بازدید 11454
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «قابل اتکا بودن نرخ تورم بانک‌ مرکزی» تا «نقش دلار در پشت پرده تحریم قطر»

این پیمانه موضوعاتی همچون بازار ارز در استراحت یا توقف در مسیر افزایش، گرانی بی رویه گوشت در قصابی ها جای سؤال است، کاهش قیمت طلا با افزایش ارزش دلار و اوراق قرضه، اولتیماتوم مجلس به دولت برای کاهش قاچاق، فقط ۲۵ درصد از تولیدکنندگان کفش فعالند، کاهش ۳ درصدی قیمت نفت، کاهش واردات نفت ژاپن از ایران به نصف و کاهش مالیات خرید و فروش مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 08 July 2017
از «قابل اتکا بودن نرخ تورم بانک‌ مرکزی» تا «نقش دلار در پشت پرده تحریم قطر»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بازار ارز در استراحت یا توقف در مسیر افزایش، گرانی بی رویه گوشت در قصابی ها جای سؤال است، کاهش قیمت طلا با افزایش ارزش دلار و اوراق قرضه، اولتیماتوم مجلس به دولت برای کاهش قاچاق، فقط ۲۵ درصد از تولیدکنندگان کفش فعالند، کاهش ۳ درصدی قیمت نفت، کاهش واردات نفت ژاپن از ایران به نصف و کاهش مالیات خرید و فروش مسکن را در بر دارد.


گرانی بی رویه گوشت در قصابی ها جای سؤال است

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه واردات گوشت تأثیر چندانی بر قیمت های بازار نداشته، معتقد است: نرخ هر کیلو گوساله با کاهش 500 تومانی در بازار روبه رو شده است و با توجه به واردات بی رویه گوشت و کاهش نرخ دام، گرانی گوشت در قصابی ها جای سؤال است. احمد مقدسی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه فروش هر کیلو گوشت گوساله با نرخ 50 هزار تومان منطق ندارد، تصریح کرد: با توجه به آنکه نرخ هر کیلو گوساله پرواربندی زنده 12 هزار تومان است، از این روی با احتساب هزینه های حمل و نقل، کشتار و افت حداکثر هر کیلو گوشت با نرخ 33 هزار تومان باید به دست مصرف‌کننده برسد، در حالیکه هر کیلو گوشت با حداقل 40 درصد سود عرضه می شود.

بازار ارز؛ استراحت یا توقف در مسیر افزایش؟

هفته گذشته، هر دلار آمریکا با رشد نیم‌درصدی در نهایت به نرخ 3788 تومان معامله شد. این سومین هفته متوالی افزایش نرخ‌ها در بازار ارز است. به نقل از دنیای اقتصاد، پیشتر نیز اشاره شده بود با عبور از روزهای کم‌تقاضا مربوط به نگرانی‌های انتخاباتی (در دو ماه ابتدای سال) و بلافاصله قرارگیری در ماه مبارک رمضان، به تدریج افزایش تقاضا و رشد نرخ‌ها در بازار ارز شکل گیرد. با این حال، روز پنجشنبه کاهش اندک یک‌تومانی را در نرخ ارز شاهد بودیم که دو دیدگاه نسبت به این مسأله وجود دارد؛ گروهی معتقدند معاملات پنج‌شنبه بیانگر به پایان رسیدن روند صعودی نرخ دلار است. اما عده‌ای از فعالان تأکید دارند پس از رشدهای اخیر، بازار ارز نیاز به استراحت داشت. بنابراین و با توجه به حضور مطمئن‌تر تقاضا در بازار ارز انتظار می‌رود نرخ‌ها مسیر افزایشی و البته آرام خود را ادامه دهند.

کاهش بهای طلا با افزایش ارزش دلار و اوراق قرضه

با افزایش ارزش دلار و نرخ اوراق قرضه در بازار در آستانه انتشار گزارش فرصت‌های شغلی آمریکا  که می تواند سرنخ های بیشتری در مورد افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور به دست دهد، قیمت طلا در معاملات روز جمعه کاهش یافت. جونی توس، استراتژیست ارشد بازار طلا گفت: «هم نرخ اسمی و هم نرخ واقعی افزایش خواهند یافت و طلا تحت فشار می گذارند.» هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 2.90 دلار کاهش 1222.32 دلار فروخته شد و این فلز گران بها در این هفته تاکنون 1.6 درصد از ارزش خود را از دست داد و در مسیر ثبت بیشترین کاهش هفتگی از 5 می قرار دارد. پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن خرید اوراق قرضه را افزایش داد و سیاست های پولی خود را در زمانی که دیگر بانک‌های مرکزی به سمت سیاست های انقباضی حرکت کرده‌اند، توسعه داد، دلار بالاترین میزان در 7 هفته گذشته را در برابر ین ثبت کرده است.

اولتیماتوم مجلس به دولت برای کاهش قاچاق

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس،گفت: دولت موظف است تا پایان سال جاری مسائل و موضوعات مربوط به قاچاق کالا و ارز را ساماندهی کند تا در پایان سال ۹۶ سفره قاچاقچیان برچیده شود. محمدرضا پورابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان اینکه بر اساس برآوردها سالانه حدود 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود، گفت: بخشی از این حجم از مبادی رسمی انجام می شود و بخش دیگر نیز در بخش هایی از مناطق آزاد کشور شکل می گیرد که به علت نبود نظارت جامع در سرزمین اصلی شکل نگرفته است. وی با بیان اینکه در منطقه آزاد باید حتما بین سرزمین اصلی و منطقه آزاد امکان نظارت و کنترل وجود داشته باشد افزود: هیچ منطقه آزادی در دنیا وجود ندارد که یک مانع طبیعی مثل رودخانه و کوه و یا مانع ساخته شده ای مثل دیوار آن را محصور نکرده باشد.

قابل اتکا بودن نرخ تورم بانک‌ مرکزی

نرخ تورم ماهانه از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران با تفاوتی اندک اعلام می‌شود اما تورم خردادماه سال جاری در حالی اعلام شد که نرخ اعلامی بانک مرکزی برای خرداد ماه ۱۰.۲ درصد و مرکز آمار ۷.۴ درصد بود. این اختلاف آمار حدود ۲.۸ درصدی میان آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و از سویی دور قمی شدن تورم باعث آغاز نقد و بررسی هایی دوباره درباره صحت و سقم آمار اعلامی از سوی این دو نهاد شد. برهمین اساس حسین میرشجاعیان حسینی در گفتگو با ایبِنا درباره تفاوت نرخ تورم اعلامی از سوی این دو نهاد، گفت: ترکیب سبد و سال پایه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و همچنین تفاوت سال پایه آن ها در نرخ تورم اعلامی از سوی آن ها تأثیرگذار است. وی ادامه داد: از طرفی براساس اصول اقتصادی و آماری نرخ تورم یک ماه، باید پس از گذشت چند روز از پایان ماه اعلام شود و بانک مرکزی نیز پس از حدود ۵ روز از پایان یک ماه نرخ تورم ماه را اعلام می‌کند در حالی که مرکز آمار پیش از پایان ماه نرخ تورم را محاسبه و اعلام می‌کند که این موضوع خود عاملی برای تفاوت در نرخ اعلام شده از سوی این دو نهاد است. معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه افزود: البته توجه به این نکته هم ضروری است که برای محققین اقتصادی وجود سری زمانی کامل اهمیت زیادی دارد و از این نظر اطلاعات سری زمانی بانک مرکزی تکمیل‌تر از مرکز آمار ایران است و این مرکز برای تکمیل سری زمانی خود به زمان بیشتری نیاز دارد. میرشجاعیان در ادامه توضیح داد: هر تحلیل آماری نیازمند حداقل ۳۰ مشاهده آماری است یعنی ۳۰ سال اطلاعات نیاز دارد و برای محققین استفاده از اطلاعات بانک مرکزی قابل اتکا تر است. وی در پایان تأکید کرد: البته از نظر من تفاوت نرخ تورم اعلام شده برای خردادماه سال جاری تفاوت قابل توجهی داشت.

فقط ۲۵ درصد از تولیدکنندگان کفش فعالند

رئیس اتحادیه صنفی کفاشان دست‌دوز معتقد است، قاچاق و واردات بی رویه و همچنین موانعی که همواره برای تولید وجود دارد باعث شده بسیاری از تولید کنندگان، واحدشان را تعطیل کنند. او افزود: در حال حاضر 6000 واحد تولیدی و فروشگاهی مجوز فعالیت دریافت کرده اند اما ازاین تعداد فقط 25 درصد واحدها مشغول به کار هستند. شجری با احتساب سرانه هر نفر سه جفت کفش، گفت: سالانه حدود 250 میلیون جفت کفش نیاز بازار است و متاسفانه سهم تولید کنندگان ایرانی با این روند همچنان کم و کمتر می شود. به نقل از شبکه خبر، رئیس اتحادیه صنفی کفاشان دست‌دوز تهران افزود: هوای تولید در صنعت کفش بهاری نیست و باید با همت همگان تغییری در این فضا ایجاد شود. شجری گفت: بانکها نه تنها کمکی نمی کنند بلکه به معضلی برای تولید تبدیل شده اند. یکی از معضلات، سود تسهیلات است. سود تسهیلات بانکها بیش از 18 درصد است در حالیکه سود تولید حدود 10 درصد است. او افزود: پولی که بانک به عنوان وام پرداخت میکند به درد قاچاقچیانی میخورد که کفش را با 30 دلار وارد کشور میکنند و از 500 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان در فروشگاه ها به فروش میرسانند. شجری با اشاره به مشکلات مالیاتی گفت: در 5 سال گذشته آنچه به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت کرده ایم از سرمایه خودمان بوده نه از درآمد.

کاهش ۳ درصدی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا

روز جمعه قیمت نفت ۳ درصد کاهش یافت. علت این امر انتشار گزارشی مبنی بر افزایش تولید نفت آمریکا بوده که در کنار آمارهایی که نشان از افزایش صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۱۷ دارد، موجب نگرانی بازار از تولید بیش از اندازه نفت و بر ناتوانی اوپک در ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا شده است. اشباع بازار نفت در حالی ادامه دارد که اعضای اوپک و برخی تولید کنندگان خارج از اوپک در تلاش اند تا با قرار داد کاهش تولید میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنند. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱.۴۳ دلار کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۶.۶۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۳۸ دلار کاهش، بشکه‌ای ۴۴.۱۴ دلار صورت گرفت.

روسیه آماده مذاکره برای تشدید قرارداد کاهش تولید اوپک است

سخنگوی وزارت انرژی روسیه در روز جمعه اعلام کرد، در صورت نیاز روسیه آماده شنیدن پیشنهادهای دیگر تولید کنندگان برای بازنگری در مفاد قرار داد کاهش تولید می باشد. قرارداد کاهش تولید نفت میان تولید کنندگان عضو سازمان کشور های صاد کننده نفت (اوپک) و برخی از تولید کنندگان غیر عضو امضاء شده است که هدف از آن ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا با پایان بخشیدن به اشباع بازار نفت می باشد. در حالی این پیشنهاد مطرح شده است که پیشتر  وزیر انرژی عربستان سعودی، خالد الفلیح گفته بود که بازار نفت در مسیر درستی گام برداشته، هرچند که هنوز نیاز به زمان بیشتری برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا می باشد. بعد از تمدید قرار داد کاهش تولید نفت برای ۹ ماه دیگر، بسیاری از تجار و تحلیل گران بر این عقیده بودند که میزان تعیین شده برای کاهش تولید نفت، جوابگوی اشباع بیش از حد این محصول نیست و نیاز بوده که این توافق نه تنها تمدید، بلکه تشدید نیز شود و در آن میزان کاهش تولید کنندگان بیشتر شود.

قرقیزستان صادرات برق به ازبکستان‌ را آغاز کرد

بر اساس اعلام شرکت ملی انرژی قرقیزستان، از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون، قرقیزستان 192 میلیون و 500 هزار کیلووات ساعت برق به ازبکستان صادر کرده است. شرکت ملی انرژی قرقیزستان اظهار داشت که شرکت سهامی «اوزبک.انرگو» و «ایستگاه‌های برق» در تاریخ 15 ژوئن در مورد صادرات برق قرارداد امضا کرده است. بر اساس این گزارش، مسئله صادرات برق از ماه فوریه سال 2017 میلادی بررسی شده است که در نتیجه با سیستم انرژی ازبکستان توافق نهایی حاصل شده است. بر اساس قرارداد انعقاد شده بین شرکت سهامی «ایستگاه‌های برق» و شرکت سهامی «اوزبک.انرگو» از روز 16 ژوئن سال جاری میلادی صادرات برق به نرخ 2 سنت به ازای هر کیلووات ساعت آغاز شده است. در چهارچوب این قرارداد ازبکستان برنامه‌ریزی می‌کند یک میلیارد و 250 میلیون کیلووات ساعت برق از قرقیزستان خریداری کند.

واردات نفت ژاپن از ایران به نصف کاهش یافت

وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن در جدیدترین گزارش خود از افت 48 درصدی واردات نفت این کشور از ایران در می 2017 خبر داد. بر اساس آمارهای این وزارتخانه، خرید نفت ژاپن از ایران در می 2017 به 791 هزار کیلو لیتر برابر با 177 هزار بشکه در روز رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 48 درصدی داشته است. واردات نفت ژاپن از ایران در می سال گذشته میلادی 1.516 میلیون کیلو لیتر برابر با 339 هزار بشکه در روز اعلام شده بود. در عین حال واردات نفت این کشور جنوب شرق آسیا از ایران در می امسال نسبت به ماه قبل از آن با رشد 4 برابری روبرو شده است. ایران در ماه آوریل امسال 44 هزار بشکه در روز نفت به ژاپن صادر کرده بود. ایران با تامین 5.8 درصد نفت مورد نیاز ژاپن پنجمین تامین کننده نفت وارداتی ژاپن در ماه می 2017 شناخته شده است. عربستان، امارات، کویت و قطر به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم از این نظر قرار گرفته اند.

مالیات خرید و فروش مسکن کاهش یافت

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور گفت: همه واحدهای ساخته شده یا در حال ساخت که پروانه ساخت آنها مربوط به قبل از سال 1395 است، مشمول مالیات ساخت و فروش موضوع آیین نامه ماده 77 اصلاحی 1394/4/31قانون مالیات های مستقیم به میزان 10درصد علی الحساب بر اساس ارزش معاملاتی املاک نخواهند بود. پناهی افزود: این واحدها صرفا بابت فروش و انتقال آن مانند سایر املاک مشمول مالیات نقل و انتقال موضوع ماده 59 قانون که به میزان پنج درصد ارزش معاملاتی است می باشند.  وی کشور افزود: به این ترتیب با عنایت به مصوبه اخیر دولت، مالیات واحدهای ساخته شده و در حال ساخت که پروانه ساخت آنها تا پایان سال 1394 صادر شده، کاهش پیدا کرده است. پناهی همچنین با اشاره به اینکه آیین نامه ماده 77 (اصلاحی 1394/4/31) قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص مالیات ساخت و فروش مسکن به ساختمان‌هایی تعلق می‌گیرد که پروانه ساخت آنها از تاریخ 1395/1/1 به بعد صادر شده باشد، گفت: با توجه به اینکه مراحل ساخت و فروش مسکن تقریبا 12 الی 18 ماه طول می‌کشد، این آیین نامه به گونه‌ای تنظیم شده است که اثر اجرای اخذ مالیات در سال های آتی آن ملموس خواهد بود. 

نقش دلار در پشت پرده تحریم قطر

حدود یک ماه از زمانی که عربستان سعودی تصمیم گرفت به همراه دیگر کشورهای عربی، قطر را به بهانه حمایت از تروریسم تحریم کند، می‌گذرد. در حال حاضر به نظر میرسد مسأله تروریسم تنها بهانه‌ای برای عربستان بوده که با پوشش آن قطر را تحریم نموده است، اما در واقع مشکل اصلی عربستان با قطر تلاش این کشور برای کنار گذاشتن دلار در تبادلات نفتی و گازی با کشور چین بوده است.
 
به نقل از دیلی اکونومیست: در حال حاضر کشور قطر با کشور چین در زمینه عدم استفاده از دلار در تبادلات خارجی همکاری دارد. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد این مسأله که لازم است قطر از همکاری با چین در این زمینه دوری کند در دیدار ترامپ با سران سعودی مطرح شده است. اما از آنجا که سران قطری تمایلی به اجرای این درخواست آمریکا و سعودی نداشته‌اند، کشورهای عربی نیز قطر را تحریم کرده‌اند. تجارت قطر با کشور چین در سال‌های اخیر روندی به شدت صعودی داشته و عدم استفاده از دلار در بخشی از این مبادلات اقدامی در جهت تضعیف جایگاه دلار و آمریکا بوده که موجب ناراحتی این کشور و متحدانش شده است. گرچه در حال حاضر نیز بخش قابل توجهی از تجارت دوجانبه بین قطر و چین با استفاده از دلار و نظام پرداخت آن انجام می شود اما روند کنار گذاشتن دلار در این تبادلات مدتی است که شدت گرفته است. طبق آمارهای اعلام شده در دو سال اخیر بیش از ۸۶ میلیارد دلار از تجارت بین قطر و چین بدون استفاده از دلار بین بانک‌های چینی و قطر جابه جا شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کاهش سودبانکی+افزایش نرخ ارز+اخذ مالیات بردرآمدفروش ملک+کاهش شدیدساخت وسازوعرضه مسکن+اتمام دوره رکودچهارساله مسکن+عدم جذابیت سرمایه گذاری دربورس=جهش غیرقابل اجتناب قیمت مسکن درسال ۱۳۹۶
گوشت گوساله از 12 هزار تومان با هزینه حمل و .. به 33 می رسد کلا دلال ها و واسطه بیشتر سود گیرشون میاد همیشه همینطوره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر