بازدید 21719

محاصره کامل حلب در دستان دو بازیگر سیاسی رقیب!

خبرگزاری «اسپوتنیک» در مطلبی مدعی شد، ترکیه پس از کودتای نافرجامی که تجربه کرد، در حال تغییر سیاست خود در سوریه است و به همین دلیل، در نخستین اقدام خود ـ که نخستین نشانه از این تغییر رویکرد در سوریه است ـ تنها مسیر ارتباطی معارضان در مرز ترکیه در شمال استان ادلب را بسته و مسیر نقل و انتقال و تدارکات معارضان در این ناحیه مرزی مسدود شده است.
کد خبر: ۶۱۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 01 August 2016
در روزهای گذشته، پیشروی های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در حلب، منجر به محاصره کامل این شهر شده است. در این پیشروی ها ارتش سوریه و نیروهای جبهه مقاومت توانستند پس از قطع ارتباط تروریست ها در مسیر راهبردی کاستیلو، شهرک های بنی زید و لیرمون، محله‌های الاشرفیه، مسکن جوانان و کارخانه‌های شهرک صنعتی را پاکسازی کنند.

به گزارش «تابناک»، هم اکنون نیز درگیری ها در اطراف حلب ادامه دارد و حمله ارتش سوریه و مقاومت به تروریست‌ها تا محله های الراشدین، مجتمع‌های مسکونی، خان العسل تا پیرامون شهرک‌های حاضر و عیس در جبهه جنوب غرب شهر حلب کشیده شده است؛ جایی که گروه‌های تروریستی پس از سقوط بنی زید به دنبال بازسازی خطوط دفاعی خود در مساحت بالغ بر 60 کیلومتری جبهه‌های نبرد در این منطقه هستند تا با ایجاد راه نفوذی، آنچه در عملیات غافلگیرانه سقوط بنی زید از دست دادند، جبران کنند.
 
 

 
 
 
دو نکته در ارتباط با محاصره حلب توسط نیروهای ارتش سوریه وجود دارد؛
 
نخست اینکه با محاصره شهر حلب، استان ادلب نیز تا حدودی به عنوان یکی از مهم ترین مناطق تحت تصرف معارضان در محاصره قرار می گیرد. در واقع اگر ترکیه تنها مرز رسمی خود با معارضان در استان ادلب را ببندد، معارضان کامل در محاصره نیروهای ارتش سوریه و مقاومت قرار خواهند گرفت.

به همین دلیل، رویکرد و سیاست ترکیه در این زمینه بسیار مهم است. در همین ارتباط، خبرگزاری «اسپوتنیک» در مطلبی مدعی شد، ترکیه پس از کودتای نافرجامی که تجربه کرد، در حال تغییر سیاست خود در سوریه است و به همین دلیل، در نخستین اقدام خود که نخستین نشانه از این تغییر رویکرد در سوریه است، تنها مسیر ارتباطی معارضان در مرز ترکیه در شمال استان ادلب را بسته و مسیر نقل و انتقال و تدارکات معارضان در این ناحیه مرزی مسدود شده است.

اسپوتنیک مدعی شده که به غیر از تغییر سیاست ترکیه در سوریه که منجر به قطع خطوط ارتباطی معارضان با مرز ترکیه شده، مشغول و درگیر بودن دولت ترکیه به وقایع پس از کودتا نیز باعث شده تا اطلاع ثانوی مرزهای این کشور بر روی معارضان بسته شود.
 
 

 
نکته مهم دوم در محاصره حلب، جهت گیری و رویکرد کردها نسبت به این محاصره است. نقشه تحولات حاکی از آن است که اگر دولت سوریه و کردها بتوانند در این زمینه با یکدیگر همکاری و تعامل کنند و ترکیه نیز مرز خود در شمال استان ادلب را ببندد، معارضان هیچ راه فراری نخواهد داشت و در استان حلب و ادلب در محاصره کامل قرار می گیرند.

در واقع، به غیر مرز ترکیه و سوریه در شمال حلب و مناطق تحت تصرف کردها در شمال حلب، معارضان سوری هیچ راه دیگری برای خروج از محاصره نخواهند داشت؛ بنابراین، همکاری دولت سوریه و کردها در این منطقه و راه ندادن کردها به معارضان، محاصره را تنگ تر خواهد کرد و بازپس گیری حلب و در ادامه ادلب تسهیل خواهد شد.
 


 
 
هم اینک درگیری ارتش سوریه با تروریست ها در محدوده مناطق «ضهره عبدربه» تا «صالات الزهراء» و میدان «النعناعی» ادامه دارد.  

علاوه بر این، با آزادسازی بنی زید تنها شریان اصلی باقی مانده برای کمک رسانی به تروریست‌ها در مناطق شرقی حلب نیز قطع شد، به ویژه اینکه بنی زید به «ضهره عبدربه» و از آنجا به حریتان راه داشت و این مسیر خط امدادرسانی افراد مسلح در حومه ادلب تا مرزهای ترکیه به شمار می‌رود.

ارتش سوریه و متحدانش هم اینک در درگیری‌های شدیدی در محله‌های شرقی و بخصوص اطراف فرودگاه بین المللی حلب (منطقه کرم الطراب) به سر می‌برند. این منطقه پایگاه حملات موشکی و خمپاره‌ای تروریست‌ها به فرودگاه حمله بود که با هدف توقف پرواز هواپیماهای جنگی از این منطقه انجام شده است.
 

 
 
لازم به ذکر است، حلب دومین شهر بزرگ سوریه، مرکز بسیار مهم اقتصادی و ژئوپلتیک و از اهمیت بسیاری برخوردار است. به گفته کارشناسان، بازپس گرفتن این شهر می تواند کلید حل و فصل درگیرهای سوریه شود.

ولادیمیر شاپووالوف، کارشناس سیاسی روسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» گفت: «حلب از اهمیت درجه اول برای همه طرفهای درگیری است، چون مرکز بسیار مهم اقتصادی و تجاری بوده، در نقطه تقاطع راه های تجاری قرار داشته و از موقعیت برجسته ژئوپلتیک برخوردار است».

وی افزود: «کنترل بر حلب امکان می دهد نه فقط سراسر شمال سوریه بلکه مناطق مجاور مرز ترکیه، ناحیه سکونت کردها و شمال غربی عراق تحت کنترل قرار بگیرد. این مرکز سوق الجیشی منطقه هم برای نیروهای مسلح دولتی، هم برای مخالفان دولت سوریه و هم برای ترکیه، عربستان سعودی و امریکا حایز اهمیت است. کنترل حلب کلیدی برای کنترل خاک سوریه و مناطق همجوار است».

جای تعجب نیست که خشونت بار ترین نبردها از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه بر سر این شهر جریان دارد.

در همین رابطه، پایگاه صهیونیستی«دبکافایل» پنج دلیل را برای گام‌هایی که ارتش سوریه، حزب‌الله و نیروهای ایرانی اخیرا در عقب راندن شورشیان و تروریست‌ها برداشتند، ذکر می‌کند؛

دلیل نخست: عملیات نظامی روسیه بعد از یازده ماه شکل کامل‌تری به خود گرفته است.

دلیل دوم: «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بر استراتژی خود مبنی بر تمرکز عملیات ارتش روی چهار شهر بزرگ «دمشق»، «حلب»، «حمص» و «حماه» که نیمی از جمعیت کل این کشور در آنها قرار دارد، پافشاری کرد.

دلیل سوم: بعد از بیش از پنج سال، شورشیان و معارضان سوریه امیدهایشان برای کمک‌های نظامی آمریکا را از دست داده و پذیرفته‌اند که چشم دولت اوباما اکنون به‌جای سرنگونی اسد، به شکست داعش می‌نگرد.

دلیل چهارم: ترکیه‌ پساکودتا مشغول اتفاقات داخلی خود از جمله پاکسازی ارتش بوده و در وضعیتی نیست که بتواند مخالفان مسلح اسد را پشتیبانی کند.

دلیل پنجم: متحدان عربی شورشیان و تروریست‌ها سوریه یعنی عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی از ادامه حمایت از آنها خسته شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست