بازدید 4985
آخرین وضعیت میدانی عراق(8 تا 13 ژوئن)؛

از «موکول کردن اعتراضات جریان صدر به بعد از ماه رمضان» تا «حملات انتحاری داعش»

موسسه مطالعات جنگ در گزارش جدیدی به وضعیت و تحولات میدانی عراق در فاصله زمانی 8 تا 13 ژوئن پرداخته است. در این گزارش بیش از هر چیزی بمب گذاری های داعش در نزدیکی بغداد و تلاش نیروهای عراقی برای بازپسگیری فلوجه مشهود است.
کد خبر: ۵۹۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱ 14 June 2016
موسسه مطالعات جنگ در گزارش جدیدی به وضعیت و تحولات میدانی عراق در فاصله زمانی 8 تا 13 ژوئن پرداخته است. در این گزارش بیش از هر چیزی بمب گذاری های داعش در نزدیکی بغداد  و تلاش نیروهای عراقی برای بازپسگیری فلوجه مشهود است.

1-پشتیبانی زرهی برای حمایت از عملیات های در حال اجرا به نینوا رسید؛ خالد العبیدی وزیر دفاع عراق گفت لشکر نهم زرهی عراق برای آزادسازی مخمور در عملیات نینوا مشارکت خواهد کرد. در 12 ژوئن، لشکر پانزدهم ارتش عراق نیز به عملیات های خود در غرب مخمور برای پس گرفتن حداقل دو روستا در حومه پایگاه القیاره در جنوب موصل از جمله حاج علی ادامه داد. همچنین در 13 ژوئن بر اثر حمله هوایی ائتلاف، ده ها تانکر نفتی داعش در حومه پایگاه القیاره از بین رفت.

2- داعش با حملات خود مناطقی را در شمال بیجی در اختیار خود گرفت؛ داعش در 8 ژوئن با حمله به نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در شمال بیجی، هشت پست ایست و بازرسی را قبل از اقدام نیروهای امنیتی و نیروی هوایی عراق در اختیار خود گرفت. داعش ادعا کرد که در این حملات 50 نفر از نیروهای امنیتی عراق کشته شدند؛ در حالی که منابع امنیتی اعلام کرده اند که حداقل چهار سرباز ارتش عراق و شش نفر از نیروهای بسیج مردمی و 35 نفر دیگر مجروح شدند. 

3- یکی از نیروهای داعش منطقه نزدیک پایگاه نیروهای امنیتی عراق در شمال بغداد را مورد هدف قرار داد؛ یکی از نیروهای داعش در 9 ژوئن یک خودروی انتحاری را در نزدیکی منطقه تاجی در شمال بغداد را منفجر کرد که بر اثر آن 9 نظامی و غیرنظامی کشته و 18 نفر دیگر زخمی شدند. در 10 ژوئن نیز عامل انتحاری داعش یک پست ایست و بازرسی مربوط به ارتش عراق در نزدیکی منطقه دجله در شمال غربی بغداد را مورد هدف قرار داد که سه نفر کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند. هرچند گزارش های دیگری حاکی از آن است که این حمله خنثی شده بود. 

4- داعش غیرنظامیانی را در جنوب شرقی بغداد مورد هدف قرار داد. در 9 ژوئن عامل انتحاری داعش خودروی بمب گذاری شده ای را در منطقه الجدیده در جنوب شرقی بغداد منفجر کرد که بر اثر آن دست کم 12 نفر کشته شدند و 49 نفر دیگر زخمی شدند. 

5- در 10 ژوئن، معترضان عراقی تحت هدایت مقتدی صدر ادامه تظاهرات در این کشور را به بعد از ماه رمضان موکول کردند. هزاران معترض جریان صدر که خواستار اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد هستند و در میدان تحریر بغداد تجمع کرده بودند به درخواست مقتدی صدر رهبر جریان صدر و تحریک کننده اصلی تظاهرکنندگان، ادامه اعتراضات خود را به بعد ماه رمضان موکول کردند.

6- نیروهای امنیتی عراق به پیشروی های خود در فلوجه بدون نیروهای بسیج مردمی ادامه دادند. نیروهای امنیتی عراق در 11 ژوئن، مناطق الفلاحت و السبیحات در جنوب فلوجه را در اختیار گرفت. منابع ناشناس مدعی شدند که داعش در 11 ژوئن سعی در بازپسگیری مجدد این دو ناحیه را داشت اما حملاتش دفع شد. نیروهای امنیتی و نیروهای ضد تروریسم عراق عملیات هایی را در جنوب فلوجه برای بازپسگیری منطقه الشهدا در 10 ژوئن و منطقه النزال در 13 ژوئن راه اندازی کردند. مبارزان قبایل و نیروهای امنیتی در 13 ژوئن به منطقه الحلبسه در جنوب غربی فلوجه یورش بردند و عملیات خود را از جنوب به سمت سد فلوجه ادامه دادند. 
 

7- داعش با حملات انتحاری خود نیروهای امنیتی عراق در شمال رمادی را مورد هدف قرار داد. «اسماعیل المحلاوی» فرمانده عملیات الانبار اظهار داشت که در 13 ژوئن، داعش به منطقه الجوریشی در شمال رمادی با استفاده از چند عامل انتحاری حمله ور شد که بر اثر آن حداقل 5 سرباز کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند. 



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی