بازدید 9583
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشتازی چین و امارات در صادرات کالا به ایران» تا «تورم و نقدینگی در ایستگاه 10.3 درصد و 1264 هزار میلیارد تومان»

این پیمانه موضوعاتی همچون یورو در بازار آزاد ارز بالاتر 4500 تومان، کاهش ارزش دلار به کمترین میزان سیزده ماه گذشته، ثبات تقریبی قیمت نفت پس از رشد چشمگیر روز چهارشنبه، پیوستن کویت به طرح کاهش تولید نفت، ورود گوگل به صنعت انرژی هسته‌ای، دوران ثبات قیمت جهانی طلا تا پایان امسال، قیمت گوشت در قصابی‌ها همچنان بالاست و رکورد پژو ـ سیتروئن با افزایش 6/ 3 درصد سود خالص را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 28 July 2017
از «پیشتازی چین و امارات در صادرات کالا به ایران» تا «تورم و نقدینگی در ایستگاه 10.3 درصد و 1264 هزار میلیارد تومان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون یورو در بازار آزاد ارز بالاتر 4500 تومان، کاهش ارزش دلار به کمترین میزان سیزده ماه گذشته، ثبات تقریبی قیمت نفت پس از رشد چشمگیر روز چهارشنبه، پیوستن کویت به طرح کاهش تولید نفت، ورود گوگل به صنعت انرژی هسته‌ای، دوران ثبات قیمت جهانی طلا تا پایان امسال، قیمت گوشت در قصابی‌ها همچنان بالاست و رکورد پژو ـ سیتروئن با افزایش 6/ 3 درصد سود خالص را در بر دارد.


یورو در بازار آزاد پایان هفته به 4500 تومان هم رسید!

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، شاهد ادامه افزایش قیمت دلار آمریکا، یورو و درهم امارات بودیم. دلار آمریکا در بیشتر زمان ها بر اساس سامانه نظارت ارز، به رقم 3800 تومان هم نزدیک شد، ولی یورو توانست در اکثر زمان کاری بازار امروز، بالاتر از 4400 تومان فروخته شود و حتی در دو زمان ثبت شده بیشتر از 4500 تومان نیز قیمت گذاری شد؛ بنابراین، در آخرین روز معاملات بازار ارز در هفته نخست مرداد، هر دلار آمریکا با رشد 53 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 907 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 291 ریال همراه بود و در پایان روز پنج شنبه، به رقم میانگین فروش 44 هزار و 215 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 429 ریال قیمت گذرای شد که نسبت به روز چهارشنبه، 11 ریال گران تر فروخته شد.

از «پیوستن کویت به طرح کاهش تولید نفت» تا «تورم و نقدینگی در ایستگاه 10.3 درصد و 1264 هزار میلیارد تومان»

کاهش ارزش دلار به کمترین میزان سیزده ماه گذشته

پس از بی‌نتیجه ماندن برنامه افزایش نرخ بهره در آمریکا ارزش سهام بازارهای بورس آسیا به بیشترین میزان یک دهه گذشته رسید. ارزش دلار آمریکا نیز به کمترین میزان سیزده ماه گذشته افت کرد. بر اساس این گزارش ارزش سهام نیکی ژاپن 15 صدم درصد، تاپیکس ایندکس 37 صدم درصد، هانگ‌سنگ 69 صدم درصد، سی‌اس‌آی 4 صدم درصد، اس اند پی 14 صدم درصد، افزایش یافت. روز چهارشنبه فدرال رزور آمریکا پس از دو روز نشست برای بالا بردن نرخ بهره در این کشور به نتیجه‌ای نرسید. کارشناسان رشد اندک اقتصادی آمریکا را عامل به نتیجه نرسیدن افزایش نرخ بهره عنوان کردند. پس از آن بازارهای بورس اوراق قرضه و تمام کمدیتی‌ها افزایش قیمت پیدا کردند. آلن روسکی کارشناس فارکس در دویچه گفت: «بزرگ‌ترین مشکل دلار این است که نمی‌توان از سوی فدرال رزور آمریکا انتظار کمک برای آن تصور کرد. نظرخواهی رویترز نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان امیدوار هستند که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در دسامبر افزایش دهد، اما بسیاری تصور دارند برای افزایش نرخ بهره در آمریکا هنوز مسیر طولانی وجود دارد. به گزارش فارس، پس از تصمیم بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار در برابر سبد دیگری از ارزها به کمترین میزان 13 ماه گذشته یعنی 93.152 رسید.

پیشتازی چین و امارات متحده عربی در صادرات کالا به ایران

مجموع صادرات و واردات ایران در چهار ماه نخست سال جاری به ۲۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار رسید که ۶ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است. گمرک ایران اعلام کرد: در این مدت، تمایل کشورهای صادرکننده کالا برای افزایش صادرات به ایران رشد داشته و در نهایت 15 میلیارد و 813 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 24درصد افزایش نشان می دهد. عمده ترین دلایل افزایش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهای سرمایه ای و برخی کالاهای اساسی مربوط می شود. همچنین عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در چهار ماهه نخست سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش 2 میلیارد و 841 میلیون دلار، عراق با 2 میلیارد و 52 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 37 میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و 400 میلیون دلار و هند با 926 میلیون دلار بوده است و کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با 3 میلیارد و 495 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 992 میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و 74 میلیون دلار، هند با 891 میلیون دلار‌ و ترکیه بوده است. 

ثبات تقریبی قیمت نفت پس از رشد چشمگیر روز چهارشنبه

روز پنجشنبه  بهای نفت اندکی کاهش یافت.  این در حالی است که در روز چهارشنبه قیمت نفت به بالاترین نرخ خود در ۸ هفته گذشته رسید. قیمت نفت در روز چهارشنبه به دلیل کاهش شدید در موجودی نفت آمریکا و در نتیجه قوت گرفتن انتظارات برای تعادل یافتن بازار، افزایش چشمگیری یافت و به بالای  ۵۰.۵ دلار رسید. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۹ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۸۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۸.۶۷ دلار صورت گرفت.

پیوستن کویت به طرح کاهش تولید نفت

پس از آنکه عربستان سعودی از تولیدکنندگان اوپک خواست تا نفت کمتری از چاه های خود استخراج کنند، حالا کویت نیز در کاهش تولیدات نفتی خود به کشورهایی مانند امارات متحده پیوسته است. به گزارش بلومبرگ، شرکت نفت کویت روز چهارشنبه گفت که با مشتریان خود در ایالات متحده موافقت کرده است تا میزان فروش نفت در سال 2017 را کاهش دهد. این خبر یک روز پس از آن اعلام شد که وزیر انرژی امارات یعنی سهیل المزروعی گفت که شرکت ملی نفت ابوظبی، در ماه سپتامبر ، 10 درصد از صادرات نفت خام خود را کاهش می دهد. کمپانی کویتی در بیانیه ای گفت: "توافق کویت با اوپک منجر به کاهش تولید و در نتیجه کاهش صادرات آن شده است. او همچنین اعلام کرد: "بازار آمریکا بیشتر تحت تأثیر این کاهش قرار گرفته است.”

ورود گوگل به صنعت انرژی هسته‌ای

شرکت ترای‌آلفا اولین شرکت خصوصی با سرمایه‌گذاری هنگفت در صنعت همجوشی هسته‌ای است که طبق آخرین خبرها با همکاری مشترک ۶ ماهه با گوگل در بخش الگوریتم یادگیری ماشین، موفقیت‌های چشمگیری را به ثمر رسانده است. چالش اصلی پیش ‌رو در شرکت ترای‌آلفا، نحوه شناسایی و پردازش اطلاعات تجربی بسیار پیچیده در بخش تحقیقات پلاسما و متغیرهای بیشمار آن است. در واقع این همکاری مشترک در جهت ساخت شبکه محاسباتی گسترده در جهت حل مشکل پیش‌رو در ادامه فرایند تجاری‌سازی راکتور همجوشی هسته‌ای است. دانشمندان گوگل در حال حاضر به دنبال آزمایش الگوریتم محاسباتی با عنوان اوپتومتریست هستند که اساس عملکرد آن پیوند انسان با ماشین است. نام این الگوریتم محاسباتی برگرفته از علم بینایی سنجی است و در آن متخصصان صنعت همجوشی هسته‌ای با قضاوت خود از متغیرها و نحوه خروجی عملکرد پلاسما، بخشی از محاسبات پیچیده را شناسایی می‌کنند. همکاری مشترک متخصصان گوگل و دانشمندان صنعت همجوشی هسته‌ای در سرعت گرفتن روند محاسباتی عملکرد پلاسما تاثیر مثبتی داشته است، به‌طوری‌که برای انجام محاسبات دیگر نیازی به توقف فعالیت راکتور پلاسما نیست. /ایسنا

بهای جهانی طلا تا پایان امسال دوران ثبات را خواهد پیمود

تحلیلگران مؤسسه سرمایه گذاری متال فوکوس تأکید کردند: قیمت جهانی هر اونس طلا تا پایان امسال در محدوده فعلی یعنی 1200 تا 1300 دلار در نوسان خواهد بود و نمی توان انتظار افزایش و یا کاهش چشمگیر قیمت این فلز گرانبها را در این مدت داشت. بر اساس این گزارش تحلیلگران این مؤسسه سرمایه گذاری تصریح کردند: قیمت جهانی طلا تا پایان امسال در محدوده فعلی تثبیت خواهد شد. به نظر ما، قیمت طلا به سختی می تواند از محدوده فعلی رهایی یابد. قیمت طلا تنها وقتی می تواند از محدوده فعلی خارج شود که سیاست های محرک مالی آمریکا مشخص و روشن شود. بعید به نظر می رسد که با توجه به فضای سیاسی حاکم در واشنگتن، سیاست های مالی دولت ترامپ تا پایان امسال روشن شود. به نقل از سایت طلا، این گزارش افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در رقابت های انتخاباتی وعده داد تا مالیات ها را کاهش داده و میلیاردها دلار در زیرساخت های اقتصادی سرمایه گذاری کند ولی ناکامی وی در لغو برنامه بهداشت و سلامت اوباماکر، ابهامات زیادی را درباره موفقیتش در اجرای سیاست های مالی به وجود آورده است.

قیمت گوشت در قصابی‌ها همچنان بالاست

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اشاره به آخرین وضعیت بازار گوشت اظهار داشت: روزانه 30 تا 40 تن گوشت جهت تنظیم بازار از کشورهای ارمنستان، گرجستان، آسیای میانه و استرالیا وارد می شود. به گفته وی هر کیلو لاشه ترکیبی (میش، بره نرو ماده) با نرخ 33 هزار و 500 تومان و بره خالص با نرخ 35 هزار تومان در بازار عرضه می شود. پوریان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: براساس مصوبه جلسه ستاد تنظیم بازار لاشه‌های وارداتی مستقیم در اختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌گیرد که این امر تأثیر بسزایی در کاهش قیمت گوشت در بازار دارد. وی با اشاره به اینکه نرخ گوشت همچنان در قصابی ها بالا است، افزود: علی رغم نظارت دستگاه های مربوطه اشکالاتی در شبکه توزیع محصول وجود دارد که در نهایت این امر موجب شده تا گوشت در قصابی ها همچنان بالای 40 هزارتومان به مشتری عرضه شود. وی نرخ هر کیلو دام زنده سبک درب دامداری را 14 تا 14 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که برخی چوبداران در میادین هر کیلو دام را با نرخ 16 تا 17 هزار تومان عرضه می نمایند.

پژو-سیتروئن با افزایش 6/ 3 درصد سود خالص رکورد زد

گروه‌خودروسازی پژو-سیتروئن اعلام کرد در نیمه نخست سال جاری میلادی فروش و سود این شرکت افزایش یافته و بهتر از انتظار تحلیلگران بوده است. به گزارش رویترز، این خودروساز فرانسوی اعلام کرد سود خالص 6/ 3 درصد افزایش یافته و به 26/ 1 میلیارد یورو(46/ 1 میلیارد دلار) رسیده است. این رقم رکورد جدیدی در سود این گروه خودروسازی محسوب می‌شود. براساس گزارش پژو-سیتروئن درآمد نیز 5 درصد افزایش یافته و به 17/ 29 میلیارد یورو رسیده است. ژان باپتیست‌دشاتیلون، مدیر مالی پژو-سیتروئن اعلام کرد حاشیه سود عملیاتی این گروه خودروسازی از 8/ 6 درصد به 3/ 7درصد افزایش یافته است که یک «افزایش تاریخی» برای این گروه محسوب می‌شود. به نقل از دنیای اقتصاد، او همچنین گفت: «اکنون به جایگاه سوددهی مکرر رسیده‌ایم. همیشه موانعی وجود دارند، اما ما می‌توانیم در برابر آنها مقاومت ‌کنیم و سطح بالای سوددهی خود را حفظ می‌کنیم.» پژو-سیتروئن همچنین پیش‌بینی خود از رشد بازار اروپا در کل سال جاری را از یک درصد به 3 درصد افزایش داد.

تورم و نقدینگی در ایستگاه 10.3 درصد و 1264 هزار میلیارد تومان

بر اساس اعلام بانک مرکزی در جدول گزیده آمارهای اقتصادی، حجم نقدینگی فروردین ماه امسال به ۱۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسید؛ این در حالی است که میزان نقدینگی در سال ۹۵ به ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده بود؛ همچنین رقم نقدینگی فروردین ماه امسال نسبت به اسفند سال ۹۵، معادل ۰.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان سهم پول ۱۵۵ هزار میلیارد تومان و سهم شبه پول ۱۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است. بر اساس این گزارش، حجم دارایی های خارجی بانک مرکزی به ۵۷۱.۴ هزار میلیارد تومان رسید، ضمن اینکه بدهی بخش دولتی ۲۲۵.۲ هزار میلیارد تومان و بدهی بخش غیردولتی به بانک مرکزی ۹۱۳.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. در عین حال وام ها و سپرده‌های بخش دولتی نیز در این جدول ۶۴.۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به تيرماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهي به تيرماه ۱۳۹۵ معادل ۱۰.۳ درصد است. به گزارش بانک مرکزی، بر اساس خلاصه نتايج به‌دست آمده از شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران طبق سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۰ ، شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در تيرماه ۱۳۹۶ به عدد ۲۶۶.۹ رسيد که نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش يافت. ضمناً بر اساس این گزارش شاخص اشاره شده در تيرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۹.۹ درصد افزايش داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
بد نیست بدونید دولت برجامی ضد کاسب تحریمی در 4 ساله ی اول عمرش 4 میلیارد دلار بیشتر از دولت 8 ساله ی محمود احمدی نژاد از چین واردات داشته است. (44 میلیارد دلار در برابر 40- طبق آمار تفکیکی اتاق بازرگانی) البته بد نیست این را هم بدانید که بعد از برجام دست کم زندگی برای ایرانی های خارج کشور دست کم در چین سخت تر شده است. باز نکردن حساب بانکی سوال کردن هایی شبیه به تفتیش یا بازجویی مجرم سخت گیری بیشتر در ویزا دادن. سوالات عحیب در هنگام تمدید ویزا یا اقامت. به عنوان مثال چندی پیش که به اداره ی مهاجرت برای تمدید ویزا مراجعه کردم مامور اداره ی مهاجرت در مورد نوشته های فارسی داخل پاسپورت از من سوال کرد سوای تمامی سوالات ریز و درشت در مورد کار و مدرک تحصیلی و غیره که در گذشته اصلا به این صورت نبود (یعنی سال پیش) لطفا فکری بکنید و به جای پریدن به همدیگر مزایا و معایب برجام را قبول کنید و در فکر رفع عیوب گام بردارید. از نظر من پس از برجام توجهات به FATF و دیگر معاهداتی که ایران در آن ها وحهه ی خوبی ندارد (به حق یا ناحق) باعث بروز مشکلات زیادی شده است و به دید بدتری به ایران و ایرانی نگریسته می شود. این از چین که کشوری دوست با بیشترین حجم صادرات به ایران.
سالهاست امارات علتی با ایران خصومت می ورزد ولی در صادرات به ایران اول است!
امارات که خودش چیزی نداره برای صادرات تنها دروازه ورود کالا به ایرانه! اما جنس های بنجل و آشغال چینی که جای خود را دارد از کشور دوست و همسایه چین
در عجبم از اینکه امارات در کینه توزی و دشمنی علیه ایران هم رتبه اول رو داره در صادرات هم....این کشور که خودش چیزی تولید نمیکنه نمیشه بجای امارات مستقیم ارکشورتولیدکننده بگیریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار