بازدید 36934

واکنش عباس عبدی به قبیله گرایی آیت الله هاشمی رفسنجانی

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم بزرگداشت سالروز ورود حضرت امام به ایران در فرودگاه مهرآباد، نه تنها واکنش اصولگرایان را در پی داشته که صدای برخی از اصلاح طلبان را هم در آورده است. اصلاح طلبانی که معتقدند، سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوعی تلاش برای قبیله گرایی سیاسی است. روشی که در آن تلاش می شود قانون و عقلانیت کنار گذاشته شود و انتساب فامیلی ملاک تعیین صلاحیت اشخاص گردد.
کد خبر: ۵۶۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱ 02 February 2016
سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم بزرگداشت ورود حضرت امام به ایران در فرودگاه مهرآباد، نه تنها واکنش اصولگرایان را در پی داشته که صدای برخی از اصلاح طلبان را هم در آورده است. اصلاح طلبانی که معتقدند، سخنان رئیس مجمع تشخیص میحت نظام نوعی تلاش برای قبیله گرایی سیاسی است. روشی که در آن تلاش می شود قانون و عقلانیت کنار گذاشته شود و انتساب فامیلی ملاک تعیین صلاحیت اشخاص گردد.

به گزارش «تابناک» سخنان آیت الله هاشمی  در فرودگاه مهر آباد، اگر چه به بیان گزارشگران اخبار و تحلیل گران سیاسی حمله تمام عیاری به شورای نگهبان بود، اما ظرائفی البته انحرافی دیگری در سخنان وی وجود داشت ، که عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب  به درستی آن را تلاش آیت الله هاشمی برای ایجاد قبیله گرایی در سپهر سیاسی ایرانیان تعبیر می کند.
تردیدی نیست که حاج سید حسن آقای خمینی که خود بر مدار قانون در فرصت معین شده اعتراض خود را به شورای نگهبان ارائه کرده است، در همین مسیر قانون به مشی سیاست در کشور خواهد پرداخت و نهادهای نظارتی هم چون شورای نگهبان هم با دقتی موشکافانه به اعتراض وی رسیدگی می کنند تا همه امور در یک مسیر قانونی طی شود .بررسی سخنان سید حسن خمینی نشان می دهد که خود بیشتر از هر کسی مشتاق آن است که امور بر مدار قانون باشد

 ماجرا از آنجا آغاز  شد که آقای هاشمی رفسنجانی که در مراسم بزرگداشت سالروز ورود حضرت امام به کشور در فردوگاه مهر آباد شرکت کرده بود  با حمله به شورای نگهبان  گفت : «شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمیکنند. شما صلاحیت خود را از کجا آوردهاید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما تریبون داد؟ اگر امام و نهضت و اراده عمومی مردم نبود هیچکدام از اینها نیز نبودند. همه باید به امام(ره) و بیت ایشان خود را بدهکار حساب کنیم. بدهکارها هدیه خوبی در مقدمه انتخابات به بیت امام ندادند. هدیه بدی به بیت امام و در زمانی که همه باید به هم تبریک بگوییم، به این بیت دادید.»

عباس عبدی پس از این سخنان اگر چه اشاره کرد که به نظر وی سید حسن خمینی صلاحیت لازم برای کاندیداتوری برای انتخابات خبرگان را دارد(که البته برخی از مراجع عظام هم  با توجه به سوابق تدریس و نوشت های حسن آقا چنین نظری را دارند )، اما همچنین اشاره کرد که شیوه دفاع آیت الله هاشمی از سید حسن خمینی، نوعی رجوع به قبیله گرایی سیاسی است و اظهار داشت که این رویه آیت الله هاشمی شده است که به خاطر نسب خانوادگی از افراد حمایت می کند و یا به آنان حمله می کند. این فعال اصلاح طلب همچنین منطق بدهکار بودن و طلبکار بودنی که آقای هاشمی از آن استفاده می کند را مورد انتقاد قرار دارد و نوشت :

«دفاع از این ادعا(صلاحیت سید حسن برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان) هیج ربطی به انتساب به ریشه خانوادگی ایشان و یا بدهی به امام و خانواده امام ندارد، و این استدلال نه تنها ضعیف و بی ربط ؛بلکه نادرست نیز است، و خواسته و ناخواسته در جهت موجه جلوه دادن رد صلاحیت ایشان است و جز به تنش سیاسی کمک نمی کند. این منطق قبیلگی و خلاف آرمانهای شناخته شده است. به نظر میرسد که آقای هاشمی در موارد دیگر هم با همین منطق انتساب خانوادگی و یا بدهکار و طلبکاربودن، از افراد دفاع یا به آنها حمله می کنند بعلاوه این که چه کسانی این صلاحیتها را تشخیص می دهند؛ همانهایی هستند که آقای هاشمی هنگام ریاست خود بر خبرگان آنان را متولی این کار قرار داد. هر کس نسبت به مرجع یا منطق این رد صلاحیتها ایرادی داشته باشد قابل فهم است و حق دارد جز آقای هاشمی.  بنابر این ایشان حتما متوجه این نکات هستند، ولی چرا چنین می گویند؟ 

عباس عبدی در نوشته خود از تلاش آیت الله هاشمی برای بدهکار کردن  حاج سید حسن آقا خمینی نوشت و اشاره کرد حمایت های اخیر هاشمی از سید حسن خمینی  برای مدیون کردن نوه امام است و انتظاراتی هم که در مقابل وی در قبال این دین از سید حسن دارد هم روشن توصیف کرد:

«به نظرم عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می دهند، و یا میخواهند اگر احتمالا ایشان تایید شدند آن را به حساب حرفهای خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند و با توجه به منطق سخنان ایشان انتظارشان از تبعات این مدیونی هم روشن است. همانطور که سعی کردند آمدن حسن آقا را بر خلاف واقعیت به حساب خود بگذارند.»

 سخنان عباس عبدی در واقع تلنگری است برای کسانی که می خواهند کشور را از مسیر عقلانیت خارج کرده و شرایطی را فراهم کنند که شیرینی انتخابات که ثمره نظام جمهوری اسلامی است بر جان مردم ننشیند. تردیدی نیست که حاج سید حسن آقای خمینی که خود بر مدار قانون در فرصت معین شده اعتراض خود را به شورای نگهبان ارائه کرده است، در همین مسیر قانون به مشی سیاست در کشور خواهد پرداخت و نهادهای نظارتی هم چون شورای نگهبان هم با دقتی موشکافانه به اعتراض وی رسیدگی می کنند  تا همه امور در یک مسیر قانونی طی شود .بررسی سخنان سید حسن خمینی نشان می دهد که  خود بیشتر از هر کسی مشتاق آن است که امور بر مدار قانون باشد، اینکه چرا برخی دنبال خارج کردن امور از مسیر عقلانیت و قانون هستند، سوالات جدی را در اذهان مردم می پروارند.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲۸۵
انتشار یافته: ۸۲
آنروز که عباس عبدی به خاطر مسایلی بازداشت وزندانی شد واکنون به عنوان یک سابقه دار مطرح است حرفش علیه هر کس که بود قابل پذیرش نبود ولی الان چون علیه هاشمی حرف زده حرف هایش تحسین بر انگیز است.
هر کس هر چی به نفعش است می گوید

مردم هم ........................
آقای عبدی تحلیلگر بدی نیستند ولی ایا به نظر شما نیت خوانی افراد کار درستی ست؟
تابناک نون به نرخ روز خور
بنده خدا هاشی رفسنجانی کارش به کجا رسیده که همه ازش انتقاد می کنند.
یه زمانی کسی جرات نمی کرد به ایشان کوچکترین انتقادی کند.
درود بر هاشمی
متاسفم براتون.
درود بر هاشمی
بیبین آش این بار چقدر شور بود که تابناک هم صداش در اومد .
زنده باد هاشمی مسقل
شما چه طوری اینقدر قشنگ تیتر می زنید؟
همه با شما هم عقیده هستند؟
متاسفانه عبدی آلزایمر گرفته
درود به شرف هاشمی رفسنجانی که حرف دل مردم رو زد. اگر این رو رو سایت نمیذارید که نمیذارید لطف کنید به برادر محسن منتقل کنید.
احسنت به آقای عبدی
احسنت به تابناک
انشاالله خدای بزرگ توفیق درک جایگاه ولایت فقیه رو به همه ما بندگان گنهکار عنایت کند.
همین مونده عباس عبدی (شما بخونید گروگان گیر معروف) بیاد و این حرف ها رو بزنه!
اقای هاشمی چه قدر درس خوانده چقدر شاگرد تبیت کرده که هی مینویسید ایت الله علاوه براین آیت الله یعنی نشانه خدا هشمی کجاش نشانه خدااست ؟
قبیله یعنی یک نفر هم خونی معنا نداره
خوب اگه خیلی مطمئنین، بزارید مردم زیر خبر نظراتشون رو بگن
شرایط فعلی مملکت مدار قانون نیست این درست نیست به خاطر مسایل سیاسی شخصیت برجسته ای چون موسوی بجنوردی و حاج سید حسن خمینی ذد صلاحیت بشن شما ها باید جواب پس بدین دیر یازود همه در درگاه عدل الهی حاضر میشویم و بابت تمام کارهای و ناعدالتی ها باید جواب پس بدیم
هاشمی شناسنامه انقلاب است
نظر اقای عبدی نشانگر تفکری است که در سالهای دور به همراه رفیق شفیق خود گنجی در رابطه با اقای رفسنجانی موضع گیری می گردند و یا نشانگر عدم شناخت وی می باشد که به نظر بعید می رسد
سلام بر هاشمی و نفرین بر جهل، حماقت، فرصت طلبی، نفاق و بیماران شخصیتی
با یک بررسی ساده می بینیم که در حال حاضر مناسفانه تعداد قابل ملاحظه ای از تائید صلاحیت ها بر اساس حزب گرایی و قبیله گرایی صورت گرفته است.
تابناک جان از تو بعیده.وقتی علمای تراز اول کسی را واجد صلاحیت می داند شورای نگهبان نباید اورا واجد صلاحیت نداند .
شما که این مطلبو نوشتی چرا به قبیله تون برخورد. شما از کدوم قبیله ای؟
خيلي خودتون نفهم هستيد فكر ميكنيد مردم هم مثل شما نفهمند نه آقا ما شعور داريم و بدجنسي و خارج شدن از بي طرفي شما ها را ميفهميم اون روز گزارش مردميتون در مورد شوراي نگهبان و امروز هم سنگ عبدي را به سينه زدن !ما منظور هاشمي را خوب ميفهميم و در اين شرايط بهترين استدلال و بهترين روش انتقاد از شوراي نگهبان بود كه با سياسي كاري عنوان كرد شما هم به عنوان سايت خبري بهتون توصيه ميكنم بيطرفي را سر لوحه و مسير خودتون قرار بديد و از بيطرفي خارج نشيدشما سايت خبري هستيد نه يك حزب سياسي عاقلانه و مدبرانه رفتار كنيد
تابی جون تکلیف خودتو مشخص کن
یا اینوری هستی یا اونوری
خوش بحالت که تحسینت برانگیخته شد. مال من برانگیخته نشد لامصب
سلام
با این تحلیلاقای عبدی تمامی امامان و همه سخنوران که برروی اولاد پیامبر بودن امامان استدلال میکردند
دید قبیله ای داشتند.
عبدی
حرف به ظاهر حق در جهت باطل زدی
مسیر عقلانیت !!!!!!!!!!! شما در مورد کجا صحبت می کنی
ایشان این قبیله گرایی را پیش می برند، احتمالا تا چند وقت دیگر چون ملت به تلاش های ایشان در راه انقلاب اسلامی بدهکارند، باید تمام امور مملکت را به آل هاشمی بسپارند و منتسبین ایشان هم حتما از اجرای قوانین مصونیت خواهند داشت، آخر همه مدیون آقای هاشمی هستیم.
چرا مغلطه میکنید آقای هاشمی گفتند چون ایشان اشبه ب امام هستند صلاحیت دارند نه چون نسبت خانوادگی با امام دارند!
خود اين عباس آقا از آن قوم گراهاي درجه يك هست كه در زمان خودش حساب ديگران را حتي اگر اصلاح طلب بودند اگر قرار بود نقدي به ايشان كنند مي رسيد
به آقای هاشمی باید گفت آیا امام (ره) موافق این بود که منسوبین بیتشان فراقانونی باشند؟ و آیا حضرت امام(ره) دیگران را بدهکار خود میدانست؟ خود آن حضرت همواره تذکر میداد که همه ما باید برای اسلام و اعتلای کلمه حق قدم برداریم و همه خود را بدهکار اسلام بدانیم. این چه رویه ای است که آقای هاشمی باب کرده است؟ هر کسی حرفی میزند در انتقاد از نظراتش، بلافاصله در دفاع از نظرش یا خاطره میگوید یا خواب میبیند یا نسب خانوادگی را پیش میکشد. مگر ملوک الطوایفی است که این چیزها را میگویید؟
مگر فبيله گرايي سياسي وجود ندارد ماشاالله همتون باهم فاميل هستيداگرغير از اينهست بفرمائيد
اصلا آقای رفسنجانی فکر میکنن که خودشون قانونن و همه باید بر طبق نظر ایشون عمل کنن هر چیزی برخلاف میلشون باشه با پرخاشگری و توهین به همه جواب میدن . فکر میکنه انقدر جایگاهش محکم هست که بتونه بایسته و کل ارکان نظام رو ببره زیر سوال و بی اعتبار کنه!
گروه فشار تو تابناک برای خودشون دفتر زده اند کیبورد به دست آماده اند؟ حداقل کامنت ها رو باز کن ملت دلشون خوش باشه.
با سلام به هموطنان آقای هاشمی چقدر حضرت امام را در مورد صلح وسازش با دشمن در زمان جنگ اذیت کردید فکر می کنید حضرت امام در زمان جنگ مدام در مورد پرهیز از اشرافیگری می گفت فکرمی کنی برای من و امثال من می گفت یا به شما فکرمی کنی جام زهر را چه کسی به امام نوشاند حالا اینها آشکار شده چقدر د ر نهان آزار دادید حالا کاسه داغتر از آش شده اید
تابناک عزیز و گرانقدر، خدمت شما عرض کنم که قبیله گرایی سیاسی انجام شده و حرف های اقای هاشمی نشان از اعتراض به این موضوع می باشد برادر من.
اینکه مشخص است طی چندین سال گذشته فقط عده ای خاص بر ما حکومت می کنند حالا نوبت امام و بیت امام رسید این حرفها را بر نمی تابید حسن آقا باید تایید صلاحیت می شد و آیت الله هاشمی هم راست فرموده اند.
یاد داستان لاک پشتی افتادم که با کمک دو مرغابی می خواست پرواز کند اما بی موقع دهانش را باز کرد و....!
ساکت شو تابنااااک
عباس عبدی هم چرت گفته. هاشمی حرف دل خیلی از مردم را گفت.
توی این مملکت همه دنبال سو استفاده از هر چیزی هستن که در اختیارشون هست. حالا هر چی میخواد باشه
لطفاً هر کس هر حرف حقی زد با عنوان قبیله گرایی محکومش نکنید .
دورد بر هاشمی مرد همیشه در میدان
سلام اگرآقای هاشمی ازنوه امام حمایت نکند شجونی یاشریعتمداری یارسایی یااینهایی که پناهگاهای بتونی دارندحمایت کنندکی ازهاشمی به بیت امام نزدیک تر کدام اصلاح طلب سخنان سردارگره گشای روزهای سرنوشب سازرامورذانتقاد قرارداده ابطحی شداضلاح طلب//
حالا خانواده امام خمینی شد قبیله؟؟!! مگر در شیعه به سید بواسطه انتساب به خاندان پیامبر احترام نمیگذارند.
تفرقه افکنی و ریا و تزویر با
تابناک متاسفم برات یک روز رسانه اول خبری میانه رو بودی و انتخاب اول ما حالا شدی یک رسانه تندرو بی منطق
کینه‌توزی عباس عبدی نسبت به هاشمی امر جدیدی نیست. در دوره اصلاحات هم همین کینه‌ هزینه سنگینی روی دست اصلاح‌طلبی گذاشت. و ما چقدر ساده بودیم که در آن دوران دروغ‌های عباس عبدی رو باور کردیم و هاشمی رو سد پیشرفت و اصلاح میدونستیم. مشکل ایشان با هاشمی شخصیست. و خب الان هم توهین به هاشمی خالی از جایزه نیست.
آقای عبدی اگر مدتی ساکت شوند و از خود رهبر پنداری دست بردارند به صواب نزدیکتر است. ما سوابق کارها و مقالات ایشان در دوره های پیشین را فراموش نکرده ایم.
همچنان تابناک در حال خیانت به خانواده امام است
با چه هدفی، خدا می داند.
چه کسی گفته عباس عبدی اصلاح طلب است
عجب.چرا كلمه تحسين برانگيز رو از عنوان حذف كردين؟!
یعنی یه بارم که پارتی بازی نمیشه و قانون برای همه یکسان اجرا میشه بازم یه عده نارحتند . واقعا حرف های آقای هاشمی خلاف حرف های چند سال اخیر خودشان مبنی بر قانون گرایی است و باعث تشویش اذهان عمومی می شود.
فتنه های آخرالزمان که میگن همیناست ...
عبدی بی تجربه
شما سر خود گیر و ...
برادر عزیز
از این نوع عقلانیتی هم که آقای عبدی بکار برده است استباط ایدئولوژی ارباب راعیتی می شود که سعی دارد به هر نوع و و سیله ای شده است تحکم و پایداری طبقه حاکم (خوب با بد) را همیشه مشروع و قانونی جلوه دهد و جلوی هر گونه نقد و صدایی را بگیرد.
بزرگتر از دهنش حرف زده آقای عبدی!
از تظر ماهوی با سخنان این آقایان کار ندارم ، اما ظاهرا جناب عبدی هنوز مشکلات شخصی اش با جناب هاشمی برقرار است و هنوز دلش از مشکلات و حوادث دوران ریاست جمهوری جناب هاشمی که برای جناب عبدی پیش آمده بود پر است .
عباس عبدی حرف ژورنالیستی زده ما طرفداران جناح اصلاح طلب سخنان بسیار متین جناب آیت الله هاشمی خطاب به شورای نگهبان راصحیح می دانیم
یه لطفی بکن راجب آیت الله هاشمی رفسنجانی اصلا حرف نزن آقای عبدی و بعد هم هر چه گفته راست گفته ، اخر چه معنی میدهد که حاج حسن آقا با این همه اعتبار و صلاحیت رد بشه واقعا جای بسی تحمل است چه کسانی اصلا به خودشان اجازه داده اند که این تصمیم را بگیرند و به چه بهانه ای؟؟؟؟/
این کار(شورای خبرگان) جز کارهای نظارتی است و با فرمایش حضرت امام هم جور در میاد. به امید احترام به بزرگان مملکت و پیشکسوتان ایران اسلامی عزیزمان
هاشمی حرف حق زده...
عدم درج نظرات گواه این مدعاست.
خخخخخ
ای کاش امام خمینی درکنارمان بود.
جالبه . عجب زمانهایی به حرف فتنه گران استناد میکنید . اونا که تا الان فتنه گر بودند .
تابی
مواظب باش نتابی
بنظر من اين تحليل ابكي و بسيار سطحي است
مقدمه و نتيجه گيري سخنان هاشمي منطقي است
راست میگید همه پرسی بزارید ببینید کی درست میگه
با سلام
به نظر می رسد جناب عبدی به این نکته مهم توجه نکرده اند که با هر قشر و گروه و تشکیلاتی باید با منطق خودشان حرف زد و گمانم براین است که این تشر زدن های هاشمی به اعضا شورای نگهبان فقط و فقط مصرف درون جاکمیتی دارد . اگر با منطق جناب عبدی یا هر اصلاح طلب و روشنفکر و حقوق دانی به صحبت های آقای هاشمی نگاه کنیم قطعاً حرف های آقای عبدی درست است و استدلال هاشمی درست نیست . اما این منطق را اعضا شورای نگهبان خیلی جدی نمی گیرند همانطور که نگرفتند و برایش هزار دلیل و راه فرار پیدا می کنند و کرده اند . ارجاع می دهم جناب عبدی را به صحبت های چند وقت پیش آیت الله یزدی که فرمودند :
" درباره احراز اجتهاد داوطلبان و افراد باید فقهای شورای نگهبان حکم به علمیت و اجتهاد افراد بکنند؛ والا این که استادش چیزی نوشته، جامعه مدرسین نوشته، جامعه روحانیت نوشته و یا فلان شخص مطلبی نوشته، اینها هیچ کدام اعتبار قانونی ندارد، بلکه تشخیص فقهای شورای نگهبان ملاک است. " و در ادامه گفتند : " اجتهادی که توسط مراجع تقلید صادر می‌شود تنها در امور آخوندی است. "
این صحبت ها را افراد مختلفی از جمله جناب حجت الاسلم سید مهدی طباطبایی نقد کردند . مطمئن باشید اگر هاشمی هم مانند ایشان و بر اساس همان منطق نقد می کرد هیچ تاثیری نداشت .بی شک اعضاء محترم شورای نگهبان این منطقی را که آقای هشمی برگزیدند و به آنها نهیب زدند را بهتر می فهمند و به احتمال زیاد سکوت می کنند و خیلی به روی خود نمی آورند ، چون منظور و مقصود هاشمی را بهتر از من و شما می فهمند .
یک نکته هم به بروبچه های تابناک . شما مطمئنن آقای عبدی را خیلی قبول ندارید و این مطلب را هم که با بلد کردن و قرمز کردن موارد مهمش آوردید به این دلیل است که از این مطلب به هر دلیل خوشتان آمده . خیلی هم خوب . حالا که چنین است از سر غیرت و جوانمردی نقد بنده را هم ؛ که عبدی را بیشتر از شما دوست دارم ، در بخش نظرات بگذارید که بدانیم رسانه منصف و غیر جناحی هستید . درود بر شما .
چه عجب شما از آقای عبدی یک مطلب گذاشتید
عباس عبدی تحلیل عادلانه و عقلانی در اینجا ارائه کرده است.آفرین
حرف حساب و درست روی چشم همه است.
خفه بابا
خانواده ی امام برای همه مردم عزیزند و آنها را دوست میدارند.
لطفا به گوش آقایانی که ادعای انقلابی بودنشان گوش فلک را کر کرده برسانید که سعی نکیند این عزیزان را بازیچه ی بدرفتاری های خود قرار دهید.
همه میدانند که امام راحل قانون گرا بودند، و حتما هم خانواده ی ایشان قانون را کاملا قبول دارند.
چه کسی صلاحیت دارد که درستی یا نادرستی تفسیر دیگری را تعیین کند که شما در مورد آقای عبدی انجام داده اید؟
دو کلمه بشنوید از مادر عروس اخه سر پیازی یا ته پیاز
تابناک شهامت انتشار کامنت مردم هم نداره
من کاری ندارم هاشمی چرا و به چه علت چنین حرفی زده است.اما وقتی سایت تابناک که زمانی بین مردم احترامی خاص داشت تیتر می‌زند واکنش تحسین‌برانگیز... به این باور می‌رسم که تابناک هم شده سایتی همچون رجانیوز.اگر تیترتان درست بود چرا آن واژه را حذف کردید و اگر نبود چرا اولش زدید؟
آن هم از زبان کسی که سابقه‌اش برای همه مشخص است.امثال عبدی امروزه شدند یار بادی این حزب و آن شخص.یکی از دلایل کمرنگ شدن حضور اصلاح‌طلبان همین عباس عبدی است.یعنی افرادی چون این شخص به دلیل نداشتن ثبات شخصیت گفتاری برای بقیه هم درسر درست کردند.
اتفاقا هاشمی جسارت به خرج داده و از نهادی که بیشترین تلاش را برای جناحی کردن انتخابات کرده انتقاد کرد.کجای دنیا رسم است شخصی بازیکن بازیی باشدکه خودش در آن رقابت می کند. کجای دنیا در یک انتخاب حدود 9 شهر یک منتخب تایید شود و همه هم وابسته به جناح مورد هلاقه شورای نگهبان . البته عبدی مدتهاست تغییر جهت داده و خودش بهتر میداند چرا؟
تازه تابناک مثبت ومنفی مردم رو هم ثبت نمیکنه!!!!!!!!!!!
هاشمی بیشتر میخواسته به صورت تلویحی بگه شما همه به من بدهکار هستید و این تریبون و صدا و سیما و ... رو از من دارید :)
تابناك
تو يكي خفه شو
لازم نيست از آب گل آلود ماهي بگيري
زنده باد هاشمی عزیز
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل