بازدید 13100
۲
عادل الجبیر در پاریس؛

تلاش برای تنش زدایی با ایران بی نتیجه بوده است / عربستان دست از حمایت معارضان سوری برنمی دارد

روز گذشته، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در پاریس و در مصاحبه با گزارشگران خارجی نسبت به حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و تلاش وی برای بازپروری تأثیر ایالات متحده در سراسر جهان و همچنین سخنان وی برای احاطه کردن و محدود سازی ایران و مبارزه با داعش ابراز خوشبینی کرد.
کد خبر: ۶۵۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷ 17 January 2017

روز گذشته، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در پاریس و در مصاحبه با گزارشگران خارجی نسبت به حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید و تلاش وی برای بازپروری تأثیر ایالات متحده در سراسر جهان و همچنین سخنان وی برای احاطه کردن و محدود سازی ایران و مبارزه با داعش ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزیر خارجه سعودی گفت: ما نسبت به رئیس جمهور جدید آمریکا خوش بین هستیم و آماده همکاری در همه حوزه های مشترک ـ که دغدغه های هر دو کشور محسوب می شود ـ هستیم. وی بیان کرده: ما به همه سخنان و وعده های دونالد ترامپ نگاه می کنیم. تلاش برای بازپروری نقش آمریکا در جهان که از آن استقبال می کنیم، مبارزه با داعش و محدودسازی ایران که قطعا با استقبال ما همراه خواهد بود.

تلاش برای تنش زدایی با ایران بی نتیجه بوده است / عربستان دست از حمایت معارضان سوری برنمیدارد

وی بیان کرده که منافع بزرگترین صادر کننده نفت در دنیا در حوزه ژئوپولتیک - سوریه، عراق، یمن و ایران - و انرژی همگام و مطابق با منافع ایالات متحده است. اهدافی که هر دو کشور خواهان رسیدن به آن هستند یکسان است؛ اما شاید بر سر راه مشخص برای رسیدن به آنها اختلاف نظراتی باشد. به هر حال، هیچ اختلاف نظری در مورد اهداف و کارهایی که باید انجام شود، وجود ندارد و این موضوع تغییری نخواهد کرد.

عادل الجبیر در خصوص پرسشی درباره روابط ایران و عربستان و اینکه آیا احتمال تنش زدایی در روابط بین این دو وجود دارد یا نه، ایران را به ایجاد بی ثباتی در منطقه متهم کرده است. وی گفته: روابط ما با ایران پر تنش است و این مسأله ناشی از سیاست های خصمانه و تهاجمی ایران است. همزیستی با ایران در صلح و هماهنگی بسیار شگفت انگیز است؛ اما یک دست صدا ندارد ـ و برای این مسأله همراهی دو کشور لازم است. نمی توان انتظار داشت که ما مورد تهاجم و تخریب قرار بگیریم و آن طرف دیگر صورتمان را نیز برای ایران جلو بیاوریم. ما تلاش خود را برای تنش زدایی با ایران کرده ایم اما فایده ای نداشته است.

وزیر خارجه سعودی همچنین در مورد مذاکرات پیش روی در آستانه قراقستان برای حل بحران سوریه گفته که این مذاکرات ارزش آزمایش را دارد؛ اما تأکید کرده که این امر به معنی آن نیست که عربستان دست از حمایت معارضان معتدل که برای سرنگونی حکومت بشار اسد - مورد حمایت ایران - مبارزه می کنند، برمی دارد.

وی بیان کرده، هدف ایجاد یک آتش بس سراسری و حرکت در راستای یک روند سیاسی است. بگذارید آن را امتحان کنیم. تا به حال این روند موفق نبوده است، اما اگر موفق بود ما با روند سیاسی همراه خواهیم شد اما این به معنی آن نیست که دست از حمایت از معارضان معتدل برمی داریم.

عادل الجبیر به شکلی جالب توجه بیان کرده که در خصوص مذاکرات آستانه مشاوره های نزدیکی با ترکیه داشته و معتقد است، آنکارا دیدگاه خود در مورد بشار اسد و کناره گیری او از قدرت بعد از روند انتقالی تغییر نداده است.

وی گفته: من تغییری در مواضع ترکیه نمی ببینم. این واقعیت که ترک ها با روسیه همراه هستند، جای نگرانی ندارد. ترکیه نیروهایی در سوریه دارد و همچنین با معارضان سوری مستقر در این کشور نیز ارتباطات مستقیمی برقرار کرده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۲
عربستان آخرین سگ محافظ و نگهبان آمریکا و انگلیس در منطقه خواهد بود. بزودی او هم میرود.
اگه بحثه دخالته پس چرا این مردیکه حرف از دخالته ایران میزنه ولی از روسیه چیزی نمیگه؟؟!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست