بازدید 9225
۴

چرا «مختارنامه» از سریال «امام علی» قوی‌تر است؟

کد خبر: ۶۳۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵ 11 October 2016
رضا رویگری، بازیگر شخصیت کیان ایرانی در مجموعه «مختارنامه»، دیالوگ‌نویسی داود میرباقری را یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت او دانست.

به گزارش خبرآنلاین رضا رویگری تا به امروز در نقش‌های مختلفی جلوی دوربین رفته است، اما یکی از شخصیت‌های به یادماندنی که در سال‌های اخیر با بازی او دیده شده، شاهزاده کیان ایرانی در مجموعه «مختارنامه» بوده است. «مختارنامه» ساخته داود میرباقری یک مجموعه الف ویژه تلویزیون بود که به زندگی و قیام مختار ثقفی می‌‌پرداخت. این سریال در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از شبکه یک سیما پخش شد و پس از پایان یافتن پخش نخست، در این سال‌ها بارها به مناسبت‌های مختلف از دیگر شبکههای صداوسیما نیز روی آنتن رفته است. به بهانه بازپخش این سریال، خاطرات رضا رویگری از «مختارنامه» را مرور کردیم.

همیشه به کارهای میرباقری علاقه داشته‌ام

شاهزاده کیان ایرانی یکی از نقش های اصلی و محوری سریال «مختارنامه» بود. پیشنهاد بازی در این نقش از طرف خود داوود میرباقری به من داده شد. همان ابتدای کار، خود میرباقری برای سپردنش به من تماس گرفت و توضیحاتی درباره کلیت سریال به من داد و درباره جزئیات نقش هم با هم گپ و گفتی داشتیم. او برایم از کیان هم گفت و اینکه قرار است در قصه چه نقشی داشته باشد. البته من خودم هم از آنجایی که همیشه به تاریخ علاقه داشتم، اطلاعاتی درباره این شخصیت تاریخی به دست آورده بودم. کیان که در تاریخ به اسم کیسان ابو عمره شناخته می شود از شاهزاده های ایرانی بوده که بخش زیادی از فتوحات مختار توسط او انجام شده است و در تاریخ هم از او به عنوان یک ایرانی دلاور نام برده می‌شود.

بعد از صحبت‌هایی که با میرباقری داشتیم، من برای تست گریم رفتم و قرار بود که کار شروع شود اما با شش هفت ماه تاخیر از زمان مورد انتظار کار کلید خورد و بعد هم که فیلمبرداری کار حدود هفت سال طول کشید. البته از آنجایی که حجم کار و تعداد بازیگرانی که در کل کار حضور داشتند، بالا بود من در تمام آن هفت هشت سال همیشه درگیر پروژه نبودم و به صورت مقطعی بازی داشتم.

من همیشه به کارهای میرباقری علاقه داشته‌ام و یکی از مخاطبان ساخته‌های او هستم. حتی اگر در سریال‌های تاریخی‌اش بازی نکنم هم باز از سبک کارها و نوشته های او خوشم می آید. اتفاقا یادم می‌آید همان زمان این حرف‌ها را به خود میرباقری هم گفتم. 




دیالوگ هایی که سریال را متفاوت کرد

فکر می‌کنید چرا «مختارنامه» هنوز هم بعد از چند سال جذاب است و همه شبکه‌ها در مناسبت‌های مذهبی آن را پخش می‌کنند، چون یکی از ویژگی‌های این سریال متن آن است. میر باقری خودش متن این کار را بازنویسی کرده بود و من واقعا از زیبایی‌های آن لذت بردم. یادم می‌آید زمانی که سریال پخش می‌شد مخاطبان از شنیدن دیالوگ‌های جذاب این سریال به وجد می‌آمدند. شاید جالب باشد بگویم یکی از دلایلی که من کارهای میرباقری را می‌پسندم متن‌ها و دیالوگ‌های جذاب آن‌هاست. شاید همین ویژگی دیالوگ‌های او باشد که این «مختارنامه» را از سایر کارهای تاریخی متمایز کرد. من معتقدم قصه در هر کاری جایگاه خودش را دارد، اما این دیالوگ‌هاست که کار را متفاوت و برجسته می‌کند و میرباقری این کار را به خوبی بلد است و در «مختارنامه» این کار را به خوبی انجام داد.

«مختارنامه» از «امام علی» قوی تر است

«مختارنامه» ویژگی‌هایی زیادی داشت تا به یک سریال خوب و ماندگار تبدیل شود، یکی از امتیازهای بصری که داشت، دکور بی‌نظیرش بود که توسط محسن شاه‌ابراهیمی طراحی شده بود. یادم می‌آید روزهایی که سر تصویربرداری می‌رفتم از دیدن دکور عظیمی که برای این سریال ساخته شده بود لذت می‌بردم. زمانی که این سریال پخش شد خیلی‌ها گفتند این اثر میرباقری متمایز با سایر کارهایش است، من نیز با آنها هم عقیده بودم و «مختارنامه» را یکی از بهترین ساخته‌های میرباقری می‌دانم. به قول یکی از دوستان که در سریال «امام علی» هم بازی کرده بود، آن سریال به خاطر داستان زیبای زندگی امام علی مورد توجه قرار گرفت، اما به لحاظ تکنیکی خواهیم دید که «مختارنامه» کاری به مراتب قوی‌تر است.

هر روز منتظر متن‌هایم بودم

من سر همه کارهایم با انرژی و انگیزه زیاد می‌روم، البته حالا که نسبت به قبل به خاطر بیماری‌ام کم کار شده‌ام، اما این ویژگی‌ام بود که با انرژی سر کار حاضر شوم. در «مختارنامه» هر روز که سر صحنه منتظر بودم تا متن کار را به دستم بدهند و من هم آن را با علاقه و اشتیاق بخوانم و تمرین کنم. در طول چند سالی که با میرباقری کارکردم هر روزش برایم مثل یک کار جدید بود. متن قوی، قدرت کارگردانی و نوع دکوپاژ میرباقری ازعواملی است که علاوه بر ویژگی‌های اخلاقی‌اش او را برای من به عنوان یک کارگردان متمایز می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴
دروغ ميگوييد.
شخصیت های فیلم امام علی (ع) و دیالوگ های داریوش ارجمند در نقش مالک اشتر و کنایه های اشعث کندی تکرار نشدنی است
بی شک سریال امام علی حدااقل در دیالوگ نویسی بسیار موفق تر از مختارنامه بود. یادمان نرود مرحوم حسین پناهی در دیالوگ نویسی امام علی کمک حال میرباقری بود و از نظر دیالوگ حتما کار امام علی بر همه کارهای میرباقری می چربید.
در توانایی میر باقری شک نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار