بازدید 11868

هلند هم اجازه استفاده سیاسی اردوغان از ترک تبارها را نداد / ناکامی چاوش اوغلو از فرود روی باند روتردام! +ویدیو

در حالی که مدتی است از تنش های لفظی و سیاسی شدید میان آنکارا، آلمان و هلند می گذرد و در شرایطی که پیش از این غیر رسمی از سوی هلند اعلام شده بود به وزیر امور خارجه ترکیه اجازه سخنرانی برای رفراندوم آینده ترکیه در هلند داده نخواهد شد، چاوش اوغلو اما با نادیده گرفتن همه اینها روانه روتردام شد که البته از فرود بر روی باند فرودگاه این شهر باز ماند!
کد خبر: ۶۷۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲ 11 March 2017
در حالی که مدتی است از تنش های لفظی و سیاسی شدید میان آنکارا، آلمان و هلند می گذرد و در شرایطی که پیش از این غیر رسمی از سوی هلند اعلام شده بود به وزیر امور خارجه ترکیه اجازه سخنرانی برای رفراندوم آینده ترکیه در هلند داده نخواهد شد، چاوش اوغلو اما با نادیده گرفتن همه اینها روانه روتردام شد که البته از فرود بر روی باند فرودگاه این شهر باز ماند!

به گزارش «تابناک»؛ ماجرای درگیری های سیاسی و لفظی میان ترکیه و آلمان که بعدا به هلند نیز سرایت کرد، به موضوع بازداشت دنیز یوجل، روزنامه نگار آلمانی در استانبول  بازمی گردد که سر و صدای زیادی را از سوی محافل رسانه ای و سیاسی آلمان به راه انداخت. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با انتقاد شدید از عملکرد اردوغان در نقض حقوق مربوط به آزادی قلم و بیان، خواستار آن شد که این روزنامه نگار به سرعت آزاد شود که با پاسخ معکوس مقامات آنکارا مواجه شد. این شروع درگیری دو هفته ای میان ترکیه و آلمان بود که منجر به لغو سفر بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه به شهر گاگنو آلمان و سخنرانی از پیش برنامه ریزی شده او در میان ترک تبارهای آلمان شد.

این سفرها با هدف جمع کردن آرای مثبت برای رفراندوم پیش روی قانون اساسی در ترکیه است که در صورت تأیید از سوی مردم ترکیه، قدرت ها و اختیارات جدیدی را در اختیار اردوغان قرار خواهد داد؛ موضوعی که بسیاری از منتقدان رئیس جمهور ترکیه، آن را شروعی بر دیکتاتوری اردوغان در ترکیه می دانند.

در پی لغو این سفر، اردوغان در یک سخنرانی در استانبول خطاب به مقامات آلمان گفت: شیوه های شما با شیوه های سابق نازی ها متفاوت نیست. ما فکر می کردیم که این دوره در آلمان تمام شده است، ولی اشتباه کردیم. وی افزود: آلمان به وزرای ما اجازه حرف زدن نمی دهد. آیا آنها فکر می کنند با این کار نظرات شرکت کنندگان در همه پرسی را تغییر خواهد کرد؟
 
هلند هم اجازه استفاده سیاسی اردوغان از ترک تبارها را نداد / ناکامی چاوش اوغلو از فرود روی باند! 
پس از آن بود که هلند نیز در پی اقدام آلمان در همین راستا، برخی سخنرانی های تبلیغاتی مقامات ترکیه در این کشور را لغو کرد که منجر به واکنش هایی از سوی چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه اردوغان شد. وی بیان کرده بود، ترکیه این اقدامات هلند و آلمان را «با همه ابزارهای ممکن» پاسخ خواهد داد.

با این حال، سرانجام خود چاوش اوغلو تلاش کرد با یک سفر زیرکانه به روتردام هلند - با این نیت که کشور هلند جلوی ورود وزیر امور خارجه ترکیه را نخواهد گرفت - ترک تبارهای این کشور را برای رأی دادن به خواست اردوغان در راستای تغییر قانونی اساسی این کشور بسیج کند؛ تلاشی که ناکام ماند، زیرا مقامات کشور هلند اعلام کردند که این برنامه مجوز اجرا نداشته و از ورود هواپیمای وی به روتردام جلوگیری کردند.

احمد ابوطالب شهردار روتردام هلند در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه ترکیه، اجازه برگزاری سخنرانی انتخاباتی در هلند را ندارد، ولی از چاووش اوغلو به نحو شایسته استقبال خواهد شد. این تصمیم دولت هلند که دو روز پیش نیز غیررسمی اعلام شده بود، با واکنش چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مواجه شد.

چاووش اوغلو در واکنش به لغو اجازه فرود به هواپیمای حامل وی اعلام کرد، اگر هلند اجازه فرود به هواپیمای من را ندهد، ما نیز به طور متقابل اقدامات اقتصادی و سیاسی سنگینی را علیه هلند انجام خواهیم داد. لغو سخنرانی انتخاباتی وزیر امور خارجه ترکیه در شهر روتردام هلند همچنین موجب اعتراض مقامات آنکارا شده و دولت ترکیه مدعی است به همه سالن ها و مکان های سرپوشیده و مکان های تجمع در هلند ابلاغ شده که از واگذاری نوبت برای تجمع ترک تبارها خودداری شود.

وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به مذاکره تلفنی با برت کندرز همتای هلندی خود در این خصوص گفته بود که اگر هدف ممانعت کلی در این برنامه ها هست، کسی نمی تواند جلوی ما را بگیرد و ما تجمع خود را برگزار خواهیم کرد.

وی خطاب به مقامات دولت هلند تهدید کرده بود: شما برنامه سخنرانی در سالن ها را ابطال کنید و هر کای می توانید بکنید، همان طور که در هامبورگ آلمان برگزار کردیم، ما هم برای تجمع خود جایی را پیدا خواهیم کرد.

وی مدعی شده بود که شهروندان ترک تبار آلمان و هلند از این وضعیت به وجود آمده سخت ناراحت هستند و اگر به آنجا نرویم، انگار هموطنان خود را تنها رها کرده ایم و ما این کار را نمی کنیم.

آنچه به نظر می رسد این است که اکنون تنش ها میان آنکارا و اروپا به اوج خود می رسد و آلمان و هلند که از برنامه های اردوغان برای آینده دموکراسی در ترکیه آگاه هستند به هیچ عنوان قصد آن را ندارند که شرایطی را برای قدرت گیری خارج از قانون اردوغان در آنکارا فراهم آورده و یا بخشی از تلاش های اردوغان در این مسیر باشند.

همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. ترک های آلمانی بزرگترین اقلیت قومی در آلمان را تشکیل می دهند، به طوری که جمعیت ترک ها در آلمان بیش از چهار میلیون تن و حدود 5.5 درصد جمعیت آلمان تخمین زده می شود. ترک تبارهای هلند نیز دومین گروه جمعیت غیربومی این کشور محسوب می شوند و جمعیت آنها حدود 500 هزار نفر (سه درصد جمعیت هلند) برآورد می شود.

برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رأی در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رأی گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.

تعداد بازدید : 813
تعداد بازدید : 19


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان