بازدید 5738

افزایش قیمت گاز در انگلیس و ایجاد فرصت برای صادرات گاز ایران به اروپا

تشدید تنش دیپلماتیک میان قطر و چند همسایه اش در خاورمیانه، تجارت گاز طبیعی مایع را با دشوار کرده و حداقل موجب تغییر مسیر یک تانکر حامل ال ان جی و همچنین افزایش قیمت گاز در انگلیس شده است.
کد خبر: ۷۰۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 09 June 2017
تشدید تنش دیپلماتیک میان قطر و چند همسایه اش در خاورمیانه، تجارت گاز طبیعی مایع را با دشوار کرده و حداقل موجب تغییر مسیر یک تانکر حامل ال ان جی و همچنین افزایش قیمت گاز در انگلیس شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، در این هفته عربستان، امارات، مصر و چند کشور دیگر روابط دیپلماتیک و ارتباطات حمل و نقلی خود با قطر، بزرگترین تولید کننده گاز مایع طبیعی جهان را قطع کردند. علت این امر، متهم ساختن قطر به حمایت از تروریزم بوده است.

افزایش قیمت گاز در انگلیس و ایجاد فرصت برای صادرات گاز ایران به اروپا

داده های بارگیری کشتی ها نشان می دهد که بعد از ممنوعیت برای کناره گیری کشتی ها قطری در بندر های امارات متحده عربی، یکی از اولین تاثیرات این واقعه بر روی بازار ال ان جی این بوده که شرکت رویال داچ شل، یک محموله ال ان جی از آمریکا به دوبی ارسال کرده است.

هم اکنون یک دسته ۱۷ تایی از تانکر های حامل ال ان جی در سواحل راس لافان قطر که محل صادرات ال ان جی ست لنگر انداخته اند. این در حالی ست که روز دوشنبه تعداد این تانکر ها ۷ عدد بود.

روز پنجشنبه قیمت گاز در انگلیس افزایش یافت. بعد از تغییر مسیر ۲  تانکر قطری که احتمالا عازم انگلیس بودند، نقطه تعادل ملی (NBP) قیمت گاز در این کشور برای ماه جولای بیش از ۴.۵ درصد رشد یافت.

مشخص نیست که چرا این تانکرها مسیر خود را تغییر داده اند، اما تجار می گویند که این تانکرها احتمالا به جای انتقال از طریق کانال سوئز که پیش بینی میشد کشتی ها به آن سمت حرکت کنند، به سمت قاره آفریقا حرکت کرده اند. هرچند که مصر بر اساس مقررات بین المللی حق بستن مسیر عبور کشتی ها از این کانال را ندارد، تجار نگرانند که مصر مانع عبور تانکرهای قطری از کانال سوئز شود.

تئودور مایکل، یکی از تحلیلگران ال ان جی در کلرادو، گفته است: «تنها امارات و مصر ورود محموله های قطری را ممنوع کرده اند، لذا این ها تنها کشور هایی هستند که امکان دارد محموله های آمریکایی را جایگزین محموله های قطری کنند.»

حال که قطر به عنوان بزرگترین صادر کننده گاز مایع طبیعی دنیا به خاطر لابی سعودی ها برای قطع رابطه با این کشور دچار مشکلاتی در تامین منابع گازی شده است، این اتفاق می تواند فرصت خوبی برای صادرات بیشتر گاز ایران به اروپا باشد.

تجار نگران اند که عربستان سعودی و متحدانش محموله های گاز مایع طبیعی را که از قطر آمده است تحویل نگیرند، و همان طور که اشاره شد حتی این احتمال وجود دارد که علی رغم تعهد قاهره به توافق بین المللی، مصر اجازه حمل و نقل محموله های ال ان جی را از طریق کانال سوئز ندهد.

اگر دسترسی اروپا به گاز مایع طبیعی که از قطر تامین می شود قطع شود، اروپا شروع به خریدن گاز بیشتر از دیگر کشور های صادرکننده نفت خواهد کرد.

گازپروم روسیه در حال ساخت خط لوله های جدیدی در اروپا با اسم نورد استریم ۲ و ترکیش استریم است، اما این خط لوله ها و انتقال گاز به اروپا با مخالفت ها و مشکلاتی روبه روست. سد بزرگ بر سر راه انتقال گاز روسیه، گسترش نورد استریم است که ظرفیت موجود این خط لوله را دوبرابر کرده و به ۱۱۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش میدهد. خط لوله جدید که اوکراین را دور میزند مصرف سالانه فرانسه وآلمان را تامین می کند. لهستان یکی از شدیدترین مخالفان نورد استریم است و در بندر اشوینوایشچه یک ترمینال ال ان جی ساخته است. 

قطر سال گذشته ۷۹.۶ میلیون تن ال ان جی  صادر کرده است که ۵۲.۷ میلیون تن از آن به آسیا و ۱۷.۹ میلیون تن به اروپا بوده است.

حال چه کشوری می تواند جایگزین قطر برای صادرات گاز به اروپا باشد؟ نروژ، روسیه، آمریکا و یا ایران؟ با توجه به گران بودن گاز نروژ و آمریکا، ایران و روسیه بهترین جایگزین های قطر به حساب می آیند.

صادرات گاز به اروپا از برنامه هایی است که می تواند در سهم ایران در تجارت جهانی گاز را افزایش دهد. با توجه به این که در حال حاظر ۲۲ تا ۲۳ درصد از انرژی اروپا، از گاز طبیعی تامین می شود، ایران باید از این فرصت استفاده کند و بتواند سهم خود را در انتقال گاز به اروپا افزایش دهد. ایران این ظرفیت را دارد که از ۸ مسیر سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کند. 

اکنون با لغو شدن تحریم ها باید دید که آیا ایران از این فرصت استفاده درست را خواهد کرد تا صادرات نفت خود به اروپا را افزایش دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار