بازدید 8820
۸

جلسه بی سود برای کاهش نرخ سود

نرخ بالای سود بانکی در چند سال اخیر، یکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کشور بوده است. مسئولین مربوطه چند بار اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کرده اند، اما این اقدامات هر بار بنا به دلایلی بی نتیجه مانده است. به تازگی مدیران بانک های دولتی به همراه مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت بررسی کاهش نرخ سود بانکی گرد هم آمدند، ولی این نشست با وجود تمایل بیشتر بانک ها بی نتیجه ماند.
کد خبر: ۷۲۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱ 10 August 2017
نرخ بالای سود بانکی در چند سال اخیر، یکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کشور بوده است. مسئولین مربوطه چند بار اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کرده اند، اما این اقدامات هر بار بنا به دلایلی بی نتیجه مانده است. به تازگی مدیران بانک های دولتی به همراه مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت بررسی کاهش نرخ سود بانکی گرد هم آمدند، ولی این نشست با وجود تمایل بیشتر بانک ها بی نتیجه ماند.

به گزارش تابناک اقتصادی، نرخ بالای سود بانکی در سال های اخیر باعث شده است تا همواره فعالان اقتصادی، آن را یکی از موانع اصلی تولید بدانند و از مسئولین مربوط کاهش آن را مطالبه کنند. یکی از مواردی که کارشناسان در راستای کاهش نرخ سود بانکی بر آن استناد می کنند، پایین بودن نرخ تورم است.

کارشناسان بر این باورند که با پایین آمدن نرخ تورم و حتی تک رقمی شدن آن، فاصله بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم بسیار شده است و این فاصله برای منطقی تر شدن باید کاهش یابد. وحید شقاقی یکی از کارشناسان که در گفت وگوی تیتر امشب شبکه خبر مورخه 4 تیر ماه 1396 حضور یافته بود، در همین زمینه گفت: در اقتصاد اگر شکاف بین تورم و سود کمتر از 3 درصد باشد، شرایط اقتصادی مطلوب است و اگر شکاف بین تورم و سود بیش از 3 درصد باشد، شرایط اقتصادی در وضع متوسط است، ولی اگر شکاف بین تورم و سود بیش از 10 درصد باشد، یعنی اوضاع بحرانی است. با این تقسیم بندی هم اکنون می توان گفت که شرایط اقتصادی ما در وضعیت بحرانی است.

به هر صورت با توجه به مطالبه فعالان اقتصادی، تذکرات مراجع تقلید و توصیه های کارشناسان در مورد نرخ بالای سود بانکی، نمایندگان مجلس نیز تصمیم گرفتند در قانون برنامه ششم توسعه به این موضوع رسیدگی و تبصره ای را در جهت کاهش نرخ سود بانکی لحاظ کنند. در تبصره ماده 4 قانون برنامه ششم توسعه آمده است: تدوین سازوکار لازم و کارآمد برای کاهش فاصله بین نرخ سود تسهیلات و سپرده های بانکی با هدف افزایش کارآمدی و رقابت پذیری نظام بانکی در جذب و تجهیز منابع و اعطای تسهیلات به نحوی که در هر سال از برنامه فاصله نرخ سود تسهیلات و سپرده بانکی حداقل 10 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد.

با توجه به این تبصره قانون ششم توسعه و به همت محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مدیران بانک های دولتی به همراه مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای بررسی کاهش نرخ سود بانکی در 17 مرداد 1396 برای دومین بار به میزبانی بانک سپه گرد هم آمدند.

در این نشست، حسین قضاوی معاون امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، سید مصطفی رضوی معاون امور حقوقی و مجلس این وزارتخانه، پیمان قربانی و فرشاد حیدری معاون اقتصادی و نظارتی بانک مرکزی، کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری به همراه هشت بانک دولتی و هشت بانک خصوصی شده دولتی حضور داشتند.

زمان قابل توجهی از این جلسه به بیان مشکلات نظام بانکی و تنگناهای اعتباری آن ها به ویژه بانک های دولتی که با مشکل تسهیلات تکلیفی نیز مواجهند، اختصاص یافت و از این روی، تصمیمی درباره کاهش نرخ سود بانکی گرفته نشد! یعنی عملاً جلسه ای که به منظور کاهش نرخ سود بانکی برگزار شده بود بی نتیجه ماند.

یکی از حاضران این جلسه اظهار داشت که بیشتر مدیران بانک های دولتی حاضر در این نشست، موافق کاهش نرخ سود بانکی هستند؛ اما باید تصمیم گیری نهایی در این زمینه با نظر بانک های خصوصی باشد. وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد تا کمیته ای با حضور نمایندگانی از کمیسیون اقتصادی مجلس، بانک مرکزی و بانک ها تشکیل و گزارشی از وضعیت نظام بانکی و مشکلات آن تهیه کند تا در نشست بعدی قرائت شود.

به هر صورت، باید تا جلسه بعدی که قرار است زمان و مکان آن توسط کمیسیون اقتصادی مجلس تعیین شود، صبر کرد و دید آیا این خواسته بانک ها در مورد کاهش نرخ سود عملی خواهد شد یا خیر و همچنین در صورت عملی شدن آن، آیا بانک ها به این توافق پایبند خواهند ماند، یا اینکه به مانند گذشته، عدم پای بندی به توافق توسط چند بانک، کل بازی کاهش نرخ سود را بر هم خواهد زد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۸
با تورم ۳۰ ۴۰ درصد سود بانکی واسه چی باید بیاد پایین؟ بانک جذب سرمایه میکنه با هدایت دولت سرمایه گذاری هدف مند انجام میشه...
باسلام.فکرنمیکنید مردم سپرده های خودرا از بانکها خارج میکنند بطرف زمین ومسکن وبازار های ازاد میرود
جمع کنید بساط مسخره بازی رو. پراید رو کنید7میلیون ماشین خارجی بشه ماکسیموم60میلیون. کرایه خونه رو مایین بیارید هزینه زندگی رو درست کنید اونوقت کسی فکر سود نیست
چرا فقط در مورد سود بانکی صحبت می شه؟ چرا در مورد نرخ بهره وام ها صحبت نمی شه؟ مگه این دو نباید باهم تعیین بشن؟ نرخ سود ۱۰ درصد بعد نرخ بهره ۲۲ درصد؟؟ چرا ایران تو بعضی از حوزه ها با کل دنیا فرق می کنه؟!!
لازمه کاهش نرخ سود بانکی کاهش نرخ رشد نقدینگی به کمتر از 5 درصد در سال است و لازمه این هم متوقف کردن رشد سالانه افزایش حقوق ها افزایش سن بازنشستگی و حذف 70 درصد یارانه ها می باشد حال آیا شدنی است؟
بسمه تعالی
قطعا بانکها ده برابر سود پرداختی به مشتریان سود نصیبشان میشود.
چرا مردم باید چوب تولید کننده رو بخورن
تولید کننده میلیاردی سود کنه اما مردم تومن هم سود نکنن
چرا هر ماه گیر میدن به سپرده مردم الان 5 ساله مدام سپرده گذاران رو تهدید میکنن
بسه دیگه!!!!!!!!! بجای حمایت از سپرده گذار که شاهرک اصلی نظام بانکی همیشه تهدید میشه
که چی؟؟؟
آقای کارخانه دار با عیال و فرزندش کیف کنه؟
هر وقت خونه ، ماشين، خرج خورد و خوراك ،اجاره خونه درامد مردم از پس اين مخارج برامد سود بانكي رو كم كنيد همه چيز رو به افزايشه انوقت مي خواهيد سود رو كم كنيد !!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار