بازدید 172241
۴

سفر به ۷ آبشار رؤیایی لرستان

آبشارهای هفت‌گانه‌ لرستان هر ساله هزاران نفر را به خود می‌خوانند؛ دانه‌های الماسی «آب سفید» و بزم آب و صخره در «بیشه» گردشگران را سخاوتمندانه میزبانی می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 29 September 2016

آبشارهای استان لرستان از جاذبه‌هایی هستند که سهولت دسترسی و مسیر مناسب از آن‌ها جاذبه‌هایی پر گردشگر ساخته است، جاذبه‌هایی که تابستان و بهار و پاییز ندارد، هر فصلی آماده میزبانی گردشگران است.

به گزارش مهر، از آب سفید الیگودرز گرفته تا بیشه دورود هرکدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود گردشگران را از استان‌های مختلف به خود جذب می‌کنند.

در استان لرستان بیش از ۳۳ رودخانه دائمی جریان دارد و همین امر موجب به وجود آمدن مرتفع‌ترین آبشار، زیباترین آبشار ایران و عروس آبشارها در این استان شده است؛ به‌نوعی هر جا رودخانه به پرتگاه صخره‌ای رسیده است دست به خلق صحنه‌ای زیبا زده و با همدستی آب و صخره جاذبه‌ای کم‌نظیر رقم خورده است.

نکته حائز اهمیت در مورد آبشارهای استان لرستان دسترسی آسان به این جاذبه‌ها است تا بسیاری از مردم تعطیلات آخر هفته برای داشتن سفری کوتاه باروبندیل سفر به مقصد این آبشارها ببندند.

 
 
۵۰ آبشار کوچک و بزرگ؛ ۷ آبشار مشهور

در حال حاضر بالغ‌بر ۵۰ آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده‌ای از این آبشارها در مسیر رودخانه‌های این استان قرارگرفته‌اند. این در حالی است که آبشارهای هفتگانه لرستان هرکدام در نوع خود آبشارهای منحصربه‌فردی هستند که شاید نتوان مانند آن‌ها را در دیگر نقاط کشور مشاهده کرد.

آبشار «شوی یا تله زنگ» در حد فاصل بین لرستان و خوزستان، «آبشار بیشه»، «آبشار آب سفید»، «آبشار نوژیان»، «آبشار چکان»، «آبشار سرکانه»، «آبشار وارک» و «آبشار افرینه» ازجمله آبشارهای لرستان هستند که هرکدام زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود رادارند.

آبشار شوی، زیباترین آبشار ایران


آبشار شوی یا «تله زنگ» در نزدیکی مرز استان خوزستان و لرستان و در بین کوه‌های سر تنگ شوی در حوالی روستای شوی و در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن واقع‌شده است. این آبشار که به قولی زیباترین آبشار ایران محسوب می‌شود؛ آبشاری زیبا ودلنشین است که از غاری بیرون می‌آید و از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود.

ارتفاع آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است که زیبایی وچشم اندازی کم نظیر را به طبیعت اطراف خود بخشیده است؛ از سوی دیگر اطراف این آبشار زیبا مملو از درختان بلوط، بادام و پوشش گیاهی بسیار مناسب و دیدنی است.

نزدیکترین مسیر دسترسی به این آبشار در مرز خوزستان از طریق ایستگاه راه‌آهن تله‌زنگ از شهرستان دورود و روستای شوی است.

 
 
در فصول مختلف سال از سراسر کشور مردم علاقمند برای تفریح به این آبشار منحصر به فرد روی می آورند و بخشی از اوقات خود را پیرامون زیبای آن سپری می کنند.

گفتنی است این آبشار در گویش محلی به «طاف شوی» معروف است و راه دسترسی به آن از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ است.

آبشار بیشه، تبلور زیبایی


آبشار بیشه یکی از آبشارهای زیبای استان لرستان و ایران است. این آبشار در دل کوه‌های زاگرس در شهرستان دورود قرارگرفته است و فاصله آن تا شهر دورود ۳۵ کیلومتر است.

این آبشار در کنار راه‌آهن تهران - خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرارگرفته و ازاین‌رو هرساله پذیرای در ایام مختلف سال پذیرای مسافران زیادی از جای‌جای کشورمان است.

آبشار بیشه با چشم‌اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان لرستان است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰متر نیز ازآنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است.

 
 
در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که از دل کوه می‌جوشند و زمزمه‌کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.

هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه‌های بلند و دل‌نشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

از شهرستان دورود به‌طرف آبشار مناطق دیدنی در کنار رودخانه سزار وجود دارد که می‌توان به آبشارهای فصلی و دائمی، آبشارهای یخی در زمستان و درختان متنوع اشاره کرد. فاصله این آبشار دیدنی تا خرم‌آباد نیز از طریق جاده ۶۴ کیلومتر است.

آبشار آب سفید، آبشاری از دل صخره‌های الیگودرز


آبشار «آب سفید» نیز آبشاری زیبا و دیدنی در منطقه ذلقی الیگودرز و به فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از این شهر است. ارتفاع این آبشار حدود ۶۵ تا ۷۰ متر و عرض تاج آبشار آن در فصل پرآبی حدود هشت متر است. آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید و بسیار خنک است.

این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد. می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است.

 
 
امتداد مسیر دسترسی به این آبشار، زیارتگاه «مومد حسن» قرار دارد که در میان ساکنان مناطق بختیاری نشین از جایگاه بالا و قابل احترامی برخوردار است. مسیر دسترسی به آبشار آب سفید از روستاهای کاکلستان و قلیان است که با کوه های سربه فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو شما را همراهی می کند.

مسیر شهر الیگودرز تا آبشار آب سفید اتومبیل‌رو است.

قطرات خنک آب؛ اینجا همیشه بهار است


یکی از گردشگران آبشار آب سفید در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: فکر نمی‌کردم بعد از سپری کردن جاده و آب‌وهوای گرم درنهایت به منطقه‌ای برسم که این‌قدر آب‌وهوای خنک و تازه‌ای دارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر نزدیک آبشار بایستید و قطرات خنک آب به پوستتان بخورد احساس می‌کنید تازه اوایل بهار است.

این گردشگر با اشاره به اینکه از اصفهان به لرستان سفرکرده و می‌خواهد از مناظر طبیعی استان دیدن کند، گفت: طبیعت بکر و آب‌وهوای خنک این منطقه آن‌قدر شگفت‌زده‌ام کرده که قصد دارم سال‌های بعد همراه خانواده و دوستان دوباره به این منطقه سفر کنم.

نزدیکی شهرستان الیگودرز به استان اصفهان باعث شده تا اکثر گردشگران این آبشار طبیعی از استان اصفهان باشند.

از یکی دیگر از گردشگران حاضر در آبشار پیرامون زیرساخت‌های گردشگری موجود در منطقه می‌پرسم که می‌گوید: در ورودی آبشار یک فضای باز و بزرگ برای پارک ماشین وجود دارد که این موضوع موجب رضایت گردشگران شده است.

 وی بابیان اینکه مغازه‌های فروش خوراکی، سوغاتی و نوشیدنی نیز در دسترس است، تصریح می‌کند: در بین مسیر دسترسی به آبشار نیز سکوهای اسکان و آلاچیق وجود دارد و ما روی یکی از این سکوها چادر زده‌ایم و قصد داریم شب را در اینجا بگذرانیم.
 
این گردشگر ادامه می‌دهد: سرویس بهداشتی و روشنایی نیز در محل وجود دارد و مردم می‌توانند با اطمینان خاطر به آبشار آب سفید سفر کنند.

آبشار نوژیان، مرتفع‌ترین آبشار لرستان


آبشار نوژیان نیز در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد (بخش پاپی) واقع‌شده است و دارای ارتفاع ۹۵ متر و عرض تاج پنج‌متر است. این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هرساله، بسیاری از گردشگران و مسافران را به‌سوی خود جذب می‌کند.

گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد؛ در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند که طبیعت بکر این منطقه و همچنین وجود آبشار زیبای نوژیان آن را به محلی زیبا و دیدنی بدل کرده است.


در طول سال و به‌ویژه فصل پرآبی آبشار نوژیان بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و همچنین برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌روند و اوقات فراغت خود را در آنجا سپری می‌کنند.

راه ارتباطی آبشار زیبای نوژیان از طریق خرم‌آباد به گردنه نوژیان است؛ جاده دسترسی به این آبشار جاده آسفالته بوده و همچنین می‌توان از طریق راه‌آهن و باکمی پیاده‌روی به دیدار این آبشار زیبا رفت.

آبشار چکان از شگفتی‌های طبیعت لرستان


آبشار چکان در جنوب غربی شهرستان الیگودرز و در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان در فاصله ۱۴۱ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد واقع‌شده است. این آبشار شگفت‌انگیز دارای ارتفاع ۳۰ متر و عرض تاج چهار متر در دل طبیعت بکر و بهشتی لرستان قرار دارد.

این آبشار از درون غاری مشرف بر زمینه‌ای زراعی چکان بیرون می‌جهد و «طول فوران آن به ده‌ها متر» می‌رسد. اطراف آبشار منطقه‌ای وسیع با فضایی مطلوب و دل‌انگیز است که در دو الی سه کیلومتری آن امام‌زاده‌ای به نام ابوعلی (ع) واقع‌شده است.

در کنار این آبشار دل‌انگیز پوشش گیاهی و درختانی همانند گردو، زالزالک، گلابی، چنار، کیکم، بید، بلوط و... وجود دارد.

 
به سه طریق می‌توان به دیدن این آبشار زیبای لرستان رفت که ازجمله آن‌ها راه ارتباطی دورود به ایستگاه راه‌آهن سپیددشت به‌طرف شول‌آباد با جاده شنی، راه دورود به شاپله، تنگ ناله شنه چکان که این جاده مالرو و مخصوص کوهنوردی است و مسیر الیگودرز با اتومبیل به‌طرف شول‌آباد چکان که با اتومبیل تا چند کیلومتری آن جاده وجود دارد.

آبشار وارک، آبشاری با سرچشمه سنگی


آبشار وارک نیز در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است؛ فاصله این آبشار تا شهر خرم‌آباد حدود ۶۰ کیلومتر است.

سرچشمه آبشار وارک یک صخره سنگی است که پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فروریخته و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد.

در فصل کم‌آبی ارتفاع قسمت اول این آبشار بی‌نظیر هفت متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵.۵ متر با عرض ۵.۵۶ متر است به‌طوری‌که یکی از زیباترین منظره‌ها را در این منطقه می‌توان دید.

حداکثر ارتفاع آبشار وارک به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را دربرمی گیرد. اطراف این آبشار پوشیده از درختان بلوط، گلابی، زالزالک و... و. است.

آبشار سرکانه و افرینه


آبشار سرکانه در روستای گریت بخش پاپی در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار زیبا دارای ارتفاع ۱۵ متر و عرض تاج ۱۷ متر بوده و ازجمله جاذبه‌های طبیعی و گردشگری دیدنی استان لرستان محسوب شود.

 
 
فاصله این آبشار تا بخش پاپی حدود یک ساعت پیاده‌روی است. این آبشار در گویش محلی به «تاف هفت‌چشمه» نیز معروف است. همچنین پوشش جنگلی اطراف آبشار را درختان بلوط، زالزالک و مو در برگرفته است.

آبشار افرینه نیز در کنار روستایی به همین نام در مسیر جاده خرم‌آباد به اندیمشک قرار دارد و آین آبشار زیبا در فصول مختلف سال علاقه‌مندان و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

ظرفیت گردشگری آبشارهای لرستان


فرماندار خرم‌آباد معتقد است که جاذبه‌های طبیعی استان لرستان و به‌ویژه خرم‌آباد قابلیت جذب گردشگران در فصول مختلف سال به این استان را دارد.

حبیب‌الله خجسته پور از لرستان به‌عنوان استانی چهارفصل یادکرده و تأکید می‌کند که باید از این ظرفیت برای جذب گردشگران در ماه‌های مختلف سال استفاده کرد؛ نمونه این توفیق را می‌توان در انتخاب شهر خرم‌آباد به‌عنوان یکی از هفت شهر نمونه گردشگری کشور در بهار امسال اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه هنوز ظرفیت‌های کشف نشده و جاذبه‌های نیازمند معرفی زیادی در استان لرستان و خرم‌آباد برای عرضه به گردشگران وجود دارد، ادامه می‌دهد: روستاهای مقصد گردشگری، سراب‌ها و آبشارها بخشی از این پتانسیل‌های نیازمند معرفی است.

 
 
فرماندار خرم‌آباد در این رابطه به آبشارهای طبیعی موجود در مرکز استان لرستان مانند «نوژیان»، «بیشه» و «وارک» اشاره‌کرده و می‌گوید: این آبشارها ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری محسوب می‌شوند.

خجسته پور یادآور می‌شود: یکی از برنامه و سیاست‌های اصلی دولت در استان لرستان رونق حوزه گردشگری و تبدیل این استان به مقصد گردشگری است.

وی معتقد است که برای تبدیل لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه در استان ایجاد شود ادامه می‌دهد: در این راستا ایجاد و تقویت این زیرساخت‌ها توسط دستگاه‌های متولی در دستور کار قرارگرفته است.

وی به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب در محل آبشارهای استان اشاره کرده و می‌گوید: در این راستا طرح‌هایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برای ایجاد این زیرساخت‌ها در این مناطق اجراشده است.

ارائه بسته‌های حمایتی به گردشگران


معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان هم پیش از این به تهیه بسته‌های حمایتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان برای گردشگران خارج از استان اشاره کرده و گفته بود: این سازمان برای تسهیل روند سفر گردشگران به استان و مناسب‌سازی هزینه‌های سفر بسته‌های ارزان‌قیمت سفر طراحی کرده است.

دیانوش چراغی به وجود چهار دفتر خدمات مسافرتی به‌عنوان کارگزارهای بسته‌های حمایتی سفر اشاره کرد و افزود: مسافران غیر لرستانی که قصد ورود به استان لرستان رادارند می‌توانند در قالب تورهای مسافرتی و از طریق دفاتر خدمات مسافرتی برنامه‌ریزی سفر خود را به لرستان انجام دهند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: گردشگرانی که قصد ورود به لرستان را از طریق تورهای مسافرتی دارند می‌توانند یک‌سوم کل هزینه‌های سفر خود را به‌عنوان یک بسته حمایتی دریافت کرده و از تخفیف لازم بهره‌مند شوند.

چراغی اضافه کرد: اسامی دفاتر خدمات مسافرتی کارگزار بسته‌های حمایتی سفر در سایت سازمان میراث فرهنگی استان درج خواهد شد و متقاضیان می‌توانند با این دفاتر در تماس باشند.

 
 
وی بابیان اینکه در حوزه اقامتی نیز کسانی که قصد ورود به لرستان رادارند می‌توانند از ۳۳ مرکز اقامتی استان استفاده کنند، عنوان کرد: این مراکز اقامتی شامل هتل و مهمان‌پذیر هستند.

در بخش پایانی این گزارش روی خط تصاویر به آبشار آب سفید در شهرستان الیگودرز سفر می‌کنیم؛ جایی که به‌رغم پایان فصل تابستان همچنان گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۴
3 هفته پيش از آبشار بيشه با خانواده ديدن كرديم واقعا زيبا است.
واقعا زیبا و دیدنی بودند در کشور میدونم مانند این ابزارها وجود ندارد
آبشار شوی در دزفول قرار داد. خواهشا اصلاح نمایید
22 سال اونجا زندگی کردمو هیچ جای اونجا رو ندیدم.
:(
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان