بازدید 11415
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش بانک مرکزی به بلوکه کردن وجوه برای ارایه تسهیلات» تا «عامل اصلی گرانی برنج»

این پیمانه اقتصادی، موضوعاتی همچون عقب نشینی شاخص بورس همراه با تحلیل، افزایش قیمت دلار و سکه در بازار آزاد، کاهش قیمت اونس طلا و نفت خام، گران شدن فرآورده های نفتی، اختلاف قیمت گلابی صادراتی با بازار داخلی، کاهش تعداد پروانه ساختمانی و بازارهای بورس نیویورک و اروپا اسیر نظرسنجی‌های انتخاباتی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۶۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 01 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» پیمانه اقتصادی امروز، موضوعاتی همچون عقب نشینی شاخص بورس همراه با تحلیل، افزایش قیمت دلار و سکه در بازار آزاد، کاهش قیمت اونس طلا و نفت خام، گران شدن فرآورده های نفتی، اختلاف قیمت گلابی صادراتی با بازار داخلی، کاهش تعداد پروانه ساختمانی و بازارهای بورس نیویورک و اروپا اسیر نظر سنجی‌های انتخاباتی را در بر دارد.


عقب نشینی 75 واحدی شاخص بورس

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه  95.08.10 شاخص بازار اول با 44.29واحد کاهش به رقم 56515.80 واحد و شاخص بازار دوم همانند شاخص بازار اول، با کاهش 213.08 واحدی به رقم 173446 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس (وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 26.69 واحد کاهش  به رقم 28341.20 واحد رسيد. شاخص کل بورس در سومین روز کاری بورس در هفته جاری با کاهش 75.52 واحدی به رقم 80263.70 واحد رسید و شاخص کل فرابورس با افزایش  0.90 واحد به رقم 838.20 واحد رسید.
 
گفتني است، ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3017 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1178میلیارد ریال رسید.



تحلیل بازار سرمایه 

روز دوشنبه، بیشترین تأثیر منفی را به ترتیب شرکت های گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی فجر و بیشترین تاثیر مثبت را به ترتیب شرکت های بانک پارسیان، معدنی و صنعتی چادرملو، ایران ترانسفو و فاسمین بر شاخص کل بورس داشتند. 

افزایش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات روز دوشنبه دهم آبان ماه، بهای هر دلار آمریکا با افزایش 84 ریالی به قیمت 36 هزار و 169 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 131 ریال به رقم 39 هزار و 705 ریال رسید و هر درهم امارات در بازار امروز، به قیمت 9 هزار و 889 ریال فروخته شد که نسبت به روز قبل، 12 ریال گرانتر شده بود.


ادامه افزایش قیمت سکه در بازار

در معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۵ هزار تومانی به رقم یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۴۸۶ تومان رسید و سکه طرح جدید با ۶ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۴۹۱ تومان معامله شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه هم نسبت به دیروز افزایشی نداشت و به ترتیب به قیمت ۵۶۰ هزار تومان و ۲۹۷ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه گرمی هم نسبت به آخرین نرخ دیروز تغییری نداشته و با همان قیمت ۱۸۷ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت طلا کاهش یافت

در حالی که پس از کاهش ارزش دلار در روزهای گذشته، امروز ارز آمریکا تا حدودی ترمیم شده، قیمت طلا روز دوشنبه کاهش یافت. اما نگرانی ها در مورد نتیجه انتخابات آمریکا و سیاست پولی فدرال رزرو، موجب شد تا قیمت فلز زرد در نزدیکی بالاترین رقم 3 هفته اخیر که جلسه گذشته به ثبت رسیده بود باقی بماند. قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با 0.2 درصد کاهش به 1273 دلار و 68 سنت رسید.

اجلاس بی‌نتیجه اوپک قیمت نفت را دوباره کاهشی کرد

در بازار جهانی معاملات نفت خام، هر بشکه نفت خام اوپک با کاهش 92 سنت به رقم 47 دلار و 23 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام پایه آمریکا نیز با کاهش 57 سنت به قیمت 48 دلار و 14 سنت فروخته شد و هر بشکه نفت خام برنت نیز با 49 دلار و یک سنت قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت، 62 سنت کاهش داشت. در این شرایط، کامرزبانک طی یادداشتی نوشت: «پس از عدم موفقیت نشست کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در رسیدن به توافق در آخر هفته، قیمت نفت در حال آغاز یک هفته جدید کاهشی است.»

واکنش بانک مرکزی به بلوکه کردن وجوه برای ارایه تسهیلات

معاون نظارتی بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: بانک ها بین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات نهایتا ۳ درصد حق الوکاله دریافت می کنند. در حال حاضر تصمیمات و سیاست گذاری های شورای پول و اعتبار بر اساس شرایط اقتصادی کشور است. فرشاد حیدری تصریح کرد: در حال حاضر ۳۴ بانک و مؤسسه اعتباری در کشور داریم که ممکن است در چند شعبه برخی از بانک ها تخلفاتی صورت گرفته باشد. بانک مرکزی روزانه ده ها شعبه بانکی را بررسی می کند و ممکن است سوء برداشت هایی از آیین نامه ها و دستورالعمل ها صورت گیرد. این مقام مسئول در بانک مرکزی بیان داشت: ممکن است بانک قبل از تسهیلات سپرده نقدی بیگرد و اینها توافقی است و تخلف نیست ولی اگر تسهیلات پرداخت شود و وجهی بلوکه شود تخلف است. به گفته وی، اگر مشتری به بانک رفته و بانک وجهی را بلوکه کرده باشد، بانک توبیخ می شود و منابع قطعا به مشتریان بازگردانده خواهد شد.

فرآورده های نفتی 25 درصد گران شد

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با توجه به افزایش ٩ درصدی ناشی از نرخ تسعیر ارز (تغییر مبنا از ارز مبادلاتی به ارز آزاد) و رشد ١٥ تا ١٦ درصدی قیمت جهانی، در مجموع نرخ فرآورده‌های نفتی نزدیک به ٢٥ درصد افزایش یافته است.

گلابی صادراتی ۸۰۰۰ تومان ارزان‌تر از بازار داخلی!

طی نیمه نخست امسال بیش از ۴۷ تن گلابی به ارزش ۳۳ هزار و ۵۴۲ دلار به سه کشور افغانستان، ترکمنستان وروسیه  صادر شده است. به گزارش ایسنا، نکته مهم اینجاست که قیمت این میوه در بازار داخلی بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی و گزارش‌های هفتگی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران نشان می‌دهد هر کیلوگرم گلابی حدود ۱۰ هزار تومان در سطح شهر عرضه می شود در حالی که متوسط قیمت صادراتی این محصول به سه مشتری خارجی‌اش طی نیمه نخست امسال کیلویی ۲۰۰۰ تومان بوده است و این تفاوت حدود ۸۰۰۰ تومان و پنج برابری به نظر منطقی نمی‌رسد.

کاهش تعداد پروانه‌ ساختمانی تهران در بهار امسال

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۷۹۳ پروانه‌ی ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۰.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۷ درصد کاهش داشته است،

بازارهای بورس نیویورک و اروپا اسیر نظرسنجی های انتخاباتی آمریکا

همزمان با کاهش فاصله نامزد جمهوری خواهان و دمکرات ها در رقابت های انتخاباتی آمریکا، تابلوهای بازارهای مالی آمریکا (بازار بورس نیویورک) و اروپا روز قرمزی را پشت سر گذاشتند. به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، بازارهای مالی آمریکا و اروپا در نخستین روز معاملاتی هفته، روند کاهشی را تجربه کردند. شاخص‌های داوجونز و اس.اند.پی 500 به ترتیب 120 و 50 واحد افت شاخص را تجربه کردند. میزان شاخص صنعتی داوجونز با شش صدم درصد کاهش به 18 هزار و 516 ممیز 60 و شاخص اس.اند.پی 500 با هشت صدم درصد کاهش به دو هزار و 172 ممیز 90 رسید. به گزارش ایرنا، همچنین بورس های مهم اروپایی از جمله کاک-40 فرانسه، دویچه بورس آلمان و فوتسی انگلیس امروز روند کاهشی شاخص کل را تجربه کردند.

عامل اصلی گرانی برنج

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد افزایش قیمت برنج گفت: شایعه کذب صادرات برنج به روسیه یکی از عوامل افزایش قیمت برنج در ماه‌های اخیر بوده است. وی با بیان اینکه عامل دوم افزایش قیمت برنج اقدام هم زمان سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای خرید برنج بود، تصریح کرد: سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای تکمیل ذخیره خود در یک مقطع زمانی اقدام به خرید برنج کردند و همین اتفاق عامل دیگر افزایش قیمت برنج شد. به گزارش فارس، آقا طاهر عامل سوم افزایش قیمت برنج را وقوع سیل کوچکی در منطقه بابل و بابلسر عنوان کرد و گفت: حدود یک ماه پیش وقوع سیل در این منطقه هم موجب افزایش قیمت برنج شد. 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
با سلام اينجانب از بانك قرض الحسنه مهر ايران در سال 94 مبلغ سي ميليون تومان وام گرفتم ولي متاسفانه بانك فوق مبلغ پانزده ميليون از واريزي اينجانب به همان شعبه را مسدودنموده است والان بيش از نه ماه است پول بي زبان بنده بدون هيچ گونه سودي در بانك بظاهر قرض الحسنه شعبه ملكان مسدود شده وبه بانك مركزي هم اعتراض نموده ام ولي هيچ گونه جوابي تا به حال ند اده اند لطفا اين مطلب را درج نماييد تا چاره كار مشخص شود با تشكر
بانک ملی وام گرفتیم ماه پیش 10 درصدش ور بلوکه کردن ..
لعنت بر این دللالهای باز میوه
در کشوری که بخاطر خرید چند نفر یا سازمان یا سیل برنج افزایش پیدا کند آنجا باید فاتحه خواند
اگر قیمت برنج به قیمت واقعی که 25000 تومان است نرسد کشاورزان انگیزه ای برای کاشت بیشتر ندارند به طوری که فرزندان آنها حاضر به کار در شالیزار نیستند و با ماشین قسطی در حال مسافر کشی هستند.یعنی در آینده کشاورزی دیگر وجود نخاهد داشت.
چرا گردو کیلویی 60 هزار تومان است مگر زحمتش از کاشت برنج بیشتر است.بلکه خیلی راحت تر است
نبود مدیران و مسئول باسواد .نبود مدیریت.نبود قانون.نبود کنترل نبود .نبود برنامه ریزی.وهزاران کمبود دیگه.خسته شدیم
گردو کیلویی بیست هزار تومنه ثانیا 15سال باید صبر کرد تا ثمری شود ولی برنج سه ماه کسز جلوی کشاورز را نگرفته که گردو نکره میتونه هر چی براش اقتصادی است بکاره
چرا كامنت مرا نگذاشته ايد لطفا در اين درج نماييد تا به گوش مسولين برسد
اقایان چرا به روشنی دارید دروغ تخویل مردم می دهید بنده مبلغ 10 میلیون تومان وام از بانک صادرات شعبه منجیل در استان گیلان دریافت نمودم ولی مبلغ 2 میلیون تومان آن را بعنوان توثیقی بهتر بگویم توفیقی کردند و به بنده ندادند در طی 8 ماه به همه جا شکایت کردم به بازرسی بانک مرکزی و به جا که فکر می کردم ایمیل یا پیام دادم اما هیچ اقدامی صورت نگرفت اگر خواستید پیام بگذارید تا مشخصات خودم را هم برایتان ارسال نمایم
با تشکر از زحمات بسیار ارزنده معاون محترم نظارتی بانک مرکزی که کاملا راه قانونی و شرعی بودن مسدود کردن تسهیلات را اموزش داده است . ظاهرا ابشان هم بخوبی می دادند بانک ها باخلاف تا درصدی زیادی از وام تسهیلات را بلوکه می کنند. حالا خیلی راحت ابتدا پول نقد به اندازه بلوکه از مشتری گرفته و بعد مبلغ کامل وام را به مشتری بدبخت می دهند . به این ترتیب این ربا حلال می شود. کاشکی در این مورد به اعتراضات مقامات حوزه در مورد وجود ربا درسیستم بانکی توجه شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر