بازدید 14462

تشدید تقابل ائتلاف ها و سامانه های موشکی در جنوب سوریه

به نظر می رسد، پس از سال ها تنش و جنگ در شمال سوریه و به ویژه استان های حلب، ادلب و حماء، هم اکنون جبهه درگیری ها در حال انتقال به جنوب سوریه است؛ درگیری هایی که مستقیم توسط آمریکا هدایت می شود و می تواند، وضعیت بحرانی و جنگی جدیدی را در سوریه به وجود آورد.
کد خبر: ۷۰۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴ 14 June 2017
به نظر می رسد، پس از سال ها تنش و جنگ در شمال سوریه و به ویژه استان های حلب، ادلب و حماء، هم اکنون جبهه درگیری ها در حال انتقال به جنوب سوریه است؛ درگیری هایی که مستقیم توسط آمریکا هدایت می شود و می تواند، وضعیت بحرانی و جنگی جدیدی را در سوریه به وجود آورد.

به گزارش «تابناک»، در همین راستا، پایگاه آمریکایی «میدل ایست آی» نوشت: آمریکا سامانه موشکی «هیمارس» خود را برای نخستین بار به سوریه اعزام کرد.

این مقامات اعلام کردند، سامانه موشکی دوربرد «هیمارس» در نزدیکی پایگاه آموزشی ائتلاف به رهبری آمریکا در «الطنف» مستقر می‌شود.

هیمارس، یک کامیون با بار موشک‌انداز است که می‌تواند تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری اهداف را منهدم کند.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری سی‌ان‌ان اعلام کرد، این نخستین بار است که هیمراس به داخل مرز‌های سوریه اعزام می‌شود؛ اما این سامانه موشکی پیشتر نیز برای انهدام اهداف داخل سوریه استفاده شده بود.
 

یکی دیگر از مقامات نظامی آمریکا در همین زمینه گفت: هدف حملات هوایی ائتلاف و استقرار این سامانه های موشکی مستقیم هدف قرار دادن نیروهای ارتش سوریه نیست، بلکه بیش از هر چیز نیروهای «شبه نظامی شیعه» که در این منطقه فعال هستند مورد نظر هستند.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: سامانه موشکی هیمارس پیش از این در عراق و ترکیه برای هدف قرار دادن داعش مورد استفاده قرار گرفت.

در مقابل روز شنبه روسیه اعلام کرد، به آمریکا اعلام نموده، پذیرفته نیست واشنگتن نیروهای طرفدار دولت در سوریه را هدف قرار دهد.

ذکر این مهم لازم است که پس از حملات موشکی آمریکا به سوریه، روسیه نیز سامانه های جدید موشکی اس 300 و اس 400 را در سوریه مستقر و مقامات نظامی روسیه اعلام کردند، این سامانه ها مراکز حیاتی و نظامی سوریه واقع در خشکی و دریا را زیر پوشش دفاعی مطمئن قرار داده اند.

بنابراین می توان گفت، با استقرار سامانه های موشکی آمریکا در سوریه می توانیم شاهد تقابل سامانه های موشکی مسکو و واشنگتن در سوریه باشیم؛ تقابلی که از یک سو می تواند باعث ایجاد توازن موشکی در سوریه و از طرف دیگر، بحرانی شدن بحران در موقعیت های حساس شود.
 

اعزام سامانه موشکی آمریکا به جنوب سوریه

این تقابل به ویژه پس از افزایش تنش ها در جنوب سوریه میان آمریکا و نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانانش می تواند جدی تر شود.

آن منطقه ای از سوریه که تاکنون روس ها برای محافظت از آن تلاش زیادی کرده اند شرق این کشور و به ویژه استان های طرطوس و لاذقیه بوده است؛ اما اکنون با توجه به اینکه مداخله نظامی آمریکا در سوریه از مناطق جنوبی این کشور در حال جدی شدن است. به همین جهت، برخی از ناظران بر این باورند که روس ها نیز به زودی قرار است، بخشی از سامانه های موشکی خود را در مرزهای جنوبی سوریه مستقر کنند.

کما اینکه چندی پیش نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده بود، آمریکایی ها طرح هایی برای حمله به جنوب سوریه دارند.

نشریه آمریکایی «آتلانتیک» گزارشی با تیتر «آیا آمریکا در حال کشیده شدن به سمت جنگ بیشتر در سوریه است؟» منتشر کرده و درباره عواقب فقدان سیاست مشخص دولت دونالد ترامپ درباره تحولات سوریه و افزایش تنش های آمریکا با نیروهای هم پیمان ارتش سوریه در جنوب سوریه هشدار داد.

در این گزارش آمده است: در حالی که در واشنگتن این هفته، محور توجهات روی جلسه استماع و شهادت جیمز کومی مدیر سابق اف‌بی‌آی بود، در آن سوی زمین، یک داستان مهم و بزرگی در حال پرورش یافتن است که می‌تواند عواقب اساسی برای آمریکا داشته باشد.

سه بار در ماه گذشته، ارتش آمریکا مستقیم در نزاع مستقیم با نیروهای اسد و نیروهای مورد حمایت ایران قرار گرفت. این درگیری‌ها به مرگ شمار کمی از نیروهای حامی اسد منجر شد که البته از منظر استراتژیک، از حملات هوایی ماه آوریل آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات بسیار مهم‌تر است.

در حالی که احتمال کشیده شدن واشنگتن به جنگ وجود دارد، توضیح علنی کمی (برای افکار عمومی) از سوی بالاترین سطوح دولت، پوشش خبری نادری در این باره و همچنین عملا هیچ نظارتی از سوی کنگره آمریکا وجود نداشته است. این روش مدیریت و اداره آنچه شاید به یک مداخله نظامی وسیع آمریکا در خاورمیانه تغییر یابد، نیست.

همه این اتفاقات در منطقه التنف در جنوب سوریه حادث شده؛ جایی که حدود 150 نظامی آمریکایی در حال آموزش نیروهای اپوزیسیون به منظور مقابله با داعش هستند.
 

هشدار آتلانتیک درباره اتفاقات «التنف» و احتمال جنگ مستقیم آمریکا با سوریه و متحدانش

آتلانتیک در ادامه گزارش داد؛ فهم عمیق تر دلیل این اتفاقات، به ترسیم تصویر استراتژیک گسترده‌تری نیاز دارد. داعش همچنان بخش اعظم جنوب شرق سوریه را در اختیار دارد؛ اما به موازات آنکه کنترلش از بین می‌رود، دو ائتلاف شکننده در حال رقابت برای بازپس گیری مناطق هستند تا خودشان را برای مذاکرات پس از جنگ در عراق و سوریه در موضع بهتری قرار دهند.

نخست؛ ائتلاف به رهبری آمریکاست که مبارزان کرد، نیروهای امنیتی عراق و قبایل سنی عربی مختلف در عراق و سوریه را شامل می‌شود.

دوم؛ ائتلاف دوم شامل نیروهای حکومت اسد، شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق و سوریه، جت‌‌های روسیه و مبارزان حزب‌الله است.

البته که برای آمریکا، دلایلی برای مبارزه برای این منطقه وجود دارد. این منطقه از منظر استراتژیک برای ایران مهم است. اگر نیروهای نیابتی آن این منطقه را گرفته و در اختیار داشته باشند، آنها می‌توانند یک کریدور از مناطق تحت کنترل شیعیان عراق ترسیم کنند که بالقوه می‌تواند اصطلاحا «پل زمینی» ایجاد کند که از ایران به مدیترانه امتداد داشته باشد. این موضوع برای شرکای سنی آمریکا، هشداردهنده است.

این نشریه آمریکایی در نهایت نوشت: این اتفاق‌ها (سه درگیری بین آمریکا و نیروهای اسد و حامیانش) در جنوب شرقی سوریه در جریان است و یکی از چنین اتفاق‌هایی شاید تشدید شود و آمریکا را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه بکشاند؛ جنگی که می تواند زمینه های درگیری محدود آمریکا و روسیه در سوریه را فراهم کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر