بازدید 22197

چانه‌زنی سلبریتی‌ها پای قرارداد با تکیه بر تعداد طرفدارانشان در اینستاگرام!

حقیقت آن است که در این بستر، جایی برای پیرمردها و حکما نیست که اگر بود، آیدین آغداشلو، هنرمند برجسته کشورمان با 52 هزار فالوئر نصف دخترش فالوئر نداشت. اینجا مقصد عرضه عکس‌های پرتره برای جمع‌آوری لایک است؛ هرچه جذاب‌تر، پرلایک‌تر!
کد خبر: ۶۰۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 24 July 2016
چانه‌زنی سلبریتی‌ها پای قرارداد با تکیه بر تعداد طرفداران‌شان در اینستاگرام!
شمار فالوئرهای حساب اینستاگرام بهنوش بختیاری، بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی در کسوت مجری‌گری نیز ظاهر شده، به پنج میلیون رسیده و تعداد فالوئرهای سایر سلبریتی‌های ایرانی را نیز به چالش کشیده است؛ اما این تعداد فالوئر در دنیای کنونی و به ویژه در سینمای ایران چه کارکردی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»، همه چیز از فیس بوک کلید خورد؛ بستری که یک خط شروع برای رقابت بر سر تعداد طرفداران داشت و آهسته آهسته گروهی از هنرمندان ایرانی همچون هنرمندان خارجی وارد بازی جمع‌آوری فالوئر شدند و از مقطعی به بعد، رقابت بر سر تعداد طرفداران متکی بر همین ارقام ثبت شده در فضای مجازی شد.

هر چه شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر گشت، بازی پیچیده‌تر شد؛ تا جایی که امروز برخی هنرمندان، همزمان در حال فعالیت در فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و تلگرام هستند و در همه این بسترها به دنبال فالوئرند. مهناز افشار، یکی از این هنرمندان است که احتمالاً بخش وسیعی از وقتش را صرف این ماجرا می‌کند.

در این میان، اینستاگرام به واسطه آنکه جذابیت بصری منحصر به فردی دارد، توجه بیشتری را به خود جلب کرده و به محوریت فعالیت سلبریتی‌ها تبدیل شده است؛ هرچند فیس بوک و توییتر همچنان جذابیت دارند و گروهی از هنرمندان نیز در یک سال اخیر با مفهوم توییتر آشنا شده‌اند و تلاش کردند در این بخش نیز فعال شوند، حقیقت آن است که عمده جذابیت هنرمندان برای طرفدارانشان از جنبه‌های بصری است و اینستاگرام در این زمینه ظرفیت بیشتری دارد.چانه‌زنی سلبریتی‌ها پای قرارداد با تکیه بر تعداد طرفداران‌شان در اینستاگرام!

بدین ترتیب، کورس سنگینی برای افزایش تعداد فالوئرها در اینستاگرام ـ که بر خلاف بیشتر شبکه‌های اجتماعی فیلتر نیست ـ شکل گرفته و حتی پیرمردهای دوست داشتنی مثل رضا کیانیان و پرویز پرستویی نیز با روزنگاری‌ها وارد این بازی شده‌اند و به دنبال جذب مخاطب هستند؛ اما حقیقت آن است که در این بستر، جایی برای پیرمردها و حکما نیست که اگر بود، آیدین آغداشلو، هنرمند برجسته کشورمان با 52 هزار فالوئر، نصف دخترش فالوئر نداشت. اینجا مقصد عرضه عکس‌های پرتره برای جمع‌آوری لایک است؛ هرچه جذاب‌تر، پرلایک‌تر!

با این اوصاف، وقتی بهنوش بختیاری با تعبیر توهم آور «ارتش بهنوشی‌ها»، از شمار هوادارانش یاد می‌کند، لزوماً ربطی به منزله معتبر یا حتی خاص بودنش ندارد، چرا که تصور نمی‌‌کنیم، هنر شخصی چون آغداشلو با هنرمند محترمی چون این بازیگر سینما و تلویزیون قابل مقایسه باشد و البته صدها هنرمند دیگر را نیز برای مقایسه می‌توان مثال زد که اصالت و اهمیت شمار فالوئرها را به چالش کشید.

هم اکنون الناز شاکردوست 4.3 میلیون فالوئر، مهناز افشار با 4.2 میلیون فالوئر، سحر قریشی با 3.9 میلیون، رامبد جوان با 3.3 میلیون فالوئر، ترانه علیدوستی با 3.2 میلیون فالوئر، امیر تتلو 3.1 میلیون فالوئر، محمدرضا گلزار با 3.1 میلیون فالوئر، بهرام رادان با 2 میلیون فالوئر، بهاره رهنما با 2 میلیون فالوئر، نیکی کریمی با 1.8 میلیون، رضا عطاران با 1.6 میلیون فالوئر، مهران مدیری با 1.3 میلیون فالوئر، علی کریمی با 1.1 میلیون فالوئر، سحر دولتشاهی یک میلیون فالوئر دارد که با مقایسه این اشخاص می‌توان به جایگاه‌ این دنبال کنندگان رسید.

حقیقت آن است که ارتش «سحری‌ها» و «بهنوشی‌ها» و «خاصی‌ها» و «تتلیتی‌ها» یک توهم بزرگ به وجود می‌آورند که ظاهراً در دنیای واقعی و کف خیابان‌ها، باعث بروز مشکلات متعددی نیز شده است. مشخصاً برخی از هنرمندان خانم که اتفاقاً جزو بازیگران شاخص نیستند، در زمان عقد قرارداد با استناد به همین فالوئرها، رقم‌های قابل توجهی را پیشنهاد می‌دهند که با میزان فروش‌شان در گیشه نسبتی ندارد.

بنابراین، برخورداری از این تعداد فالوئر، صرفاً معانی معنوی ندارد و می‌تواند ما به ازای اقتصادی نیز در سینمای ایران داشته باشد. به همین دلیل، وقتی بهنوش بختیاری در صدر لیستی قرار می‌گیرد که برخی  حاضران در آن را دیدید، تردید آفرینی در شمار فالوئرها و اصالت‌شان با مقاومت کمتری مواجه می‌شود. تعداد لایک‌های هر پست به خوبی نشان می‌دهد که چه میزان اصالت شمارگان این فالوئرها قابل تأیید است و محتوای کامنت‌ها نیز انگیزه عمده فالوئرها را به تصویر می‌کشد.

البته باید به سرمایه گذاران توصیه کرد که متکی بر این فالوئرها روی هنرمندی سرمایه‌گذاری نکنند، چرا که منطقاً بازیگرانی چون بهنوش بختیاری با 5 میلیون فالوئر، بیش از رضا عطاران با 1.6 میلیون فالوئر در گیشه سینمای ایران یا هر بستر اقتصادی دیگری نمی‌فروشد و با همین استدلال ساده، می‌توان پی برد که بنیان‌های اقتصادی متکی بر این فالوئرها نیز تا چه میزان سست است. در این اوضاع که کار میان برخی از این هنرمندان به جنگ کلامی نیز رسیده و رقابت به شکل بدی بالا گرفته، تنها می‌توان خوشحال بود که هنوز مفهومی به نام «لینکدین» برای اکثر سلبریتی‌ها، معنا نشده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۹
مهران مدیری تو دورهمی گفت من اصلا هیچ صفحه ای ندارم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
مهران مدیری بارها این مطلب رو اعلام کرده که صفحه ای در فضای مجازی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
باور نکن برادر
پس ایشون چجوری به تمام اصطلاحات فضای مجازی مسلط هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
مهران مدیری آدم صادقی نیست.
90% شوخی هاش در برنامه دورهمی در مورد فضای مجازی و لایک زدن و لایک خوردن است ولی ادعا می کند صفحه مجازی ندارد.
این چیزها فقط تو ایران پیدا میشه. دلیلش هم مشخصه ... مردم از کمبود فرهنگ شدید رنج می برن.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
وقتی فضای اجتماعی بسته است مردم به فضای مجازی روی می آورند
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
اول اینکه تو اینستاگرام به خوبی میگه فالوئر... خوبی این کلمه اینه که هیچ دلیلی رو تو بطنشش نداره، مثلا فیسبوک که میگه لایک نظر مثبت شخص رو میرسونه ولی فالوئر حتی میتونه از شخص فالو شونده متنفر باشه. دوم اینکه تو همه دنیا این اتفاقا اینطور میوفتن، مثلا کیم کارداشیان کلی فالوئر داره که فکر نمیکنم ایرانیا درصد بالاییش رو تشکیل بدن پس لطفا هرجا نگید فرهنگ ایرانی بده و ... متاسفانه این اتفاقی هست که با کم شدن مطالعه(نه فقط کتاب که حتی فیلم ها و بازی ها و اخبار ومجلات و مقالات)تو همه دنیا شاهد چنین دگردیسی های فرهنگیی هستیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
چرا حرف بی خود میزنی روشن فکر با فرهنگ ؟
توهمات یک بازیگر چه ربطی به فرهنگ مردم داره اتفاقا شما بی فرهنگی که انقدر راحت به همه توهین میکنی .
حقایق زیادی در مورد اکثر این فالوور های بازیگرا هستش که دلم نمیخواد بیان کنم . چون کسی از من حمایت نخواهد کرد و برعکس همه هم طرف این بازیگرا رو خواهند گرفت
البته این اعداد واقعی نیست چون میشه با پول خرید ....

بهتر ملاک تعداد لایک ها باشه نه فالوئر
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
لایک هم خریدنیه دوست من
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
لایک هم خرید و فروش میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
چه چیزهای عجیبی درحال خرید و فروش هست؟!!!
چقدر بدبختیم که بخاطر یه بازیگر زن درجه چند اینکارا رو میکنیم که باعث میشه طرف هوابرش داره و ارتش بهنوشی اختراع کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
واقعا درست گفتی دوست عزیز. چقدر بدبختیم و چقدر بیکارمتاسفانه ..... با کم ترین سرانه مطالعه و بیش ترین اتلاف وقت در دنیای مجازی آن هم بر سر مسائل پوچ
الان باید جشن بگیریم؟
دنبال بازاریاب تبلیغات باشیم؟
کمک مالی کنیم؟
دارن که دارن

لینکداین (LinkedIn) هم اینطوری شده ملت دنبال طرفدار و این جور مزخرفات هستن اگه نمی دونستین بدونین
خیلی ها بخاطر این جوی که توی لینکداین باب شده و مثل فیس بوک داره میشه جدا شدن ازش

بیخیال این حرفا کی چیکارس
خخخ تتلیتیها
وقتی همه چی رو ممنوع کردید نتیجه اش یکی اش این ارتش پپسی میشه
واقعا ملاک توجه به آدمها چیه ؟ در عجبم از مردم کشورم. کسی مثل محمد جواد ظریف باید در مرکز توجهات باشه یا شخصی مثل بهنوش بختیاری (البته اشتباه برداشت نشه همه افراد در جای خودشون محترمند)
پاسخ ها
محصل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
در تمام دنیا همین طور است، تصور می کنید وزیر خارجه آمریکا از خواننده گان آنها بیشتر دنبال کننده دارند؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
الان اين چي بود ؟
حمايت از ظريف بود ...؟
توهين به بهنوش بختياري بود ؟ .....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
آقای محصل. شما شکیرا رو مثلاً با بهنوش بختیاری مقایسه میکنی؟!
لزوما همه چي با تعدا فالوئر و لايك معلوم نمي شه
اي كاش در كنار فالو كردن آن فالو هم وجود داشت جوري كه تعدادش شمرده بشه حتي با بيان شرح و منطق
اونوقت ميفهميديم حاصل جمع جبري يه جماعتي چه تعداد نيروي ارتش داره و با اونا به جنگ چي و كي ميشه رفت!
خوشبختانه من هم هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام ندارم،
اگه نصف فالوئرا و لایکاشونم واقعی باشه من قبولشون دارم که ارتش مجازی دارن اما
مث همشون خودشونم میدونن که دارن با خرج ارقام سنگین عدد میخرن برای کل بازی
اگه میخواید فالوئرا واقعی اکثر بازیگرا ایرانی جوان را ببینید تعدادشونو حداقل نصف کنید
سلبریتی ها!!!!!!
چه با مزه، بازم از این لغت ها بکار ببر تابناک گلی!
این خانم کی هستند که 5000000 فالوئر داشته باشند؟! این ارقام نمی تواند درست باشد.
اولا سلبریتی نه، سرندیپیتی صحیح است، کارتونش مگه یادت نیست جزیره ناشناخته، همون که صورتی رنگ بود دیگه! ، اسمش سرندیپیتی بوود، با سواد!!!!
تابی جونم
تو اینستاگرام داری؟؟؟؟؟
به نظر من ارتش مهران مدیری حتی با تعداد نفرات کمتر، توانایی به زیر کشیدن ارتش بهنوش بختیاری را دارد!
متاسفم ولي بايد قبول كرد كه عمده افراد در دنياي واقعي هم مثل دنياي مجازي دنبال هيچ هستند!
چند روز پیش رفتم یه خیریه کمک به ایتام....یه عده نون خشک ندارن سق بزنن از گشنگی نمیرن...یه عده هم اینقد پولدارنو بیکارن نشستن پای این چیزا و دغدغشون شده لایکو فالوءر بابا ول کنین اینارو..
سلنا گومز 90 ميليون
میزان مشاهده یک پست وقتی حداکثر 300 هزار هست یعنی حداکثر تعداد فالوئرها 500 هزار نفر. مابقی فالوئرها و لایکها جعلی است
تابناک. چرا تا این اندازه بی پروا از واژگان بیگانه استفاده می کنید؟ برای سلبریتی و لایک و فالوئر به آسانی می توانید از مشاهیر و پسند و دنبال کننده استفاده کنید. خواهش می کنم کمی برای زبان فارسی ارزش قایل باشید.
سلبریتی.... نگووووووووو.... مگه داریم مگه میشه
اکثر اونایی که اینا رو فالو میکنن جوونای هفده هجده سالن چون 80 درصد کاربرای فضای چرت مجازی نوجوونا هستن - صرفا جهت اطلاع
من که تلویزیون سالهاست نمی بینم ولی برره رو دیدم و بازی چندش آور ایشون هیچ وقت یادم نمیره
سرانه حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی مجازی 6 الی 9 ساعت در روز است در حالی که شاخص حضور کشورهای اروپایی و به تعبیری غربی در این فضا 18 ساعت در هفته هستش!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل