بازدید 36365
۹
نکات خواندنی درباره کابینه دوازدهم ـ بخش نخست؛

چرا وزیر علوم معرفی نشد؟/ جایگاه مشخص رؤسای ستاد روحانی/ همه وزیران دفاع ایران پس از انقلاب/ سرپرست سابق گزینه وزارت شد!

بررسی لیست وزیران پیشنهادی حاوی نکاتی قابل تأمل و خواندنی است که از جمله آن می توان به معرفی هفده وزیر پیشنهادی و عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد. موضوعی که «حسن روحانی» در جریان معرفی کابینه یازدهم هم در مورد آن به مشکل خورده بود و پس از معرفی چندین و چند گزینه در نهایت، مجلس یکی از گزینه های او را لب مرزی پذیرفت.
کد خبر: ۷۱۹۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ 08 August 2017
رئیس جمهور با فرستادن نامه ای خطاب به رئیس مجلس، سه روز پس از برگزاری مراسم تحلیف، وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم را برای بررسی نمایندگان و برگزاری هرچه زودتر جلسه رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی ـ که منجر به رسمی تر شدن فعالیت دولت دوازدهم خواهد شد ـ برای تصدی کرسی وزارت در هفده وزارتخانه معرفی کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس جمهور در حالی وزیران پیشنهادی خود را برای هفده وزارتخانه به مجلس معرفی کرد که گویا هنوز تصمیم نهایی در خصوص معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گرفته نشده و موضوعات مختلفی باعث معرفی نشدن فرد مورد نظر برای این وزارتخانه شده است.

وزیران پیشنهادی روحانی را بشناسید

نامه «حسن روحانی» خطاب به «علی لاریجانی» به منظور معرفی وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم بدین شرح است؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب آقای علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما در راستای اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی و همچنین ماده ۱۸۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه شرح حال آیین‌نامه‌ای آنان و همچنین خط و مشی و اصول کلی و برنامه دولت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارد.

حسن روحانی

بر این اساس وزیران پیشنهادی بدین شرح به مجلس معرفی شدند؛

1- وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: سیدمحمد بطحائی

2- وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی

3- وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید محمود علوی

4- وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: کرباسیان

5- وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد جواد ظریف

6- وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی زاده هاشمی

7- وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

8- وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی

9- وزیر پیشنهادی دادگستری: سید علیرضا آوایی

10- وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی

11- وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی

12- وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

13- وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی

14- وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

15- وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه

16-وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف

17- وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر

وزیر پیشنهادی نپذیرفت یا روحانی؟

بررسی لیست وزیران پیشنهادی حاوی نکاتی قابل تأمل و خواندنی است که از جمله آن می توان به معرفی هفده وزیر پیشنهادی و عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد؛ موضوعی که «حسن روحانی» در جریان معرفی کابینه یازدهم هم در مورد آن به مشکل خورده بود و پس از معرفی چندین و چند گزینه، در نهایت مجلس یکی از گزینه های او را لب مرزی پذیرفت و سپس نسبت به استیضاح و پس گرفتن رأی اعتماد خود از او – رضا فرجی دانا – در مدت یکسال پس از فعالیت اقدام کرد.

او پس از فرجی دانا به گزینه معتدلی به نام «محمد فرهادی» روی آورد که در آن زمان، ریاست سازمان هلال احمر را بر عهده داشت. هرچند او مورد اقبال مجلس و نمایندگان قرار گرفت و تا پایان راه دولت یازدهم وزیر علوم ماند، جریانات سیاسی حامی روحانی، قشرهای دانشجویی و احتمالا شخص رئیس جمهور از رهاورد این وزارتخانه که بسیار با اهمیت است، رضایت نداشتند که در نهایت، منجر به تغییر وزیر مربوطه برای دولت آینده شد..

چرا وزیر علوم معرفی نشد؟/ جایگاه مشخص رؤسای ستاد روحانی/ همه وزیران دفاع ایران پس از انقلاب/ سرپرست سابق گزینه وزارت شد!

برای کابینه دوازدهم هم اسامی مختلفی برای وزارت علوم مطرح شدند که برخی از آنها نام های تکراری نظیر «رضا فرجی دانا» و «محمود نیلی احمدآبادی» بودند که در دولت یازدهم نیز به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شدند؛ اما یا مورد اقبال نمایندگان قرار نگرفتند یا اینکه مجلس رأی اعتماد خود از آنها را پس گرفت.

گفته می شود، البته این افرد خود نیز با سنجش شرایط موجود برای پذیرش مسئولیت وزارت علوم از پیشنهاد رئیس جمهور استقبال نکرده اند تا اینکه قرعه به نام «علی خاکی صدیق» رئیس 55 ساله و خرم آبادی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و استاد گروه کنترل دانشکده برق این دانشگاه افتاد. او در اسفند ۱۳۹۱ به عنوان «استاد برجسته مهندسی ایران» در اولین دوره معرفی‌ این عنوان توسط فرهنگستان علوم دست یافته است.

البته برخلاف اخباری که تا آخرین لحظات از گزینه های پیشنهادی وزارتخانه ها به گوش می رسید، رئیس جمهور وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی نکرد. گفته می شود خاکی صدیق خود از پذیرش مسئولیت وزارت علوم منصرف شده و برخی منابع می گویند شاید با راضی کردن او در نهایت، رئیس دانشگاه خواجه نصیر به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود.

در حال حاضر تنها وزارتخانه بدون وزیر، وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری است که باید رئیس جمهور هرچه زودتر در مورد آن به تصمیم نهایی برسد. برخی تحلیلگران می گویند، جریان اصلاحات به عنوان یکی از جریانات اصلی حامی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 به دنبال این هستند که گزینه ای از بین افراد این طیف برای وزارت علوم معرفی شود، اما با توجه به اینکه روحانی در معرفی کابینه دوم خود نسبت به دولت قبلی معتدلانه تر عمل کرده، بعید به نظر می رسد با این رویکرد بخواهد با جریان اصلاحات در زمینه معرفی وزیر علوم همراهی داشته باشد.

جایگاه مشخص رؤسای ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور!

نکته قابل تأمل دیگر در خصوص کابینه پیشنهادی این است که باز هم رئیس ستاد انتخاباتی روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است. رئیس جمهور در سال 92 هم «محمدرضا نعمت زاده» که در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ریاست ستاد او را بر عهده داشت، به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد.

پس از گذشت چهار سال در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، ریاست ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» بر عهده «محمد شریعتمداری» گذاشته شد که در دولت دوازدهم وظیفه معاونت اجرایی رئیس جمهور را بر عهده داشت. بعد از انتخابات بحث های زیادی در خصوص احتمال معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی کشور مطرح شد، اما روحانی خود را بار دیگر، رویه 4 سال پیشت کرار و رئیس ستاد انتخاباتی اش را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد؛ وزارتخانه ای که شریعتمداری قبلا یک بار وزارت در بخش بازرگانی اش را تجربه کرده است.

سیر انتخاب وزیران دفاع سپاهی و ارتشی چگونه است؟

در سال های پس از انقلاب به ویژه بین سال های 1357 تا 1368 عمده وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران از بین فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزیده می شدند، شاید به این دلیل که تنها نیروی مسلح آن دوران هنوز ارتش بود و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مدت کمی از تاسیس آن می گذشت بیشتر درگیر امور مربوط به جنگ و مباحث و رسالت های دیگرش بود.

دریادار احمد مدنی ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸

سرتیپ محمدتقی ریاحی ۱۳۵۸

مصطفی چمران ۱۳۵۸ الی شهریور۱۳۵۹

سرهنگ جواد فکوری ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰
سرهنگ موسی نامجو ۲۶ شهریور ۱۳۶۰ تا ۷ مهر ۱۳۶۰

سرهنگ محمد سلیمی ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴

سرهنگ محمدحسین جلالی ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸

اکبر ترکان ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲

محمد فروزنده ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶

دریادار علی شمخانی ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴

سرتیپ پاسدار مصطفی محمدنجار ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸

سرتیپ پاسدار احمد وحیدی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲

سرتیپ پاسدار حسین دهقان ۱۳۹۲ تا کنون

افرادی که نام آنها آمد، وزیران دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند. همانطور که ملاحظه می شود تا سال 68 و تا پایان جنگ و آغاز دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، وزیران دفاع عمدتا از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده اند؛ با انتخاب «اکبر ترکان» که اولین و تنها وزیر دفاع غیر نظامی بود. بعد از آن عمدتا وزیر دفاع از بین فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انتخاب شدند تا دولت دوم روحانی که قرعه به نام «امیر سرتیپ امیر حاتمی» از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران خورد. او در دولت یازدهم جانشین «سردار حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و پیش از انتصابش به جانشینی وزیر دفاع در آبان ۱۳۹۲، معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح را بر عهده داشت.

آقای سرپرست بالاخره وزیر می‌شود؟

«فخر الدین احمدی دانش آشتیانی» از گزینه های مورد وثوق «حسن روحانی» برای دو وزارت خانه علوم و آموزش و پرورش بود. رئیس جمهور با دو بار معرفی او به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت در دولت یازدهم که البته یک بار با مقاومت جدی مجلس و عدم رأی اعتماد به دانش آشتیانی مواجه شد، نشان داد اعتماد زیادی به او دارد؛ اما یک حاشیه سازی نابجا از سوی دختر وزیر آموزش و پرورش آن هم در جریان انتخابات برای «حسن روحانی» باعث شد که نه احمدی دانش آشتیانی و نه روحانی، دیگر تمایلی به ادامه این همکاری نداشته باشند، تا امروز «سیدمحمد بطحائی» به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شود.

پیشتر گفته شده بود که دو گزینه از درون وزارت آموزش و پرورش برای تصدی کرسی وزارت مطرح شده اند و قرار است از بین «سیدمحمد بطحائی» سرپرست پیشین این وزارتخانه در سال 95 و از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و «علی زرافشان» معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش انتخاب شود که اگرچه در روزهای آخر نام گزینه دوم بیشتر مطرح شده بود، در نهایت روحانی تصمیم گرفت که بطحائی را به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای وزارت آموزش و پرروش به مجلس معرفی کند.

«سیدمحمد بطحایی» گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش 54 ساله است و سهم تهرانی ها را در کابینه افزایش می دهد. او پس از استعفای «علی اصغر فانی» در سال 95 از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شد و مسئولیت هایی همچون ریاست مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور، قائم مقامی وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، معاونت دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه، معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئولیت آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی٬ دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.

بطحایی دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی است.

بر اساس آیین‌نامه بعد از اعلام وصول نامه معرفی وزیران پیشنهادی رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک هفته فرصت دارند که نسبت به بررسی وزرای پیشنهادی اقدام کرده و پس از آن جلسات رأی اعتماد به کابینه و وزیران پیشنهادی رئیس جمهور را در دستور کار قرار دهند.

ادامه دارد... 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۹
به وزير معرفي شده آموزش وپرورش شديدا اعتراض داريم ما معلما وزير قري وبا برنامه مي خوايم شما رو به خدا اين قدر به آموزش وپرورش جفا نكنيد
وخبری ازوزیر زن واهل سنت نیست
با توجه به مدیریت توانمند و همچنین سوابق علمی و آموزشی و مدیریتی دکتر شریعتی نیاسر ایشان از شانس بالایی برای معرفی به عنوان وزیر علوم برخوردارند.
جناب آقای روحانی،پیشنهادمیکنم جهت وزارت علوم ازوجودجناب آقای دکترساداتی نژاد غافل نمانید.
ضعیف ترین وزیر کابینه وزیر کشاورزی ست.
اقای. بطحایی باسیاست های انقباضی در دوران معاونت نشان داد به درد اموزش وپرورش نمی خورد.ایشان خود عاملی کارشکن در امور رفاهی فرهنگیان بود.
مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان معاونت ایشان انجام شد چگونه می خواهند وزیر شوند کل وزارت را به باد بدهند
پس محیط نیست !!! چی؟
اصلاح طلبان حق ندارند در زمینه انتخاب وزیر علوم نظر بدهند. ضرورت دارد جناب آقای دکتر روحانی با توجه به مصلحت نظام و گوش فرا دادن به رهنمود های عالمانه مقام معظم رهبری در انتخاب افراد کابینه اهتمام ورزند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان