بازدید 12100
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی» تا «حداقل و حداکثر نرخ زعفران در ماه رمضان»

این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین روز هفته با کاهش بهای دلار، یورو و درهم، ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود، نبض سهام آمازون در معاملات بازارهای جهانی، افزایش بهای نفت با کاهش تولید آمریکا، قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح در پنج هفته اخیر رسید، مدیران مخالف دولت باید حذف شوند و آخرین قیمت‌ها از بازار سکه پایان هفته را در بر دارد.
کد خبر: ۶۹۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 02 June 2017
از «کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی» تا «حداقل و حداکثر نرخ زعفران در ماه رمضان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون آخرین روز هفته با کاهش بهای دلار، یورو و درهم، ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود، نبض سهام آمازون در معاملات بازارهای جهانی، افزایش بهای نفت با کاهش تولید آمریکا، قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح در پنج هفته اخیر رسید، مدیران مخالف دولت باید حذف شوند و آخرین قیمت‌ها از بازار سکه پایان هفته را در بر دارد.


آخرین روز هفته با کاهش بهای دلار، یورو و درهم 

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با افت 69 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 271 ریال فروخته شد. هر یورو نیز 197 ریال عقب نشینی کرد و به رقم فروش 41 هزار و 525 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات 10 هزار و 214 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 5 ریال ارزان تر فروخته شد.

از «کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی» تا «حداقل و حداکثر نرخ زعفران در ماه رمضان»

ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اصلاحات در جهت کاهش نرخ سود بانکی آغاز شده است، گفت: تک نرخی کردن ارز، جزو برنامه‌های بانک مرکزی است و به احتمال زیاد تا پایان امسال انجام خواهد شد. ولی الله سیف با تأکید بر انجام برخی اصلاحات در نظام بانکی برای کاهش نرخ سود، گفت: اصلاحات لازم آغاز شده و نتایج خوبی نیز حاصل شده است. وی افزود: البته برخی به اشتباه نگرانی کاذبی درباره سیستم بانکی میان مردم ایجاد می کنند که به هیچ وجه صحیح نیست. رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی بر همه بانک ها نظارت دارد و به مرور زمان برنامه های خود برای پایداری نظام بانکی را اجرایی خواهد کرد. سیف با اشاره به اینکه شکل گیری مؤسسات غیرمجاز مربوط به گذشته است، گفت: شکل گیری این مؤسسات باعث بی نظمی در نظام پولی کشور و برخی سوءاستفاده ها، شده است.

کاهش صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی

میزان صادرات نفت ایران به منطقه آسیا از ماه مارس 18 درصد کاهش یافت. بنا بر این گزارش، ایران اکثر نفت ذخیره روی آب خود را که در زمان تحریم‌ها ذخیره کرده بود به فروش رسانده و به همین دلیل امکان افزایش صادرات بیشتر نفت را ندارد. همچنین گزارش رویترز حاکی از این است که در ماه آوریل خریداران آسیا روزانه 1.6 میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریداری کردند که در مقایسه با یک سال گذشته افزایش 23 درصدی دارد. ایران در توافق اوپک از کاهش تولید نفت معاف شد و به همین دلیل توانست در این مدت، تولید خود را افزایش دهد. ایران به دنبال افزایش تولید نفت خود و نیز امضای قرارداد با شرکت‌های بزرگ نفتی مانند توتال و لوک‌اویل است. براساس آمارها، در ماه آوریل میزان واردات چین از ایران 671 هزار بشکه در روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 4.5 درصدی داشته است. به گزارش فارس، بیشترین خریدار نفت ایران در منطقه آسیا بعد از چین، هند با روزانه 392 هزار و 900 بشکه در روز و کمترین واردات را ژاپن با روزانه 19 هزار و 161 بشکه در روز انجام داده است. 

نبض سهام آمازون در معاملات بازارهای جهانی

به نقل از بلومبرگ، ارزش هر سهم آمازون در معاملات بازارهای جهانی برای اولین بار به مدت چند لحظه بالاتر از ۱۰۰۰ دلار رفت و این شرکت را که با حکمرانی در تجارت الکترونیک و محاسبات فضای ابری به دنبال ترغیب سرمایه گذاران است، وارد مرحله ای جدید از حیات خود شد. ارزش هر سهم آمازون در بورس نیویورک به ۱۰۰۱.۲۰ دلار رسید و معاملات روزانه را با کمی تغییر در سطح  ۹۹۶.۷۰ به پایان برد. ارزش این سهام نسبت به یک سال قبل بیش از ۴۰ درصد رشد داشته که این بیش از دو برابر رشد ۱۵ درصدی شاخص S&P ۵۰۰ در همین دوره زمانی است. جان بلکلج، تحلیلگر بازار که به تازگی پیش بینی خود از قیمت آمازون را تا ۱۱۲۵ دلار به ازای هر سهم افزایش داده است، می گوید: احتمالا ارزش سهام آمازون حتی از این هم بالاتر می‌رود، چون با تغییر عادات خرید و بازنگری بازار در به کارگیری بهتر تکنولوژی آمازون در صنایع عظیم جهانی به سرعت در حال رشد است و هیچ نشانه ای از کند شدن در آن دیده نمی‌شود.

افزایش بهای نفت با کاهش تولید آمریکا

پس از اینکه در روز چهارشنبه قیمت نفت به کمترین نرخ خود در سه هفته گذشته رسید، روز پنجشنبه بهای نفت افزایش یافت. علت این امر پیشبینی بیرون آمدن آمریکا از توافق تغییرات آب و هوایی جهان و همچنین کاهش بیش از انتظار تولید نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۶ می‌می باشد. 
روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت لندن، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، ۵۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰۳۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۴ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۸. ۹۶ دلار صورت گرفت.

بهای طلا نزدیک به بالاترین سطح در 5 هفته اخیر رسید

در حالی که تشدید تنش های سیاسی بین المللی تأثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است ولی گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست ژوئن فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز پنج شنبه با 0.1 درصد کاهش به 1268 دلار رسیده است. قیمت طلا روز چهارشنبه برای لحظاتی به بیش از 1274 دلار رسید که این بالاترین رقم از 25 آوریل بوده است. شاخص ارزش دلار آمریکا نیز نزدیک به پایین ترین سطح خود در 6 ماه و نیم اخیر رسیده است. فدرال رزرو آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که اقتصاد این کشور از اوایل آوریل تا اواخر ماه می، روند رشد و رونق نسبی را دنبال کرده ولی افزایش نرخ تورم مطابق با انتظارات قبلی نبوده است. تازه ترین نظرسنجی مؤسسه سی ام ئی نشان می دهد، احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن به بیش از 87 درصد رسیده است. تازه ترین آمارهای اقتصادی نشان می دهد که فروش مسکن در بازار آمریکا در ماه آوریل برای دومین ماه متوالی با کاهش روبرو شده است. به گزارش سایت طلا، ادامه تنش های سیاسی در آمریکا بر سر پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تأثیر زیادی بر رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا داشته است.

مدیران مخالف دولت باید حذف شوند

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا در دولت دوازدهم حضور خواهید داشت، گفت: من ۱۰۰ روزی وزیر هستم و آقای روحانی این مسأله را تعیین می‌کنند. به گزارش مهر، زنگنه در پاسخ به پرسش دیگری درباره برکناری برخی مدیران مخالف سیاست‌های دولت از وزارت نفت، اظهار داشت: قبلاً هم فارس و تسنیم فشار آوردند که وزارت نفت مدیران ارزشی را کنار گذاشته، اما این‌ها دروغ بود، حتی برخی از مدیران احمدی‌نژاد در حال حاضر در این وزارتخانه حضور دارند و آدم‌های شایسته‌ای بودند و لذا الان هم از اینگونه مسائل مطرح می‌کنند. وی با طرح این سؤال که مگر می‌شود مدیر مخالف دولت داشت، افزود: پس مردم برای چه رای دادند؟ اینکه علیه دولت کار کردند، برای چه بماند و اصلا باید خودشان کنار بروند، نباید وجود داشته باشند و اگر هم وجود دارند، اصلا برای چه مردم رای دادند؟ رای دادند گفتمان و راه عوض شود و باید مدیرانی باشند که به این سیاست‌ها اعتقاد داشته باشند.

آخرین قیمت‌ها از بازار سکه پایان هفته

در بازار روز پنجشنبه، سکه تمام طرح جدید با افزایش ۳۰۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه شد. به گزارش ایسنا، در بازار آزاد، هر گرم طلای ۱۸ عیار با روند نزولی در مقایسه با  روز قبل به کمتر از ۱۱۴ هزار تومان رسید و ۱۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد و مثقال طلا ۴۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد. همچنین در میان سایر اقلام سکه، نیم سکه ۶۳۴ هزار تومان و ربع سکه ۳۶۳ هزار تومان و سکه گرمی ۲۴۹ هزار تومان فروخته شدند.

حداقل وحداکثر نرخ زعفران در ماه رمضان

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت نرخ زعفران در ماه رمضان اظهار داشت: با توجه به آنکه مصرف زعفران در ماه رمضان چندان نیست. از این روی تأثیر چندانی بر نوسانات قیمت در بازار ندارد. به گفته وی حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ در بازار 4 میلیون و 400 و حداکثر 5 میلیون و 600 هزار تومان است. حسینی با اشاره به اینکه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر سودجویی دلالان و عرضه زعفران تقلبی نیست، بیان کرد: با توجه به روند عادی بازار و تعادل عرضه و تقاضا جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. عضو شورای ملی زعفران درباره پیش بینی وضعیت قیمت طی روزهای آتی در بازار گفت: با توجه به تولید انبوه زعفران در سال گذشته و پیش بینی افزایش تولید در سال جاری شاهد نوسانات قیمت در بازار نخواهیم بود. وی با اشاره به آخرین وضعیت تولید در سال جاری تصریح کرد: با وجود سطح زیر کشت مناسب محصول و بارش‌های مناسب در صورت عدم وجود گرمای بیش از حد و مشکل خاص تولید به 400 هزار تن خواهد رسید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
چند ساله که ارز تا آخر سال تک نرخی میشود؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار