بازدید 17764

زور وزارت بهداشت به جراحان نرسید، تعرفه متخصصان بیهوشی را کم کرد!

در حالی که یک متخصص بیهوشی باید در صفر تا صد فرایند عمل جراحی حضور داشته باشد، به تازگی مسئولان وزارت بهداشت، ناعادلانه تصمیم به کاهش 25 درصدی تعرفه متخصصان بیهوشی گرفتند؛ موضوعی که این شائبه را ایجاد می کند که آنها برای حل مشکلات مالی مجموعه، تنها زورشان به متخصصان بیهوشی رسیده و توان یا اراده ای برای برخورد یکسان با تیم های مختلف درمانی ندارند.
کد خبر: ۷۲۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ 05 September 2017
زور وزارت بهداشت به جراحان نرسید، تعرفه متخصصان بیهوشی را کم کرد!تغییرات چشمگیری که پس از اجرای طرح تحول سلامت در نحوه پرداخت و دریافت هزینه های درمانی انجام گرفت، خیلی زود آثار مثبت و منفی خود را نشان داد و به رغم کاهش پرداخت هزینه های درمانی از سوی بیماران عایدی پزشکان را به شکل چشمگیری افزایش داد؛ اتفاقی که گویا اکنون مسئولان وزارت بهداشت را در عمل به تعهداتشان با مشکل مواجه کرده و آنها اکنون به دنبال کاهش تعرفه ها هستند.

به گزارش «تابناک»؛ مسئولان ارشد وزارت بهداشت کشور، به تازگی و در راستای کاهش بار مالی سنگین طرح تحول سلامت که دولت را در پرداخت ها با مشکل رو به رو و صدای اعتراض سازمان های بیمه گر را نیز بلند کرده است، تصمیم به کاهش تعرفه های پزشکی گرفتند؛ تصمیمی که البته بر پایه شواهد موجود، تنها برای متخصصان بیهوشی به اجرا درآمده و قرار نیست در مورد سایر کادرهای درمانی اجرا شود.

در پی افزایش تعرفه های پزشکی که پس از اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفت، حجم دریافتی پزشکان و سایر کادرهای درمانی بیمارستان های دولتی کشور در عین کاهش پرداختی مردم افزایش یافت و این موضوع برای مدتی رضایت کادرهای درمانی را فراهم کرد؛ رضایتی که البته فراگیر و عادلانه نبود و اکنون نیز تحت تأثیر مشکلات مالی پیش آمده در وزارت بهداشت اقدام غیر عادلانه ای در حال باز تعریف است.

این را می شود از تصمیم جدید مسئولان وزارت بهداشت در کاهش تعرفه های متخصصان بیهوشی فهمید. چرا که اگر در پی مشکلات مالی پیش آمده و عدم پرداخت هزینه های کادرهای درمانی، کاهشی در تعرفه ها نیاز بود، این مهم باید در قبال همه بخش ها و عادلانه رخ می داد.

متخصصان بیهوشی را باید پزشکانی معرفی کرد که در فرایند انجام عمل های جراحی دردآور وظیفه انجام بیهوشی فرد بیمار و کنترل علائم حیاتی او را قبل از آغاز عمل تا مرحله به هوش آمدن بر عهده دارند و بر این اساس در یک عمل جراحی جدا از جراحان که در محور عمل قرار دارند، نیاز است که به صورت مستمر در حال فعالیت باشند.

با اجرایی شدن طرح تحول سلامت که در رأس اهداف خود ضمن دنبال کردن کاهش پرداختی بیماران، واقعی سازی درآمد پزشکان را نیز دنبال کرد، میزان دریافتی جراحان، متخصصان بیهوشی و خدمات رسان های بخش داخلی افزایش یافت و این موضوع در ابتدای کار رضایت این تیم های درمانی را به همراه داشت.

با توجه به اینکه به رغم افزایش تعرفه ها، پرداختی بیماران نیز کاهش پیدا کرد، قرار بر این بود که ما به التفاوت این هزینه ها از محل اعتبارات دولتی  و سازمان های بیمه گر پرداخت شود. با این حال پس از گذشت مدت زمانی کوتاه و عدم توان دولت در پرداخت 100 درصدی هزینه ها، گلایه های وزیر بهداشت شروع شد و کار به جایی رسید که وزیر هشدار داد، اگر کمک های دولتی پرداخت نشود، طرح تحول سلامت شکست خواهد خورد.

با افزایش فشارها و مشکلاتی که دولت در پرداخت تعهدات خود پیدا کرد، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر چاره ای جز کاهش تعرفه ها نیافتند و این موضوع برای همه بخش های درمانی در دستور کار قرار گرفت؛ موضوعی که البته آنچنان که در عالم واقع دیده می شود، تنها در رابطه با متخصصان بیهوشی عملیاتی شد و اعتراضات این گروه از جامعه پزشکی را به همراه آورد.

یکی از متخصصان بیهوشی در رابطه با جزئیات این موضوع به خبرنگار «تابناک» گفت: از آنجا که در حال حاضر سازمان های بیمه گر توان پرداخت تمام هزینه های درمان را ندارند و دولت نیز در این زمینه با مشکلات مالی رو به روست، تصمیم پیشنهادی این بود که برای حل مشکل تعرفه متخصصان بیهوشی 25 درصد، تعرفه متخصصان جراحی 50 درصد و خدمات داخلی نیز 40 درصد کاهش یابد که البته جز درصد متخصصان بیهوشی ما بقی کاهش ها عملیاتی نشد.
وی ادامه داد: پیش از اجرای طرح به دلیل دریافت های غیر متعارف اختلاف دریافت متخصصین بیهوشی و جراحان بسیار زیاد بود که با اجرای طرح در گام نخست این اختلاف کم شد اما طی دو سال پیاپی با بهانه دریافت بیش از معمول متخصصین بیهوشی دریافتی ایشان از مسیر عدالت دورتر و دورتر گردید تا به آنجا که با ویرایش سوم کتاب تعرفه این اختلاف گاه به دریافتی یک پنجم یک جراح هم می رسد.

این متخصص بیهوشی ادامه داد: در حالی که یک متخصص بیهوشی باید در صفر تا صد فرایند عمل جراحی حضور داشته باشد، به تازگی مسئولان وزارت بهداشت ناعادلانه  تصمیم به کاهش 25 درصدی تعرفه متخصصان بیهوشی گرفته اند و این شائبه ایجاد شده که آنها در پی حل مشکلات مالی و کاهش تعرفه ها تنها زورشان به ما رسیده است.

وی افزود: در یک عمل جراحی، جراحان بیش از دو برابر متخصصان بیهوشی دریافتی دارند و با افزایش تعرفه ها پس از طرح تحول این اختلاف بیشتر هم شد، اما حالا از آنجا که مسئولان وزارت بهداشت می ترسند با کاهش تعرفه جراحان، بار دیگر با پدیده دریافت های نامتعارف رو به رو شوند، بناچار تیغ اصلاح  تعرفه ها را روی گلوی متخصصان بیهوشی گذاشته اند.

این متخصص بیهوشی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با راهکار صحیح حل مشکل گفت: ما به عنوان جامعه متخصصان بیهوشی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت انتظار داریم، عدالت را اجرا کنند و اگر به هر دلیلی قرار است تعرفه ها کاهش یابد، این موضوع در مورد همه بخش ها به صورت عادلانه انجام شود؛ موضوعی که بر اساس تعرفه های مندرج در کتاب کالیفرنیا مشخص است و سالیانه نیز به روز می شود، اما در کشور ما این تعرفه ها بر خلاف سایر کشورهای توسعه یافته دستکاری می شود و عدالت رعایت نمی شود.

بر اساس تفاسیر بالا ضروری است، وزارت بهداشت و درمان با مروری دوباره بر روی تصمیم اخیر خود، کاهش یا عدم کاهش تعرفه های تیم های درمان را عادلانه ببینند و عادلانه اجرا کنند؛ موضوعی که خواسته متخصصان بیهوشی نیز هست و آنها را از حس تبعیضی که اکنون گریبان آنها را گرفته خارج خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل