بازدید 18191

درمان سرطان با روشی موثرتر از شیمی درمانی

محققان روش جدیدی برای مقابله با سلول های سرطانی ابداع کرده اند که از شیمی درمانی موثرتر است و سمیت ناخواسته ناشی از درمان را هم می کاهد.
کد خبر: ۷۲۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 01 September 2017
 محققان روش جدیدی برای مقابله با سلول های سرطانی ابداع کرده اند که از شیمی درمانی موثرتر است و سمیت ناخواسته ناشی از درمان را هم می کاهد.
 
محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند تاکید دارند که در این رویه تازه کشف شده مرگ سلول های سرطانی به شیوه ای موثرتر از روش های فعلی مانند شیمی درمانی صورت می گیرد.
به گفته آنها، روش جدید از بین بردن سلول های سرطانی که 'مرگ سلولی مستقل کاسپاز' (CICD) نام دارد به ریشه کن شدن کامل تومورها در الگوهای تجربی منجر شد.
بیشتر درمان های ضد سرطان فعلی مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمنوتراپی سلول های سرطانی را از طریق رویه ای به نام آپوپتوز که با فعال سازی پروتیین هایی به نام کاسپاز منجر به مرگ سلولی می شود، از بین می برند.
 
با این وجود در آپوپتوز، حذف سلول های سرطانی اغلب به طور کامل اتفاق نمی افتد که به عود بیماری منجر می شود و یا می تواند عوارض جانبی ناخواسته داشته باشد و چه بسا موجب تقویت سرطان شود.
محققان دانشگاه گلاسکو قصد داشتند روشی برای تقویت درمان ابداع کنند که موجب کشتن سلول های سرطانی شود و در عین حال میزان سمیت ناخواسته ناشی از درمان را کاهش دهد.
مطالعه آنها نشان داد که تحریک مرگ سلولی مستقل کاسپاز (CICD) و نه آپوپتوز اغلب به پسروی کامل تومور منجر می شد.
 
دکتر استفان تایت از موسسه تحقیقات سرطان Beatson در انگلیس گفت: به ویژه در شرایطی که بدن به درمان پاسخ جزئی می دهد، داده های ما نشان می دهند که تحریک خاص CICD تومور به جای آپوپتوز می تواند روش موثرتری برای درمان سرطان باشد.
برخلاف آپوپتوز که شکل ساکت مرگ سلولی است، زمانی که سلول های سرطانی از طریق CICD از بین می روند، سیستم ایمنی از طریق آزاد شدن پروتیین های التهابی مطلع می شود و می تواند به سلول های باقی مانده تومور که از درمان اولیه فرار کرده اند، حمله کند.
دکتر تایت افزود: به هر حال سازوکار جدید این پتانسیل را دارد که تاثیر درمان های سرطان را به اندازه زیادی تقویت کند و میزان سمیت ناخواسته ناشی از درمان را کاهش دهد.
این مطالعه در مجله Nature Cell Biology منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر