بازدید 11084

فروش آلات‌مصرف موادمخدر در دکه‌های روزنامه‌فروشی

کد خبر: ۷۲۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 03 September 2017
در پس ویترین آراسته به تیتر روزنامه‌ها،پایپ ها و مدواخ ها، هوای فرهنگی کیوسک‌های روزنامه فروشی را آلوده کرده است.

به گزارش میزان، دکه‌های روزنامه فروشی چهار دیواری کوچک، در تصور هر شنونده‌ای محصولات فرهنگی را به تصویر می‌کشد، که مدت‌ها است بازار فروش دخانیات را قبضه کرده است.بعد از فروش سیگار، پیپ و ممنوعیت‌های موقت آن در کیوسک‌های روزنامه فروشی، این بار نوبت به آلات استعمال مواد مخدر رسیده است که به طور آزادانه به هر قشری فروخته می شود.

سیگار‌های ویترینی، فندک‌های کلاسیک، پیپ‌های گلچین شده در کنار مطبوعات دیگر جایگاه چشم پرکنی خود را از دست داده است.
فروش آلات مصرف مواد مخدر در دکه های روزنامه فروشی/ با مدواخ راحت تر
در این میان از تنباکوو توتون هم که بگذریم، گل، مدواخ و پیپر را نمی‌توان نادیده گرفت که در ویترین و پس پستوی دکه های روزنامه فروشی جا خوش کرده اند.

با عوض شدن طبع مصرف کنندگان مواد مخدر،استفاده از شیشه، هروئین و تریاک به نوعی از بورس افتاده وبازار ماری جوآنا را بیش از گذشته داغ کرده است.آزادی در خریدو فروش آلات استعمال موادمخدر، دسترسی آسان به آن، بی وجدانی فروشندگان در تشخیص سن وسال مشتریان، روند افزایش استقبال از مواد مخدر را به همراه داشته و عدم توجه بر فعالیت کیوسک‌ها بر آسیب‌های اجتماعی دامن زده و فضای فرهنگی دکه‌ها را مسموم کرده است.

فروش آزادانه "مدواخ" و "پیپر" در روزنامه فروشی ها

در سال های اخیر با گسترش گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی و سپس به مواد گیاهی مانند "گل" عده ای به فکر تسهیل روند استعمال این مواد افتاده و به جای اینکه این مواد به صورت سیگاری داخل سیگار بار زده شود، آلاتی را برای مصرف آن طراحی کردند. مدواخ یکی از این آلات است که قیمتی از 5 تا 15 هزار تومان دارد. همچنین عده ای با ترویج پیچیدن گل در "پیپر"به فکر درآمد زایی افتادند. 

با گسترش مصرف گل و در دسترس قرار گرفتن آن، وسایل استعمال آن هم در دسترس همگان قرار گرفت و مافیای مواد مخدر به راحتی این ابزار را وارد بازار کرده و در دکه های روزنامه فروشی جای داد. 

اگر سری به دکه های روزنامه فروشی مرکز شهر از میدان انقلاب تا چهارراه کالج یا دکه های شمال شهر بزنید به راحتی می توانید وسایل استعمال مخدر گل مانند مدواخ را خریداری کنید. 

فروش آلات مصرف مواد مخدر در دکه های روزنامه فروشی/ با مدواخ راحت تر

یکی از دکه داران خیابان جردن در مورد اینکه آیا فروش این وسایل جرم است، می گوید: ما نمی دانیم فروش پیپر یا مدواخ با پایپ های تزئینی جرم است یا نه، اما مشتری های خوبی دارد و من خودم به راحتی روزی 3 مدواخ را می فروشم. کاغذ سیگار هم که فروشش خیلی خوب است. 

این دکه دار ادامه داد: نوجوانان هم برای خرید مدواخ به دکه من می آیند اما من به آنها نمی فروشم. اما باور کنید تعداد نوجوانان خواهان "پیپر" و مدواخ خیلی زیاد است. 

مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در این زمینه معتقد است فروش آزادانه ابزار مواد مخدر باعث گرایش بیشتر به مصرف و گسترش اعتیاد می‌شود. متاسفانه درکنار فروشگاه‌های قلیان وابزار‌های مختلف که با ظاهری بسیار متنوع و جذاب جوانان را به سوی خود می‌کشد، اخیراً مشاهده می‌شود وسائل استفاده ازمواد مخدر صنعتی و گیاهی به طور آزادانه در دکه‌های روزنامه فروشی و مطبوعاتی و برخی سوپر‌ مارکت های لوکس به فروش می‌رسد.

او درادامه تاکید می‌کند: انواع کاغذ‌های مصرف مواد مخدر گیاهی و فیلتر‌های آن، فندکها، استفاده از شیشه قلیان‌های چینی برای استفاده از مواد مخدر صنعتی و اقلام دیگر بسیار آسان در دسترس جوانان قرار گرفته است.


از نگاه آسیب شناسی اجتماعی درمرحله اول مصرف کنندگان به راحتی به این وسایل دسترسی دارند و درمرحله دوم کنجکاوی برخی دیگر از نوجوانان وجوانان درمورد این اقلام آن‌ها را به سوی حداقل امتحان کردن این وسایل می‌کشاند.

ابهری اذعان داشت: فروش ابزار‌ها وابسته به مصرف مواد مخدردر دکه‌های روزنامه فروشی همسو با فروش سیگار نخی،برای آلوده سازی قشر جوان جامعه بسیار خطرناک بوده وبه عنوان یکی از بستر‌های ساختاری در زمینه اعتیاد محسوب می‌شود .بنابراین لازم است نهاد‌های متولی با این حرکات آسیب زا مقابله کرده و اجازه ندهند فرزندان به راحتی درباتلاق اعتیاد دفن شوند.

جوانان "گل"می زدند/ پیر مردها سنتی

این رفتارشناس از آمار‌های اعلام شده در خصوص مصرف مواد مخدر احساس تاسف کرده و می‌گوید: بر اساس اعلام برخی از مسئولین مصرف گل در بین جوانان رتبه اول اعتیاد به مواد را به خود اختصاص داده است چرا که با شایع شدن تصورات غلط مبنی بر عدم اعتیاد افراد به گل استفاده از این مواد را افزایش داده است.در حالی که مصرف آن اعتیاد آور و سلول‌های مغزی را از بین می‌برد. شیشه از دیگر مواد مخدری است که در رتبه دوم مصرف کنندگان در بین نوجوانان قرار دارد و اقلام دیگر مواد مخدر در رتبه بندی‌های پایین تر قرار می‌گیرند، اما در بین افراد با گروه سنی بالای ۳۵ سال تریاک، هروئین و مشتقات آن هنوزمقام اول را و شیشه و مواد مخدر صنعتی در جایگاه بعدی قرار دارد.

به گفته وی ارائه برنامه‌های راهبردی در زمینه کاهش اعتیاد در کشور، اختصاص بودجه به بخش ترک اعتیاد، طرح جمع آوری معتادین متجاهر، این کمپ‌ها و مراکز بهبود و درمان اعتیاد در سطح کشور و ... در کنار فعالیت‌های سیاه دکه‌های رزونامه فروشی و مغازه‌های سیگار فروشی راه به جایی نمی‌برد و همت بازگشت به زندگی سالم را از افراد آسیب دیده معتاد سلب کرده است.

گرفتاری جوانان و نوجوانان به دام مخدر شیطان نسل‌های آینده کشور را سوزانده و تبعات شومی رابه جامعه تحمیل کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان