بازدید 50727

آشنایی با «آیت الله مایک»؛ مدیر جدید بخش عملیات‌های ایران در «سازمان سیا»

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فردی به نام «مایکل دی آندرا» را مدیر بخش عملیات‌های ایران کرده است. نیویورک‌تایمز انتصاب «آندرا» به عنوان مدیر بخش عملیات‌های ایران را نخستین نشانه مهم از تلاش «ترامپ» برای ادامه رویکرد سخت‌گیرانه در قبال ایران، مطابق با وعده‌هایش در دوران تبلیغات انتخاباتی دانسته است.
کد خبر: ۷۰۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳ 02 June 2017
مقام های فعلی و سابق آمریکایی می گویند، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدیر جدیدی برای عملیات های این سازمان در ایران تعیین کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته «مایکل دی.آندرا»، فردی که برای سمت جدید در نظر گرفته شده، در «سیا» «شاهزاده سیاه» شناخته می‌شود؛ این لقب، در زمان فعالیت‌های «آندرا» برای نظارت بر عملیات دستگیری «اسامه بن‌لادن»، سرکرده اسبق القاعده و حملات پهپادی آمریکا ـ که به کشته شدن صدها غیرنظامی منجر شد ـ به وی نسبت داده شد.
 
بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، سابقه وی در افغانستان و گرویدن به اسلام، لقب‌های «شاهزاده تاریکی» و «آیت‌الله مایک» را برای وی دست و پا کرده است.
 
بنا بر این گزارش، ردپای دآندریا در شهادت عماد مغنیه و هم‌چنین شکنجه بازداشتی‌ها سیا نیز دیده می‌شود.
 
نیویورک‌تایمز انتصاب «آندرا» به عنوان مدیر بخش عملیات‌های ایران را نخستین نشانه مهم از تلاش «ترامپ» برای ادامه رویکرد سخت‌گیرانه در قبال ایران، مطابق با وعده‌هایش در دوران تبلیغات انتخاباتی دانسته است.

 
آشنایی با مدیر جدید بخش عملیات‌های ایران در «سازمان سیا» 
 مقام‌های آمریکایی همچنین این انتصاب را یکی از تغییرات درون‌سازمانی «سیا» دانسته‌اند که اهمیت فعالیت‌های جاسوسی و عملیات‌های مخفیانه در این سازمان در دوران ریاست «مایک پامپئو» را نشان می‌دهد.

سیا همچنین به تازگی مدیر جدیدی برای واحد مبارزه با تروریسم تعیین کرده که خواستار آزادی عمل بیشتر برای حمله به ترویست‌ها شده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «ایران یکی از اهداف سخت برای سیا بوده است. این سازمان به دلیل باز نبودن سفارت آمریکا در ایران، دسترسی به شدت محدودی به این کشور دارد؛ ضمن اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی ایران تقریباً چهار دهه را صرف تلاش برای مقابله با اقدامات جاسوسی و عملیات‌های مخفیانه آمریکا کرده‌اند.»

«رابرت ایتینگر»، از وکلای سابق سیا که نقش زیادی در برنامه حملات پهپادی این سازمان داشته درباره «دی‌آندرا» می‌گوید: «او می‌تواند برنامه‌ای بسیار جسورانه اداره کند و این کار را هم بسیار هوشمندانه انجام بدهد.»

سیا با بیان اینکه درباره هویت یا فعالیت‌های مأموران مخفی خود اطلاعات ارائه نمی‌کند، از اظهارنظر درباره نقش مدیر جدید بخش عملیات‌های ایران خودداری کرده است.

مقام‌های مورد استناد نیویورک‌تایمز با توجه به مخفی بودن مأموریت «دی‌آندرا» به شرط عدم افشای نام با این روزنامه گفت‌وگو کرده‌اند. «رابرت ایتینگر» که خود را با این نام معرفی کرده نیز از ابراز هویت واقعی خودداری کرده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید، به این دلیل نام «دی‌آندرا» را منتشر کرده که هویت وی قبلاً در رسانه‌ها به عنوان فردی که در حال هدایت برنامه‌های دولت جدید آمریکا علیه ایران است، مطرح شده است.

«ایتینگر» در پاسخ به اینکه آیا انتصاب «دی‌آندرا» نشانه‌ای از رویکرد تقابل‌جویانه در قبال ایران خواهد بود گفت: «فکر نمی‌کنم این روایت غلطی باشد.»  

درباره دیدگاه‌های «دی‌آندرا» درباره ایران، اطلاعاتی یافت نمی‌شود. ضمن اینکه وی - به نوشته نیویورک‌تایمز- فردی نیست که سیاست‌ساز باشد، بلکه مجری سیاست‌هاست.

وی در سال‌های پس از حملات 11 سپتامبر 2001 نقش گسترده‌ای در برنامه بازجویی و شکنجه سیا از مظنونان اقدامات تروریستی که با انتقادهای گسترده‌‌ای همراه شد، داشته است.
 
«دی‌آندرا» مطابق اطلاعات موجود در سال 2006 به ریاست مرکز مبارزه با تروریسم سیا منصوب شد و تا 9 سال بعد در این سمت ماند.
 
به گفته برخی نزدیکان وی، دی آندرا اعتیاد شدیدی به کارش دارد. او در ویرجینیای شمالی و در خانواده ای که پیوندهای نزدیک با سازمان سیا داشت، بزرگ شد. همچنین  او با همسرش که یک مسلمان است در یک مأموریت خارجی سازمان سیا آشنا شد.
 
در ادامه، نیویورک‌تایمز در گزارش خود به ناتوانی اطلاعاتی آمریکا در قبال ایران اعتراف کرده است، چون «ایران یکی از سخت‌ترین هدف‌های سیاست. [این نهاد] دسترسی محدودی به ایران دارد، [چون] هیچ سفارت آمریکایی برای ارائه پوشش دیپلماتیک وجود ندارد و سرویس‌های اطلاعاتی ایران نیز تقریبا چهار دهه برای مقابله با جاسوسی آمریکا و عملیات‌های مخفی آن سپری کرده‌اند.»

سوزان مالونی، یکی از تحلیلگران ارشد اندیشکده بروکینگز، در تحلیل گزارش نیویورک‌تایمز نوشته: «لاف‌زنی‌های یک آدم کودن سی ساله در کاخ سفید [یکی از دستیاران ترامپ در حوزه امنیت ملی] بیشتر شبیه نمایش مسخره‌ای است که پایان غمگینی [برای آمریکا] دارد.»

مالونی تصریح کرده پیگیری راهبرد براندازی از سوی ترامپ بعید به نظر نمی‌رسید، ولی این گزارش و محتوای آن نشان می‌دهد که تفکرات‌ دولت ترامپ در رابطه با ایران «سرهم بندی و بدون اطلاعات کافی» است.

این تحلیلگر آمریکایی نیز اعتراف کرده: «آمریکا فاقد ظرفیت‌های جدی برای براندازی نظام ایران است. همه این را می‌دانند، از جمله هیأت حاکمه در ایران. [براندازی،] سیاستی محکوم به شکست است.»
 
الهام بخش شخصیت گرگ در فیلم «سی دقیقه بامداد»
 
چندی پیش، «دی‌آندرا» گفته بود، او الهام بخش شخصیت «گرگ» در فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» بوده است.
 
«سی دقیقه پس از نیمه‌شب» یا «سی دقیقه بامداد» ( Zero Dark Thirty) یک فیلم درام تاریخی آمریکایی به کارگردانی «کاترین بیگلو» و نویسندگی «مارک بول» است که بر اساس «داستان بزرگ‌ترین تعقیب یک جنایتکار در تاریخ برای خطرناک‌ترین مرد جهان» نوشته شده است.
 
در این فیلم، داستان عملیات یافتن و قتل اسامه بن لادن، رهبر القاعده توسط ایالات متحده آمریکا به تصویر کشیده شده است. این فیلم توسط بول، بیگلو و مگان الیسون تهیه شده است.

این فیلم کاندیدای چهار اسکار (کاندیدای اسکار بهترین تدوین ـ کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی ـ کاندیدای اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن ـ کاندیدای اسکار بهترین فیلم) در سال ۲۰۱۳ شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۳
در مقابل ایثار و از خود گذشتگی جوانان برومند این آب و خاک مقدس،آیت اله مایک و تیمش راه به جایی نخواهند برد،و دشمنی شیطان بزرگ با این ملت را بیش از پیش نمایان میسازد.و تنها وقت و دلار را دور میریزند و بیهوده آب در هاون کوفتن است.
بازی بازی بازی تاکی
هيچ غلطي نميتونه بكونه
همان مامور بلند پایه سیا که در فیلم سی دقیقه بامداد در دفترش نماز میخواند.
مقاله مسخره
اگر ترامپ فکر میکند که سزدار سلیمانی یا سید حسن نصراله مثل بن لادن هستند بسیار کودن است که فرق تروریستی که مخفی می شود را با سردارانی که در خط مقدم جبهه های عراق و سوریه میجنگند نمی داند با این حال لازم است که در مقابل توطئه های این مزدوران هشیارتر باشیم
تا با اسلام باشیم، اینگونه دست طمع دشمنان کوتاه خواهد بود...
باید با خودمان رو راست باشیم، ضعف هایمان را برطرف کنیم و اختلافات هزینه زا را از بین ببریم.
خب که چی؟ مطالب ترسناک واسه این ساعت از شبانه روز خوب نیست
اینم فقط یک فیلم است و امریکا و ترامپ هیچ غلطی نمی کنند.
امیدوارم در مقابل دشمن همه با هم متحد باشیم و فکر نکنیم که دشمن اگه لبخند به لب داره یعنی دیگه با ما دشمنی نداره!!!
اللهم عجل لولیک الفرج
مژدگانی که گربه عابد گشت ....
بنا به فرمایش حضرت امام(ره): آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولنگه توست
شیطان بزرگ در ادامه جنایات سیستماتیک و مستمر خود علیه مسلمانان منطقه با کمال خونسردی برنامه های خود را علیه اسلام و انقلاب اسلامی نیز تنظیم و تدریجا" اجرا می کند.
من الله التوفيق
این یعنی اینکه بهتر است آمریکا در ایران سفارت نداشته باشد . البته بهتر است بدانیم که اگر آمریکا بخواهد و تا به حال هم چنین بوده است کشورهای زیادی مثال انگلیس و کانادا و استرالیا و سویس و سوئد و آلمان و فرانسه و......برای پوشش کامل جاسوس های آمریکا در خدمتش هستند و خواهند بود
ایشان را من میشناسم. اصالتا ایشان از سادات شوش هستند که حدود 100 سال پیش خانواده شنان به آمریکا مهاجرت کرد.
این ایت الله چی هست ؟
دی آندرا پیش از ازدواج به اسلام گروید. موردی که شما سانسور نمودید!
« جسارت و هوشمندی و اعتیاد به کار » در چارچوب سیاست « حمایت از قدرت درجه 2 منطقه ای : عربستان سعودی ( یعنی کانون ارتجاع سیاسی و مذهبی ) » در برابر ایران ، یعنی آب در هاون کوفتن . نفع آمریکا در این است که با سران یعنی قدرت های برتر هر منطقه کار کند تا قدرت برتر ـ و نه قدرت مسلط ـ جهان باقی بماند و در پرتو آن بر ضعف هایش از جمله صنعت متکی به تولید ابزار جنگ ، رهایی یابد . در این صورت وارد یک پروسه دو سر بُرد خواهد شد .
گرگ تاریکی در چنگان شیر همیشه بیدار ایران گرفتار خواهد شد
بعدازمادربمب ها که در افغانستان انداختند ! ونتیجه امنیتی اش را دارند میبینند حالا شاهزاده تاریکی !وهر لولوی دیگری دارند بقیه اش را هم بیاورند که سفره را جمع کنیم !فقط سعودیها ازشنیدن این اسمها دلشان ضعف میرود!!
امريكا خودش رسما توسط سيا به دنبال ترور شخصيت‌هاي انقلابي مثل حاج قاسم است؛ ولي ادعاي مبارزه با تروريزم هم مي‌كنند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر