بازدید 11597

مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد

کد خبر: ۶۵۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳ 01 January 2017
از امروز و با شروع سال 2017 میلادی، دوره یک ساله معرفی مشهد مقدس به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» آغاز می شود. عنوانی بین المللی که با تصمیم آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) به مشهد مقدس اطلاق خواهد شد تا این کلان شهر مذهبی جهان در کنار شهرهای سنار از سودان، امان از اردن و کامپالا از اوگاندا به عنوان یکی از 4 پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017، فرصتی فراملی برای فعالیت های فرهنگی داشته باشد.
 
به گزارش روزنامه خراسان، با گذشت 11 سال از سال 2006 که شهر اصفهان برای اولین بار از ایران به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، حالا مشهد مقدس دومین شهر ایران است که این فرصت یک ساله را در اختیار خواهد داشت و بر اساس اطلاعات موجود، شاید تا 10 سال دیگر این فرصت برای هیچ کدام از شهرهای ایران اسلامی تکرار نشود.
 
فردا، آغاز رسمی رویداد مشهد 2017 با حضور وزیر ارشاد
 
برنامه های رسمی رویداد بین المللی «مشهد2017، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» فردا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد آغاز می شود و افتتاحیه رسمی این رویداد با حضور دبیر کل آیسسکو و مهمانان داخلی و خارجی هفته اول بهمن ماه برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای برنامه ریزی و هماهنگی و سخنگوی شورای سیاست گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام با اعلام این خبر گفت: همزمان با آغاز سال 2017، با سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشهد برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در این شهر آغاز می شود. «سیدسعید سرابی» افزود: در آغاز سال میلادی روز دوشنبه 13 دی ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی و اعضای شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی مشهد 2017 به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند. در ادامه این برنامه ها، زنگ پایتخت فرهنگ اسلامی در یکی از مدارس مشهد با حضور وزیر ارشاد و استاندار به صدا در خواهد آمد. همچنین المانی با این موضوع با حضور مسئولان در میدان شهدای مشهد رونمایی می شود. وی افزود: شورای سیاست گذاری پایتخت فرهنگ اسلامی نیز به ریاست وزیر ارشاد در مشهد تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین در این روز دیداری با علما، روحانیون و استادان دانشگاه برگزار خواهد شد. افتتاح چند پروژه فرهنگی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای آغاز رویداد مشهد2017 است.
 
وزیر ارشاد: گفتمان مشهد2017 را پیگیری می کنیم
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در جلسه شورای سیاست گذاری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ اشاره و اظهار کرد: جهان اسلام، مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی پذیرفته و به تعبیری پایتخت تشیع را به رسمیت شناخته است و مقصود بریدن چند روبان و افتتاح چند نمایشگاه و پروژه و ... نیست. سیدرضا صالحی امیری افزود: ما یک گفتمان را پیگیری می‌کنیم و از صدا و سیما هم انتظار می‌رود مشهد 2017 را به یک سلسله برنامه تبدیل کند تا مردم بدانند این موضوع اهمیت دارد و فقط یک کار تبلیغاتی نیست بلکه کار گفتمانی است.
 
پیام تبریک شهردار مشهد به مناسبت آغاز رویداد بین المللی «مشهد2017»
 
شهردار مشهد نیز شب گذشته با صدور پیامی، آغاز دوره یک ساله معرفی مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی را تبریک گفت. به گزارش ستاد 2017 شهرداری مشهد، در بخشی از پیام «سید صولت مرتضوی» آمده است:«درنگی است که فرصتی پدید آمده است تا این قطعه‌ای از بهشت اثرات خود را در شکل‌گیری تمدن انسان‌ساز اسلامی در معرض عموم امت رسول ا... و نیز سایر امت‌هایی که حیران معرفت ازلی و ابدی شده‌اند قرار دهند. در این وانفسای هجمه کفر و تکفیر که تنها حبل الهی بر مدار قرآن و عترت شکل پذیر است، محبت اهل بیت رسول خاتم، گم گشته امت‌های آزادی خواه و حق جوست. برماست تا به بهانه عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» مشهدالرضا(ع) در سال2017 میلادی ادای دین خود را نسبت به برکات و اثرات بی‌بدیل امام رئوف در زندگی بشری ادا نموده و وظیفه تاریخی مان را در قبال امت رسول ا... در تسهیل در معرفتشان نسبت به امام رضا(ع) انجام دهیم».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان