بازدید 17177
زنان دو برابر مردان ایدز می گیرند

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی قرار دارند؟

کد خبر: ۷۱۷۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 01 August 2017
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ایدز کشور گفت: بنا به آمار ها انتقال اچ آی وی از طریق راه های جنسی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است به عبارتی ساده تر می توان گفت یکی از علت های اصلی افزایش این بیماری به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و داشتن رابطه های جنسی خارج از ازدواج است اما از طرفی دیگر، در کشور آموزش های لازم در خصوص ایدز به مردم داده نمی شود.

به گزارش جام جم، دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی بیان کرد: حدود 34 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد، 12 الی 13 درصد مبتلایان جدید اچ آی وی را زنان تشکیل می دهند با توجه با این که انتقال از طریق راه جنسی بسیار رو به افزایش بوده و 40درصد از مجموعه راه های انتقال را به خود اختصاص داده است ناگفته نماند از 12درصد رقم بالایی است چرا که موجب می شود آمار انتقال ایدز از زنان به به کودکان و همسران نیز بالا رود.

وی در رابطه با آمار رو به افزایش ایدز در کشور گفت : همان طور که گفتیم بنا به آمار ها انتقال اچ آی وی از طریق راه های جنسی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است به عبارتی ساده تر می توان گفت یکی از علت های اصلی افزایش این بیماری به دلیل بالا رفتن سن ازدواج و داشتن رابطه های جنسی خارج از ازدواج است اما از طرفی دیگر، در کشور آموزش های لازم در خصوص ایدز به مردم داده نمی شود.

این متخصص در پاسخ به این سوال که آیا زنان سریع تر به ایدز مبتلا می شوند گفت: بله، در هنگام برقراری رابطه جنسی انتقال ویروس اچ ای وی از مرد به زن 8 در 1000 بوده و درحالی که از زن به مرد 4 در 1000 است لذا شانس ابتلا به این بیماری در زنان 2برابر مردان است. علاوه بر آن، بیماری های آمیزشی بی علامت است و همچنین سطح مخاط ناحیه تناسلی بانوان وسیع تر بوده به همین دلیل بیشتر در معرض ترشحات ویروس قرار می گیرد، البته اگر تماس مقعدی در این میان برقرار شده باشد می توان گفت چندین برابر بیشتر افراد در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند. این میزان شیوع در افرادی که ترنس و هم جنسگرا هستند نیز بسیار بیشتر است.

عضو هئیت علمی مرکز حقیقات ایدز کشور گفت: مهم ترین و سریع ترین عامل انتقال ویروس اچ ای وی از طریق رفتارهای مخاطره انگیز جنسی است. ویروس می تواند از مرد به زن، زن به مرد و مرد به مرد منتقل شود، وجود سابقه اولین ارتباط در سنین پایین، تعدد شرکا جنسی و سابقه عفونت های مقاربتی همگی احتمال انتقال بیماری را افزایش می دهند که مرد به مرد بیشترین خطر انتقال و زن به مرد کمترین خطر انتقال را داراست .

حاجی عبدالباقی در رابطه با علائم هشدار دهنده این بیماری به جام جم آنلاین گفت: شایع ترین علامت این بیماری کاهش توان سیستم ایمنی بدن است به عبارتی فرد برای هفته ها درگیر یک بیماری ساده مانند سرما خوردگی است، پس از آن علائم اولیه، بیمار وارد مرحله‌ای به نام دوره نهفتگی یا بی علامتی می‌شود. این مرحله از ایدز می‌تواند بدون هیچ گونه علامتی از حدود سه سال تا بیش از 8 سال به طول بینجامد. اگر چه معمولاً در ابتدای بیماری هیچ علائمی مشاهده نمی‌شود و یا علامت‌های خیلی کمی دیده می‌شود، اما در نزدیکی پایان این مرحله بسیاری از افراد دچار تب، کاهش وزن، مشکلات گوارشی و دردهای عضلانی می‌شوند. اما اگر فرد در این مرحله ابتدایی از بیماری خود مطلع شود بسیار بیشتر می تواند آن را کنترل کند. کاهش وزن شدید و ناگهانی، اسهال طولانی مدت و عفونت های مکرر از علائم شایع ایدز در مراحل پیشرفته است.

وی هشدار داد: پرهیز از روابط جنسی نامطمئن با افراد مختلف، نداشتن شرکای جنسی متعدد، استفاده از روش های پوششی مانند کاندوم و حامله نشدن مادر آلوده بسیار حائز اهمیت است. برقراری یکبار تماس جنسی هم ممکن است منجر به سرایت ایدز شود، مردان و زنان بسیاری هستند که ایدز را تنها با یکبار نزدیکی مبتلا شده اند اما شرایطی که احتمال سرایت ایدز از راه جنسی را بیشتر می‌کند زخم یا عفونت تناسلی، تماس جنسی از روی خشونت و اجبار، وجود شرکای جنسی متعدد و آمیزش جنسی مقعدی است. همسران افراد مبتلا، شرکای جنسی بیماران و افرادی‌ که شرکای جنسی متعدد دارند، افراد خود فروش، ‌ همجنسگرایان، ‌ افرادی که خالکوبی می کنند، مبتلایان به بیماریهای آمیزشی و افراد مبتلا به زخم‌های تناسلی بیش از سایر گروه‌ها در معرض ابتلا به عفونت ایدز هستند.

به گفته وی، فاکتورهای خطرزای دیگر که می تواند زمینه ساز این بیماری شود مانند مصرف الکل، مواد مخدر، مواد روانگردان که با مختل کردن قدرت تشخیص و تصمیم گیری را پایین می آورند یا اعتیاد به مواد مخدر تزریقی که به دلیل امکان استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده، تماس جنسی محافظت نشده و تماس جنسی با افراد متعدد شایع ترین راه های انتقال بیماری در کشورمان است لذا برای پیشگیری و کاهش آمار این بیماری در جامعه باید چگونگی پرهیز از رفتار های پرخطر و نیز چگونگی رفتار های جنسی ناسالم را به افراد به ویژه نوجوانان و جوانان آموزش داد.

این متخصص خاطرنشان کرد: افرادی که رفتارهای پرخطر به ویژه رفتار های پرخطرجنسی دارند لازم است تحت مشاوره قرار بگیرند تا از خطرات آلودگی به ویروس ایدز آگاه باشند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر