بازدید 6472
عراقچی:

قربانی‌شدن مسلمانان را در هیچ کجا تحمل نمی‌کنیم

کد خبر: ۶۵۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 19 January 2017
عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در حاشیه نشست سازمان همکاری های اسلامی در کوالالامپور مالزی با انتقاد از حوادث ناگوار در میانمار و کشتار مسلمانان روهینگیا، گفت: ما قربانی شدن مسلمانان را در هیچ کجا تحمل نخواهیم کرد و درخواست ما از دولت میانمار کنترل اوضاع و جلوگیری از جنایت علیه مسلمانان است.
 
به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست کارشناسان ارشد سازمان همکاری های اسلامی برای رسیدگی به بحران روهینگیایی های مسلمان و بررسی آخرین وضعیت فلسطین در کوالالامپور بسر می برد به ایرنا، گفت: در پی حوادث ناگواری که در میانمار برای مسلمانان رخ داد و تلفات زیادی بوجود آورد سازمان همکاری های اسلامی تصمیم گرفت جلسه فوق العاده ای را در این خصوص برگزار کند.
 
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم از برگزاری این اجلاس فوق العاده استقبال کرد و هدف از این اجلاس رسیدگی به وضعیت مسلمانان میانمار است. جمعیتی از مسلمانان روهینگیا به دلیل درگیری هایی که در آنجا با بودائیان به وجود آمده است کشته و آواره شده اند. ما معتقد نیستیم این درگیری ها ریشه های مذهبی دارد، ولی به هر حال آنچه مهم است این است که مسلمانان در آنجا قربانی هستند.
 
وی با عنوان این مطلب که جمعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار متاسفانه فاقد تابعیت هستند و میانمار تابعیت آنها را قبول ندارد و این امر باعث شده است بسیار در رنج باشند، هدف از اجلاس فوق العاده سازمان همکاری های اسلامی را همبستگی جهان اسلام با مسلمانان روهینگیا در میانمار اعلام کرد.
 
عراقچی گفت: درخواست ما از دولت میانمار این است که اوضاع را کنترل کند، شرایط لازم را برای زندگی مسلمانان فراهم آورد و تابعیت آنها را تامین و مشکل را حل کند.
 
وی تصریح کرد: کمک های بشردوستانه و انسانی باید اجازه یابد به مسلمانان روهینگیا برسد و دولت میانمار به اعتقاد ما موظف است شرایط را تحت کنترل قراردهد و از جنایاتی که در آنجا علیه مسلمانان صورت می گیرد، جلوگیری کند.
 
معاون وزیر امور خارجه گفت: ما معتقد نیستیم که این درگیری مذهبی بین مسلمانان و بودائیان است، و ریشه های دیگری دارد. قربانی شدن مسلمانان را در هیچ کجا تحمل نخواهیم کرد و این موضع واحد جهان اسلام است و امروز این موضع بیان خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه موضوع فلسطین نیز یکی از موضوعات ثابت سازمان همکاری های اسلامی است، گفت که این قاعده ای است که از ابتدای تشکیل این سازمان وجود داشته است، چون شکل گیری و تاسیس سازمان همکاری های اسلامی به دلیل قدس شریف و فلسطین بوده است.
 
عراقچی گفت: قاعده وجود دارد که هر جا و به هر دلیلی نشست سازمان همکاری های اسلامی برگزار شود، موضوع فلسطین یکی از موضوعات در دستور کار باشد.
 
وی گفت: بنابراین در کنار موضوع اصلی این اجلاس که مسلمانان روهینگیا است، بحث فلسطین نیز مطرح می شود و آخرین وضعیت بررسی و مواضع کشورهای اسلامی در حمایت از ملت فلسطین و قدس شریف اعلام خواهد شد.
 
اجلاس وزرای خارجه 57 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی عصر پنجشنبه با حضور دکتر 'محمدجواد ظریف' رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان برگزار می شود.
 
مرحله جدید بحران مسلمانان روهینگیا از اکتبر سال گذشته پس از چند حمله به ایستگاه های پلیس میانمار در نزدیک مرز بنگلادش و کشته شدن چند پلیس آغاز شد و پس از آن بیش از یکهزار خانه روهینگیایی ها در استان راخین به آتش کشیده شد و ده ها هزار نفر این کشور را ترک کرده و به بنگلادش پناه بردند.
 
این شرایط که با بیش از 80 کشته این اقلیت قومی میانمار همراه بود باعث واکنش کشورهای منطقه از جمله مالزی و اندونزی شد تا جایی که 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی 'آنگ سان سوچی' مشاور دولت و وزیر خارجه میانمار را به 'نسل کشی' متهم کرد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش از این در نامه ای به 'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرده و از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام های اساسی برای پایان دادن به نگرانی های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارند.
 
وی با استناد به گزارش های معتبر از جمله اظهارات 'ویجی نامبیار' مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل در خصوص میانمار در مورد وخامت وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا، نوشت: مسلمانان روهینگیا علاوه بر اینکه از مهمترین حق اساسی و اولیه خود یعنی تعلق به سرزمین و دولتی که از آنها حمایت کند محروم شده اند، روزانه در معرض کشتار و رفتارهای خشن و غیر انسانی هستند. بسیاری از آنان مجبور به ترک خانه و آواره شدن در کشورهای دیگر شده اند.
 
ظریف این وضعیت را در تناقض آشکار با مفاد منشور ملل متحد و اسناد بنیادین حقوق بشر دانست که باعث نگرانی عمیقی در جامعه جهانی و نیز مسلمانان جهان شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر