بازدید 53269

مردی که پشت پرده کودتای ترکیه معرفی می‌شود، کیست؟ / گولن دخالت در کودتا را رد کرد

در اتفاقی که شاید کمتر ناظر و تحلیلگری انتظار آن را داشت یا پیش بینی آن را می‌کرد، ارتش ترکیه علیه دولت این کشور کودتا و اعلام کرده که قدرت را در دست گرفته است. در این میان، از یک نام به عنوان پشت پرده این کودتا نام برده می‌شود: فتح الله گولن؛ مردی که زمانی به عنوان پدر معنوی حزب عدالت و توسعه شناخته می‌شد. رسانه‌های سعودی به نقل از فتح‌الله گولن نوشته‌اند که او کودتا را محکوم کرده و خواستار بازگشت آرامش به کشور شده است.
کد خبر: ۶۰۶۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۹ 16 July 2016
مردی که پشت پرده کودتای ترکیه معرفی می‌شود، کیست؟در اتفاقی که شاید کمتر ناظر و تحلیلگری انتظار آن را داشت یا پیش بینی آن را می‌کرد، ارتش ترکیه علیه دولت این کشور کودتا و اعلام کرده که قدرت را در دست گرفته است. در این میان، از یک نام به عنوان پشت پرده این کودتا نام برده می‌شود: فتح الله گولن؛ مردی که زمانی به عنوان پدر معنوی حزب عدالت و توسعه شناخته می‌شد.

به گزارش «تابناک»، ساعتی پس از اعلام این خبر که ارتش ترکیه با حضور در خیابان‌های شهرهای اصلی این کشور، در تلاش برای به دست گرفتن دولت برآمده، برخی منابع خبر دادند، افراد نزدیک به جنبش «گولن» پشت پرده این کودتا هستند. اندکی بعد، وزیر دادگستری ترکیه نیز در اظهارنظری مشابه، طرفداران فتح الله گولن را مسئول این کودتا دانست.

این در حالی است که رسانه‌های سعودی به نقل از فتح‌الله گولن نوشته‌اند، او کودتا را محکوم کرده و خواستار بازگشت آرامش به کشور شده است.

اما فتح الله گولن که امشب این همه از وی نام برده می‌شود، کیست؟

منابع مختلف، محمد فتح الله گولن را واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه خوانده که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند. گولن در عمر خود مشغول تدریس نسخه‌ای پیشرفته از اسلام است با نام «اسلام آناتولیایی» که مبتنی بر آموزه‌های یک عالم اسلامی به نام «سعید نورسی» است. در تفکر گولن که عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است، هرگونه تروریسم شدیداً محکوم و او معتقد به گفت‌وگوی بین ادیان الهی و پیروان کتاب‌های آسمانی است و خود او برای چنین گفتمان‌هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بار‌ها پیشقدم شده است.

جنبش گولن شامل مدارس، دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های حرفه‌ای و کاری و حتی ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی است. در نگاه جهانی، جنبش گولن بیشتر در امر آموزش فعال است. در سال ۲۰۰۹ مجله معروف نیوز ویک گزارش داد که افراد جنبش، مدارس بسیاری را در نقاط مختلف دنیا اداره می‌کنند که بیش از ۲میلیون دانش آموز را تربیت کرده که بسیاری از آن‌ها از بورس کامل تحصیلی از سوی بنیاد گولن برخوردار بودند.

تعداد مدارس گولن در ترکیه ۳۰۰ مدرسه و در کل دنیا بیش از ۱۰۰۰ مدرسه تخمین زده می‌شود که در کشورهای مختلف در پنج قاره گسترده شده‌اند و به صورت منعطف و ارگانیک با مؤسس مجموعه، فتح الله گولن در ارتباط هستند. همه مدارس گولن در تمام نقاط دنیا آموزش به زبان انگلیسی دارند و یکی از مشخصه‌های فارغ التحصیلان این مدارس تسلط کامل به زبان انگلیسی است.

دولت عدالت و توسعه به رهبری اردوغان نیز نخست با حمایت طرفداران گولن بر سر کار آمد، اما به مرور روابط میان این دو تیره شد. طی یک سال اخیر، اردوغان همه نهادهای وابسته به گولن را سرکوب کرده و از تلاش آن‌ها برای انجام کودتا در ترکیه سخن گفته بود.

گولن در واکنش به این امر گفته بود، حزب عدالت و توسعه اولین بار که قدرت را به دست گرفت، وعده تحکیم پایه‌های دمکراسی و ساخت کشور قانونمند را داد، ولی پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ به سوی خودکامگی رفت.

گولن که در آمریکاست، پس از این وقایع اظهار داشت: «اعضای جنبش خدمت (به ریاست گولن) ابتدا به حزب حاکم عدالت و توسعه رأی دادند ولی پس از اینکه حزب مذکور سیاست‌های خود را تغییر داد و هر چیزی را به قوه مجریه مرتبط، سازمان‌های نظارتی قانونی را تعطیل، استقلال دستگاه قضایی را نابود و قیمومت حزبش را جانشین قیمومیت نظامیان کرد، در دیدگاه خود بازنگری کردند».

وی همچنین اظهار داشت: «ما قبلاً با قیمومت نظامیان مخالفت کردیم و هم اکنون با قیمومت حزب عدالت و توسعه مخالفیم و به همین دلیل خائن نامیده می‌شویم».

در مجموع، گولن، شخصیتی است که داعیه «اسلام میانه» را دارد. بهتر است توصیف این «اسلام میانه» را از گزارش مؤسسه آمریکایی رند (RAND) بخوانیم تا موضوع روشن‌تر شود. این مؤسسه در گزارش سال ۲۰۰۷ خود درباره مسلمانان میانه رو می‌نویسد: این مسلمانان حامی دموکراسی، شایسته حمایت آمریکا هستند. حمایت از دموکراسی نیز به معنای مخالفت با مفهوم دولت اسلامی است.

باید دید چه کسانی خواهان اجرای قانون شریعت هستند. تفاسیر محافظه کارانه از شریعت با دموکراسی و حقوق بشر پذیرفته شده از سوی جامعه بین‌المللی سازگاری ندارد. در نبرد ضداسلام رادیکال، مسلمان میانه رو، لیبرال و سکولار با ارزش‌های منطبق با ارزش‌های جهانی که اساس تمامی جوامع لیبرال و مدرن هستند، شرکای بالقوه غرب خواهند بود.

بنابراین، حذف «شریعت» و «دولت» ویژگی این رقم مسلمانان است و فتح الله گولن، سکولار ترک نه تنها از سوی مؤسسه آمریکایی «رند» مسلمان میانه رو تشخیص داده شده، بلکه برای غرب امتیازات دیگری نیز دارد: براساس گزارش همین مؤسسه وی «مخالف اجرای قانون اساسی»، «منتقد» حکومت ایران و «شریک» دولت آمریکاست.

هفته نامه اکونومیست نیز در شماره۸ مارس ۲۰۰۸ خود با اعلام اینکه جنبش گولن از نگاه غرب یک جنبش مطبوع بوده و مورد حمایت است، به گولن هشدار داد که این تمجید و تأیید‌ها «به معنی آن نیست که تمامی دولت‌های غربی اتوماتیک وار ادعاهای او مبنی بر «میانه روی اسلامی» را می‌پذیرند. یکی از نزدیکان گولن به اکونومیست گفت، ما می‌دانیم که فعالیت‌های ما تحت نظارت سرویس‌های امنیتی غرب است».

به نظر می‌رسد که فتح الله گولن که زمانی تلاش کرد تا حزب عدالت و توسعه به قدرت برسد در ادامه از راه در پیش گرفته شده از سوی دولت اردوغان در اصلاحات سیاسی و اجتماعی که منجر به پررنگ‌تر شدن اسلام در زندگی اجتماعی این کشور شده چندان رضایت نداشته و قصد به چالش کشیدن دولت برای عقب نشینی از مواضع خود یا استعفای نخست وزیر را دارد؛ موضوعی که با نفوذ عمیق گولن در سیستم قضایی و پلیس این کشور چالشی بزرگ را برای اردوغان و سیاست‌های وی به همراه داشته و خواهد داشت، نباید فراموش کرد که گولن در راستای سیاستی کلان‌تر از سطح ترکیه حرکت می‌کند که عبارت است از مقابله با اسلام سیاسی شیعی که از جمهوری اسلامی ایران منشأ گرفته و اسلام تندرو سلفی که از سوی عربستان سعودی در منطقه دنبال می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
مرگ بر حزب اتاتورک مرگ بر کودتاگران.درود بر اردوغان پیروز خواهی شد مطمئن باش طرفدارانت زیادتر ازین کمونیستهاست.
پاسخ ها
کاربر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
بسیار مشکوک و مشهود است که یک کودتای ساختگی است.
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
به نطرتون اینا کین
ممنون از تابناک بخاطر سرعت عمل خوبش برای شناساندن آقای گولن
بنظر من این کمالیست ها هستند که در ارتش ترکیه نفوذ دارند و آنها معمولا کودتا می کنند . طرفداران آقای گولن همانطور که در این مقاله هم اشاره شد بیشتر در بین قضات و دانشگاهیان وجود دارند .
خاک بر اون سر کچلت کنن! مرتیکه ی احمق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب
به نظر میاد که اردوغان با برقراری ارتباط با روسیه و سوریه تصمیم به پایان مناقشات سوریه گرفته بود، اما حیف که ترکیه نوکر آمریکاست و لا غیر و ارتشش مثل زمان شاه در دست ایالات متحده، هیچ کس از غربی ها تا الان این کودتا را محکوم نکردن و این یعنی همه پشتش رو خالی کردن از جمله عربستان!!! جای تامل هست، اونا نمیخوان جنگ در سوریه تمام شود والسلام.
یک جوری میگید میانه رو که انگار میانه روی بده...
باور کنید هر جا تند روی بود نا امنی و خشونت افزایش پیدا کرد....
میانه روی بهترین دین دنیاست
شما هم که طبق معمول هیچکس را قبول ندارید ! اردوغان که به داعش کمک مالی می کرد ، این یکی هم که میانه رو است . نتیجه می گیریم که فقط خودمان خوبیم .
میگن گولن یک تکفیری با کراوات است، خدا به دادم که برسه
پاسخ ها
فتح اله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
احسنت به این نظر
همین الان فتح الله گولن بیانیه داد که ارتش به پادگان ها برگردن.
حالا این وسطر این گوگولی درمورد ایران منتقد نباشه نمیشه نه؟
همین کم مونده یه ترک درباره ایران اظهار نظر کنه :/
جرات داشتی جوری وانمود میکردی میخوای کشورتو تغییر بدی که دولتت تبعیدت نمیکرد به جزایر هاوایی واسه تفریح!!! که ازونجا به فرض مثاله اردوغانی بیای کودتا (کوده تاح) کنی! :/

گیری کردیم از دست این غریبه ها توی سطح دنیا از آمریکا و انگلیس و اسرائیلی گرفته! حالام ترک ها واسه ما شاخ شدن!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
مثل اینکه بد خوردی هااااا
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
شاخ چیه دوست عزیز در هرم قدرت زیر اونها قرار گرفته اید خب
کورش هههه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
بابا دست وردار
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
نه این که فارس ها خیلی شاخن
دمش گرم
چیه ! چتون شده!؟ نترسید اینجا همه چیز آرومه! مردم ما صبورند.
فتح الله گولن همون فتح الله زاده خودمونه بابا نشناختین-مدیر عامل استقلال
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
اردوغانم افشارزاده است .کودتایی مضحک تر از این نمیشد یعنی اینها حالیشون نبوده با عربستان واسرائیل وانگلیس و بقیه اربابها هماهنگ کنن
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در ادامه احتمال ساختگی بودن کودتای ترکیه را منتفی ندانست و گفت: این کودتا شاید حرکت ساختگی از ناحیه حزب اردوغان باشد چون هیچ یک از مکان‌های حساس توسط کودتاچیان بمباران نشده است و اردوغان نیز با آرامش کامل به فرودگاه آمد و سخنرانی کرد.
خوب راست می گه دیگه
این کودتای ساختگی بیشترین سود را نصیب اردوغان می کنه تا این بابا
گولن یه فراماسون تحت حمایت امریکاست وجزقدرت بدنبال هیچ چیز نیست
جالبه !
حیف شد دولت ترکیه و اردوغان باید تقاص حمایت از داعش رو پس میداد به امید کودتای بعدی و نابودی آل سفیان و سلفی وهابی عربستان
سلام . آقای ظریف از کجا فهمید دفاع شجاعانه توسط مردم صورت پذیرفت
سلام ادمین چرا لینک اشتراک خبر با linkedin غیر فعاله؟
خوب خوب دوستان .بیاید تو فرضیه دیگر هم در نظر بگیریم.
دست کودتا چیان درد نکنه
ومکرو مکرالله والله خیرالماکرین
اردوغانی که از داعش وحشی حمایت میکنه و مردم بیگناه سوریه رو قتل و عام میکنه و ثروت سوریه و عراق رو غارت میکنه باید سرنگون میشد. متاسفم که سرنگون نشد.
الهی شکر که ما امنیت داریم
این کودتا ساختگی بود چون کودتاچیان به هیچ وجه حاضر نشدن کسی از مردم را بکشند
جالبه ! دولتهای امريکا ، انگليس وفرانسه در لحظه شروع کودتا از مردم ميخان که با رعايت آرامش در خانه هايشان اما وقتي کودتا با دخالت همين مردم شکست ميخوره بيانه صادر ميکنن که ما اين کودتا را محکوم ميکنيم
حرف های مفت و تحلیل آبکی عوام پسندانه!
با این نظرهایی که داده میشه سطح سواد مردم رو میشه دید ادم نمیدونه بخنده یا گریه کنه هر چی دلشون میخوان مینویسن بدون تحقیق فکری
فتح الله گولان هم یک لولو و مهره در پیاز خوابیده آمریکا برای یک حکومت مذهبی در ترکیه است
عملکرد نادرست حزب عدالت وتوسعه در حمایت از داعش وکشتار در سوریه و عراق.ضربه جبران نا پذیری بر وجهه اسلامی آن وارد وزمینه ظهور گرایش های با برداشت ملایم تر وملی گرا را آماده کرد
ترکیه در طول تاریخ مفت خور بوده
به ه. حال این وقایع نشان می دهد چقدر ایران وترکیه به هم پیوند خورده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل