بازدید 10732
پیمانه اقتصادی؛

از «ویژگی ارزی که جایگزین دلار می‌شود» تا «موجی از عرضه نفت در راه است»

این پیمانه موضوعاتی همچون برزیل رقیبی جدید برای اوپک در بازار نفت، سکه در دورترین موعد تحویل بازار آتی، عیدی ۲۰۰ تومانی شیر به مصرف کننده، زمان بازگشایی سامانه سهام عدالت، صادرات 12 ماه گذشته ترکیه، آخرین وضعیت دامپینگ ایران در کمیسیون اروپا، بازرسی پلیس چند کشور از دفاتر کردیت سوییس و روی آوردن تویوتا به هوش مصنوعی برای خودروهای الکتریکی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۸۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 03 April 2017
از «ویژگی ارزی که جایگزین دلار می‌شود» تا «موجی از عرضه نفت در راه است»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون برزیل رقیبی جدید برای اوپک در بازار نفت، سکه در دورترین موعد تحویل بازار آتی، عیدی ۲۰۰ تومانی شیر به مصرف کننده، زمان بازگشایی سامانه سهام عدالت، صادرات 12 ماه گذشته ترکیه، آخرین وضعیت دامپینگ ایران در کمیسیون اروپا، بازرسی پلیس چند کشور از دفاتر کردیت سوییس و روی آوردن تویوتا به هوش مصنوعی برای خودروهای الکتریکی را در بر دارد.



امکان حذف صفر، دو سال آینده/چه ارزی جایگزین دلار می شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بدلیل انباشتی از تحریم های سالهای گذشته موجب شده تعداد صفر های اسکناس ها زیاد شود و حذف صفر در زمانی امکانپذیر خواهد که از ثبات و پایداری تورم تک رقمی اطمینان پیدا کنیم. وی با بیان اینکه شاید ظرف یکی دو سال آینده شرایط خوبی برای حذف صفر باشد، گفت: با توجه به روند تورم تک رقمی که شاهد آن هستیم، با استمرار این روند در دو یا سه سال دیگر شرایط برای حذف صفر فراهم می شود. سیف همچنین درباره تغییر ارز گزارش دهی و در پاسخ به این سوال که چه ارزی جایگزین دلار خواهد شد؟ گفت: مشغول بررسی هستیم و این مو ضوع در دستور کار بانک مرکزی قرار داد . مهم این است چه نوع ارزی جایگزین شود. به گزارش مهر، رئیس کل بانک مرکزی، افزود: ارزی که می خواهد جایگزین شود باید باید دو ویژگی داشته باشد، یکی آنکه در صادرات و واردات کشور ما نقش اساسی و سهم بالاتر داشته باشد و دیگر آنکه آن ارز خودش از ثبات و استحکام لازم برخوردار باشد؛ لذا همکاران ما دارند این موضوع را بررسی می کنند. وی همچنین درباره عدم تعامل و مراوده بانکهای بزرگ جهان با بانکهای کشور و استمرار مشکلات بانکی  گفت: یکی از مشکلات بانکهای ما صورت های مالی بانکها است که از شفافیت لازم برخوردار نیست.

برزیل هم به جمع رقبای اوپک در بازار نفت آسیا پیوست

در حالی که سرمایه گذاری های عظیم برزیل موجب افزایش تولید و رشد تقاضا برای نفت سبک این کشور شده است، برزیل قصد دارد امسال صادرات نفت خود را به ویژه به چین و هند به میزان قابل توجهی افزایش دهد. پیش بینی شده که تولید نفت برزیل در سال 2017 میلادی 210 هزار بشکه در روز افزایش یابد و بیشترین افزایش تولید را در بین تولید کنندگان غیر عضو اوپک پس از آمریکا به خود اختصاص دهد. افزایش تولید نفت آمریکا و برزیل از عواملی است که می تواند موجب تضعیف تلاش های اوپک برای کاهش مازاد عرضه و تقویت قیمت ها شود.

سکه در دورترین موعد تحویل بازار آتی

هفته گذشته، طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید دی سال جاری یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۱۵هزار و ۹۷۱ قرارداد را به ارزش ۲هزار و ۱۹۰میلیارد  ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید آبان امسال قرار گرفت؛ در این سررسید ۴ هزار و ۴۶۱ قرارداد به ارزش ۵۹۷ میلیارد ریال منعقد شد . قرارداد تحویل شهریور سال جاری نیز با ثبت ۴۲۴ قرارداد به ارزش ۵۵ میلیارد ریال در مکان سوم بازار آتی قرار گرفت. همچنین قرارداد تحویل اردیبهشت امسال با ۳۶۷ قرارداد به ارزش ۴۵ میلیارد ریال در مکان چهارم معاملات قرار گرفت. در پایان نیز سررسید تیر ۹۶ با ۱۹۹ قرارداد به ارزش ۲۵ میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفت. بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) بیانگر آن است که در مجموع  ۳هزار و ۸۵۶ قرارداد منعقد شده است. بر اساس آمار معاملات، سکه تحویل اردیبهشت ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان، کاهش ۰/۲۳درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل تیر با قیمت یک میلیون و ۲۶۴ هزار تومان افت۰/۲۲ درصدی را به ثبت رساند. 

عیدی ۲۰۰ تومانی شیر به مصرف کننده!!

در کنار موج افزایش قیمت مواد غذایی در سال جاری، قیمت شیر یکی از تولید کنندگان پرفروش نیز در اولین روزهای سال جاری افزایش یافت. بر اساس گزارش تسنیم، شیر کم‌چرب و پر چرب بطری این برند (که شامل قیمت‌گذاری دولت نیز است) 200 تومان در هر لیتر (946 میلی لیتر) گران شد. قیمت هر لیتر از شیر این برند از 2 هزار و 500 تومان در نوع کم‌چرب و پرچرب خود افزایش یافت و به رقم 2 هزار و 700 تومان رسید. این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که در سال گذشته نیز شاهد افزایش قیمت برخی از محصولات لبنی بوده‌ایم که در برخی از موارد با برخورد سازمان حمایت نیز روبه‌رو شده‌ است. مشاهده سند

سامانه سهام عدالت از امروز بازگشایی می‌شود

مشمولان سهام عدالت از امروز یعنی 14 فروردین 96، با مراجعه به سامانه www.samanese.ir دوباره از صورت حساب سهام عدالت خود آگاه شوند. سامانه سهام عدالت که برای بروزرسانی از 30 اسفند 95 از دسترس خارج شده بود از 14 فروردین 96 دوباره در دسترس مشمولان قرار می گیرد. بر اساس این گزارش، مشمولان با وارد کردن برخی از مشخصات شناسنامه‌ای و کد ملی خود در جریان آخرین وضعیت دارایی‌های سهام خود مطلع خواهند شد اما فعلا موضوع ازاد سازی سهام قطعی نشده است. مشمولان فعلا درباره آنچه که در سامانه کشوری سهام عدالت برایشان وجود دارد، مطلع خواهند شد.

صادرات 12 ماه گذشته ترکیه به مرز 145 میلیارد دلار رسید

شورای صادرکنندگان ترکیه در تاره ترین آمار خود اعلام کرد: میزان صادرات ترکیه در 12 ماه گذشته به 144 میلیارد و 877 میلیون دلار رسید. به گزارش ایرنا، بر اساس آمار رسمی و گزارش این نهاد اقتصادی، میزان رشد 12 ماه گذشته صادرات ترکیه 2.4 درصد نسبت به مدت زمان قبل افزایش داشته است. این نهاد همچنین میزان صادرات ترکیه در ماه مارس را با 19 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته میلادی، 13 میلیارد و 616 میلیون دلار اعلام کرد. شورای صادرکنندگان ترکیه نهادی رسمی و قانونی برای اعلام آمارهای اقتصادی در حوزه صادرات و تحولات اقتصادی برون مرزی ترکیه است.

آخرین وضعیت دامپینگ ایران در کمیسیون اروپا

اگرچه کمیسیون اروپا تصمیم گرفته تعرفه‌های موقتی برای واردات فولاد از کشورهایی همچون ایران را اعمال نکند، اما ممکن است برخی کشورها را به عنوان ناقض مقررات و تلاش برای دامپینگ معرفی کند. به گزارش مهر چندی پیش برخی شرکت های اروپایی شکایت هایی را مطرح کردند مبنی بر این که برخی کشورها از جمله ایران، با قیمت هایی پایین و غیرعادلانه به اروپا فولاد صادر کرده و موجب شده‌اند تولید کنندگان اروپایی نتوانند با آنها رقابت نمایند. در این میان یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفته که کمیسیون اروپا اعمال تعرفه های موقتی را رد کرده، اما این تنها یک گام است. کمیسیون اروپا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. همچنین یوروفر، که نمایندگی صنعت فولاد اروپا را بر عهده دارد، اعلام کرده که این تعرفه ها برای حمایت از این بخش ضروری است؛ این در حالی است که صنعت فولاد اروپا پس از افت قیمت فولاد در سال ۲۰۱۵، کم کم در حال ترمیم شدن است.

بازرسی پلیس چند کشور اروپایی و استرالیا از دفاتر کردیت سوییس

دفاتر و مراکز بانک کردیت سوییس در هلند، فرانسه، آلمان، بریتانیا و استرالیا مورد بازرسی و تفتیش پلیس قرار گرفته است. در این کشورها مراجع قضایی تحقیقاتی را درباره فعالیتهای مشتریان این نهاد که می تواند تحت عناوینی چون پولشویی و تقلب مالیاتی مورد تعقیب کیفری قرار گیرد، آغاز کرده اند. به گزارش یورونیوز، هانس فاندر ولیست، رییس سرویس اطلاعات و تحقیقات مالی در هلند می گوید: «هدف عملیات افرادی هستند که در شعب کردیت سوییس حساب دارند. این افراد شامل ۳ هزار و ۸۰۰ هلندی و ۵۵ هزار نفر غیر هلندی می شود.» در بریتانیا تحقیقات از مشتریان به کارکنان کردیت سوییس نیز گسترش پیدا کرده است. کردیت سوییس در واکنش اعلام کرده از سیستم تبادل اطلاعات اتوماتیک با مقامات اروپایی که چندی پیش به اجرا گذاشته شد تبعیت کرده است.

تویوتا و روی آوردن به هوش مصنوعی برای خودروهای الکتریکی

موسسه تحقیقاتی خودروساز ژاپنی ، تویوتا ، 35 میلیون دلار در طول 4 سال آینده روی بکارگیری هوش مصنوعی در یافتن مواد جدیدی که احتمالا می توانند در باتری ها و کاتالیزورهای خودروهای هیدروژنی مورد استفاده قرار گیرند، سرمایه گذاری می کند. به گفته کمپانی، استفاده از هوش مصنوعی می تواند سال ها توسعه این بخش را تسریع کند. به نقل از بلومبرگ، اریک کروتکو، مدیر عامل بخش تحقیقاتی کمپانی تویوتا در یک مصاحبه تلفنی میگوید: "ما می خواهیم به مسیری که به کشف و طراحی مواد جدید برای استفاده به عنوان سلول سوختی و باتری ختم می شود، شتاب بخشیم" تسریع در کشف این مواد به تویوتا کمک می کند که در تحقق هدف بزرگتر خود یعنی حذف 90% آلاینده های کربنی از خودروهای خود تا سال 2050 سربلند بیرون بیاید.

موجی از عرضه نفت در راه است

در حالی که بیشتر صاحبنظران نسبت به تمدید توافق از سوی اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان خوش‌بین هستند، موسسه گلدمن ساکس بر این باور است که اوپک از سازمانی که برای سال‌های متوالی نقش تعیین‌کننده قیمت نفت را بازی می‌کرد، حال تنها توان تاثیرگذاری بر حجم ذخایر نفتی جهان را دارد و توافق این سازمان تاثیر اساسی بر عوامل بنیادی بازار نخواهد داشت. به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس یادداشتی که این بانک آمریکایی در روز برگزاری کمیته ویژه اوپک منتشر کرد، موجی از افزایش عرضه جهانی نفت در راه است چراکه سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه انجام شده طی سال‌های 2011 تا 2013 کم‌کم در حال نتیجه‌دهی و به بار نشستن است، از این‌رو در سال‌های 2017 تا 2019 شاهد بیشترین افزایش در پروژه‌های عظیم تولید نفت در طول تاریخ این صنعت خواهیم بود.

تحلیلگران این موسسه درباره تمدید توافق بر این باورند که اوپک احتمالا قبل از تصمیم‌گیری درخصوص تمدید توافق کاهش تولید، ریسک از دست دادن سهم خود از بازار در بلند‌مدت را در برابر سود حاصل از برقراری ثبات در بازار خواهد سنجید چراکه در حال حاضر اوپک می‌تواند با استفاده از مزیت قیمت پایین تولید هر بشکه نفت در برابر دیگر تولید‌کنندگان، به افزایش سهم خود در بازار دست بزند. گلدمن ساکس با عقلانی خواندن تصمیم نوامبر 2016 اوپک برای کاهش تولید، اعلام کرد: «این تصمیم تاریخی به شکلی ناخواسته به تولید‌کنندگان نفت شیل کمک کرده است.» در این یادداشت تاکید شده است که نفت شیل آمریکا در حال‌حاضر فرصت‌های توسعه‌ای عظیمی را پیش‌رو دارد و طی 6 تا 9 ماه آینده تولید آن به اوج خواهد رسید.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل