بازدید 15075

چرا عراقچی نمی تواند و نباید با یک فعال سیاسی مناظره کند؟

فرض کنید در زمان جنگ، ما فرمانده یک عملیات را پس از عملیات، رودرروی فعالان سیاسی و جناحی در تلویزیون می نشاندیم تا آن فعال سیاسی، دمار از روزگار یک فرمانده درآورد. آیا آن فرمانده می توانست جزئیات یک عملیات را در مناظره با آن فعال سیاسی فاش کند؟ می توانست اسرار و ناگفته های عملیات را لو دهد؟ می توانست نقش بزرگان کشور و شیوه تصمیم گیری های آنان را در مناظره افشا کند ؟
کد خبر: ۶۵۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 16 January 2017
در شب های گذشته، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه بنا بود در تلویزیون حاضر شود و گزارشی را درباره روند اجرایی شدن برجام به مردم ایران ارائه کند که ظاهرا مسئولان معاونت سیاسی یا شبکه سه سیما، شرط حضور عراقچی در تلویزیون را انجام مناظره با یکی از فعالان سیاسی ذکر کرده اند. شرطی که عباس عراقچی نپذیرفت و طبیعتا برنامه هم برگزار نشد؛ اما چرا یک دیپلمات نمی تواند و نمی پذیرد که با یک فعال سیاسی در موضوعی مرتبط با منافع ملی کشور در تلویزیون مناظره کند؟!  
 
به گزارش «تابناک»؛ یک دیپلمات، مأمور سیاسی یک کشور در عرصه بین المللی است که بنا بر دستورهای سیاستگذاران، مأموریتی دیپلماتیک اعم از مذاکره در موضوعی خاص، حضور در جلسه یا نهادی بی المللی و یا ایراد سخنرانی را بر عهده می گیرد. طبیعتا در فرایند یک مأموریت بین المللی، موارد بیشماری پیش می آید که ذکر آن برای عموم و به ویژه در یک رسانه عمومی ممکن نیست و مأمور دیپلماتیک الزاما گزارش های خود را به مأمور مافوق و مأمور مافوق نیز به بالاتر برای ارائه تصمیم گیری می دهد. یک دیپلمات می آموزد که اسرار نظام در یک مذاکره بین المللی را حفظ کند و حتی اگر مورد چالش قرار گیرد و تهمت ناروایی به او زده شود و حتی اگر عملکرد او و دستاوردهایش زیر سؤال برود، هیچگاه نباید اسرار نظام را به قصد دفاع از خود و دستاوردش فاش کند.  
 
یک فعال سیاسی اما این گونه نیست؛ فعال سیاسی همه حرکات و سکناتش را برای به دست آوردن قدرت خود، جناح و حزبش انجام می دهد و در این مسیر اتفاقا می کوشد به عموم بگوید رقیب سیاسی اش هیچ دستاوردی نداشته است. او ابایی ندارد، اگر دستاوردی از دولت را زیر سؤال ببرد، در نتیجه دستاورد نظام و انقلاب هم زیر سؤال ببرد.  
 
یک فعال سیاسی، ابتدا به موفقیت حزب و گروهش می اندیشد و اگر منافع حزب و گروهش تأمین شد، شاید به منافع نظام هم بیندیشد؛ البته چنین رویکردی نه اینکه استثنا ندارد، دارد؛ اما واقعیت فعالیت سیاسی، کسب قدرت است و مشاهده کرده ایم در این سال ها که در خلال فعالیت برای کسب قدرت چه اتفاقاتی که برای نظام سیاسی کشور نیفتاده است.  
 
فرض کنید در زمان جنگ، ما فرمانده یک عملیات را پس از عملیات، رودرروی فعالان سیاسی و جناحی در تلویزیون می نشاندیم تا آن فعال سیاسی دمار از روزگار یک فرمانده درآورد. آیا آن فرمانده می توانست جزئیات یک عملیات را در مناظره با آن فعال سیاسی فاش کند؟ می توانست اسرار و ناگفته های عملیات را لو دهد؟ می توانست نقش بزرگان کشور و شیوه تصمیم گیری های آنان را در مناظره افشا کند ؟ می توانست تاکتیک های احتمالی آینده خودی را در اختیار همگان بگذارد؟ یک مأمور دیپلماتیک یا نظامی، برای کشورش مذاکره می کند یا می جنگد. او نمی تواند در مناظره اسرار نظام را فاش کند، اما فعال سیاسی به راحتی یک آب خوردن و برای مورد تشویق قرار گرفتن این کار را می کند!
 
لذا دعوت از یک دیپلمات برای مناظره با یک فعال سیاسی، کار درستی نیست. در دوره های گذشته نیز این قاعده رعایت می شد و هیچ گاه مسئولان تیم مذاکره کننده پیشین، در تلویزیون تا پیش از فعالیت های انتخاباتی شان، مناظره ای نکردند. در آن دوره، تنها مسئولان مذاکراتی گزارش مذاکرات را ارائه می کردند و تقریبا هیچ سؤالی جدی و یا بر خلاف میل آنان از آنان نشد و حتی در نهادهای رسمی هم جز گزارش کلیات، پاسخی در اختیار مقامات قرار نمی دادند.
 
به نظر می رسد، نه عدم پاسخگویی تیم سابق هسته ای رویه درستی بود و نه به مناظره طلبیدن دیپلمات ها با فعالان سیاسی و جناحی. پسندیده این است که گزارش دیپلمات ها و مأموران دیپلماتیک کشور در نهادهای مسئول مورد بحث کارشناسی دقیق قرار گیرد؛ اما بحث کارشناسی در نهاد مرتبط، نه با یک فعال سیاسی و جناحی!  
  
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸۸
سخنان شما منطقی و قابل قبول. ولی آیا فکر نمی کنید چیز دیگری هم در بین مسئولان باب شده و آن نامحرم دانستن مردم است. مثلا در مورد میزان حقوق ها، املاک و دارائی ها، خرید هواپیما و شرایط آن، برجام ، ...
پیگیری چنین سیاستی در همه موارد آیا باعث نمی شود نظام از مردم جدا شود و مردم به گونه ای احساس کنند که با نظام نامحرم هستند؟
جالب توجه اینکه مباحثی که از سوی طرف ایرانی محرمانه تلقی می شود بعد از مدتی از سوی طرف غربی به راحتی منتشر می شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
یه پرسش ساده از کسانی که اینگونه میندیشند : آیا روشن سازی و آشکارسازی برای مردم تنها باید بدست دولت و برای دولتیها انجام شود پس دیگر قوه ها و نهادهایی که گاه کم از دولت توان اقتصادی ندارند چه میشود آیا این پنهانکاری در انها بسیار بیشتر نیست که حود سرچشمه ی فسادهای بیشتر هم میشود مردم حق ندارند از انها هم آگاه شوند و یا این تنها دولت است که باید برای سرگرمی شماها سیبل شفاف سازی و مبارزه با فساد شود !!!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مردم دغدغه اینجوری ندارن عمو! دغدغه های گروه خودتون رو به نام مردم مردم چماق نکنید.
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
وقتی مطلبی از رسانه ها منتشر می شود فقط مردمی که دستدار مملکت خود هستند و حاضرند تا پای جان برای سربلندی آن بایستند به آن مطالب گوش نمی دهند . بسیاری از همین مردم هستند که با تمام توان بدنبال آن هستند که به این مملکت ضربه بزنند.بنابراین محرمانه نگاه داشتن برخی از اقدامات دولت لازم و ضروری است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
ضد و نقیض گویی های عراقچی را پایانی نیست
اگر شرکت کند مشکل اساسی دارد و انگ لو دادن مسائل سری کشور را بدنبال دارد و با انگ ضد انقلاب به وی و همفکرانش جهت نابودی انان می انجامد و اگر شرکت نکند بازنده محسوب می گردد ولی در دل ملت جای دارند و ما به این تیم ایمان و اطمینان داریم . باشد که صدا و سیمای میلی هر کار دلش می خواهد بکند اما در اینده ای نزدیک با واقعیات جامعه روبرو و خودشان مجبور به لو دادن سیاستهای روسایشان می گردند . درست باشید که صداقت اعتبار میاورد نه رند بازی .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
عزیزم مردم نا محرم نیستند اما رسانه قابل اعتماد نیست. به ظاهر سنگ مردم را به سینه می زند اما خیلی وقتها برخلاف خواست مردم عمل کرده است. متأسفانه رسانه ملی ما بیمار است و دارای سو گیری شدید است. ندیدی بعضی از مجریان هرکس از تیم دولت و غیر از جناح خودشان به تلویزیون دعوت می کنند از آنها بازجویی می کنند تا مصاحبه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
قراره صادقانه همون تعهداتی که به دشمن داده رو با مردم خودش در میون بزاره
مردم به اونچه آمریکا و اسرائیل خبر دارن نامحرم نیستن
"آیا آن فرمانده می توانست جزئیات یک عملیات را در مناظره با آن فعال سیاسی فاش کند؟"

با همین منطق جزییات ماجرا را از همه پنهان کرده اند
افرین به این مطلب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
این مطلب جوری تنظیم شده که حتی خود عراقچی هم نمیتونست دفاع کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
باز خوبه ترکمنچای محرمانه نبود
سربازی که تفنگ خودش را تحویل دشمن داده، فشنگ ها را هم دو دستی تحویل دشمنش داده و برگشته روی مبل خانه نشسته را به دادگاه نظامی تحویل می دهند.
خوب کرد نیومد
تلویزیون بره به فکر سریال پایتخت چند باشه که عید پخش کنه .....
صدا و سیما که این چیزا حالیش نیست اون فقط به فکر حفظ منافع جناحی خاصه
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
خسته نشدید از این حرفای تکراری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
دولت هم بفکر منافع کدخداست و دلیلی به پاسخگویی به مردم و منتقدا نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
دانستن حق مردم بود فقط در آن 8 سالی که ما در قدرت نبودیم
احسنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مردم از مفاد قرار داد توتون وتنباکو آگاه بودن و حق اعتراض داشتن
اما حق دانستن واقعیات برجام را ندارن
دقیقاً چه چیزی هست که مردم نباید بدونن.
این قیاس مع الفارقه که یک فرمانه ی جنگ رو با یک دیپلمات مقایسه میکنید. چرا ما باید اطلاعات رو از رسانه های طرف مقابل دریافت کنیم؟ چرا رسانه های اونها محرم هستند ولی ما نامحرمیم؟
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
دقيقا قياس درستيه. شما نميدوني كه ميدان ديپلماسي عرصه جنگ نرم با دشمنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
شما ازکجا میدانبد که آنها همه واقعیت را به مردمشان می گویند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
به همان دلیل که ما مردم نباید بدانیم پشت پرده بابک زنجانی چه کسی است و خاوری را چه کسی فراری داد .
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
دیپلمات های کشورهای دیگه هیچ اطلاعات محرمانه ای رو فاش نکردند و اطلاعاتی دادند که همون اطلاعات رو هم مسئولان این کشور دادند
میتونی مثال بزنی که چه اطلاعاتی از رسانه های اون
طرف شنیدی که تو خود ایران اعلام نشده
اگه آقای عراقچی میومدن با یه کارشناس مناظره میکردند شاید که نه به احتمال زیاد مجبور بودن اسرار نظام و کشور و مذاکرات رو فاش کنند.درسته مردم باید این اطلاعات رو داشته باشند اما علاوه بر مردم جاسوس ها و کشورهای دیگه ما رو رصد میکنند و اگه این اطلاعات رو بدست میارند فاجعه ای برای ما رقم میزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
چرا حالا فکر محرم بودن اسرار مملکتی افتادید؟ در دولت قبل مردم نباید محرم می بودند؟
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
خدمت ناشناس 12:32 : خوب برای همینه که می گن شما بگین تا ما راست و دروغ مخلوطو از بیکانه باور نکنیم
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
آقا مسعود در تمام دنيا وهمه كشورهاخيلي مسائل محرمانه و طبقه بندي شده وجود دارد كه بعد از گذشت سالها ،دولتها آنها را از طبقه بندي خارج و منتشر ميكنند..
بعد شما كه اينقدر دنبال اطلاعات هستي دو جمله از مذاكرات دولت قبل با كشورهاي مذكور بفرماييد ببينيم.اين ساده ترين مسئله است ولي در تعجبم دواپسان محترم چرا اينقدر علاقه مند به افشاي مسائل امنيتي كشور هستند.چرا ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مسعود آقا اون چیزی هم که از رسانه های طرف مقابل دریافت میکنی بخشی از عملیات روانی طرف مقابله که لزوما نمیتونه 100درصد درست باشه
اون فعالان سياسي که صدا و سيما به عنوان منتقد مياره ارزش صحبت کردن هم ندارن چه برسه به مناظره
دور از شان عراقچيه که با اين جور آدما دهن به دهن بشه
منتقد شرايطي داره نه اينايي که شما ولشون کردين تو جامعه، منتقد بايد مطلع باشه، باسواد باشه، بي طرف باشه بدون حب و بغض باشه با ادب باشه و خيلي شرايط ديگه
اينايي که صدا و سيما مياره بيشتر به درد شرخري ميخورن تا انتقاد
این صحبت شما منطقیه. مجلس و سوال و جواب و جلسه غیرعلنی رو برای این موارد گذاشتن. ولی دوستان مذاکره کننده در جلسات غیر علنی هم کسی رو قانع نکردند. ما به جزییات که ممکنه محرمانه باشه کاری نداریم. ولی نتیجه کار که محرمانه نیست و همه وضعیت رو میبینن. مانند مثال خود شما که ممکنه فرمانده جزییات رو نتونه بگه ولی در نهایت نتیجه جنگ صحت یا عدم صحت اون تصمیمی که ما هم قرار نیست بدونیم چرا گرفته شده، نشون میده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
بله آدمهایی مثل کریمی قدوسی، رسایی، کوچک زاده یا شریعتمداری رو هیچ بنی بشری نمیتونه قانع کنه!
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
واسه اینکه تو همان جلسات غیرعلنی هم دوستان دلواپس با زیر پا گذاشتن قانون و ضبط غیرقانونی صدای وزیر و سپس جدا کردن یک کلمه از اون میخواستن واسه جناح شکست خورده خودشان مثلا مدرک جمع کنن
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
دروغ ميگي.خودت هم خوب ميدوني جناب ناشناس دلواپس
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
متأسفانه بزرگ تر ها متوجه نیستن تا چه رسد به شما.
مطمئن باش که اونها اطلاعاتی نمیدن که امثال ما بتونیم از اونا استفاده کنیم. اونها خط قرمزها را به خوبی درک می کنن و رعایت میکنن، اما جناهای سیاسی از هر دو طرف کشور ما اینها را درک مکی کنن.
اقای محترم اطلاعات سیاسی محرمانه داریم، همانند اطلاعات نظامی محرمانه، پس قیاس مع الفارق نیست و اگر باز هم دقت کرده باشی مثالی زده شده از مذاکره کننده گان قبلی و با اونها هم قیاس شده بود. این دومی که مع الفارق نیست که گلم
دانستن خق مردم است! این رو یکی از روزنامه های دولت اصلاحات شعار خودش می دونست. منتها...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
منتها شما 8 سال خواب تشریف داشتین
مهدي2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
نمونه هاي از محرم تلقي شدن نخبگان و احترام به توان متخصصين داخلي:
واگذاري ساخت 5000مگاوات نيروگاه به شركت ترك(با عقبه اسرائيلي به شركت يونيت اينترنشنال اونهم بدونه مناقصه و به بهانه استفاده از سرمايه گذاري خارجي
اولا چرا فکر میکنید یک منتقد به فکر منافع حزبش هست ؟
ایا قرار نیست در مورد متن برجام و اتفاقات یک ساله برجام بر اساس مستندات صحبت کند؟

دوما اگر یک دیپلمات حرفه ای باشد و کارش را خوب بلد باشد ایا اسرار نظام را فاش میکند؟
ایا این دیپلمات اگر به کار خود اطمینان دارد اینقدر مستندات ندارد که لازم نباشد اسرار نظام را فاش کند؟؟

فکر نمیکنید دولت مردم را محرم نمیداند...چه در مورد برجام چه در مورد قرارداد های نفتی و خود روسازی و ایرباس ها؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
بعضی از این به اصطلاح فعالان سیاسی آنقدر ناپخته هستند که فقط تلاش می کنند مسئولین دیپلماسی دولت فعلی را ناکارآمد جلوه دهند کاری هم به منافع ملی ندارند. نمونه اش هم هشت سال حمایت بی منطق از دولت قبلی بود که می دیدند داره مملکت را نابود میکند اما به کارشان ادامه دادند.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
خسته نشدی از جواب دادن به این همه کامتها؟ آفرین به این پشتکار و تعهد به جناحتون
آخر در کجای دنیا و در کجای تاریخ توافقات محرمانه ی کشورها را به مناظره گذاشته اند؟؟!!!
مقایسه بی معنی. مقایسه با یک فرمانده. واقعا مسخره است. این آقا خودش ناسلامتی خدای مناظره و مذاکره بوده. اگه اینجور بود که در عصبانیت یا تنگنا و فشار و لفاظی آنی طرف های مقابل، اطلاعات رو سر میز مذاکره سهوا لو میداد به غربی ها. این مقایسه یه جور توهینه. حرف نزنن شبانه روز میگن برجام دستاورد نداشته و خواسته باشن حرف بزننن میگن ساکت! ممکنه اسرار لو بدی.
اگرم بیاد و دفاع کنه همه میگن خب هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه!
بهتر بود صدا و سیما دو کارشناسی مستقل رو برای بحث دعوت میکرد
کاش صدا وسیما رویه اش را عوض کندوبیشتر صدای مردم ومنتخبان مردم باشدتا جناح خاص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
مگه کسی که خودشو به خواب زده میشه بیدار کرد ؟
بحث نامحرم یا محرم دانستن مردم نیست و صحبت های دوستان بسیار غیرمنطقی می باشد.مسائل سیاسی و مذاکرات در کلیات شاید محرمانه نباشد ولی در جزئیات محرمانه می باشند و دارای طبقه بندی.بحث حقوق های نجومی و املاک نجومی و این ها بیشتر به عدم شفافیت سیستم مالی و اقتصادی در کشور مربوط می شود و ارتباطی به این مسائل ندارد.در واقع تا وقتی سیستم مالی و گردش مالی در کشور ما دارای شفافیت نباشد فساد سیستمی جزو لاینفک آن خواهد بود.
هرکسی این مطلب رو نوشته، واقعا باید یک احسنت و آفرین گفت و همچنین برایش دعا کرد تا سلامت باشد.
منطقی ترین بحثی بود که خوندم.
ای کاش همه رسانه ها ،همچین مدل فکری ،که باعث حفظ نظام می شه رو می داشتن.
هرکسی که این مطلب رو نوشته دلسوز نظام است.
آفرین احسنت.
اگر دوستی شما را در منزلش میهمان کند با کمال میل میپذیرید ولی اگر بعدا مطلع شوید شخصی که با شما قهر است یا کدورتی دارد هم به میهمانی دعوت شده و البته صاحبخانه از کدورت شما هم اطلاع دارد.
مسلماً ناراحت خواهید شد که چرا از ابتدا به شما نگفتند که شخص دیگر هم در میهمانی حضور دارد؟ و بعد از قبول دعوت شما تازه این مهم را گفته اند؟
آقای عراقچی بسیار کار خوبی کردند که نرفتند.
این بدترین دفاعی بود که از تیم مذاکره کننده تا حالا خوندم.یعنی چه نمیتونه اسرار رو لو بده؟!!!مگه دشمنان ما که همون کشورهای طرف مذاکره اند این اسرار رو نمیدونن؟پس یک چیزهایی هست که مردم ایران نباید بدونن.از طرفی مگه شخص مقابل یک ضد انقلاب یا ضد نظام بوده که بخواد طوری مناظره کنه که منافع ملی ما زیر سوال بره؟و اینکه شما از کجا میدونید طرف مقابل یک فعال سیاسی بوده و نه یک متخصص دیپلماسی یا هسته ای؟
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
یعنی یه طرف اطلاعات و اسناد مذاکرات رو در حد معاون وزیر خارجه داره و طرف دیگر اطلاعاتشو از رسانها بدست آورده ،اینجور مناظره مناسب بگم بگم هاست
جناب عراقچی و دوستانش قبل از توافق نامه با قطعیت میگفتند ما بازی برد برد داریم و گول نمی خوریم قرار است جواب این را بدهد نه اسرار نظام ضمن اینکه اینها با بازی اسرار و محرمانه کردن دارن گند خودشون رو می پوشونن.
قابل توجه جناحی که با وجود مقام معظم رهبری و ارگان های رسمی ادعای به چالش کشیدن تیم هسته ای رو برای منافع جناحی دارند. کثیفترین کار ممکن نفاق و دو روییه
کاملا منطقی و دقیق
جانا سخن از زبان ما میگویی
تابناک خدا وکیلی چی زدی؟ یعنی چی که اسرار مذاکرات رو لو بده؟ به کی لو بده؟ به مردم؟ یا نکنه فکر میکنی دشمن درجه یک ما آمریکا از این توافق نامه بیخبره!!!! و ممکنه آقای عراقچی لو بده مفاد مذاکرات رو؟ چه جوریه وقتی به نفعتونه میگین باید مردم همه چیزو بدونن ولی وقتی به ضررتونه میگین مردم نا محرمن؟ اصلا این مقایسه با جنگ هم آخر سوژه بود کجای توافق هسته ای با جنگ قابل مقایسست؟
اللهم عجل لولیک الفرج
عراقچی یک دیپلمات است.منتقدان می توانند با دکتر زیباکلام یاکسانی دیگر مناظره کنند البته اگر حرفی برای گفتن دارند
اصلا همه اين چيزاهايي كه شما بافتي درست .نتيجه كارچي شد.نكنه اين هم محرمانه است و شما با بچه هاي بالا در ارتباطي و به ما نمي خواهي بگي؟
دقیقا برعکس ، عراقچی باید شرکت می جست اما در همان ابتدای امر منتقد سیاسی رو گوشه رینگ محصور و متوقف کنه و با دلیل و برهان به مردم ثابت کنه ما برنده شدیم یا بازنده و روی تلویزیون رو هم کم کنه
جزییاتی که عراقچی بهش می گه محرمانه و حاضر به پاسخگوییش نیست بعضا ما از رسانه های بیگانه با خبر می شیم.

تابناک تو خودتو به دولت فروختی!!!
به هر حال اکثریت رای مردم رو این گروه بدست آورده, صداوسیما حالا خودش رو بکشت هم, میزان رای ملته.
پاسخ ها
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
واقعا به این حرف اعتقاد داری؟ یعنی فردا که اکثریت ارزان شما فروشکست آرام می نشینید و رفتار دولت رو تایید می کنی دیگه!!!؟
مناظره معنی نداره ایشان مامور نظام هستند و هرچی مسئولین امر کردند انجام دادند . صداو سیما کوتاه بیا باشه ؟
صدا سیما دادگاهی شده برای محاکمه دولت
واقعا تفسیر درستی است ولی هدف صدا وسیما از بر گزاری اینگونه مناظرهها رسیدن به اهداف خاص جهت تقویت مواضع جناح خاص است وگرنه بکرات دیده ایم که در اینگونه موارد فقط از یک کارشناس خاص که صد درصد مخالف برجام وعملکرد دولت است استفاده میکند .
با سلام
بالاترین مرجع رسمی کشور یعنی رئیس جمهور و بالاترین مرجع معنوی کشور یعنی رهبری کار ایشان و همکارانش را رصد کرده اند و تایید. ایشان و دوستان خدای سیاست هستند و قرار نیست اسرار مملکت را آن هم سیاسی و امنیتی را در بوق و کرنا کنند. این جور مناظرات را در مورد حقوقهای نجومی و فسادهای اقتصادی بکنید نه سیاست و امنیت یه مملکت که فوق سری است. درود بر نویسنده
خیلی جالبه متن برجام منتشر شده البته اونم از طرف غربی ها بعد الان درخصوص چیزهایی که توش نوشته شده میترسن مذاکره کنند
آفرین ، نرفتن عراقچی به برنامه منطقی و قابل درک هست
با اين بهانه ها نمي توانيد ذهن پر از سؤال مردم را كه با همه وجود و زندگيشان نتايج تقريبا" هيچ توافق بدفرجام برجام را حس كرده و مي كنند, قانع سازيد.
آقا این بحثها بیفایده است.
تابناک داره ازت خوشم میاد
اسرار نظام؟؟؟ هیچ عاقلی نمیگوید راجع به اسرار نظام مذاکره شود
بسیار تحلیل منطقی و درستی بود.
قابل توجه کیهان و کیهانیان!
تابناک عزیز بعداز مدتها یک مقاله جالب صحیح و خواندنی با استدلال محکم داشتی. دستتان درد نکند.
اگر صدا و سیما دلسوزی برای منافع ملی دارد (نه منافع یک جناح و آن هم چند نفری از یک جناح) چه نیازی به مناظره دیده است؟
کسانی که به انقلاب اسلامی خیانت کردند جرات مناظره ندارند و فقط باید یک تریبون یک طرفه داشته باشند و خودشان از خودشان تعریف کنند.
اینا رو به روزنامه های هوچی بگو.
عراقچی فردی فوق العاده وطن دوست و فوق العاده باهوش است.
چون فعال سیاسی در اوهام بسر میبرد.
از معدود مطالبی که بوی کارشناسی میداد همین تحلیل جالب بود!!!
متاسفانه با این رویه نادرستی که درپیش گرفته شده و همه ما میخواهیم در همه زمینه های تخصصی و غیر تخصصی ؛ فنی و غیر فنی و.... حتما اظهار نظری داشته باشیم و شور بختانه تر اینکه بسیار دیده ایم برای تامین منافع جناحی چه طرح های مفید و استخوان داری قربانی همین حزب بازیها شده و برعکس چه طرح و برنامه های بی فایده و ... از همین باب به تصویب رسیده و نهایتا پس از ایجاد بار مالی کمرشکن بر پیکر اقتصاد بیمار ما ؛ ملغی شده و قس علیهذا.....
که اینک این نیز زاییده همان برنامه های غیر کارشناسانه برای بیرون راندن رقیب از میدان است!!
و از طرفی عدم پذیرش جناب عراقچی(رفتن به رسانه یکسویه) نیز از درایت و سیاستهای میهن دوستانه و کیاست از حریم سیاسی مملکت است که اگر رقبا هم کمی ازین دست مدیریتها یاد میگرفتند شاید به مراتب بخشی از مشکلات معیشتی مردم ما حل و فصل میشد!!
و در اخر اینکه ما نباید خود را در حوزه محرم و نامحرم (نسبت به مراتب کلان و تخصصی مبتنی بر شرایط و موقعیت کشور در عرصه جهانی اعم از خطر جنگ ؛ معیشت مردم ؛ تولید ؛ سرمایه گذاری خارجی و ....) وارد نماییم که توجیه منطقی ندارد!
واقعا برات متاسفم تابناک.
نقش رسانه باید روشنگری و کمک به روشنگری باشه. ولی شما دارید به ماستمالی مسئولین کمک می کنید.
این چه دیگه چه استدلالیه؟برادر من عملیات تموم شده رفته. باید در مورد نتایجش روشنگری بشه. نباید بشه؟!
حقوق شهروندی کشکه دیگه!!!
منتهابعضیابه منتهای راست میزنن به خاکی و گردوخاکی واب پاکی و انتحار انفجار افتخار
تابناک می خواهم فارغ از هرگونه جو گیر شدن و اغراق و مبالغه ای بگویم که این مطلبی که گذاشتی یکی از عالی ترین و بهترین مطالبی بود که این اواخر در سایت شما خواندم، دقت و نکته سنجی نویسنده این مطلب قابل تحسین است و همچنین هوشیاری دکتر عراقچی که خود را از دام و تله ای که صدا و سیما در راستای اهداف خودش و نه اهداف انقلاب و نظام پهن کرده بود دور نگه داشت.
اونهایی که میگن : دانستن حق ملته ، لطفا هر وقت از احمدی نژاد تونستن یک آمار دستی بگیرند که ، 700 میلیارد دلار را چطور هزینه کردی ؟ آنوقت صداقتتون را باور میکنیم . ولی حیف که نه سوال میکنید و نه جوابتون میدهد .
پس تکلیف حقوق شهروندی چه میشود؟
ظاهرا دولتی چی ها آدم استخدام کردن بشینن و نظران مردم رو به نفع خودشون تو وب لایک و آنلایک بزنن
واقعا به این حرف اعتقاد داری؟ یعنی فردا که اکثریت لرزان شما فروشکست آرام می نشینید و رفتار دولت مخالف رو تایید می کنی دیگه!!!؟
انگار فقط دشمنان مارک دار این ملت ونظام محرمند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان