بازدید 5641

تلخی گرانی در کام شیرینی‌فروش‌ها

کد خبر: ۷۱۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶ 23 July 2017
خودرو 20 درصد گران شد؛ شیرینی 40 درصد، انواع میوه‌جات 15 درصد... هر روز شاهد یکی از همین دست اخبار در رسانه‌های مختلف هستیم. اما به راستی، زمانی که قیمت‌گذاری به‌صورت منطقی انجام نمی‌شود و قیمت اقلام خوراکی و مصرفی طبق تورم، نرخ دستمزد و ...، افزایش نمی‌یابد، شاهد بی انضباطی در بازار کشور خواهیم بود و اینجاست که دلالی در کشور باب شده و هر روز قیمت‌ها بدون دخالت یک سازمان نظارتی، دست‌کاری می‌شود.
 
به گزارش ابتکار، روز گذشته درحالی که قیمت شیرینی در قنادی‌ها با موافقت سازمان‌های حمایت از مصرف کننده و اصناف با رشد حدود 40 درصدی همراه بود، با این حال رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان، این افزایش قیمت را غیرمتعارف خوانده و معتقد است چنین رشد قیمتی باید کنترل شود.
 
درپی این اتفاق، مدیرعامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان معتقد است افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت‌ شیرینی در قنادی‌ها در ابلاغیه جدید اتحادیه مربوطه نامتعارف است. ازطرفی اتحادیه صنف دارندگان قنادی و شیرینی فروش و کافه قنادی تهران علت این حجم افزایش قیمت را عدم تغییر قیمت از سال ۱۳۹۳ عنوان کرده است. ولی نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ و گزارشات میدانی سال‌های بعد تا ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که انواع شیرینی هر سال افزایش قیمت را تجربه کرده بودند.
 
به عنوان مثال درحالی که در نرخ مصوب سال ۱۳۹۳ قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، شیرینی زبان و پاپیون ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان، شیرینی گل محمدی (دانمارکی) ۹۳۰۰ تومان، ‌کیک یزدی ۷۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ در پایان سال ۱۳۹۴ رئیس اتحادیه شیرینی فروشان تهران قیمت‌های سال ۱۳۹۳ را با ۱۵ درصد افزایش اعلام کرده و در آن زمان گفته که قیمت هر کیلوگرم شیرینی پاپیون و زبان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرینی‌ تر درجه یک ۱۵ هزار تومان و کیک یزدی ۹۰۰۰ تومان است. اما در نهایت جدول قیمت مصوب شیرینی که در روزهای اخیر ابلاغ شده، نشان می‌دهد که انواع شیرینی نسبت به قیمت اعلام شده در پایان سال ۱۳۹۴ معادل ۴۳ تا ۴۴ درصد افزایش یافته است.
 
نظارت جدی بر محصولات شیرینی
 
پیش از این نیز سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نسبت به افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصد آب‌های معدنی واکنش نشان داده بود و چنین افزایش قیمتی را در یک مرحله نامتعارف توصیف کرده بود، حالا باید دید که نحوه نظارت و تصمیم گیری درباره افزایش قیمت‌های انواع شیرینی از سوی متصدیان این امر چگونه خواهد بود.
 
برخلاف این موضوع، علی بهرمند رئیس اتحادیه کشوری قنادان به «ابتکار» می‌گوید: ما از سال 93 قیمت انواع محصولات شیرینی را افزایش ندادیم؛ در آخرین جلسه ای هم که با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، اتاق اصناف تهران و اتحادیه صنف قناد و شیرینی فروشی تهران داشتیم، بنا شد تا قیمت 5 نوع شیرینی درجه یک که شامل شیرینی تر و خامه ای، گل محمدی، زبان و پاپیون، برنجی و کیک یزدی می‌شود را افزایش دهیم. افزایش حدود 30 درصدی که شامل این محصولات شده، به چند دلیل است؛ نکته اول اینکه بنابر تورم، افزایش هزینه‌های جاری و حقوق کارگران و افزایش قیمت مواد اولیه، این محصولات لازم است تقریبا هر سال 10 درصد گران‌تر شوند. از آنجایی که از سال 93 ما قیمت این محصولات را افزایش ندادیم، امسال شاهد رشد تقریبا 30 درصدی محصولات بودیم.
 
درهمین راستا بود که محمد محمدی معاون سازمان تعزیرات و مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران چندی پیش اعلام کرده بود که مردم در خرید از شیرینی فروشی‌ها و یا میادین میوه باید هزینه کالا را پرداخت کنند و نباید در زمان محاسبه کالای خریداری شده جعبه و یا ظرف آن محاسبه شود.
 
بنابراین بهرمند تاکید می‌کند: یکی دیگر از دلایل رشد قیمت محصولات شیرینی به دلیل همین خالص فروشی است که عملا منطقی به نظر می‌رسد.
 
ازطرفی باتوجه به اینکه برخی محصولات همچون شیرینی، به واقع کالای تزئینی محسوب می‌شود، افزایش قیمت‌های ناگهانی می‌تواند مردم را از خرید آن محصول دور کند و حتی باعث رشد بیکاری در آن صنف شود. رئیس اتحادیه کشوری قنادان در این رابطه کمی مزاح کرده و می‌گوید: پس در این صورت مصرف قند در کشور پایین می‌آید و این به نفع مردم است! وی می‌افزاید: در واقعیت اینطور نیست و ما به دلیل آنکه از سازمان حمایت از مصرف کننده تاییدیه این افزایش قیمت را گرفتیم و آنها هم طبق مسائلی همچون تورم و نرخ دستمزد کارگران، این افزایش قیمت را محاسبه می‌کنند، پس جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد و همچنان میزان اقبال مردم به شیرینی مانند سابق است.
 
نکته دیگری که در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است، اشباع شدن یک بازار به دلیل افزایش‌های پیاپی قیمت در کوتاه مدت است. به‌طور مثال بازاری همچون مسکن، چندی است با رکود مواجه است که افراد اغلب به دلیل نداشتن استطاعت مالی و قیمت‌های نجومی مسکن، نمی‌توانند صاحب خانه شوند. حال این سوال پیش می‌آید که بازار محصولات شیرینی می‌تواند به این سرنوشت دچار شود یا خیر؛ در این زمینه نیز بهرمند می‌گوید: از آنجایی که اتحادیه و اصناف همواره با افزایش‌های ناگهانی قیمت انواع محصولات مخالفت می‌کنند، به هیچ عنوان آشفته بازار در انواع محصولات غذایی و شیرینی‌جات رخ نخواهد داد و ما همواره طبق تورم پیش خواهیم رفت.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
قیمت تمام اجناس در سال جاری حداقل 40 در صد افزایش یافته ولی در آمد حقوق بگیران فقط 10 درصد
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
شما هم مثل اینکه با دولت مشکل داری
متاسفانه أين دولت با چراغ خاموش،در گرانى دست دولت قبل را بسته
در این گزارش اشاره شده است که افزایش قیمت شیرینی با موافقت سازمان حمایت از مصرف کنندگان بوده است .اگر واقعا این گونه است چگونه رییس این سازمان از یک طرف با این افزایش موافقت می کند واز طرف دیگر آنرا غیر متعارف می داند ؟ ضمنا اکثر قنادی ها کمافی السابق وزن شیرینی را با جعبه حساب می کنند نه به صورت خالص .
من خودم قنادي دارم اصلا تا اين لحظه هيچ شيريني در تبريز 1 تومان هم گران نشده است.....اصلا بازار شيريني در تبريز كشش افزايش قيمت ندارد... در هر حال در تبريز اصلا افزايش قيمتي نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
دقيقا حتي ترجيحا در بعضي موارد تقريبا بطور جزئي كاهش قيمت است.
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
درود به شرف کاسبان تبریز
بهتر. گاهی عدو هم سبب خیر میشه. این افزایش قیمت شاید باعث بشه مردم باز هم کمتر از قبل شیرینی بخرن. چون این شیرینی ها که ارزش غذایی نداره و فقط باعث افزایش وزن و مشکلات قلب و عروقی میشه.
پاسخ ها
سید رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
احسنت به نکته ظریفی اشاره کردید
اینا همش دروغه .. ما تورم نداریم !!!
يكي از مهمترين ضعف هاي دولت
رها كردن بازار مايحتاج عمومي مردم بود و هست

بطوري كه همين الان مردم درگير قيمت بالاي گوشت ( نزديك به يكسال شد ) مرغ - پياز - سيب زميني و الا اخر هستن
اين مثال ها به جهت اينكه در حال حاضر مردم باهاشون درگير هستن عنوان شد
و الا در مورد همه اقلام صادق هست
و اصولا دولت براي تنظيم بازاز به نفع مردم ابدا كاري نكرده و بعيده بكنه

و اصولا يادشون رفته عموم مردم داراي حقوق ثابت هستند و كاسب نيستن كه گران ميخرن گران هم بفروشن!!!!!!!!!!!!!!!......................................

خواهشان عنوان بشه و مطلب در اين خصوص گزارش بشه
سپاس
بهتر كه گرون شه ملت نخورن ديابت و چربي خون نگيرن
با سلام این سازمانهای حمایت ازمصرف کننده اگر حمایت نکنن بهتره چرا جعبه های شیرینی را وزن نمیکنند تا ببینند که کیلو چند میخرند و به قیمت شیرینی میفروشند یا شکر 3هزار تومانی را چند برابر میفروشند یا آرد را چند میخرند و چند برابر سود میبرند بله باید به این چیزها هم نارت کنند که خدای ناکرده قنادها بیشتر از این ضرر نکنند
قنادی ها در شهرستان ها در حال ورشکستگی هستند. علت؟!
پاسخ ها
سید رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
مرض علت است . شیرینی یعنی خرید مرگ زودرس
تا جالا تو کدوم قنادی کارتن رو با درش وزن نکردن؟
ما که تهرانیم که ندیدیم!
به نظرم باید این محصول مرگبار آنقدرگران شود که کسی نتواندبخرد و قدم به قدم به مشکلات قلبی و سرطان نزدیک نشود
تورم تک رقمی خخخخخخخخخ
اونایی که میگن تورم کاهش پیدا کرده ظاهرا تورم بدن خودشون کمتر شده والا اجناس که هر روز گرانتر میشه
خاک
سلام. صداي ما به كسي نميرسه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل