بازدید 9242
در صورت اجرایی شدن؛

توافقنامه‌های امید بخش با چین و ترکیه برای اقتصاد ایران

این توافق در حالی صورت پذیرفت که اکنون 50 درصد ظرفیت لوله گاز ایران به ترکیه در این کشور مصرف شده و 50 درصد دیگر از ظرفیت این خط لوله انرژی خالی مانده است که با توافقات جدید برای فرستادن گاز ایران به اروپا استفاده خواهد شد؛ موضوعی که تا پیش از این، با مخالفت ترک‌ها روبه‌رو شده بود.
کد خبر: ۷۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۰۰:۲۲ 10 November 2009

هرچند بازتاب سفر اخیر رجب طیب اردوغان به ایران و سفر معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان به چین، بیشتر از نگاه سیاسی مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفت، با نگاهی به بعد اقتصادی این مراودات دیپلماتیک، نشانه‌های امیدوار کننده‌ای از تحولات جدید در روابط دوجانبه ایران با ترکیه و چین می‌توان دید.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، با سفر رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور به پکن و از سوی دیگر، سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به تهران در روزهای گذشته و انعقاد مبادله نامه‌هایی در چین و ایران گام‌های بلندی در اقتصاد ایران برداشته شد.

در مبادله نامه‌هایی که بین نخست وزیر چین و رحیمی به امضا رسید، طرف چینی قول داد که در سیاست‌هایش مبنی بر صادرات محصولاتی با کیفیت پایین به ایران جلوگیری کرده و همچنین بر حجم سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی چین در ایران بیفزاید.

از سوی دیگر، در سفر اردوغان به تهران نیز بیش از سی توافقنامه به امضا رسید.
بر پایه توافقات انجام گرفته در آینده‌ای نزدیک، حجم مبادلات ایران و ترکیه به سی میلیارد دلار در سال خواهد رسید. همچنین ترک‌ها موافقت کردند که گاز ایران از راه ترکیه به اروپا و به ویژه سوئیس صادر شود.

این توافق در حالی صورت پذیرفت که اکنون 50 درصد ظرفیت لوله گاز ایران به ترکیه در این کشور مصرف شده و 50 درصد دیگر از ظرفیت این خط لوله انرژی خالی مانده است که با توافقات جدید برای فرستادن گاز ایران به اروپا استفاده خواهد شد؛ موضوعی که تا پیش از این با مخالفت ترک‌ها روبه‌رو شده بود.

به نظر می‌رسد، توافقنامه‌های امضا شده میان اردوغان و رحیمی، وضعیت تجاری ایران و ترکیه را در سطح جدیدی گسترش خواهد داد.

با توجه به این دو گام مهم اقتصادی ایران در توافق با ترکیه و چین، پیش بینی می‌شود، در سال‌های آینده حجم چشمگیری از سرمایه‌گذاری‌ها در ایران افزایش یابد و تجارت ایران رشد مناسبی داشته باشد؛ البته نباید از نظر دور داشت، هرچند دست یافتن به چنین توافقاتی برای اقتصاد ایران ارزشمند است، مهمتر از آن، ایجاد شرایطی برای تحقق و اجرایی شدن توافقات انجام گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
در شرایط کمبود گاز در کشور و عدم سرمایه گذاری در این صنعت،چطوری میتوان گاز صادر کرد؟
خوشالی نداره جونم چین که به هر کی ازش جنس بخره می فروشه حتی به خود شیطون ترکیه را هم که سالهاست می شناسیم
بایستی از ورود محصولات با کیفیت پایین ما خود خودمان جلوگیری کنیم نه اینکه از چین التماس کنیم بهتر است گمرک رو بسپاریم به سپاه
آخ جون! يعني ميشه كالاي چيني به كشور ماهم صادر بشه!!!!!!!!!!!!!!!
نا پرهیزی کردید جناب تابناک تیتر مثبت!!!!


از پیشرفت پروژه های سفرهای رییس جمهور چه خبر
هر چی باشه این ترکها مردتر از اماراتی ها هستند !ایرانی ها مرد باشن سرمایشون رو از امارات بکشن بیرون اونوقت ببینیم این شیوخ شجاع عرب با چی می خواهند شاخ و شونه بکشند
باعث خوشحالی ملت همیشه در صحنه هست!!!
ترکها به فکر منافع خویشند اما انصافا شرکای قابل اطمینان و منصفی اند.
آفتاب از کدوم سمت در اومده که تابناک از یک کار دولت حمایت می کنه
بعید است بنوسید
ولی شما در مورد موافقات با ترکیه مثبت مینوسید لطفا توضیح دهید
چه مقدار از این دید مثبت به سفر آقای دکتر رضایی به ترکیه مربوط است
har ja berim in chin ya ros hastan.komonist!
سرمایه گذاری چینی یعنی مرگ صنعت گر ایرانی....
ظاهرآ ما در تامین مصرف داخلی خود مانده ایم و همه اش تهدید به قطع گاز میشویم از کجا میخواهیم 50 درصد را تامین کنیم
- حجم مبادلات 30 میلیارددلاری باترکیه درآینده نزدیک خیلی خیلی خوشبینانه است.بهتر است واقع نگر باشیم
- همانطورکه باترکیه روزبه روز صمیمی ترمیشویم . میتوان با اعراب نیز صمیمی شد.کاری که ترکیه با سوریه کرد و دو دشمن تبدیل به دو دوست واقعی شدند. ترکیه با یونان وارمنستان و... نیز چنین رفتاری را شروع کرده اند
- الگوی دولت ترکیه با مردم ومخالفینش نیز جالب است به ویژه با کردها که لازم است به آنها بیشتر بپردازید تا دولتمردان ما یاد بگیرند
من شنیدم قرار شده ایران حدود 12 میلیارد دلار از پول فروش نفت پیش چینی ها بلوکه بشه تا چینی ها شاید دو برابر به ایران اعتبار بدن به شرطی که از خود چین کالا و خدمات خریداری بشه. هم پولمون از دست میره و هم به فروشندگان چینی بدهکار میشیم.
YA CHIN YA ROS!?KOMONIST..KOJA MIRIM
تابناک جون، خوبی عزیز؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار