بازدید 4470
به منظور جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان داخلی

چین تعرفه واردات شکر را افزایش داد

دولت چین بعد از مذاکره با تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده است که تعرفه واردات شکر را افزایش میدهد. قیمت پایین شکر وارداتی موجب ضرر تولیدکنندگان بزرگترین واردکننده شکر جهان شده است.
کد خبر: ۶۹۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵ 26 May 2017
دولت چین بعد از مذاکره با تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده است که تعرفه واردات شکر را افزایش میدهد. قیمت پایین شکر وارداتی موجب ضرر تولیدکنندگان بزرگترین واردکننده شکر جهان شده است.

به گزارش شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی دولت چین معتقد است واردات شکر به صورت جدی به تولیدکنندگان داخلی این کشور صدمه وارد کرده است. بر همین اساس دولت چین اعلام کرده که میزان تعرفه واردات شکر را افزایش میدهد.

درحال حاضر میزان تولید شکر کشور چین در حدود ۱۰.۵ میلیون تن در سال است و با وجود عدم رقابت پذیری تولید شکر در این کشور و قیمت بالای محصولات تولیدی، دولت این کشور در تلاش است تا صنعت تولید شکر را زنده نگه دارد. سالانه حدود ۳ میلیون تن شکر از طریق واردات رسمی به چین وارد میشود و بنابر آمارهای غیر رسمی سالانه ۲ میلیون تن شکر نیز به روش‌های غیر قانونی وارد این کشور میشود.

دولت چین به سازمان تجارت جهانی متعهد شده است که تا سقف ۱.۹۴ میلیون تن از واردات شکر را با تعرفه ۱۵ درصد انجام دهد و بر تعرفه آن نیفزاید. اما برای واردات بیش از این میزان تعرفه‌ی ۵۰ درصدی وضع کرده است.

با اینحال طبق تصمیم جدید دولت چین قرار است در سال جاری ۴۵ درصد بر تعرفه واردات بیش از ۱.۹۴ میلیون تن افزوده شود و میزان تعرفه واردات آن ۹۵ درصد گردد. همچنین قرار است این تعرفه واردات در دو سال آینده به ترتیب به ۹۰ درصد و ۸۵ درصد کاهش یابد.

با این وجود کشورهای زیادی از جمله پاکستان، فیلیپین و میانمار از شمول این افزایش تعرفه معاف شده‌اند تا افزایش تعرفه واردات شکر تنها مخصوص واردات از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول یعنی کشورهای برزیل، تایلند و استرالیا باشد که درحال حاضر قیمت شکر تولیدی آن‌ها بسیار کمتر از قیمت شکر تولیدی چین است. افزایش تعرفه واردات شکر از این کشورها بخشی از اختلاف قیمت شکر داخلی و وارداتی را جبران خواهد کرد. در حال حاضر قیمت شکر در بازار چین دو برابر قیمت جهانی این محصول است.

با اینحال کارشناسان معتقدند افزایش تعرفه واردات ممکن است منجر به قاچاق گسترده شکر از مرزهای جنوبی کشور چین گردد. از طرفی از آنجا که افزایش تعرفه شکر تنها مخصوص واردات از تولیدکنندگان اصلی همچون کشورهای برزیل و تایلند است، ممکن است بسیاری از واردکنندگان چینی شکر تولیدی در این کشورها را با واسطه دیگر کشورها وارد نمایند تا از پرداخت تعرفه اضافی معاف گردند.

این اقدام دولت چین در کوتاه مدت میتواند واردات شکر را محدود نماید و به سود تولیدکنندگان داخلی این محصول باشد. اما در سال‌های اخیر روند قیمت شکر نزولی بوده و به حدود ۳۷۰ دلار در هر کیلوگرم رسیده است. چنانچه روند نزولی قیمت شکر ادامه داشته باشد و به زیر ۳۳۰ دلار در هر تن برسد، با وجود افزایش تعرفه، واردات شکر به چین بازهم سودده خواهد بود.

منبع: رویترز
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار