ۷۲۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۱ 07 September 2017
پاسخ مقام معظم رهبری به نامه مولوی عبدالحمید با محوریت ناروا بودن هرگونه تبعیض بین اقوام و مذاهب، گزارش آموزش و پرورش در مورد حادثه واژگونی اتوبوس دختران دانش  آموز و مواضع رئیس جمهور درباره بی نتیجه بودن سیاست تحقیرآمیز آمریکا از خطوط خبری روزنامه های امروز است.

به گزارش تابناک، روزنامه های امروز  پنجشنبه 16  شهریور در حالی بر روی پیشخوان مطوبعات قرار گرفت که پاسخ مقام معظم رهبری به نامه مولوی عبدالحمید مبنی برناورا بودن تبعیض بین اقوام و مذاهب به طور گسترده ای منعکس شده است. روزنامه ایران، اعتماد، شهروند و اطلاعات تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص دادند. واکنش روحانی به سیاست تحقیرآمیز آمریکا در قبال کره شمالی، و آخرین تحلیل ها و گزارش ها درباره حادثه واژگونی اتوبوس دختران دانش آموز نیز در بیشتر روزنامه ها منتشر شده است.
تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ
درادامه به مرور برخی از گزارش ها و یادداشت های روزنامه های امروز می پردازیم:

تبعیض مذهبی و قومی نارواست
 ایران تیتر نخست شماره امروز خود را به پاسخ مقام معظم رهبری به نامه مولوی عبدالحمید اختصاص داد و نوشت: هر گونه تبعیض مذهبی و قومی نارواست دفتر رهبر معظم انقلاب به نامه مولوی عبدالحمید که در آن نسبت به برخی تبعیض‌ها انتقاد کرده بود، پاسخ داد. متن نامه دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به انتقادات به شرح زیر است:
تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ

جناب آقای مولوی عبدالحمید
سلام علیکم
مرقومه جنابعالی خطاب به رهبر معظم انقلاب دریافت و به استحضار ایشان رسید. معظم‌ له از اظهار علاقه‌مندی شما به نظام مقدس جمهوری اسلامی و جانبداری و حمایت و دفاع از کشور و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی قدردانی کرده و فرمودند: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند براساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و‌نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم  به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به این و آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند.»
به این امید که با الهام از تعالیم اسلامی و تمسک به اصول قانون اساسی همه ما به‌عنوان ایرانی بتوانیم در جهت اعتلای کشور و تأمین منافع ملی و تحکیم وحدت و یکپارچگی گام برداریم و نقش خود را در انجام وظایف دینی و ملی ایفا کنیم. محمدی گلپایگانی

مقصر بازهم « راننده »
اعتماد نوشت:نزديك به يك هفته از واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگاني گذشته است. يك دستگاه از سه اتوبوسي كه از بندرعباس راهي شيراز بودند تا در اردوي تشكيلاتي سازمان دانش‌آموزان شركت كنند، هرگز به مقصد نرسيد. نتيجه اين حادثه مرگ هفت دختر نوجوان بود و يك مربي و كمك‌راننده، همچنين مصدوميت چند نفر ديگر از دختران كه منجر به دو مورد قطع عضو و دو مورد ضايعه در ستون مهره‌ها شد. شدت اين حادثه‌ اندوهبار سبب شد تا وزير جديد آموزش و پرورش خيلي زود در صحنه حاضر شود و بعد دستور به تشكيل يك تيم كارشناسي دهد تا دلايل حادثه را مورد بررسي قرار دهد. 
تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ
 راننده كه هم‌اكنون تا روشن شدن موضوع در بازداشت به سر مي‌برد گفته بود كه دليل واژگوني اتوبوس تغيير ناگهاني مسير به دليل تلاش براي برخورد نكردن با خودرويي بوده كه از سمت مقابل به سمت اتوبوس مي‌آمده. گزارش گروه كارشناسي اين موضوع را رد كرده است‌«طبق گزارش بررسي‌هاي اوليه كارشناسان پليس‌راه و وزارت راه، مقصر اصلي حادثه، راننده بوده كه در حال حاضر در بازداشت است. بر همين اساس وي در اظهارات خود اعلام كرده كه در مواجهه با خودرويي كه از مقابل به سمت اتوبوس مي‌آمده تغيير جهت ناگهاني داده كه منجر به برخورد اتوبوس با لبه‌ پل و تركيدگي لاستيك جلو شده و متعاقب آن، كنترل اتوبوس از دست راننده خارج و پس از طي حدود ١٠٠ متر به پهلوي راست واژگون مي‌شود؛ همچنين بررسي‌ها در خصوص جاده موردنظر، بيانگر آن است كه مقطع راه مستقيم و علايم و خط‌كشي‌ها مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦ كيلومتر بر ساعت بوده است. ولي شواهد موجود نشان از خواب آلودگي راننده و انحراف تدريجي از مسير دارد و نه انحراف ناگهاني.»
در اين گزارش بخش قابل‌توجهي به توصيف و دسته‌بندي انواع اردوها و نحوه برگزاري آنها اختصاص داده شده است. اردويي كه دانش‌آموزان هرمزگاني راهي آن بودند اردوي قطبي بود كه بنا بر آنچه در گزارش آمده به معناي اردويي است نزديك به شهرهاي شركت‌كنندگان كه براي رسيدن به آن نيازي به طي مسافتي بيشتراز ٩ ساعت در جاده نباشد: «افتتاحيه اردو از ساعت ١٨:٠٠ تا ٢٠:٠٠ است و زمان‌بندي به‌گونه‌اي تنظيم‌شده كه اين امكان را به اعزام‌كنندگان دانش‌آموزان مي‌دهد كه بتواند در روز صورت پذيرد؛ و با توجه به اينكه اردو به شكل قطبي است يعني از هر نقطه مركزي قطب كه در نظر بگيريم هيچ شهرستاني تا مقصد نهايي اردو بيش از ٩ ساعت فاصله ندارد‌... هرچند با توجه به اينكه تا ساعت ١٦:٠٠ فرصت حضور و پذيرش وجود داشته و مقدور بود كه ساعت حركت به ساعات روشن روز موكول شود ولي با اتكا به تجربيات و سفر‌هاي مشابه قبلي اين‌طور عمل نشده است. لازم به ذكر است كه مسير بندرعباس- شيراز فاقد مسير ريلي است و تماما شيب مثبت دارد. لذا اتوبوس‌هاي اين مسير، روزها از شيراز به سمت بندرعباس مي‌آيند و شب‌ها بالعكس، چراكه در طول روز نياز به استفاده از كولرگازي است و موتور ماشين كشش لازم براي هم‌زماني استفاده از كولر و حركت سربالا را ندارد.»
در بند آخر اين گزارش نكات قابل توجهي ذكر شده است كه نشان مي‌دهد حركت در شب تنها به دليل كشش ماشين و نوع جاده نبوده است. براي اسكان دانش‌آموزاني كه از شهرستان‌هاي ديگر هرمزگان راهي بندرعباس شده بودند تا از آنجا به سمت اردوي شيراز بروند، محلي براي اقامت در شب وجود نداشته است، بنابراين دانش‌آموزان شبانه اعزام شده‌اند تا اتوبوس در نقش خوابگاه هم ايفاي نقش كند.

سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران
 محمد مهدی مظاهری طی یادداشتی در روزنامه جمهوری نوشت:در هفته‌های اخیر مقامات عربستان سعودی از معطوف شدن توجهات جامعه جهانی به سمت آزمایشات هسته‌ای کره شمالی بهره برده و تلاش نموده‌اند تغییراتی آرام و تدریجی در سیاست خارجی تهاجمی و البته بی‌نتیجه خود ایجاد کنند. در این راستا شعارها و تهدیدات تندروانه و خصمانه عربستان سعودی علیه کشورمان جای خود را به نرمش‌هایی معنا‌دار همراه با علائمی از بهبود روابط داده و کادر سیاست خارجی دو طرف برای برقراری برخی روابط ابتدایی، اعلام آمادگی کرده‌اند. ایران و عربستان از دی ماه سال 1394 روابط سیاسی و اقتصادی با هم ندارند. ماجرای قطع روابط از آنجا آغاز شد که در پی اعدام شیخ نمر روحانی متنفذ و محبوب شیعه در عربستان سعودی که هواداران بسیاری در این کشور و سایر کشورهای اسلامی داشت، گروهی از منتقدان این رفتار، با نقض آشکار قوانین بین‌المللی، به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند. پس از وقوع این حمله، عربستان سعودی دیپلمات‌های خود را از تهران فراخواند و با اخراج دیپلمات‌های ایرانی، روابط سیاسی و اقتصادی با تهران را به طور کامل قطع کرد.
تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ
بعد از آن نیز همزمان با تحولاتی که در عرصه سیاست داخلی عربستان سعودی به وقوع پیوست، ولیعهد جوان این کشور به سیاست تشدید تنش علیه ایران متوسل شد و لفاظی‌ها علیه کشورمان را آغاز کرد. محمد بن سلمان ایران را به تلاش برای افزایش نفوذ در کشورهای منطقه متهم و تهدید کرد که عربستان در ضربه‌ای پیش دستانه جنگ را به عمق خاک ایران می‌کشاند و امکان دارد از حربه‌هایی همچون شوراندن اقلیت‌های عربی، آذری و بلوچی علیه نظام ایران استفاده کند.
اما ظاهرا در هفته‌های اخیر آن لفاظی‌های اقتدارطلبانه جای خود را به مصلحت اندیشی و واقع گرایی داده و آنگونه که روزنامه «الیوم» عربستان اعلام کرده، مقامات این کشور روزنامه‌ها و تلویزیون‌های داخلی وخارجی خود را از انتشار اخبار علیه ایران ممنوع کرده‌اند. البته گام نخست عربستان برای نمایش این انعطاف و نرمش، در مذاکرات مربوط به اعزام حجاج ایرانی برای ادای مناسک حج برداشته شد. عربستان نه تنها به تامین شرایط امن برای حجاج ایرانی تن داد؛ بلکه؛ بر خلاف رویه آزار دهنده و توهین آمیز سال گذشته، با سرعت و به موقع برای 10 تن از دیپلمات‌های ایرانی نیز روادید صادر کرد تا با حضور در حج، به امور حجاج ایرانی رسیدگی کنند و موانع موجود بر سر راه آن‌ها در مراسم حج، برطرف کنند. موافقت تهران و ریاض برای انجام دیدارهای سیاسی برای بازدید از سفارتخانه‌هایشان در دو کشور و نیز صدور روادید برای انجام این ماموریت نیز نشانه‌ای دیگر برای آغاز عادی سازی روابط میان دو کشور و کاهش شدت تنش‌های کنونی است؛ تا از این رهگذر سفارتخانه‌های تهران و ریاض که از سال 2016 تعطیل شده، بار دیگر بازگشایی شود.
در چنین شرایطی سیاستهای معتدل، عاقلانه و خویشتن‌دارانه جمهوری اسلامی ایران، تقید مقامات دیپلماتیک و قضایی کشورمان به اصول حقوق بین‌الملل و دستگیری و محاکمه عوامل حمله به سفارت عربستان نیز از عوامل مهمی بودند که شاهزاده سعودی را به این جمع بندی رساند که در شرایط کنونی، دامن زدن به تنش‌ها، حملات رسانه‌ای و قطع راه‌های ارتباطی و گفتگوها، نتایجی معکوس و در عین حال هزینه‌بر به همراه دارد و نمی‌توان با جاه‌طلبی‌های بی‌پشتوانه، همسایگان و قدرتهای رقیب را مطیع نمود. در شرایط کنونی، هر چند چرخشهای نسبی عربستان برای بهبود مناسبات با ایران، امری میمون به شمار می‌آید و چنانکه به نتیجه برسد می‌تواند گره کور بسیاری از بحرانهای منطقه‌ای را بگشاید؛ اما با توجه به اختلاف دیدگاه دو کشور پیرامون نظم منطقه‌ای در خاورمیانه و خلیج فارس، به نظر می‌رسد این فرایند چندان هم آسان و بدون مانع پیش نخواهد رفت.

پايان چشم انتظاري مادرانه 
قانون در یادداشتی نوشت:مادر همیشه داراي مفهوم والایی در فرهنگ ایرانیان بوده است. زن نماد زایش ، زایندگی و باروری زمین بود و مادر نماد ایثار و فداکاری است. عجیب نیست که در فرهنگ ایرانیان باستان، زمین مادر بوده است و ساکنانش فرزندان این سرزمین. فرهنگی که در آن الهه زمین ، زنی بوده است که حافظ این خاک و ساکنانش شده است. 
سرزمینی که در طول سالیان مختلف، درگیر جنگ ها و جدال‌های بسیار شده است و چه عجیب که در سال های اخیر گویا این مادران زمین را به چشم خویش می دیده‌ایم. مادران انتظار که پس از جنگی هشت ساله که دفاعی تمام عیار از وجب به وجب خاک این سرزمین بوده است برای بیش از سه دهه چشم انتظار مانده اند. تا پیش از آزادی اسرای سرافراز ایران، در انتظار بازگشت فرزندان و در سال های پس از آن در انتظار بازگشت پیکر فرزندانی که برای بارور کردن آنان از شیره جان خویش مایه گذاشته اند.
تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ
مادران انتظار انگار همه تجسم ویرانی جنگ‌ها در همه جهان هستند. زنانی که انتظار را معنای دیگری داده‌اند، انتظار برای عدالت، یا انتظار برای بازگشت پیکری که سهم آن‌ها از همه مادرانگی‌های‌شان شده‌است. چه رازی و چه صبری دراین مادرانگی است که می تواند سال‌های بالندگی فرزند را تنها درعکسی که باقی مانده است تصور کندو انتظار بکشد.
در روزهای گذشته تصویری فضای مجازی را در نوردید؛ تصویر نوجوانی را نشان می‌دهدكه سینه خیز در میان آب، خاک و گل شجاعانه پيش مي‌رود.چهره مصممی دارد و لب‌ها را به هم فشرده وچشم های معصوم و کودکانه اش به نقطه مشخصی خیره مانده و گويي منتظر دستور است. موهایش پریشان و آشفته روی پیشانی ریخته وگونه هایش را به سمت بالا کشیده است. مشخص است که به سمت هدف معلومی پیش می‌روند، همگی سینه خیز و از پاهایی که در تصویر است می توان حدس زد زنجیره‌ای است انسانی که به پیش می رودتا اعتبار وطن خدشه دار نشود.
تصویر او با همه جدیتی که دارد و اسلحه‌ای که آن گونه محکم به خود چسبانده است اما شايد برای مادرش همان کودک بازیگوشی به حساب مي‌آيد که در کوچه ها شیطنت می کرده است.تصویری که مادر 34 سال گذشته در خیالش ، بزرگ شده ،قدکشیده و درس خوانده و شاید حتی مادر را صاحب نوه هایی کرده است.
تصویر از عکاس مسیحی،آلفرد یعقوب زاده است که یکی از عکاسان برگزیده دوران جنگ ایران و عراق بوده و این تصویر شايد آخرین عکس شکار شده از«حسن جنگجو»نوجوان وطن پرست تبریزی باشد که حمله بیگانگان به خاک سرزمینش را تاب نیاورده است و رفته تا حافظ این خاک باشد. او در زمان گرفته شدن این عکس (اوایل جنگ)تنها ۱4 سال داشته است. سه سال بعد، درجریان عملیات خیبرجاويدالاثر‌شد و اگر شهید نمي‌شد، اکنون مردی ۵۰ ساله بود
مادران انتظار، حال دیگر تنها مادران شهیدان جاویدالاثر سال های دفاع از خاک وطن نیستند. مادران انتظار، حال نام دیگر مادران وطن است. مادرانی که برای باقی ماندن نام وطن، برای حیثیت این سرزمین، عزیزترین پاره های تن خود را فدا می کنند، صبوری می کنند و رنج می کشند. حال مادران انتظار، نام دیگر مادران این سرزمین است،آن‌ها زنانی از جنس صبر و استقامت هستند و من باور دارم که آنچه برای همیشه ضامن امنیت این سرزمین خواهد شد، فارغ از همه داشته‌های مادی این خاک، یاد این مادران و فرزندان‌شان است. مادران و فرزندانی که نه با حضور مادی خودکه حتی در غیاب خود برای ابد، ضامن سرافرازی این خاک خواهندبود. وداع دیروز تبریزدیگر تنها وداع با سرباز ابدی وطن نبود، سلامی به مادران این سرزمین بود .مادرانی که پاره تن را برای وطن دادند تا ایران براي همیشه تاریخ سربلند و محکم بایست.

تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس
شرق نوشت: درست يك‌ هفته بعد از اينكه ابراهيم رئيسي، توليت استان قدس رضوي، حرف از رايزني براي تأسيس بانك قرض‌الحسنه به ميان آورد، سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، اعلام كرد اين سازمان به منظور كمك به محرومان، ایجاد صندوق‌های قرض‌‌الحسنه در سراسر کشور را با محوریت مساجد دنبال مي‌كند. سردار غيب‌پرور جامعه هدف را هم مشخص كرده است؛ 7600 مسجد در آغاز كار كه با اين اوصاف، به معناي آن است كه تأسيس 7600 صندوق قرض‌الحسنه در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.
تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ
  طبق آخرين آمار موجود، حدود 72 هزار مسجد در كشور وجود دارد كه قرار است تا افق 1404، به 92 هزار مسجد برسد. با اين اوصاف، شايد در بلندمدت، به همين تعداد صندوق قرض‌الحسنه در مساجد داشته باشيم. بر این اساس، تا همين‌جاي كار، 7600 صندوق ‌قرض‌الحسنه از تعداد شعب بزرگ‌ترين بانك دولتي ايران فراتر مي‌رود.   
بانك ملي ايران به‌عنوان بزرگ‌ترين بانك دولتي كشور، حدود 3300 شعبه در كشور دارد. حال اگر بخواهيم قياسي با تعداد شعب بانك‌هاي دولتي و خصوصي داشته باشيم، مجموع تعداد شعب چهار بانك اول دولتي از نظر تعداد شعب (ملي، سپه، كشاورزي و مسكن) 8246 شعبه و چهار بانك اول خصوصي يا خصوصي‌شده از نظر تعداد شعب (صادرات، تجارت، ملت و رفاه كارگران) 7672 شعبه است كه همين امر تعداد بالاي اين صندوق‌ها و ضرورت نظارت بر آنها را يادآور مي‌شود. هرچند فعاليت‌هاي صندوق‌ها و بانك‌هاي قرض‌الحسنه با هدف كمك به مردم كم‌بضاعت از گذشته‌هاي دور آغاز شده و امري مبارك در دين اسلام به‌شمار مي‌رود؛ اما سابقه فعاليت آنها نشان داده نتوانسته‌اند در فضاي اقتصادي كشور به‌خوبي عمل كنند و اغلب يا زيان‌ده بوده‌اند يا عملكردي دور از هدف اصلي را دنبال كرده‌اند و حتي در ماه‌هاي گذشته كه حرف از حقوق‌هاي نجومي به ميان آمد، وام‌هاي نجومي با بهره‌هاي اندك هم مطرح شد كه پشتوانه سپرده‌هاي قرض‌الحسنه در بانك‌ها را به دوش مي‌‌كشيد. با وجودي‌ كه از گذشته صندوق‌هاي قرض‌الحسنه در مساجد كشور رواج داشته و مورد اعتماد مردم بود؛ اما پيگيري تأسيس اين ميزان صندوق قرض‌الحسنه در مساجد، مي‌تواند منجر به شبكه‌اي‌شدن آن شود كه نظارت بر آنها را سخت مي‌كند. بنابراين توصيه كارشناسان آن است كه درحالي‌كه سازمان بسيج مستضعفين چنين امر خيرخواهانه‌اي را پيگيري مي‌كند، ثبت آنها را در دستور كار قرار دهد و مقام ناظر (بانك مركزي) هم براي نظارت حداقلي بر اين صندوق‌ها و درخواست ارائه گزارش عملكرد از آنها، برنامه‌اي مدون تنظيم كند. 
 تأسيس هفت هزار و 600 صندوق قرض‌الحسنه به آشفتگي بازار پول مي‌انجامد
وحيد شقاقي‌شهري، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «شرق» معتقد است در شرايطي كه نظام بانكي ايران شفافيت لازم را ندارد و علاوه بر آن، تاكنون گزارش عملكردي از فعاليت بانك‌ها و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه ارائه نشده است، تأسيس دوباره مؤسسات قرض‌الحسنه حتي در قالب صندوق، آن هم در اين حجم، منطقي نيست و مي‌تواند به آشفتگي بيشتر بازار پول بينجامد. به گفته او، از سال 79 به اين‌سو كه بحث خصوصي‌سازي بانك‌ها مطرح شد، چندين بانك خصوصي ايجاد شدند و همراه با آن بازار غيرمتشكل پولي با توسعه مؤسسات مالي و اعتباري، صندوق‌ها و انواع و اقسام ابزارهاي پولي، شكل گرفت و حتي وزارت تعاون هم آغاز به صدور مجوز به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، حمايتي و تعاوني كرد و به‌اين‌ترتيب، اقتصاد كشور درگير پنج تا شش هزار مؤسسه، بانك و صندوق شد كه بستر را براي به‌هم‌ريختگي و آشفتگي بازار پول فراهم كرد و همين سبب شد تا اكنون دوباره به ادبيات اوايل دهه 60؛ يعني ادغام، برگرديم. به گفته اين اقتصاددان، در اقتصادي كه هنوز قانون بانكداري بدون ربا و بسترها و مقدمات ساماندهي بازار پول و شفافيت بازار پول فراهم نشده، هرچقدر شاخ‌وبرگ به آنها اضافه شود، اين عدم شفافيت به اخلال بازار پول منجر مي‌شود. در اين آشفتگي، ايجاد صندوق‌هاي قرض‌الحسنه به عدم شفافيت بيشتر خواهد افزود. او با نقد فعاليت بانك‌ها و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه در كشور، مي‌گويد: نظام قرض‌الحسنه در اوايل دهه 60 مطرح شد؛ طراحي سيستمي كه بتواند در اقتصاد، نابرابري و ناعدالتي‌ها را برطرف كند و با توزيع عادلانه ثروت، شكاف طبقاتي را كاهش دهد تا دهك‌هاي پايين درآمدي بتوانند از بازار پول و گردش پول آن، منتفع شوند، اما عملا شاهد بوديم كه آشفتگي بازار پول موجب شد عملا در حوزه قرض‌الحسنه شاهد به‌هم‌ريختگي بسيار بدي باشيم.


واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ
تهدید دارندگان سلاح اتمی ،بازی خطرناکی برای کل جهان است .
همدلی نوشت:حسن روحانی می گوید تهدید کشورهایی که به سلاح اتمی دست یافته‌اند، بازی بسیار خطرناکی برای کل جهان است.آقای روحانی این حرف را روز گذشته در جلسه هیات دولت عنوان کرده است که معطوف به شاخ و شانه کشیدن های ایالات متحده و کره شمالی در چندماه گذشته و به ویژه در هفته های اخیر است.درست چندروز پس از آنچه رسانه ها از آن با عنوان آزمایش بمب هولناک هیدروژنی توسط دولت پیونگ یانگ یاد می کنند و در پرمناقشه ترین دوران روابط آمریکا و کره شمالی که تمام کشورهای جهان را به نوعی درگیر خود کرده است،رییس جمهوری اسلامی ایران واکنش به این موضوع را همانطور که انتظار می رود معطوف به نقد دوطرف درگیر در ماجرا کرده است؛و چه بسا بیشتر نقد او متوجه طرف آمریکایی است که به زعم دولت ایران،ماجراجویی های کره شمالی را با تهدید و فشار،بیشتر کرده است.موضع رسمی دولت ایران در قبال مناقشه اخیر ایالات متحده و کره شمالی بی شک موضعی آمیخته با ملاحظات بسیاراست که بخش بزرگی از آنها از روابط ایران و آمریکا ناشی می شود. 
تبعیض مذهبی و قومی نارواست/مقصر بازهم «راننده »/سیاست عربستان؛از باج دهی به غرب تا بازگشت به ایران/پايان چشم انتظاري مادرانه/تاكتيك مشترك بسيج و آستان قدس/واکنش روحانی به مناقشه واشنگتن- پیونگ یانگ
رییس جمهور البته در این جلسه که در آستانه عید سعیدغدیرخم برگزار شد سخنان دیگری ،هم درباره فلسفله غدیر خم و هم درباره اقتصاد کشور بیان کرد؛مضاف بر این موضع گیری درباره کشتار بیرحمانه مسلمانان در برمه ،بخش دیگری از سخنان حسن روحانی را به خود اختصاص داد. رییس‌ جمهور در این جلسه با استناد به تازه ترین بررسی‌های مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی سه ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته را بدون احتساب نفت، ۷ درصد عنوان کرد و گفت: در بخش مسکن و ساختمان نیز در همین برهه زمانی شاهد رشد مثبت ۷.۱ درصدی می‌باشیم و آمار رشد سرمایه‌گذاری نیز به ۷.۱ درصد افزایش یافته که این آمار نویدبخش سالی پربار و پربرکت برای ملت ایران است.
به گفته آقای روحانی،اگر چه پارسال هم از رشد اقتصادی بالایی با احتساب نفت برخوردار بودیم، اما رشد اقتصادی امسال چنانچه با همین روند ۳ ماهه ادامه یابد، انتظار می‌رود که در پایان سال شاهد رشد، ۶ یا ۷ درصدی باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
اصولگراها روزنامه ندارن؟؟؟؟
چند نفر کشته و قطع عضو بخاطر اینکه کولر ماشین جواب نمی داده و یا اسکان وجود نداشته؟!!!!!!!! خجالت نمی کشند این دلایل را عنوان می کنند؟!!!!!
زبان مادري ما به دليل تبعيض قومي در مدارس آموزش داده نميشه
بد نبود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان