بازدید 81597

گناه نابخشودنی در رنج و مرگ بیماران دیالیزی

دکتر ناصر سیم فروش *
کد خبر: ۶۷۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 14 March 2017
جای تعجب فراوان است که پزشکی بگوید بیماران بهتر است 8 تا 12 سال دیالیز شوند. دیالیز یعنی مرگ تدریجی. هفته ای سه روز سوزن وارد فیستول دست شما بشود و زیر دستگاه دیالیز بخوابید، مزه دیالیز را می فهمید. فیستول های مختلف، مرتب بسته شده و اعمال جراحی متعدد برای گذاشتن فیستول انجام می شود و آخرش رگ های مصنوعی گذاشته می شود. هفته ای سه روز از خانواده جدا بمانید و زیر دستگاه بخوابید و از کار بیکار شوید، مزه دیالیز را شاید درک کنید. اگر بچه ای باشید که هر روز به علت عدم داشتن رگ و فیستول مناسب، مایع در شکم شما برای دیالیز وارد شود چه زجری می کشید و والدین چقدر ناراحت می شوند آن وقت مزه دیالیز را خواهید فهمید.
 
اگر پیوند از زنده غیرفامیل بنا به پیشنهاد عده ای که تحت تاثیر القائات خارجی، بدون اینکه رنج دیالیز بیماران را حس کنند، پز اخلاقی  می دهند، متوقف شود، یکباره نصف پیوند کشور تعطیل خواهد شد و در بعضی استان ها مثل ارومیه، سیستان و بلوچستان پیوند کلیه کلاًَ تعطیل می شود و رنج دیالیز و مرگ بیماران زیر دیالیز به شدت بالا می رود. واقعاً این آقایان این قدر بی مسئولیت هستند که راحت    می گویند نصف پیوند کشور تعطیل شود؟
 
هرگز پیوند از مرگ مغزی مسئله رفع دیالیز را حل نخواهد کرد در کشوری مثل آمریکا که تمام امکانات خود را برای مرگ مغزی بسیج کرده، هر ده دقیقه یک نفر زیر دیالیز در انتظار کلیه پیوندی جان می دهد. به همین دلیل پزشکان آنها دنبال مدل ایرانی پیوند کلیه هستند، جای تعجب نیست که ما می خواهیم گواهی مرگ بیماران کلیوی را به دست خود امضاء نموده و رنج دیالیز را به بیماران تحمیل نماییم. آیا این است سوگند پزشکی که ما خورده ایم.
 
-  طبق فتاوای مراجع عظام تقلید، فروش کلیه در صورتی که منجر به نجات جان انسان دیگری شود بلامانع است. از جمله فتوای حضرت امام خمینی (ره): اهداء کلیه برای نجات جان انسانی دیگر کار پسندیده ای است و توصیه فرمودند. در ضمن دریافت پول در مقابل آن جایز دانسته اند.
 
-  در مورد نظر حضرت امام خامنه ای مدظله العالی: سوال 807- آیا جایز است انسان بعضی از اعضاء بدنش (مثل کلیه) را به شخصی که به آن نیاز دارد را بفروشد؟ جواب: اگر آن عضو از اعضایی باشد که برداشتن آن از بدن خطر یا ضرر قابل      ملاحظه ای برای اهداء کننده عضو نداشته باشد، اشکال ندارد.
 
-  نظر حضرت آیت الله نوری همدانی: دریافت پول در ازای بعضی از اعضاء مانند کلیه مانعی ندارد
-  طبق نظر حضرت آیت ا... سیستانی نیز اهداء کننده عضو مثل کلیه با فرض رضایت صاحبش و سلامت کلیه مقابل جایز است و گرفتن پولی به ازای آن نیز جایز است.

بیشتر پزشکانی که مسئله تعطیلی پیوند از زنده غیرفامیل را پیشنهاد می کنند یا متخصص کلیه نبوده و مشکل بیماران کلیوی را خوب درک نمی کنند یا نفرولوژیست هایی هستند که آگاهانه یا در ناخودآگاه خود به دیالیز بیشتر از پیوند علاقه دارند. انجمن حمایت از بیماران کلیوی از اهداء کنندگان امضاء می گیرد که آنچه دریافت می کنند هدیه است و نه قیمتی برای ایثار آنها.
 
بیایید به جای پز اخلاقی، دست آورد عظیم پیوند کلیه کشور اسلامی عزیزمان را که توانسته لیست انتظار پیوند بیماران را به حداقل برساند پاسداریم و با احترام به اهداء کنندگان که مانند آتش نشانان جان انسان ها را نجات می دهند و مشکل مالی خود را حل می کنند جان هزاران دیالیزی را از مرگ و رنج نجات دهیم مخصوصاً ما پزشکان که سوگند خورده ایم در مقابل درد و رنج و مرگ بیماران، از جمله بیماران مظلوم دیالیزی بی تفاوت نباشیم. دنیا باید از جمهوری اسلامی بیاموزد، نه ما از آنها که دنبال پیدا کردن راهی مثل راه ما هستند.
 
من به عنوان یک پزشک و کارشناس قدیمی و عده ای از پزشکان دلسوز پیوند کلیه از جمله همکاران سخت کوش بیمارستان بقیه ا... اعظم، مانند برادر بزرگوار جناب آقای دکتر بهزاد عین الهی، که بیشترین پیوند کلیه را در ایران اداره نموده اند در تمام کنگره ها از مدل ایران دفاع کرده ایم و آماده ایم در مجلس محترم شورای اسلامی و سایر مراجع علمی و قانونی از پیوند کلیه از دهنده زنده غیر فامیل که قطعاً نتیجه آن از پیوند مرگ مغزی بهتر است و در تمام کتابهای علمی نوشته شده دفاع نمایم.
 
* رییس بخش پیوند کلیه، مرکز پزشکی شهید لبافی نژاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۰
من یک بیمار دیالیزی در انتظار پیوند هستم اگر پیوند از زنده تعطیل شود ما هرگز پیوند نمیشویم و اطمینان دارم اکثر ما در انتظار پیوند با شکنجه خواهیم مرد.
بنظر شما اینترنت مورد استفاده وزیر ارتباطات که در خانه و همراه استفاده میکند نیز کند است و قطع میشودو.....
اونایی که مخالف پیوند کلیه هستن رو باید بیارن هفته ای سه بار دیالیز کنن تا بفهمن حرف زیادی نزنن
نظرمن اینکه منتظرکلیه هستم ولی یک سال میشه ک اسمم نیومده من دختری ۱۸ساله هستم ب من کمک کنیدتا که پیوندشوم من اینقدرزجرمیکشم هفته ای سه باردیالیزمیشم ب من کمک کنیداسم من آسیه بلوچی هست شیرازدوماه میشه ثبت نام کردم وزاهدان نزدیک یک سال میشه اسم پدرم مرادمحمداگراسمم امدب من خبربدین متشکرمیشوم ازشمادوستان عزیزب من کمک کنید
خدابه همتون شفابده
سلام،،به نظر من اگر کسی،در اثر نارسایی کلیه فوت کنه خیلی بهتر از اینه که با دیالیز ۱۰ سال بیشتر عمر کنه،،هیچ چیز تو دنیا وحشتناک تر از،دیالیز نیست،،به نظر من دیالیز درمان نیست،،فقط یک جور تجارته،همین،،اینو بخاطر تجربه ای که روی مادرم دارم،،عنوان کردم،،دیالیز که شد،،اصلا بهتر هم که نشد هیچی،،،خیلی هم بدتر شد،،دیالیز ذره ذره جون رو از بدن میکشه بیرون،،یک،مرگ تدریجی و درد آور،
واقعا درد بسیار بدی داره ،همسایه من۱۳سالش بودو از همین بیماری رنج میبرد،امیدوارم همه رو خدا شفا بده
محمد منو که شفا نداد ،قدر همدیگه رو تو زندگیتون بدونید تا مثل من فقط هنگام رسوندن به بیمارستان باهاش وداع نکنید
زجر خیلی بدی داره،خدا به داغ دیده ها صبر بده امین
لطفا همه با دیدن این نظرات یک فاتحه هم برای از دنیا رفتگان بدید ممنون
سلام،مادرم هفته ای ۳ بار دیالیز میشه، میترسم از دستش بدم خواهشمندم راهنماییم کنید
من خودم دیالیز میرم درد من اینه که هر کسی فقط به فکر پول و تجارته به فکر نجات و درد نکشیدن دیگران نیستنن گله ای هم نیست ما که همه چیز و سپردیم به اون بالایی بالا خره خدا یعنی رضایت دیگران من به عنوان یک دیالیزی راضی نیستم
من مادرم رو توی شهریور بعد از چهار جلسه دیالیز از دست دادم به ما گفتند 6جلسه توی بیمارستان باید دیالیز بشه بعد برید مراکز دیالیز اونجا ادامه بدید توی بیمارستان قایم کرج سه بار دیالیز شد بعد دکتر مرخص کرد و ما رو فرستاد مرکز دیالیز . اونجا بعد از 5ذقیقه دیالیز مادرم یکدفعه گفت سرم گیج می‌ره و تکان خیلی شدید خورد و سکته حاد قلبی کرد و به رحمت خدا رفت . به ما گفتند خوب دیالیز نشده آب تو ریه ها ش بوده . بیمارستان کارش رو تمیز انجام نمیده ‌‌. میدونید به بهانه کرونا کادر درمان خوب کار نمی کنند . پزشکان و پرستاران محترم شغل شما همیشه با درد و رنجه نباید بگید خسته شدیم . این راه رو انتخاب کردید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار