بازدید 23281

آیا چشم زخم زدن واقعیت دارد؟

در نهج البلاغه نیز آمده است العین حق و الرقى حق: «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نیز حق است».
کد خبر: ۵۷۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰ 24 February 2016
در سوره قلم آیۀ ٥١ مى‌خوانیم:«وَ إِنْ یَکادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمّا سَمِعُوا الذِّکْرَ. .»
(نزدیک است کافران هنگامى که آیات قرآن را مى‌شنوند تو را با چشم خود هلاک کنند) با توجه به آیۀ شریفه این سؤال مطرح مى‌شود که آیا مسئلۀ چشم زدن واقعیت دارد؟

به گزارش تسنیم، بسیارى از مردم معتقدند در بعضى از چشمها اثر مخصوصى است که وقتى از روى اعجاب به چیزى بنگرند ممکن است آن را از بین ببرد، یا درهم بشکند، و اگر انسان است بیمار یا دیوانه کند.

این مسأله از نظر عقلى امر محالى نیست، چه اینکه بسیارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشمها نیروى مغناطیسى خاصى نهفته شده که کارائى زیادى دارد، حتى با تمرین و ممارست مى‌توان آن را پرورش داد، خواب مغناطیسى از طریق همین نیروى مغناطیسى چشمها است.

در دنیائى که «اشعه لیزر» که شعاعى است نامرئى مى‌تواند کارى کند که از هیچ سلاح مخربى ساخته نیست پذیرش وجود نیروئى در بعضى از چشمها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبى نخواهد بود.

بسیارى نقل مى‌کنند که با چشم خود افرادى را دیده‌اند که داراى این نیروى مرموز چشم بوده‌اند، و افراد یا حیوانات یا اشیائى را از طریق چشم زدن از کار انداخته‌اند.

لذا نه تنها نباید اصرارى در انکار این امور داشت بلکه باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت.
در روایات اسلامى نیز تعبیرات مختلفى دیده مى‌شود که وجود چنین امرى را اجمالا تأیید مى‌کند.
در حدیثى مى‌خوانیم که «اسماء بنت عمیس» خدمت پیامبر (صلى الله علیه و آله) عرض کرد: گاه به فرزندان جعفر چشم مى‌زنند، آیا «رقیه» اى براى آنها بگیرم (منظور از «رقیه» دعاهائى است که مى‌نویسند و افراد براى جلوگیرى از چشم زخم با خود نگه میدارند و آن را تعویذ نیز مى‌گویند) .
پیامبر (صلى الله علیه و آله )فرمود: نعم، فلو کان شىء یسبق القدر لسبقه العین «آرى، مانعى ندارد، اگر چیزى مى‌توانست بر قضا و قدر پیشى گیرد چشم زدن بود» !

و در حدیث دیگرى آمده است که امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: پیامبر (صلى الله علیه و آله) برای  امام حسن و امام حسین علیهما السلام «رقیه» گرفت، و این دعا را خوانده: اعیذکما بکلمات الله التامة و اسماء اللّه الحسنى کلها عامة، من شر السامة و الهامة، و من شر کل عین لامة، و من شر حاسدٍ اذا حسد: «شما را به تمام کلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حیوانات موذى، و هر چشم بد، و حسود آنگاه که حسد ورزد مى‌سپارم، سپس پیامبر (صلى الله علیه و آله) نگاهى به ما کرد و فرمود: «اینچنین حضرت ابراهیم براى اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود»

در نهج البلاغه نیز آمده است العین حق و الرقى حق: «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نیز حق است»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۱۴
«اشعه لیزر» شعاعی نامرئی نیست، همان نور است که با روش های مختلف تقویت شده، از نظر علمی هم کاملا روش کار آن مشخص است. چقدر خوب بود کسانی که همچین ادعاهای عجیبی دارند، چند ساعت از وقت «گرانبهای» خودشان را صرف خواندن حداقل کتاب های فیزیک/شیمی/زیست پایه متوسطه کنند تا حداقل کمی به عقل نزدیکتر باشند.
اشعه لیزر بسته به طول موج آن میتواند در محدوده نور مرئی یا بالاتر از آن (ماوراء بنفش) و یا پایین تر از آن (مادون قرمز) باشد.
این یک نیروی ذهنی است و به چشم به عنوان یکی از اعضای بدن ارتباطی ندارد. مثل بیسوادها لطفا مطلب ننویسید.
سلام
از نگاه علمی چنین برداشتی واقعیت ندارد اما در شرایطی که مخاطب به این باور برسد و ناخود آگاه فرد تحت باور قرار بگیرد شرایطی فراهم می شود که فرد را به سمتی سوق می دهد تا احتمال بروزخطا و به طبع آن وقوع حوادث بد تقویت شود ولی اگر فرد به این باورها(چشم زخم) اعتقادی نداشته باشد عملا هیچ رابطه ای بین چشم زخم و حادثه بد شکل نخواهد گرفت
اون بخش علمشی واقعا مضحک بود. یا به علم ربط ندید و بگید فعلا نمیدانیم یا شواهد خنده دار جهت تقویت استدلال خود بکار نبرید.
یکی هست چشمش خیلی شور لیوان استیل دو نصف کرده می توانیید ازش سوال کنیید خوزستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
خخخخخ
می تونیم تو صنایع ازش استفاده کنیم
من شدیدا" به چشم زخم عقیده دارم . اصلا" هم ناراحت نمیشم اگر بهم بگن خرافاتی .
بنده یک پزشکم.دربین روانپزشکان یک موضوع تقریبا قابل قبول اکثریت، وجودداردمبنی براینکه وضعیت روحی وروانی بیمار مثل افسردگی او،کاملا بر روحیه پزشک، اثرمخرب دارد...ممکن است چشم زخم هم شبیه این موضوع باشد ولی منحصربه تاثیر روی انسان نباشد...
طبق روايات چشم زخم صحت دارد از پيامبر اكرم (ص) نقل شده اگر چيزي از برادرتان شما را به تعجب واداشت اسم خدا را بر زبان آوريد و ذكرماشا الله ولا حول و لا قوه الا بالله العزيز الحكيم را سه بار بگوييد
اگر تلاش می‌کنید که چشم‌زخم رو با مسائل مادی و فیزیکی مثل نیروی مغناطیس در چشم توجیه کنید، اونوقت همین «رقیه» چجوری توجیه میشه؟
از رسانه ای با ابعاد تابناک انتظار نمیره تحلیل های بی در و پیکر و ساده انگارانه رو در قالب مطلبی علمی منتشر کنه، در مورد آیه قرآن شما ساده ترین نوع برداشت رو داشتید و به هیچ وجه نمیتونه به اون استناد کرد و گفت پس چشم زخم درسته! در مورد اشعه لیزر و سایر اشعه ها و امواج هم کسی نیست که وجود اونها رو انکار کنه، اما اونها خود بخود و بدون دستگاه و ساز و کار مشخص که به وجود نمیان، آیا در چشم انسان چنین سیستمی وجود داره که بتونه اشعه یا امواج ایجاد کنه؟ یا حداقل بخشی هست که کارکرد مجهولی داشته باشه؟ ... من نمیگم چشم زخم وجود داره یا نداره، بلکه میگم شیوه شما برای اثبات موضوع کاملا اشتباه و ساده انگارانه هستش
تابناك ميخوام چشمت بزنم
چشم زخم واقعیت داره و من هم شدیدا بهش معتقدم. کسی که انکارش میکنه میخواد از حقیقت فرار کنه وگرنه هممون تا بحال نمونه هایی از آثار و نتایج چشم زدن و چشم خوردن رو تو زندگیهامون دیدیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم