بازدید 13578

ناامیدی گریبان «امید» اصلاح طلبان مجلس را گرفت!

لیست امید، فراکسیون امید و این گونه واژه‌ها در میانه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری به کلیدواژه اصلی اصلاح طلبان برای انتخابات تبدیل شده بود. اصلاح طلبان به دنبال این بودند که تجربه انتخابات ۹۲ ریاست جمهوری را در مجلس دهم و خبرگان رهبری تکمیل کنند و بتوانند از طریق اجماع اکثریت این دو مجلس را به دست آورند.
کد خبر: ۶۰۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 19 July 2016
لیست امید، فراکسیون امید و این گونه واژه‌ها در میانه انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری به کلیدواژه اصلی اصلاح طلبان برای انتخابات تبدیل شده بود. اصلاح طلبان به دنبال این بودند که تجربه انتخابات ۹۲ ریاست جمهوری را در مجلس دهم و خبرگان رهبری تکمیل کنند و بتوانند از طریق اجماع اکثریت این دو مجلس را به دست آورند.

به گزارش «تابناک»، اصلاح طلبان برای رسیدن به این هدف از چند ماه پیش از انتخابات، تصمیم گرفتند از طریق اجماع، شیرینی پیروزی در انتخابات را دوباره تکرار کنند. در همین راستا پس از جلسات متعدد، اعلام کردند که در انتخابات با لیست واحد حضور خواهند یافت و اعلام اسامی لیست را به بعد از اعلام نظر شورای نگهبان موکول کردند.

بعد از اعلام نظر شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت‌ها دعوای بزرگی بر سر ردصلاحیت‌ها رخ داد و حتی برخی اصلاح طلبان اعلام کردند، ۱۰ درصد کاندیداهای آن‌ها برای انتخابات تأیید شده است. در ادامه نیز دولت و سایر نهادهای نظارتی، لابی‌های گسترده‌ای برای تجدید نظر در نظر شورای نگهبان آغاز کردند که در ‌‌‌نهایت با تغییرات کمی، نظر نهایی شورای نگهبان اعلام و رقابت‌های انتخاباتی آغاز شد.

اصلاح طلبان در ادامه روند انتخاباتی در همه کشور، ستادهای خود را فعال و نامزدهای مورد حمایت خود را با عنوان لیست امید معرفی کردند که البته در این نامزد‌ها از طرفداران دولت، برخی اصولگرایان و همچنین اعتدالگرایان دیده می‌شد که نمونه بارز آن، لیست امید در تهران بود که مجموعه‌ای از طیف‌های سیاسی و یا چهره‌های کمتر شناخته شده در آن حضور داشتند.

به هر حال، انتخابات برگزار و در تهران لیست امید کامل در این انتخابات پیروز و از فردای این انتخابات، جنجال اصلی مبنی بر پیروز اصلی انتخابات آغاز شد. لیست امید بر این باور بود که اکثریت کرسی‌های مجلس را در اختیار گرفتهو از سوی دیگر، اصولگرایان نیز معتقد بودند که آن‌ها پیروز نهایی انتخابات خواهند بود.

این جنجال‌ها ادامه داشت تا اینکه روز موعود فرا رسید و قرار شد هیأت رئیسه مجلس دهم انتخاب شود؛ هرچند در این دوران زمزمه‌هایی مبنی بر تعامل و همکاری میان آقای عارف و لاریجانی به گوش می‌رسید؛ موضوعی که هرگز اتفاق نیفتاد.

بعد از رأی گیری در صحن علنی مجلس مشخص شد که وزن لیست امید در مجلس فقط ۱۰۳ کرسی است و از این به بعد بود که چالش جدید آغاز گشت.

موضوع عملکرد فراکسیون امید و آینده عارف در مجلس آینده مجلس، چالش جدید بود. این روند ادامه داشت تا اینکه آقای عارف، نه به مرکز پژوهش‌های مجلس رفت و نه توانست رئیس کمیسیون آموزش را بر عهده بگیرد.

ادامه این روند نشان از آن داشت که فراکسیون امید هر روز بیش از دیروز کارایی خود را از دست داده و نتوانسته بود به اهداف خود دست پیدا کند. برخی از اعضای لیست امید، علت ناکامی خودشان را خلف وعده برخی از اعضا و همچنین عدم همراهی دولت می‌پنداشتند و حتی شایعاتی نیز مبنی بر دلخوری آقای عارف از رئیس جمهور و دولت به گوش می‌رسد که شاید با عدم شرکت آقای عارف در مراسم ضیافت افطار آقای روحانی بیش از پیش جدی شد.

به هر حال بعد از استقرار کامل مجلس دهم، به تدریج اخبار از فراکسیون امید کمتر به گوش رسید تا اینکه حتی زمزمه‌هایی از استیضاح برخی وزرای دولت از سوی اعضای این فراکسیون شنیده شد که با کشمکش میان اعضا روبه رو گشت. این موضوعات نشان می‌دهد که هیچ هماهنگی سازمانی و تشکیلاتی وجود در میان اعضای این فراکسیون وجود ندارد و حتی هر روز اختلافات بیشتر می‌شود.

البته این نارضایتی و ناامیدی بدون دلیل هم نبود. دلایلی همچون اینکه اعضای لیست امید نتوانستند هیچ پست مهمی را در پارلمان به دست بگیرند و حتی رؤسای فراکسیون‌های اصلی نیز به اصولگرایان رسید از جمله عوامل ناامیدی از فراکسیون امید بود. مضافآً اینکه فراکسیون امید در این مدت کوتاه، نتوانست از طریق انسجام داخلی حتی به عنوان یک فراکسیون اقلیت در مجلس به ایفای نقش بپردازد. این عوامل در حالی است که یکی از شعارهای لیست امید، همراهی با دولت یازدهم بود که در این روز‌ها می‌بینیم برخی اعضای این لیست، نه تنها شعار حمایت از دولت را کنار گذاشته‌اند، بلکه خود رهبری استیضاح برخی وزاری دولت را به عهده گرفته‌اند!

این ناامیدی از فراکسیون به تدریج بیشتر شد تا اینکه امروز محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت اصلاحات، عملکرد فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف را «نگران کننده» خواند. ابطحی در کنایه‌ای به آقای عارف در صفحه اینستاگرام خودش نوشت: «آقای دکتر عارف عزیز! انتظار فعالیت بیشتری از شما و فراکسیون امید هست. رای دهندگان با امید به شما و این لیست رأی داده‌اند. کلی «تکرار می‌کنم» پشت این لیست هست... آقای عارف عزیز! حتی با ریاست آقای لاریجانی هم می‌شود امید را در جامعه‌ای که به شما رأی داد زنده نگه داشت. تکرار می‌کنم اگر نشاطی داخل فراکسیون وجود نداشته باشد، انسجامش از بین می‌رود».
 

کنایه سنگین یک اصلاح طلب به عارف درباره فراکسیون امید 

این اظهارات آقای ابطحی، نشان از اوج نگرانی اصلاح طلبان از وضعیت لیست امید است، زیرا اصلاح طلبان معتقدند، در صورتی که فراکسیون امید متشکل از اعضای لیست امید نتوانند انتظارات رأی دهندگان به لیست امید را برآورده کند، چگونه می توانند در آینده دوباره به مردم وعده امید دهند. چرا که لیست امید در دوره گذشته حتی در میان خود امیدی ها نیز طرفدار چندانی پیدا نکرد! 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۵
آقای عارف به درد سیاست نمیخورن ایشون باید توی دانشگاه باشن.
از همان اول معلوم بود .
کسانیکه از دولت روحانی خیری نبینند از عارف هرگز نخواهند دید.
عارف فقط در زمان اخذ رای به درد اصلاح طلبان خورده و تا اینجای کار اصلاح طلبان هیچ برنامه مشخص و هدفداری برای مردم ارائه نکرده اند.
در ضمن من نه اصلاح طلبم و نه اصولگرا. بعنوان یک ایرانی بیطرف نظر دادم. هیچوقت هم به جناح یا حزبی که عارف توش باشه رای نمیدم.
اگر جای عارف بودم به کشاورزی و باغداری می پرداختم. ایشان نیروی شاداب و امید دهنده ای برای اصلاح طلبان نیستند. بهتر است روی عارف در هیچ انتخاباتی حساب نکنید.
لیست امید در زمان انتخابات افرادی را جذب کرد که اشتباه محض بود یعنی افرادی برای اینکه به مجلس بروند خود را به لیست امید چسباندند واطلاح طلبان هم بدون ریا آنها را پذیرفتند در صورتی که این اشباه بسیار بزرگی بود. اگر تعداد کمی از لیست امید وارد مجلس می شدند خیلی بهتر از افراد سیاهی لشکر بود . لیست امید باید از انتخابات رییس شورا اسلامی در تهران درس می گرفت.افرادی خودشان را در لیست امید جا زدند که فقط می خواستند خودشان را درمجلس جا کنند والا هیچ علاقه ای به امید نداشتند.
اعضای لیست امید خیلی بی تجربه هستند....
از سمت کسی مثل عارف باید رهبری شوند که نمیشن...
روحانی عملکرد تقریباقابل قبولی داشته ولی مثا یک اصلاح طلب عمل نکرده است
فراکسیون امید خیالیست و آقای دکتر عارف هم این را حس کرده
طیف اصلاحات بر خلاف طیف اصولگرا از هواداران قسم خورده برخوردار نیست
تندرو های اصلاحات گوش به فرمان نیستند و میانه روهای آنها هم حس وفاداری به آرمانها و رهبران اصلاحات را ندارند
عموما کسانی که در لیست امید جای گرفتند صرفا از شرایط بهره جستند
من برخی از راه یافتگان لیست امید به مجلس را فرصت طلب میدانم تا اصلاحات طلب
سران اصلاحات باید تجدید ساختار کنند
و برای رسیدن به اهداف قبل از کمیت به کیفیت توجه نمایند
هنوز اصلاحات از گیجی حوادث 88 بیرون نیامده
آقای دکتر عارف نشان داد که انرژی و توان سازماندهی موثر را ندارد
ادامه راه با ایشان برای اصلاحات میسر نخواهد بود
با دوچرخه که نمیشه رفت توی باند فرودگاه !
عارف نیروی مسنی است که هیچ هیجانی برای انتخاب شدن ندارد. اصلاح طلبان قحط الرجالند یا رجال واقعی از اصلاح طلبان دور شده اند. ؟
بهترین راه حل اینه که خود شورای محترم نگهبان مستقیما نمایندگان هر استان را انتخاب نماید. و این دعواهای سیاسی برای همیشه جمع شود.
همين مونده ابطحي هم نظر بده...اعترافاتش رو من موندم چي بود ديگه! آقاي ابطحي هنوز يادمون نرفته اعترافاتتون رو
آخه وقتی شورای نگهبان تو تمام شهرستانها ، کاندیداهای اصلاح طلبان را رد صلاحیت میکنه و در نتیجه اکثریت با اصول گراها میشه ، منطقا میشه امیدی از لیست 30 نفره امید داشت؟
با سلام خدمت کارکنان سایت وزین تابناک و تقدیر و تشکر از زحمات کارکنان خدوم و زحمت کش که واقعا سایت را سرآمد سایت های کشور نموده اند.
هدف از نوشتن نظر تنها دردل کردن با کارکنان خدوم این سایت است و هدف دیگر نیست . به عنوان یک ایرانی از کارکنان زحمت کش و مسئولین دلسوز سایت تقاضا دارم جانب تقوای الهی و مصلحت عمومی و کشور را نگه داشته و جانب انصاف را در بیان تحلیلات داشته باشند .
بر هر ناظر بی طرفی عیان بود که واقعا اصلاح طلبان در قضیه انتخابات و تعیین صلاحیت ها بیشتر نیروهای خود را از دست دادند و مطلب عیانی بود که نیاز به دلیل و بینه نیسن . حال واقعا ما مراجعه کنندگان به سایت با مشاهده تحلیلات این سایت محترم حداقل اعتمادی خود را به تحلیل های دیگر سایت از دست می دهیم . حیف این سایت است این اعتماد عمومی را از دست بدهد .
تابناک...رسالت رسانه بی طرفیه...نه اینکه ناجوانمردانه آب به آسیاب جناح اصولگرایی بریزی.. یادت باشه که اکثریت فرهیخته و مخاطبین رسانه های دیجیتالی مخالف تندروی ها و افراط گرایی های اصولگراها هستند و با ادامه ابن رفتارت مخاطبین و جایگاهتو از دست میدی... از ما گفتن...
به نظر شما دو نایب رئیس و سه عضو هیئت رئیسه هیچ پست مهمی در مجلس نیست؟!!!!!! مگر در سه دوره گذشته مجلس کسی غیر از اصولگرایان جرات نزدیکی به سکوی سبز رنگ هیئت رئیسه مجلس را داشت؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی