بازدید 6900

اعتراض داشمندفرانسوی به نشان ولیعهد عربستان

با توجه به این که من، در سال 2002 به دریافت این نشان از دست ژاک شیراک رئیس جمهوری اسبق فرانسه نائل شده بودم، این اقدامِ شما را توهینی به شخص خودم و به عموم تلقی می‌کنم
کد خبر: ۵۷۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵ 16 March 2016
آلن نیکولا، دانشمندِ معروف انسان شناسی که حائز بالاترین نشان افتخار فرانسه بود، در اعتراض به اعطای این نشان به ولیعهد عربستان، آن را پس داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، «آلن نیکولا» که عهده‌دار دبیرخانه موزه‌های فرانسه بود، در نامه‌ای به «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه نوشت: خبردار شدم که شما، به ولیعهد و وزیر کشور عربستان، نشان لژیون دونور اعطا کرده اید؛ با توجه به این که من، در سال 2002 به دریافت این نشان از دست ژاک شیراک رئیس جمهوری اسبق فرانسه نائل شده بودم، این اقدامِ شما را توهینی به شخص خودم و به عموم تلقی می‌کنم و چنین توهینی را غیرقابل قبول می‌دانم. نیکولا که با رتبه افسری، دریافت نشانِ شایستگی ملی را نیز در کارنامه خود دارد، اعلام کرد: تمایل ندارم همپای کسانی بایستم که برای ارزش‌های انسانی و دموکراتیک فرانسه، ارزشی قائل نیستند، به همین سبب نشان لژیون دونور را رد می‌کنم.

فرانسوا اولاند، روز جمعه، در مراسمی بدون حضور رسانه‌ها، نشان لژیون دونور را به محمد بن نایف ولیعهد عربستان داد. ماهنامه معروفِ «کوزت» فاش کرد که اعطای این نشان به بن نایف، به درخواستِ خودِ او صورت گرفت. اعطای این نشان به ولیعهد عربستان، خشم کاربران فرانسوی را برانگیخت و انتقاداتی گسترده را موجب شد و بسیاری، آن را به مثابه تشویق فرانسه برای کسانی دانستند که مردم را اعدام می‌کنند. حزب جبهه ملی فرانسه، روز شنبه، بازپس گیری نشانِ اعطا شده به ولیعهد عربستان را خواستار شد و تاکید کرد این نشان، که بالاترین نشان افتخار در فرانسه است، سزاوار نظام سعودی نیست.

پیش از آن نیکولا، «سوفی مارسو» بازیگر و کارگردان مشهور فرانسوی که نقش اول بیش از 40 فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد، نیز به سبب اعطای این نشان به ولیعهد سعودی، این نشان را نپذیرفت و آن را مایه ننگ دانست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر