بازدید 192696

شرط پرداخت حق اولاد به‌ کارمندان‌ خانم

قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان آقا و خانم دریافت حق اولاد و حق عائله مندی را پیش بینی کرده ولی برای خانمهای کارمند، پرداخت این حقوق مشروط به شرایطی شده است.
کد خبر: ۵۹۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰ 10 June 2016
قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان آقا و خانم دریافت حق اولاد و حق عائله مندی را پیش بینی کرده ولی برای خانمهای کارمند، پرداخت این حقوق مشروط به شرایطی شده است.

به گزارش خبرآنلاین، این روزها که ماجرای دریافت حقوق های چند صد میلیونی از سوی مدیران بانکها و صندوقهای بیمه ای، نقل هر محفلی شده، برخی از مخاطبان کارمند سرویس مشکلات مردم نیز سوالاتی را درباره نحوه حقوق گرفتن خود مطرح کرده اند. طیف این سوالات بسیار متنوع است و از عدم پرداخت 12 درصد افزایش حقوق برای مشاغل غیرکارشناسی را شامل می شود تا موضوعی به نام پرداخت حق عائله مندی و حق اولاد به زنان شاغل.

یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم در این باره پرسیده: حق عایله مندی و حق اولاد برای خانمهای شاغل پرداخت نمیشود و شرط جدایی یا مرگ همسر را قرار دادند.که به نظر منطقی نیست و مصداق تبعیض جنسی است. متاسفانه مواردی دیده شده که با طلاق رسمی تشریفاتی و صیغه پنهانی با همسر این موضوع را دور میزنند.چرا نسبت به اصلاح این امر مبادرت نمی شود؟

هر چند نوشته این مخاطب محترم خیلی دور از ذهن به نظر می رسد که یک خانم شاغل برای دریافت حق اولاد و عائله مندی به صورت صوری از شوهرش طلاق بگیرد و پس از آن به صورت پنهانی به صیغه او دربیاید، ولی بد نیست برای فهمیدن دلیل عدم پرداخت حق عائله مندی و حق اولاد به خانمهای شاغلی که سرپرست خانوار نیستند، نگاهی به قانون جامع مدیریت خدمات کشوری بیندازیم:

شرایط پرداخت کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد برای کارمندان زن شاغل

بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، «کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب » که دارای همسر نبوده یا همسر آنان معلول یا از کار افتاده کلی باشند یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان باشند، از مزایای «کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد موضوع بند 4 ماده 68 قانون مذکور نیز برخوردار می‌شوند». بد نیست بدانید که کارمندان زن شاغل، بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این بند باید شرایطی داشته باشند: 1- همسر نداشته نباشند؛ 2- همسر آنان معلول یا از کارافتاده کلی باشد؛ 3- خود به تنهایی مخارج فرزند خود را تامین کنند.

به این ترتیب در صورتی که این شرایط وجود داشته باشد کارمند زن می‌تواند از کمک‌‌هزینه عائله‌مندی و کمک‌هزینه اولاد استفاده کنند. علاوه بر این، کسانی حق عائله‌مندی و اولاد دریافت خواهند کرد که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهر ماه سال 1386باشند به عبارت ساده‌تر باید کارمند دولت باشند. کارمند دستگاه اجرایی، فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیتدار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می‌شود.

حق عائله‌مندی را چطور حساب می کنند؟

در بند چهارم از ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري در تعريف اينكه به چه كساني اين حق تعلق مي‌گيرد آمده است كه كمك هزينه عائله‌مندي و اولاد به كارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظيفه‌بگير مشمول قانون، تعلق مي‌گيرد. در ادامه همین ماده بر تعلق حق عائله‌مندی به کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون نیز اشاره شده است.

اما اينكه اين حق چگونه محاسبه مي‌شود در ادامه ماده 68 توضيح داده شده است که«حق عائله‌مندي براي همسر معادل 800 امتياز و براي هر فرزند معادل 200امتياز است و حداكثر تا سه فرزند محاسبه مي‌شود.» حق اولاد به فرزند چهارم تعلق نمی‌گیرد.

گفتني است كه شرایط دیگری نیز برای پرداخت حق‌اولاد وجود دارد. از جمله اينكه حداكثر سن براي اولادي كه از مزاياي اين بند استفاده مي‌كنند به شرط ادامه تحصيل و نيز غيرشاغل بودن فرزند، 25 سال تمام و نداشتن شوهر براي اولاد اناث ذكر شده است. بنابراین شرایط پرداخت حق اولاد را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

1. حق اولاد به سه فرزند تعلق می‌گیرد و به فرزند چهارم حق‌اولاد پرداخت نمی‌شود.

2. فرزند می‌تواند تا سن 25 سالگی از حق‌اولاد استفاده کند به شرط ادامه تحصیل و غیرشاغل بودن

3. فرزند در صورتی که شاغل باشد حق اولاد دریافت نخواهد کرد حتی اگر سن او کمتر از 25 سال باشد.

4. فرزند در صورتی که ادامه تحصیل ندهد و بیکار باشد حق اولاد دریافت نخواهد کرد حتی اگر سن او کمتر از 25 سال باشد.

5. دختران به شرط نداشتن همسر از حق اولاد برخوردار خواهند بود حتی اگر سن آنها بیشتر از 25 سال باشد.

استفساریه مجلس برای پرداخت این حقوق

چند سال قبل تفسیر بند4 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشورى تصویب و ابلاغ شد. درباره این استفساریه باید گفت که این بند «کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد» را به «کارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر می‌باشند» قابل پرداخت دانسته است، اما در مورد «کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده یا همسر آنها معلول یا از کارافتاده کلی است یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند» تنها از «مزایای کمک‌هزینه عائله‌مندی موضوع این بند» نام برده و مزایای کمک هزینه اولاد مسکوت مانده است. در نتیجه نقص این بند از قانون، کمک هزینه اولاد که تا پیش از تصویب قانون در سال 1386 به زنان مذکور پرداخت می‌شد، متوقف شد و در نتیجه اعتراض‌ها و ابهام‌هایی را در پی داشت. این ابهام باعث شد که در تاریخ 11 مرداد سال 1390، طرح استفساریه‌ای در این خصوص تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. این مصوبه در بهمن‌ماه به تصویب رسید و در اسفندماه از سوی شورای نگهبان تایید شد.

در این استفساریه پرسیده شده بود که آیا کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 که دارای همسر نبوده یا همسر آنان معلول یا از کارافتاده کلی هستند یا خو به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند از مزایای کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد موضوع بند 4 ماده 68 قانون مذکور برخوردار می‌شوند یا خیر؟

نظر مجلس بر این بود که: بلی، از مزایای کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد نیز برخوردار می‌شوند.

پیش از این کمک‌ هزینه‌ عائله‌مندی در متن قانون مدیریت خدمات کشوری مورد تصریح قرار گرفته بود اما تعلق کمک‌ هزینه اولاد یا حق اولاد مورد تردید بود که با تصویب مجلس پس از آن در پرداخت حق اولاد به زنانی که شرایط مذکور را دارند، تردیدی نخواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۳۸
باید به این نکته توجه داشت که به کارکنان خانمی که اصلاً ازدواج نکرده اند این کمک عائله مندی تعلق نمی گیرد. برخی از ادارات به کارکنانی که اصلاً ازدواج نکرده اند این عائله مندی را پرداخت میکنند که خلاف روح قانون است زیرا به مردانی که اصلاً ازدواج نکرده اند نیز کمک عائله مندی تعلق نمی گرد. این کمک عائله مندی برای زنان شاغلی است که یا متارکه نموده ویا به علت ازکارافتادگی همسر، سرپرست خانوار هستند ویا همسرشان فوت نموده است.
چه معنی داره که یک خانم کارمند مجرد حق عائله مندی بگیره ولی کارمند آقا که مجرد است از حق عائله مندی محروم باشه؟
بند یک پرداخت حق اولاد به 3 فرزند حذف شده و تمام فرزندان شامل حق اولاد می شوند .
ادارات پر شده اند از خانم های مجرد که با انعقاد قراردادهای کارمعین یا در قالب نیروی پیمانکار در ادارات دولتی مشغول بکارند حالا بیایید به خانمی که شوهر داره و شاغل هم هسست حق اولاد بدید که عادلانه نیست
بنظر شما چرا از آقایون و خانوما به یه اندازه مالیات و بیمه کم میشه ولی این هزینه عائله مندی و حق اولاد به خانوما تعلق نمیگیره؟؟
حالا یه موضوع جالبتر آیا میدونستید اگه یه در صورت فوت زن شاغل یا بازنشسته حقوق مستمری یا بازنشستگیش به همسرش پرداخت نمیشه؟؟
درحال حاظر اکثر موسسات به همه کارکنان مجرد اعم از ازدواج نکرده , مطلقه و همسر فوت شده بدون استثنا حق عایله مندی پرداخت می کنند . اما بعضی موسسات دولتی سلیقه ای این حق را که قانونا به انها تعلق می گیرد را از انها مضایقه می کند .
منظور از پرداخت کمک هزینه عائله مندی به کارکنان مرد اینست که مرد ازدواج گرده باشد. در صورتی که در استفساریه صورت گرفته از مجلس به این موضوع توجه نشده است و کمک هزینه عائله مندی برای کارکنان زن قاقد همسر نیز که ازدواج نکرده است, منظور می شود. اگر این با این ااستفساریه این کمک هزینه به کارکنان زن مجرد پرداخت می شود پس می بایست برای کارکنان مرد مجرد نیز این کمک هزینه پرداخت شود. در حالی که اینطور نیست. این تبعیض قانونی وجود دارد. لازم یک بار دیگر قانون مذکور مورد بازنگری قرار گیرد. از این بند قانونی تفسیرهای متفاوتی انجام می شود.
شما که میگویید فقط به زنان شاغل فاقد همسر حق اولاد تعلق میگیرد.در سازمان ثبت احوال به کارکنان خانم که قراردادی و پیمانی هستند و دارای همسر شاغل حق اولاد تعلق میگیرد اما به کارمند زن رسمی که همین شرایط را دارد حق اولاد تعلق نمیگیرد.لطفا این یک بام و دو هوا را توضیح دهند مسئولین
مگه حق اولاد چقدر هست که؟؟؟؟؟طلاق رسمی تشریفاتی و صیغه پنهانی با همسر این موضوع را دور میزنند.چرا نسبت به اصلاح این امر مبادرت نمی شود
عجب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ای بابا.مگه به بخش خصوصی کلا چه خانم چه آقا حق عائله مندی میدن؟به مرداشم نمیدن
اگر عدم دريافت حق اولاد براي خانم ها را تبعيض جنسي مي خواهند عنوان كنند آقايان هم ذو سال مجبورند بروند به خدمت سربازي وقتي برگشتند و خانم ها اين دو سال از شركت مذكور حقوق مي گيرند و در ضمن سابقه بيمه هم دارند و آقايان نه تنها حقوق نگرفته اند و براي اينكه مانند خانم ها دو سال سابقه بيمه داشته باشند براي مدت سربازي چندين ميليون حق بيمه بايد پرداخت كنند
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
به مورد خوبی اشاره کردی
آیا مشمول کارمندان زن مجرد هم می شود ؟
واقعا لطف کردن دستشون درد نکنه.
مورچه چیه که کله پاچه داشته باشه.
عائله مندی تو فیش حتی هزینه خرید نان ماهانه هم نمیشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۲
اصل موضوع مورد بحث است الان
شما از مبلغ كل حقوقت راضي هستي ؟
اين تبعيض است .الان به دختران مجردشاغل حق اولاد مي دهند ولي بهپسران مجرد كه حتي سرپرستي پدر ومادر وخواهروبرادر را بهعهده دارند اين قانوناجرا نمي شود بهتراست به كارمندان زن شاغل هم پرداخت شود وهمينطور به پسران مجرد شاغل...
"متاسفانه مواردی دیده شده که با طلاق رسمی تشریفاتی و صیغه پنهانی با همسر این موضوع را دور میزنند" اين كارو براي 150 هزار تومن عايله مندي و حق اولاد انجام ميدن؟!!!
متاسفانه تنظیم کننده متن بدون مطالعه و دقت کافی مطالب را نگاشته. از سال گذشته محدودیت تعداد حق اولاد برداشته شده است!!!!
سایت محترم تابناک با تشکر از مطلب خوب اجتماعیتان .
لطفا این مبحث از از این قانون را هم روشن فرمائید.
طبق قانوننی که در گذشته وجود داشت و نسخ آن هم بنظر نمیرسد مصوب شده باشد چون اعلام نشده است
اولاد اناث تا زمانی که شوهر نمیکرد و حتی شاغل میشد تحت تکفل خانواده بود و با این تحت تکفلی هم حق عائله مندی و هم دفترچه در مانی والدینش میگرفت.

اخیرا تحت عنوان داشتن یک دفترچه درمانی
بمحض اینکه این فرد شاغل میشود هم عائله مندی آن قطع که چیز بی ارزشی است . و مهمتر از آن اینکه دفتر چه در مانی انرا ابطال میکنند. و اتدلال میکنند که از همانجا که شاغل است دفترجه بگیرد.

عیب اینکار اینستکه مشاغل پایدار نیستند .
و با چند ماه شاغلیت ممکن است از کار بیکار شود .

حال تا بخواهی مجددا اورا تحت تکفل به حساب اورند و دفترچه برای این فرد بگیری کلی دوندگی و حداقل 3 ماه طول میکشد و در این 3 ماه موجب تشویش خاطر.

در سایت لینک به آنها میبینند که شاغل شده و حق اولاد را قطع و دفترچه را هم ابطال میکنند.
ولی در همین سایت نمیبنند که از شغل جدا شده و به همین طریق مجددا حق اولاد را وصل و دفترچه را هم صادر کنند .

با خارج شدن تحت تکفل نا امنی روحی دیگری را هم فراهم نمودهاند که اگر والدین فوت نمایند این فرد از حقوق والدین محروم خواهدشد.

و به همین دلیل و با داشتن مدرک تحصیلی مقاطع بالا به سر کار نمیروند . چرا که مشاغل را ناپایدار میدانند .
با سلام
ميدونيد آدم از اين خنده‌اش ميگيره كه دختر خانم‌هاي مجرد و شاغل حق عائله مندي دريافت ميكنند و به محض متاهل شدن حق عائله مندي شون قطع ميشود. بدليل اينكه همسرشون حق عائله مندي را دريافت مي كند.
اونوقت از يه همچين قانون‌گذاري انتظار داريد به خانم هاي بچه دار حق اولاد هم بدهند
خدا را شكر كنيد كه به جرم فرزند دار شدن مبلغي از حقوقتان كسر نمي‌شود.
منكه بعيد مي دانم تين موضوع به غير از تبعيض به نفع آقايان منطق ديگري داشته باشد.
زرشک.
وقتی که از حقوق یک کارمند خانم به اندازه یک کارمند آقا کسورات قانونی حذف می‌شود و هر دو به یک اندازه کار میکنند.
صرفنظر از اینکه این پول صرف چه اموری میشود، تبعیضی نارواست که حقوقشون نابرابر باشه
قوانین اصلاح شود. به هر کس به میزان کار پرداخت شود . پرداخت ربطی به جنس، خانواده و فرزند نداشته باشد. پول در برابر کار.......
بسیاری از زنان پس از فوت همسر اولشان ازدواج دومشان را ثبت نمیکنند تا بتوانند از مستمری همسر اول استفاده کنند
اصلا چه معنی داره که با وجود این همه مرد بیکار، زنها بیان سرکار؟
یک کارمند مجرد و آقا که سرپرست خانواده هست.
اگرخانمی کارمندباشه ازدواج کرده باشه دارای یک فرزندولی شوهرش فوت کرده است حق اولادوعایله مندی بهش تعلق گرفته بعداگرهمین خانم ازدواج مجدد داشته باشه ولی سرپرست قانونی بچه اش هم هست ایااین حق بهش تعلق میگیره یانه باتشکر
سالهاست فریاد تظلم خواهی زنان شاغل گوش فلک را کر کرده ولی هنوز تو گوش مسئولین نرفته .
لطفا به همه زنان شاغل چه متاهل وچه مجرد حق عائله مندی پرداخت نمایید .
دوستااااان صبر کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!
به نظر من که خیلی از موارد اشتباه ذکر شده.شما اگر سوالات متداول در سایت قانون کار رو بخونید متوجه میشید چیا رو دارم میگم. مثلا اینکه در قانون حق اولاد فقط به کسانی تعلق میگیرد که ازدواج کرده باشند و فرزند داشته باشند
سلام طبق فرمایشات مقام معظم رهیری فرزنداوری محدودیت ندارد لذا حق اولاد سه فرزند را اصلاح وسریعا اجرایی نمایید وگرنه خلاف شرع میباشد سپاس
باسلام متاسفانه قوانيني تصويب مي شود بدون اينكه قضييه موشكافي شده وآثارآن درنظرگرفته شود .
باسلام متاسفانه قوانيني تصويب مي شود بدون اينكه قضييه موشكافي شده وآثارآن درنظرگرفته شود . خانم هاي شاغلي هستند كه مخارج زندگي را عملا" تامين مي كنند وهمسرانشان بدليل نداشتن شغل دائمي ودرآمد فصلي نمي توانند مخارج همسروفرزندانشان را تامين كنند وعملا" مشقات زندگي به دوش خانم مي باشد. دولت بايد قانوني تصويب نمايد كه حق عائله مندي را براي زني كه همسرش بيكاراست وبيمه ندارد اعمال نمايد
سلام
خانمی که شاغل بوده و همچنین متاهل رو با توجه به اینکه همسرش دارای فعالیت بوده و بدون نقص عضو رو اگر بهش حق اولاد بدیم ممکنه شرکت جریمه بشه ؟
سلام به خانم متاهل كه شوهرش شاغل دولت و حقوق بگير نيست حق عائله مندي تعلق مي گيرد؟؟؟؟؟؟؟
ببخشید
می‌خواستم بدونم کارمند قراردادی دولت که حق همسر دریافت می‌کرده و الان جدا شده می‌تونه حق همسر بگیره یا نه...
ممنون میشم طبق قانون بهم پاسخ بدید
باسلام خدمت مسئولین محترم دولت: اگر شوهر یک خانم بیکار باشد وفقط همسرش مشغول کار باشد چرا حق اولاد به آن خانم پرداخت نمی شود؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار