بازدید 127254

بیانیه تشکل‌های‌ دانشجویی‌ چهارمحال‌بختیاری

به دنبال برگزاری همایش صدای پای آب با محوریت مخالفت با انتقال آب سرچشمه های کارون به فلات مرکزی در روز دوشنبه ۶ اردیبهشت توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد در پایان این همایش قطع نامه ایی صادر که در آن از نمایندگان دور جدید مجلس شورای اسلامی در خواست شد تحقیق و تفحص از پروژه های سد سازی و انتقال آب توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۵۸۴۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵ 26 April 2016
به دنبال برگزاری همایش صدای پای آب با محوریت مخالفت با انتقال آب سرچشمه های کارون به فلات مرکزی در روز دوشنبه ۶ اردیبهشت توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد در پایان این همایش قطع نامه ایی صادر که در آن از نمایندگان دور جدید مجلس شورای اسلامی در خواست شد تحقیق و تفحص از پروژه های سد سازی و انتقال آب توسط وزارت نیرو در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش تابناک چهارمحال‌بختیاری‌، متن کامل این بیانیه که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد قرایت شد مورد حمایت تشکل های اصلاح طلب و اصولگرای سایر دانشگاه ها از جمله انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام ، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد شهرکرد و همچنین سازمان مستقل آزاد اندیشان قرار گرفت. این اولین بار است که تشکل های اصلاح طلب و اصول گرای دانشجویی در مورد مسایل کلان استانی به اجماع می رسند. همچنین از همکاری رسانه های خبری برای پوشش این همایش و همایش های پیشین از جمله سایت خبری-تحلیلی تابناک قدردانی به عمل می آید.

متن این بیانیه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

تجربه نشان می دهد طرح و پروژه های سد سازی و انتقال آب نه تنها سبب توسعه پایدار در کشور نمی شود بلکه با توسعه نا متوازن در مناطق هدف، خسارت های جبران ناپذیری را بر اکوسیستم کشور و نیز بر مردم و منابع ملی تحمیل نموده است. عدم به کارگیری سامانه غیر دولتی  مستقل، علمی و دقیق ارزیابی محیط زیستی و رفتار توسعه ای یکجانبه نگر دولت ها همواره توسعه و اشتغال را بهانه ای برای اجرای  این گونه پروژه ها دانسته که در این میان تفکر سد برای سد نه تنها دردی از اشتغال دوا ننموده بلکه خود سبب بیکاری و آوارگی هزاران نفر از مردم جامعه بومی و محلی شده است که نه تنها شغل پایدار بلکه همه ی دار و ندار خود را از  دست داده اند.

از همین روی همایش صدای پای آب  با شعار ” زاگرس مهربان را تنها نمی گذاریم ” در راستای بهبود شرایط کنونی کشور و محیط زیست شکننده زاگرس مهربان ، مواد ذیل را به عنوان قطع نامه پایانی این همایش جهت اطلاع و اقدام مسئولین به اطلاع همگان می رساند:

۱-  ما شرکت کنندگان و امضاء کنندگان این قطع نامه، حفظ محیط زیست را یکی  از اصول و ارزشهای مهم و خدشه ناپذیر نظام می دانیم ، در این راستا ابلاغیه راهگشای مقام معظم رهبری در آبان ماه ۱۳۹۴ در خصوص سیاست های کلی محیط زیست کشور را منشور مطالبه گری و پرسشگری خود در حوزه محیط زیست، می دانیم و از دولت ها و مسئولین می خواهیم خود را ملزم به اجرای مفاد این ابلاغیه بنمایند.

۲-  از دولت محیط زیستی و مجلس می خواهیم هر چه سریعتر نسبت به تدوین برنامه عمل جامع در خصوص نجات بخشی جنگل های بلوط که پایه تولید حدود ۵۰ درصد آب کشور است، اقدام نموده و با زمینه سازی برای جلب مشارکت مردم نسبت به اجرای برنامه نجات بخشی خود اقدام نماید.

۳- ما خواستار توقف فوری و بدون قید و شرط پروژه ها و طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون می باشیم و بر این باوریم تداوم سدسازی ها می بایست مبتنی بر ارزیابی دقیق علمی و مستقل باشد و هر گونه ادامه سد سازی و طرح های انتقال آب بخصوص در حوزه ی زاگرس سبب تضعیف پایداری این حوزه شده و به مسئولین و دولت ها هشدار می دهیم عواقب ناشی از این پروژه ها که می تواند به کوچ اجباری مردم زاگرس بینجامد را جدی بگیرند.

۴-  ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواهیم تحقیق و تفحص از طرح  و برنامه های سد سازی در مراحل مختلف(بهره برداری، اجرا و در دست مطالعه) را در دستور کار خود قرار داده و به این موضوع مهم رسیدگی نموده و نتیجه این امر را به اطلاع مردم برسانند.

۵-  ما از قوه ی قضائیه کشور می خواهیم با استناد به تاکید رهبر حکیم انقلاب در خصوص جرم انگاری محیط زیستی، با ورود به پرونده های انتقال آب و پروژه های سد سازی بدون ارزیابی محیط زیستی مستقل علمی، که سبب آوارگی ده ها هزار نفر از جامعه بومی محل اجرای این طرح ها شده است  و سبب تضعیف معیشت نسل های آینده و نیز ناپایداری توان اکولوژیکی این مناطق شده است، طبق قانون برخورد نموده و دستور به بر چیدن کارگاه های تونل های انتقال آب نظیر کارگاه چرمهین و سبزکوه را صادر کند،  همچنین انتظار می رود غرامت وارد شده به مردم بخصوص مردمان پیرامون سدهای کوهرنگ ۳ ، کارون ۳ و ۴ و نیز سد گتوند و…  توسط کارفرمایان و مجریان این گونه طرح ها  پرداخت شود.

در نهایت، اعضای کمپین صدای پای آب تشکر و قدردانی خود را از رسانه های استانی و کشوری که صمیمانه خبرهای مربوط به ما را پوشش داده اند، اعلام می دارد. در این زمینه باید به سایت خبری- تحلیلی تابناک به عنوان یکی از معتبرترین رسانه های کشور اشاره کرد که همکاری متعهدانه ای را برای پوشش خبرهای مربوط به زاگرس و به ویژه خبرهای مربوط به انتقال آب و مسائل زیست محیطی آغاز کرده است و وعده همکاری و پوشش خبرهای زاگرس را نیز برای آینده داده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان