بازدید 14503

دلایل و اهداف افزایش سامانه های دفاع ضد موشکی اسرائیل

عدم کارآیی این دو سامانه ها در برابر راکت ها، نشان می دهد که قابلیت این سامانه در برابر موشک های نقطه زن و پیشرفته که امروز حزب الله به آن مسلح است بسیار است که در صورت بروز منازعه عدم کارایی آنها نمایان می شود. حزب الله و حماس طی چند سال اخیر، تمرکز خود را نه بر تعداد موشک ها بلکه بر دقت و قدرت ویرانگری موشک هایشان قرار داده اند و تهران، نوار غزه و جنوب لبنان را به حیاط خلوت صنایع نظامی خود تبدیل کرده است.
کد خبر: ۶۷۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 21 March 2017
یک مقام ارشد نظامی اسرائیل اعلام کرد، سیستم رهگیری موشکی ساخت آمریکا و اسرائیل با نام «فلاخن داود»، به زودی کاملا عملیاتی خواهد شد.
 
به گزارش «تابناک» به نقل از آسوشیتدپرس، فلاخن داود، محصول شرکت اسرائیلی رافائل و شرکت آمریکایی ریتی‌ئون، برای رهگیری موشک‌های میان‌برد حزب‌الله لبنان طراحی و ساخته شده و اوایل آوریل (تقریبا ده روز دیگر) فعال خواهد شد.
 
به گفته مقام ارشد نظامی، نیروی هوایی اسرائیل که نامش ذکر نشده، با فعال شدن فلاخن داود، سیستم دفاع ضد موشکی چند لایه اسرائیل تکمیل خواهد شد.
 
به جز فلاخن داود، اسرائیل هم اکنون از دو سیستم ضد موشکی دیگر استفاده می‌کند؛ «گنبد آهنین» و «پیکان» (ارو).
 
اسرائیل با دریافت عدم کارآیی سامانه دفاع موشکی دوربرد به نام «پیکان» (Arrow) بعد از جنگ 33 روزه لبنان، با سرمایه گذاری سنگین سیستم پدافند کوتاه برد «گنبد آهنین» (Iron Dome) را طراحی کرد.
 
گنبد آهنین که از سال 2011 به کار گرفته شده، برای مقابله با راکت‌های کوتاه‌بردی است که از جمله از نوار غزه شلیک می‌شوند و ساخت شرکت دفاعی رافائل و صنایع هوایی اسرائیل است.
تصویر مرتبط
 
با این حال، مقامات رژیم صهیونیستی به شدت نگران کارآمدی این سیستم ها در مقابل موشک های حزب الله هستند. چندی پیش، فرمانده جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به نام «اسحاق غرشون» درباره مقابله سامانه گنبد آهنین در برابر موشک های حزب الله گفته بود: سامانه گنبد آهنین توانایی دفاع در برابر موشک های کوتاه بُرد و حمایت محدود را دارد. این سامانه هرگز نخواهد توانست با بیش از ۱۲۰ موشک مقابله کند.
 
بررسی کارنامه این سامانه پدافندی بیانگر این است که این نگرانی ها، برداشتی از واقعیت و ناتوانی این سامانه در برابر توان موشکی حزب الله است که به اذعان مقامات صهیونیستی، قابلیت پرتاب 1200 موشک را به طور روزانه دارد.
 
این سامانه که در بخش هایی از سیستم عملکرد خود شبیه به سامانه پدافندی پاتریوت آمریکایی عمل میکند از سه بخش «رادار ردیابی موشک»، «مرکز کنترل» و «بخش شلیک موشک» تشکیل شده است.
 
 _95240546_038588252-1
 
هنگامی که نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین در جریان جنگ 9روزه برای نخستین بار مواضعی از  سرزمین های اشغالی را با حجم انبوه راکت مورد هجمه قرار دادند ناکارآمدی این سامانه بیشتر بروز پیدا کرد و برخی از مراکز این رژیم مورد اصابت قرار گرفت. این در حالی بود که ارتش صهیونیستی بخش عمده ای از سامانه موشکی «گنبد آهنین» را دقیقا به منظور مقابله با موشک های گروههای فلسطینی، در نزدیکی باریکه غزه مستقر کرده بود.
 
لایه دیگر دفاع ضد موشکی اسرائیل، پیکان، برای رهگیری موشک‌های بالستیک برد بلند در استراتوسفر (لایه جو در ارتفاع بین ۱۶ تا۵۰ کیلومتری سطح زمین)، بخصوص موشک‌های بالستیک ایران (شهاب و عماد) است.
 
این سیستم که به گفته مقامات اسرائیلی یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان است، از سال ۲۰۰۰ عملیاتی شده است. پیکان ساخت صنایع هوا ـ فضای اسرائیل و شرکت آمریکایی بوئینگ است و فقط ارتش اسرائیل از آن استفاده می‌کند.
 
اسرائیل جمعه گذشته در برابر موشک هایی که ارتش سوریه به جنگنده های متجاوز اسرائیل شلیک کرده بود از این سیستم استفاده کرد.
 
مقامات اسرائیل از یک سو نگران ناکارآمدی سیستم های رهگیری و دفاع موشکی خود هستند و از سوی دیگر به شدت از توان موشکی حزب الله واهمه دارند. یکی از دلایل اصلی این واهمه، نداشتن اطلاعات دقیق از نوع موشک های در اختیار حزب الله و تعداد دقیق آنهاست.
 
عدم کارآیی این دو سامانه ها در برابر راکت ها نشان می دهد، قابلیت این سامانه در برابر موشک های نقطه زن و پیشرفته که امروز حزب الله به آن مسلح است، بسیار است که در صورت بروز منازعه عدم کارایی آن ها نمایان می شود.
 
به همین جهت، هرچند سیستم های دفاع هوایی پیشرفته ای مستقر شده اند، نیروی هوایی اسرائیل و صنایع امنیتی، هنوز از عملکرد این سیستم ها اطمینان ندارند.
 
 نتیجه تصویری برای موشک های پیشرفته حزب الله
 
در همین زمینه، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت نوشت؛ اسرائیلی ها شاهد نوعی مسابقه تسلیحاتی هستند و می بینند که حماس و حزب الله با پشتیبانی ایران همواره در حال توسعه توان موشکی خود هستند. موشک های آنها پیشرفته و عملیاتی هستند و قادرند از گنبد آهنین و حیتس و پیکان و پاتریوت که ویژه جنگ های قرن 21 هستند، عبور کنند.
 
یدیعوت آحارنوت افزوده است: حزب الله و حماس طی چند سال اخیر، تمرکز خود را نه بر تعداد موشک ها بلکه بر دقت و قدرت ویرانگری موشک هایشان قرار داده اند و تهران، نوار غزه و جنوب لبنان را به حیاط خلوت صنایع نظامی خود تبدیل کرده است.
 
یدیعوت آحارنوت نوشت: وقتی گفته می شود بقایای یک فروند موشک گراد از طریق سیستم گنبد آهنین هدف قرار گرفته و در یک شهرک یهودی نشین سقوط کرده، بدان معناست که خطرات و زیان های حاصله اندک بوده، زیرا اهالی این شهرک در آن زمان در پناهگاه های امن بوده اند، ولی وقتی مسئله به موشک های حزب الله با کلاهک های دقیق با صدها کیلوگرم از مواد منفجره باشد، هدف قرار دادن آن در آسمان اسرائیل می تواند خطرناک باشد.
 
برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که اسرائیل در حال افزایش و تقویت لایه های دفاعی خود است تا به زودی جنگی را علیه حزب الله شروع کند. در همین زمینه، یکی از تحلیلگران اسرائیلی گفته است، اسرائیل باید از قدرتمندتر شدن بیشتر حزب الله جلوگیری کند و به همین دلیل چاره ای جز راه اندازی یک حمله پیش دستانه به حزب الله و راه اندازی یک جنگ جدید را ندارد. جنگی که مقامات اسرائیل نیز از نتایج و پیامدهای آن برای خود آگاه نیستند.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان