بازدید 11521

وقتی کارت های سوخت از چرخه خارج شدند

هنگامی که در سوم خرداد 1394 بنزین تک نرخی اعلام شد، عده ای طرح حذف کارت های سوخت بنزین را کلید زدند و اعلام کردند، با حذف سهمیه بندی و تک نرخی شدن بنزین، دیگر نیازی به وجود کارت های سوخت نیست. پس از گذشت حدود دو سال از حذف سهمیه بندی و خارج شدن کارت های سوخت بنزین از چرخه مصرف، حالا شاهد افزایش روزافزون مصرف بنزین هستیم.
کد خبر: ۷۱۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 23 July 2017
هنگامی که در سوم خرداد 1394 بنزین تک نرخی اعلام شد، عده ای طرح حذف کارت های سوخت بنزین را کلید زدند و اعلام کردند، با حذف سهمیه بندی و تک نرخی شدن بنزین، دیگر نیازی به وجود کارت های سوخت نیست. پس از گذشت حدود دو سال از حذف سهمیه بندی و خارج شدن کارت های سوخت بنزین از چرخه مصرف، حالا شاهد افزایش روزافزون مصرف بنزین هستیم.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، تا پیش از سال 1385 قیمت بنزین به قدری پایین بود که هر مصرف کننده ای را به مصرف بیشتر و هر قاچاقچی سوختی را به قاچاق بیشتر بنزین به کشورهای همسایه ترغیب می کرد. ترکیب این دو مورد با یکدیگر، کار را به جایی رسانده بود که دولت باید برای جبران افزایش مصرف بنزین سال به سال واردات بیشتری را انجام می داد و این امر باعث تحمیل هزینه های سنگینی به دولت می شد.

دولت نهم تصمیم گرفت که جلوی این روند صعودی مصرف بنزین را بگیرد. به همین منظور بنزین در فهرست کالاهایی قرار گرفت که باید یارانه آن برداشته می شد. کار از سال 1385 با دو نرخی شدن بنزین و ورود کارت های سوخت جهت سهمیه بندی آغاز شد. در ابتدا قیمت بنزین آزاد 400 تومان و قیمت بنزین سهمیه بندی که با کارت های سوخت ارائه می شد، 100 تومان در نظر گرفته شد.

این روند تا سال 1388 ادامه داشت. طرح ورود کارت های سوخت و سهمیه بندی بنزین باعث شد تا مصرف بنزین از 73.6 میلیون لیتر در روز در سال 1385 به 64.8 میلیون لیتر در روز در سال 1388 برسد. از طرفی این کاهش مصرف منتج به این شد که دولت واردات بنزین را از 27.5 میلیون لیتر در روز در سال 1385 به 21 میلیون لیتر در روز در سال 1388 برساند. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین سال 1389 بود. زمانی که قیمت بنزین سهمیه ای به 400 و قیمت بنزین آزاد به 700 رسید و این قیمت ها تا سال 1391 پا برجا بود و روند مصرف بنزین نیز در دو سال اول یعنی سال های 89 و 90 کاهش یافت، ولی از سال 91 افزایشی شد. بعد از سال 1391 هر ساله به قیمت بنزین آزاد و سهمیه ای افزوده و نهایتاً کار به جایی رسید که در خرداد ماه 1394، بنزین تک نرخی و لیتری 1000 تومان اعلام گشت؛ یعنی عملاً سهمیه بندی بنزین حذف شد. 

وقتی کارت های سوخت از چرخه خارج شدند

با حذف سهمیه بندی بنزین، کمتر کسی از کارت های سوخت جهت سوخت گیری استفاده می کرد و بیشتر ترجیح می دادند،از کارت های سوخت جایگاه داران جهت سوخت گیری استفاده کنند. به همین منظور، موضوع حذف کارت های سوخت کلید خورد، حذفی که عده ای مخالف و موافق داشت. موافقان معتقد بودند با تک نرخی شدن بنزین، دیگر نیازی به استفاده از کارت های سوخت نیست و باید این کارت ها حذف شوند؛ اما مخالفان معتقد بودند که حذف کارت های سوخت، باعث از بین رفتن شفافیت و قاچاق بیشتر بنزین خواهد شد.

همچنین احتمال اینکه شاید در آینده با مصرف بی رویه بنزین مجدداً نیاز باشد که دوباره این کارت ها وارد چرخه شوند. به هر صورت بعد از کش و قوس های فراوان، نهایتا شورای نگهبان نیز رأی به ماندن کارت های سوخت داد؛ هر چند در این روزها کمتر از آن ها جهت سوخت گیری استفاده می شود.

اما عواقب برداشته شدن سهمیه بندی و کارت های سوخت بنزین چه بود؟ بعد از گذشت چند ماه از تک نرخی شدن بنزین، روند نشان می داد که بنزین لیتری 1000 تومان برای مصرف کننده عادی شده و مصرف کننده به عادت مصرفی قبل از تک نرخی شدن بازگشته است. هم اکنون کار مصرف بنزین به جایی رسیده است که مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی طی مصاحبه ای در سی ام تیر 1396 اعلام کرد، در تیر ماه روزانه 84 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که در مقایسه با تیر سال گذشته، 10 میلیون لیتر بیشتر است. ادامه این روند باعث خواهد شد ما نیازمند واردات بیشتر شویم و بهتر است دولت و مجلس فکری به حال این روند صعودی بکنند. ریاحی راهکار جلوگیری از روند صعودی مصرف بنزین را نیز افزایش مجدد قیمت بنزین یا بازگشت سهمیه بندی دانست.

به هر صورت، افزایش قیمت بنزین به لیتری 1000 تومان، نشان داد که در بلندمدت افزایش قیمت تأثیری بر مصرف بنزین نخواهد گذاشت و به همین منظور احتمالا دولت جهت کنترل روند صعودی مصرف بنزین دوباره دست به سهمیه بندی بنزین بزند که این اقدام خود نیازمند بازگشت کارت های سوخت به چرخه مصرف خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۰
سالانه یک میلیون و چند صد هزار خودرو داره اضافه میشه. اگر روزی میانگین 6 لیتر مصرف کنن میشه حدود 10 میلیون لیتر از سال پیش تا الان
چرا باید تاوان مصرف بیشتر را مردم بدهند پس لگن سازان ما وظیفه شان چیست؟ تولید لگنهای دهه هشتاد میلادی و جولان دادن و دیگر هیچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
احسنت
کارت سوخت از اول کار اشتباه و بدور از دنیای امروز بود...در شان ملت یک کشور نفتی نیست که برای مصرف بنزین محتاج کارت سوخت و سهمیه باشند.
به نظرم خیلی خوب کاری کردن که تک رقمی کردن
از طرفی بهتره دیگه قیمت سو.خت بالا نرود و اوضاع بازار را خراب نکند
افزایش مصرف سوخت به معنای بد مصرف کردن مردم نیست
افزایش مصرف بنزین و قاچاق را از راه افزایش قیمت بنزین مهار می کنند نه کارت سوخت .قیمت را به لیتری 5000 تومان افزایش دهید تا ببینیم مصرف مهار می شود یا نه؟مسلم است وقتی سالی 15 تا 20 درصد درامد مردم افزایش پیدا کند اما قیمت سوخت که محصولی مضر برای محیط زیست است و در همه جای دنیا برآن مالیات سنگین مصرف می بندند بر خلاف سایر کالاها افزایش نیابد ،با مشگل ازدیاد مصرف،ترافیک و آلودگی هوا مواجه خواهیم شد.شاید جالب باشد که بدانید مطابق آمار 40 درصد ترافیک عصرگاهی تهران مربوط به دور دور کردن است درست در زمانی که یک پزشک می خواهد بر سر بیمار بدحال خود حاضر شود یا یک معلم می خواهد به کلاسی برود که 40 نفر در آن حضور دارند.این یعنی اوج پوپولیسم گوشت کیلویی 50 هزار تومان،شیر بطریی 3000 تومان در کنار بنزین مفت هزار تومانی و گازئیل مفت 350 تومانی یعنی یک پنجم تا یک دهم ترکیه
تعداد خودروها هم رو به افزایش است
بگذارید ماشین های هیبریدی و کم مصرف و تکنولوژی روز بیاد ببینید چقدر مصرف کم میشه. اشغال های پراید و پژو و سمند و ماشین های دهه 80 میلادی را جمع کنید تا ببینید چطور مصرف میاد پایین
پولی که قرار شد از حذف یارانه سوخت بدست بیاد و.صرف نوسازی ناوگان حمل نقل عمومی بشه، صرف تولید انرژی های نو بشه، و ساخت خودرو های کم مصرف و استاندارد کجا رفت که دوباره فیلتون یاد هندستون کرده و در مورد مصرف زیاد بنزین حرف میزنید و دنبال افزایش قیمت؟؟؟ چه کاری برای تولید خودروی استاندارد کم مصرف به حای تولید خودروی اشغال پر مصرف فعلی شده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
هیچ کاری انجام نشده برادر من و نخواهد هم شد.
افزایش مصرف به خاطر ورود هزاران خودرو بیکیفیت و تک ستاره داخلی در سال به خیابانهاست.
واقعا ،چرا ،فکر نمیکنیم ،و نظر میدهیم ،؟وقتی سالی ،یک میلیون خودرو ،آنهم با مصرف بالا تولید ،وروانهٔ بازار میکنیم ،آیا بغیر از بالا رفتن مصرف بنزین باید داشت؟ در این سه ،چهار سال که حداقل بیش از چهار میلیون خودرو ،وارد ،بازار شده ،وبه لطف ،وام خودرو ،تلاش نمودیم ،فروش هرچه بیشتر شود ،،راستی چه فکر کردیم ،آیا این خودروها ،سوختی بغیراز بنزین دارد ، یک محاسبهٔ سر انگشتی برای هر کسی معین میکند ،که ،مردم ،مصرف بالاتری ندارند ،این تعداد خودروهای تولید شده است که مصرف را نسبت به سال ۹۳ بیشتر نشان میدهد ؟ همهٔ مصارف را اینگونه ببینید ،از آب گرفته ،تا گاز ،وبرق ،وبنزین ،وغیره ،،، فرزند آوری یعنی ازدیاد جمعیت ،،آنهم یعنی مصرف بیشتر ،؟ چون ایران تولیدش ،افزایش که ندارد ،الحمدالله گاها کاهش هم دارد ؟ چرا عدم مدیریت ،وزیاده خواهی خود را به گردن مردم ،می اندازید؟،،،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
فرزند آوری و خوب اومدی.
مهمترین دلیل حذف کارت سوخت این بود که آثاری از عملکرد دولت احمدی نژاد باقی نماند حتی اگر عمل مثبت و خوبی باشد
وقتی کلی ماشین واردو تولید می شود این طبیعی است که مصرف بالا برود و ماشین های تولید داخل غیر استاندارد هستند خط تولید قدیمی را ببندیدو ماشین خوب با تعرفه واقعی وارد کنید قیمت خودرو با کیفیت را پایین بیاورید این مشکا حل می شود
باسلام بنده نمی دانم که چراهمه چیزرامقطعی میبینیم یکی نمی گوییدکه درسال85چه تعدادخودرودرکشوردرحرکت بودوامروزچه تعدادوآنهم خودروهایی که به اندازه یک تانک مصرف دارندمردم چه کنند؟فقط خودروبخرندکه کارخانه هاکارکنندوسپس آن راکنارخیابان پارک کنندوتماشاکنندوالاماتواین مملکت موندیم چیکارکنیم؟زمستون میگن گازمصرف نکنیدتابستان برق آب هیچکس به تغییر زیرساخت هاکه خارج ازاختیارمردم است توجه نمی کندفقط راحلشان گران کردن است
میخواهید بدانید یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت چیست؟

هنگامی که اغلب مردم نتوانند با یک شغل زندگی خود را بچرخانند، مرد خانه مجبور میشود بجای اینکه بعد از ساعت کاری به آغوش خانواده رفته و نیازهای عاطفی آنها را برطرف کند، به سمت شغل دوم کشیده شود و تا دیروقت کار کند.
یکی از شغلهایی که تقریبا تازه پاست، تاکسی های اینترنتی هستند.دلیل مصرف زیاد بنزین این است که بسیاری از افرادی که اتوموبیل دارند بعد از کار اصلی، تا پاسی از شب در این سرویسها کار میکنند. این نشاندهنده مشکلات جدی معیشتی مردم است.جا دارد تصمیم گیران فکری بحال مردم کنند.
ايها الناس ، مصرف بنزين بيشتر شده ، چرا ؟
تعداد ماشين در خانواده ها بيشتر شده ، تعداد مسافركش هاي شخصي هم بيشتر شده ، چرا ؟
براي اينكه اختلاف طبقاتي باعث شده بعضي خانواده ها بيش از يك ماشين داشته باشن و برخي براي امرار معاش به اجبار علاوه بر كار اول ( اگر داشته باشند ) با مسافركشي نيز امرار معاش كنن.
تازه از كيفيت متفاوت بنزين در پمپ بنزين ها بگذريم كه با يك باك پر كيلومترهاي متفاوتي خودرو طي ميكند ( جلل الخالق )
این تابناک فقط تقصیرو گردن مردم میندازه؟
آخه چرا کسی نمیگه خودروهای بی کیفیت داخلی باعث افزایش مصرف بنزین هستن!
مگه مردم خودشون میخورن!
چاپ این مطالب فقط مشکلات مردم رو بیشتر میکنه؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار