بازدید 8472
مروری بر روزنامه‌های امروز ششم بهمن ماه؛

رونمایی از مهمترین موارد فساد در فوتبال/ کار زنجانی به شوخی کشید؟!

سفر رئیس جمهور به ایتالیا و انعقاد چهارده قرارداد مشترک به عنوان اولین سفر پسابرجامی رئیس جمهور در کانون توجه روزنامه‌های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و کشمکش میان اصولگرایان و اصلاح طلبان بر سر انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۶۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 26 January 2016

سفر رئیس جمهور به ایتالیا و انعقاد چهارده قرارداد مشترک به عنوان اولین سفر پسابرجامی رئیس جمهور در کانون توجه روزنامه‌های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضوع انتخابات و کشمکش میان اصولگرایان و اصلاح طلبان بر سر انتخابات از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های سه شنبه، ششم بهمن ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی با عنوان «اصلاح‌طلبان نامزد کم دارند، اصولگرایان زیاد آوردند» به موضوع رد صلاحیت ها می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش با تیتر «با گذشت یک هفته از شوک ردصلاحیت ها» اصلاح طلبان اعلام کرده اند از صحنه انتخابات کنار نخواهند رفت. آن ها می گویند با اینکه تعداد نامزدهایشان بسیار کم است، لیست ارائه می کنند. در عین حال امروز بار دیگر سخن از ائتلاف اصلاح طلبان و معتدل ها و حتی اصولگرایان معتدل به میان آمد و غلامحسین کرباسچی گفت با توجه به میزان ردصلاحیت ها شاید اصلاح طلبان به این نتیجه برسند.اما موضوع ائتلاف مختص اصلاح طلبان نیست. معتدل ها هم هر از گاهی حرف از ائتلاف با اصلاح طلبان و اصولگرایان مستقل و میانه رو می زنند. در عین حال اصولگرایان نیز همچنان در پی وحدت اند و امروز برخی شان اعلام کرده اند شاید حضوران را فدای وحدت اصولگرایان کنند. درواقع درحالی که اصلاح طلبان و معتدلان با کم بودن کاندیداها روبه رو هستند، اوضاع در اردوگاه اصولگرایان به عکس است. آنجا کاندیداها آن قدر زیاد هستند که اصولگرایان مجبورند برای ارائه لیست مشترک تعدادی از کاندیداهایشان را حذف کنند.»


«روزنامه وطن امروز» در گزارشی به موضع دولت در قبال اقدامات عرستان سعودی انتقاد کرده است. این روزنامه با اشاره به بخشی از سخنان رهبری که اعلام کرده بود، نباید حادثه منا فراموش شود، خطاب به وزارت امورخارجه در مطلبی با تیتر «فراموشی!» می نویسد:« از روزی که کام مسلمانان جهان به دلیل سوءمدیریت عربستان در ادراه امور حج تلخ شد 4 ماه گذشته است اما همچنان 461 خانواده داغدار در انتظار پیگیری حقوقی و رسیدگی به پرونده فاجعه منا هستند. این در حالی است که علاوه بر خانواده قربانیان فاجعه منا سایر افراد جامعه نیز به عنوان یک مطالبه عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار دارند ضمن پیگیری جدی حقوق از دست رفته قربانیان، اقتدار ایران را روی میز مذاکره با عربستان سعودی نمایان کرده و از تمام توان خود برای به سرانجام رساندن پرونده منا استفاده کند. اما با وجود مطالبات فراوان و تاکید سازمان حج و زیارت بر واگذاری مسؤولیت این اقدام به وزارت امور خارجه، عملکرد چشمگیری که بتواند رضایت خانواده‌های قربانیان فاجعه منا را جلب کند از سوی دیپلمات‌های ایران مشاهده نشده است. در همین حال روز گذشته و به دنبال بازماندن طولانی‌مدت پرونده فاجعه منا روی میز ایران و عربستان، نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر امور خارجه خواهان پیگیری فاجعه منا و موضوع حادثه فرودگاه جده از طریق طرح شکایت از عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی شدند.»


«روزنامه قانون» در گزارشی مفصل به سفر رئیس جمهور به ایتالیا می پردازد. این روزنامه در بخشی از این گزارش با تیتر «ايران به دروازه رم رسيد» می نویسد: «پس از انقلاب، ایتالیا جزو اولین کشورهایی بودکه همکاری خود را با ایران آغاز کرد. روابط دوکشورتقریباًهیچگاه دستخوش نوسانات شدید نشد و به عبارت دیگر مشکل خاصی این روابط را تهدید نکرد. در بحران هسته ای نیزاین مسئله چندان روابط دوکشورراتحت تأثیر قرار نداد تا آنجا که بالاخره سازمان تحریم های ظالمانه کشورهایی چون ایتالیا را هدف قرارداد و کمی بعد بود که ایتالیایی هابه سراغ لیبی رفتندتابخشی ازمنابع انرژی خودراازآن طریق تأمین کنند؛ هرچند در سال های تحریم حداقل دوباردرزمان توقیف نفتکش های ایرانی نام ایتالیا مطرح شدو نشان از آن داشت که ایتالیایی ها همچنان در تلاش برای ایجادوادامه ارتباط با ایران هستند.بااین توصیفات، عجیب نبودکاروان حامل وزیرامور خارجه ایتالیا نخستین گروهی باشد که پس از به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای راهی تهران شوند. آنان به دنبال جایگاهی بودند که پیش از این نیز در معادلات تجاری و سیاسی خود با ایران داشتند.امابونینو وزیرخارجه پیشین ایتالیا،نخستین وزیرخارجه یک کشوراروپایی بودکه در آذر ماه سال 1392 پس از آغازبه کاردولت تدبیر و امید به تهران آمد و در سفر دو روزه خود با مقام‌های ارشدجمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

سفر بعد از برجام

حال اماحسن روحانی درقامت رئیس جمهور ایران این بار بدون لشکرکشی راهی ایتالیا شده است تامهمان دولت ایتالیاورئیس جمهورونخست وزیرش باشد. در حالی که برنامه برای حدوددوماه پیش وقبل از حمله داعش به پاریس طراحی شده بودامادرنهایت این سفر به پس از تعطیلات کریسمس 2016 منتقل شدو این باردریک تغییر،مقصدنخست رم ومقصددوم پاریس انتخاب شدوروحانی درنخستین سفراروپایی خودپس ازتوافق هسته ای ولغو تحریم هابه منظور دیداروگفت‌وگو بامقامات این کشور صبح دیروزدررأس هیاتی بلندپایه واردفرودگاه«چامپینو»درشهررم شدجایی که مورداستقبال پائولو جنتیلونی وزیرامورخارجه ایتالیا قرار گرفت.

6 نفر ازوزراومقامات بلندپایه رئیس جمهوررادراین سفرهمراهی کردند.روحانی که به دعوت رسمی «متئورنتزی»نخست وزیر ایتالیا،به رم سفرکرده است طبق برنامه با«سرجیو ماتارلا»همتای ایتالیایی خود درمحل کاخ ریاست جمهوری این کشور ملاقات وسپس بارنتزی دیداروگفت وگوکرد.

ازاهداف این دیدارکه دررسانه های ایتالیایی منتشرشد،مناسبات دو جانبه،بحران سوریه،مبارزه علیه تروریسم،توافق هسته ای،لغو تحریم هاومبادلات تجاری فی مابین ازجمله موضوعات است.»


«روزنامه کیهان» هرچند موضوع انتخابات و حمله به اصلاح طلبان از دستور کار خارج نکرده است. با این حال امروز به گزارش فساد فوتبال در جلسه علنی مجلس نیز پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «تبانی نیم میلیارد، پنالتی 20 میلیون و ده‌ها کارت معافیت تقلبی!» می نویسد: «مهم‌ترین رخداد دیروز مجلس قرائت گزارش مفاسد فوتبالی بود که تحقیق درباره آن توسط کمیسیون اصل 90 انجام شده بود. براساس این گزارش مهم‌ترین معضلات فوتبالی کشور عبارتند از؛ 1ـ تبانی2ـ رشاء و ارتشاء3ـ دوپینگ4ـ شرط‌بندی غیرمجاز5ـ جعل و استفاده از سند مجعول6ـ تصدیق نامه‌های خلاف واقع7ـ فرار مالیاتی8ـ مصرف الکل و روابط نامشروع9ـ مصرف مواد مخدر10ـ رواج خرافه‌گرایی از جمله سحر و جادو11ـ تحصیل مال از طریق نامشروع12ـ نقض آشکار قوانین و مقررات13ـ قراردادهای غیرواقعی!

کمیسیون اصل 90 مجلس 16 مسأله را عوامل اصلی بروز فساد در فوتبال معرفی کرده است. از جمله؛ تأمین بودجه فوتبال از بیت‌المال و سرمایه عمومی کشور و عدم نظارت بر نحوه هزینه‌ها، سهم‌خواهی جریانات سیاسی از فوتبال، عدم نظارت بر عملکرد مدیران، افزایش بی‌رویه نرخ دستمزد مربیان و بازیکنان و...

در این گزارش مفصل به موارد متعدد و بسیاری از ابهامات، مشکلات و مفاسد در فوتبال اشاره شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود؛

- یکی از مهمترین دلایل وجود فساد در فوتبال ایران را می‌توان، منابع مالی دولتی و عدم شفافیت در هزینه‌کرد آن دانست. به عنوان نمونه مدیرعامل یکی از باشگاه‌های مشهور، به بهانه نبود بودجه کافی، 11 شرکت اقتصادی تأسیس کرده و همچنین در پوشش‌های مختلف مبادرت به انجام واردات می‌کرد.

- فدراسیون فوتبال حاضر به ارائه اطلاعات سفرهای خارجی خود نشد اما براساس استعلام از مراکز قانونی، رئیس و دبیر وقت فدراسیون فوتبال از تاریخ 85/6/26 تا 93/7/11 به ترتیب 188 و 218 بار تردد (رفت و برگشت) خارجی داشته‌اند.

- به دلیل عدم ارائه اطلاعات پرداخت‌های ارزی بطور کامل و وجود محدودیت زمانی، امکان بررسی پرداخت‌های انجام شده شامل علی‌الحساب‌های ارزی، اعزام‌های خارج از کشور و پاداش‌های‌ عوامل فدراسیون‌ برای کمیته میسر نگردیده است.

- به دلیل حجم گسترده و ابهامات متعدد در خصوص مسائل مالی، ضمن ارائه گزارش به نهادهای ذیربط، رسیدگی کمیسیون به این موضوع ادامه خواهد داشت.

- بیش از 90 درصد از 16 تیم لیگ برتر و 26 تیم لیگ دسته یک، وابسته به نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی، صنعتی و نظامی است. اگرچه به دلیل عدم شفافیت مالی و پنهان کاری باشگاه‌ها که خود یکی از مهمترین آسیب‌ها در این بخش می‌باشد- از مبلغ دقیق هزینه‌های فوتبال، اطلاع دقیقی در دست نیست ولی براساس برآورد دستگاه‌های نظارتی، این رقم بیش از 10/000 میلیارد ریال در سال تخمین‌زده می‌شود.

- تمامی باشگاه‌های بخش غیرخصوصی در پاسخ به مکاتبه کمیسیون اصل 90 مبنی بر اعلام منابع درآمدی و فهرست هزینه‌کرد خود، پاسخ‌های انحرافی و غیرواقعی ارائه داده‌اند و تنها گزارش تیم‌های بخش خصوصی از انضباط مالی و واقعیت برخوردار بود که این موضوع، اهمیت خصوصی‌سازی در باشگاه‌های ورزشی را دو چندان می‌کند.»


«روزنامه شرق» در گزارش انتخاباتی خود به موضوع رد صلاحیت ها و اعتراض ها به آن پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «نامزدها در انتظار» ضمن بیان این نکته که بیش از 5 هزار نفر نسبت به رد صلاحیت ها می نویسد: « ٩ روز مانده به موعد نهایی، اعلام شده است که پنج‌ هزار نفر داوطلب نمایندگی مجلس که از سوی هیأت‌های نظارت شورای نگهبان، ردصلاحیت شده یا مهر عدم احراز صلاحیت خورده‌‌اند، درخواست تجدیدنظر کرده‌اند. رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، دیروز به ایسنا گفته است شورای نگهبان هنوز آخرین بررسی‌های مربوط به تأیید یا ردصلاحیت‌های کاندیداهای مجلس را به وزارت کشور نفرستاده است. ١٥ بهمن روزی است که شورای نگهبان قرار است نتایج نهایی را اعلام کند. به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این پنج‌هزارنفر، اصلاح‌طلبان هستند؛ آن هم درحالی‌که حسین مرعشی، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، گفته است که در کل کشور تنها ٣٠ اصلاح‌طلب تأییدصلاحیت شده‌اند. دیروز رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، درباره رایزنی با شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراض‌ کاندیداهای ردصلاحیت‌شده گفته است: «ما ارتباط دائم با شورای نگهبان داریم.

اعتراض‌ها به ردصلاحیت‌ها جمع‌آوری شده و در نشستی که من با شورای نگهبان داشتم مقرر شد نماینده‌ای از این وزارتخانه مستمر موضوع را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند. با توجه به تقسیم کاری که در درون شورای نگهبان صورت گرفته، اعضا و کارگروه‌های کارشناسی پرونده‌ها را توزیع کرده و در حال رسیدگی به درخواست تجدیدنظر‌ها هستند». به گفته وزیر کشور بیش از پنج‌هزارنفر درخواست تجدیدنظر داشته‌‌اند که درخواست آنها در گروه‌های کارشناسی بررسی دقیق می‌شود. رحمانی‌فضلی گفته است که در وزارت کشور نیز موارد رسیده به صورت خاص و مسائل کلی به صورت عمومی رسیدگی خواهد شد. روند کار نیز تاکنون خوب بوده و خیلی امیدوارم در پایان بررسی‌های قانونی حقی از کسی ضایع نشود. او گفته برداشتش این است که همه اعضای شورای نگهبان نیز چنین نظری دارند: «امیدوارم بتوانیم در پایان، رقابت قابل‌قبول و رضایت عمومی در حوزه تأییدصلاحیت شورای نگهبان داشته باشیم. البته آنها نیز بر اساس قانون عمل می‌کنند تا انتخابات باشکوه برگزار شود».


«روزنامه جوان» در گزارشی به اوضاع سوریه پرداخته است. جوان در این گزارش با اشاره به تغییر موضع امریکا نسبت به دولت بشار اسد در مطلبی با عنوان «تمكين امريكا به حق اسد پشت درهاي بسته» می نویسد: «به گزارش «جوان»، «رياض نعسان آغا» سخنگوي هيئت عالي مذاكرات سوريه در گفت‌وگويي كه سايت راديو روزنه (عربي) صداي آن را در سايت خود قرار داده، گفته كه جان كري وزير خارجه امريكا در نشست پشت درهاي بسته روز يك‌شنبه معارضان سوري در رياض، معارضان سوري را در وضعيت بلاتكليفي قرار داده و به آنها گفته است: « امريكا بيشتر از اين نمي‌تواند كاري انجام دهد». رياض نعسان مي‌گويد كه جان كري در اين نشست گفته كه معارضان در طول اين مدت «امتيازات و عقب‌نشيني‌هاي بزرگي انجام داده‌اند... از شعار رفتن اسد به مرحله ماندن او بر سر كار در يك دوره محدود تا هموار شدن راه‌حل سياسي .» وزير خارجه اوباما سپس به معارضان گفته است: «اين حق اسد است كه وارد انتخابات شود و اگر شما مي‌توانيد، كاري بكنيد كه او پيروز نشود.» انتشار اين سخنان كري از قول معارضان سوري در شرايطي انجام مي‌شود كه گفت‌وگوهاي صلح ژنو به خاطر اختلاف نظر با سعودي‌ها بر سر تركيب فهرست گروه‌هايي كه بايد در مذاكرات شركت كنند، به تعويق افتاده است. سعودي‌ها تأكيد دارند كه گروه‌هايي مانند جيش الاسلام نيز بايد در مذاكرات حضور داشته باشند؛ موضوعي كه روسيه و ايران با آن مخالفت كرده‌اند. البته جان كري وزير خارجه امريكا روز دو‌شنبه در لائوس گفت كه اين گفت‌وگو‌ها ظرف 72 ساعت آينده برگزار خواهد شد و با سرگئي لاوروف همتاي روس خود نيز تلفني گفت‌وگو كرد و بنابر بيانيه وزارت خارجه روسيه، دو طرف بر لزوم برگزاري سريع تر مذاكرات صلح تأكيد كرده‌اند. برخي منابع سازمان ملل نيز گفته‌اند مذاكرات روز 29 ژانويه (جمعه همين هفته) برگزار خواهد شد.

جان كري ديروز در لائوس به سخناني كه از او نقل شده، به طور غيرمستقيم پاسخ داد ولي نحوه پاسخ دادن او نيز ناقض سخناني نيست كه «رياض نعسان آغا» سخنگوي هيئت عالي مذاكرات سوريه از قول او نقل كرده است. به گزارش سي بي اس‌نيوز، كري وجود اختلاف نظر بين كشورهاي حامي معارضان را تكذيب كرده و گفته حمايت امريكا از معارضان بشار اسد، سفت و سخت است. كري مي‌گويد: «به نظر من اينها فقط تنش است. اين حرف‌هايي است كه وقتي افراد نگران مي‌شوند، از آنها مي‌شنويد.» وي افزود: «موضع ايالات متحده تغييري نكرده است. ما همچنان از معارضان حمايت مي‌كنيم. ما كماكان به لحاظ سياسي، مالي و نظامي از آنها حمايت مي‌كنيم. ما به طور كامل آنان را تقويت كرده‌ايم. من نمي‌دانم اين حرف‌ها از كجا مي‌آيد.» وزيرخارجه امريكا اين بار همان جملاتي را بيان كرد كه ايران و روسيه نيز بارها بر آن تأكيد دارند، هر چند منظور او متفاوت است: «اين مربوط به سوري‌ها مي‌شود كه تصميم بگيرند چه اتفاقي براي اسد بيفتد. آنها خودشان مذاكره‌كننده هستند و آنها هستند كه درباره آينده تصميم مي‌گيرند.» او با اشاره به جلسه روز يك‌شنبه با معارضان سوري گفت كه به آنان توضيح داده تركيب حكومت انتقالي بايد براساس توافق طرفين انجام شود: « من به آنها گفتم كه شما (حق) وتو داريد، همانطور كه او (اسد) دارد، بنابر اين شما خودتان بايد تصميم بگيريد كه چطور به جلو حركت كنيد.» وزير خارجه امريكا گفت: « من در اين كش و قوس علني نخواهم افتاد. اين هيچ معنايي ندارد. ما بايد بدون پيش‌شرط به مذاكرات برويم و براي آتش‌بس و دسترسي انساني، وارد بحث شويم.»


«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «کار زنجانی به شوخی کشید» می نویسد: «پرونده بابک زنجانی هر اندازه ورق می‌خورد نه تنها از صفحاتش کم نمی‌شود بلکه بر آن افزوده می‌شود. هر بار موضوعی جدید زمانی را به خود اختصاص می‌دهد امادر نهایت نه طلبی پرداخت شده و نه حتی وعده‌ای محقق که بتوان به آن اعتماد کرد. در آخرین مورد قرار بود که او بخشی از بدهی‌اش را بپردازد اما بازهم داستان دیگری پیش آمد و این بار شماره‌حساب اشتباه شد! وکیل‌مدافع بابک زنجانی گفت: تاکنون شماره حسابی از سوی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت برای بازپرداخت بدهی موکلم اعلام نشده است. رسول کوهپایه‌زاده افزود: همچنان بانک مرکزی و شرکت ملی نفت بر اساس وظیفه قانونی که مکلف بودند تا هم شماره حساب و بانک را اعلام کنند و هم نامه اعلام آمادگی بانک مقصد برای پذیرش بدهی موکلم - مبلغ 2میلیارد یورو - را تقدیم دادگاه کنند، عمل نکرده‌اند. وی ادامه داد: دادگاه در جلسه 26 دی ماه تاکید کرد که همه مطالب محرمانه است و طرفین حق انتشار آن را ندارند، ولی در کمال تعجب متاسفانه یکی از وکلای محترم شرکت نفت مطلب را رسانه‌ای و اسم بانک و کشور را مطرح کرد که برخلاف تاکیدات دادگاه بود و همین امر باعث شده که تبادلات مالی و پولی با مشکل روبرو شود. کوهپایه‌زاده بیان کرد: اولا چرا اطلاعات محرمانه دادگاه را منتشر می‌کنند؟ ما اگر واقعا قصد کمک به بیت‌المال و بازپرداخت بدهی را داریم این راهش نیست. دوستان زمانی که اطلاعات محرمانه را منتشر می‌کنند باید بدانند که به نقل و انتقال پول ضربه می‌زند و از سوی دیگر افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی در ادامه مدعی شد: به نظر می‌رسد انگیزه یا اراده‌ای وجود دارد تا زحمات قوه قضائیه و تلاش موکلم را به خصوص در این دو ماه ناکام باقی بگذارد. از سوی دیگر باید توجه داشت سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رفع تحریم‌ها آیا تحولی در پرونده بابک زنجانی صورت گرفته است یا خیر گفت:‌ متهم تاکنون حرف زیاد زده، اما در عمل چیزی ثابت نشده است. آخرین موضوعی که در این پرونده مطرح شده متهم عنوان کرده شماره حسابی بدهید تا پول موردنظر را از دیگر کشورها به حساب واریز کنم. در همین راستا شرکت نفت نیز شماره حسابی را داده است، اما هنوز مبلغی واریز نشده است که کوهپایه‌زاده درباره صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری اخیر که گفته بود شرکت نفت شماره حسابی را به متهم نفتی داده، اما هنوز مبلغی واریز نشده است، گفت: آقای محسنی اژه‌ای همیشه بر مدار دقت و صحت و انصاف و قانون صحبت کرده‌اند. حرف ایشان درست است که شماره حساب داده‌اند اما این شماره حساب ناظر به شماره حساب گذشته است. اما شاید آنچه دیروز یک نماینده مجلس بیان کرد به واقعیت نزدیک تر باشد. امیرعباس سلطانی گفت: بابک زنجانی شوخی‌ می‌کند که می‌خواهد اموال بیت‌المال را برگرداند»


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گزارشی با تیتر «چاله‌های هوایی در خرید ایرباس» می نویسد: «نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی ایران با اعلام خرید 114 هواپیمای ایرباس کلید خورده است. در همین راستا، خبرها حاکی از آن است که از مجموع هواپیماهایی که قرار است از این شرکت فرانسوی خریداری شود، 8 هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس «ای 380» (A380) و 16 هواپیمای ایرباس «ای 350» (A350) در لیست خرید قرار گرفته‌اند و هنوز مشخصات 90 هواپیمای دیگر مشخص نیست. وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است طی 5 تا 7 سال آینده ایران می‌تواند با خطوط هوایی منطقه رقابت کند. اظهارات عباس آخوندی، در حالی مطرح شده است که اعلام شده برای نوسازی ناوگان هوایی ایران باید حدود 500 فروند هواپیما خریداری شود. برای پروازهای داخلی حدود 100 فروند هواپیمای کوتاه پرواز و برای پروازهای بین‌المللی به 400 فروند هواپیمای میان و بلند پرواز نیاز است. حال آنکه طی این مدت تنها خبر خرید 114 هواپیما به گوش می‌رسد که حدود 23 درصد از میزان نیاز ایران به هواپیما را برطرف می‌کند. ضمن اینکه کارشناسان صنعت هوایی می‌گویند خرید هواپیماهای نو از ایرباس، با توجه به زمان تحویل آنها نمی‌تواند به این زودی رنگ فرسودگی را از این ناوگان بزداید. چراکه باید برای تحویل هواپیما از ایرباس در صف انتظار ایستاد. از سویی قرارداد خرید این هواپیماها نیز هنوز منعقد نشده است. این به این معناست که ثبت سفارشی برای ایران در این شرکت فرانسوی وجود ندارد. بنابراین با تاخیر در ثبت سفارش، تاخیر در تحویل هواپیما نیز امری بدیهی است. در این میان، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، جزئیات توافق اولیه ایران و ایرباس برای خرید هواپیماهای جدید را تشریح کرده است. اصغر فخریه کاشان گفته است: برای خرید 8 هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس «ای 380» (A380) که قرار است از سال 2019 تحویل داده شود، توافقی با شرکت ایرباس صورت گرفته است. همچنین 16 هواپیمای ایرباس «ای 350» (A350) نیز از دیگر سفارش‌های ایران به این شرکت است. این مقام مسوول اعلام کرده که احتمالا تا آخر این هفته قراردادهای خرید تکمیل می‌شود. البته به گفته وی، ایران به هواپیماهای شرکت‌هایی چون «ام آر جی میتسوبیشی» (MRJ) و سری «سی» هواپیماهای «بمباردیه» کانادا نیز علاقه‌مند است. از سویی مقامات ایرانی به خرید بیش از یکصد هواپیما از شرکت «بوئینگ» هم ابراز تمایل کرده‌اند. فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز به بلومبرگ گفته است: این شرکت هواپیمایی قصد دارد به ناوگان خدمات منطقه‌ای خود هواپیماهایی با ظرفیت 50 و 100 صندلی اضافه کند که شامل هواپیماهای بوئینگ و ایرباس خواهد بود. زیرا در گذشته نیز با هر دو شرکت نامبرده همکاری داشته‌ایم؛ ولی این به معنی این نیست که اگر شرکت دیگری بخواهد با ما همکاری کند، به آن «نه» بگوییم. وی اظهار کرده است: ایران ایر به 3 میلیارد دلار برای خرید هواپیما نیاز دارد و ایران به‌طور کلی در نظر دارد تا 5 میلیارد دلار برای خرید هواپیما هزینه کند. این در حالی است که سخنگوی ایرباس فرانسه نیز روز گذشته اعلام کرد که پس از اجرای برجام، مقامات صنعت هواپیمایی ایران مذاکراتی را با مقامات ایرباس آغاز کردند تا بتوانند بیش از 100 هواپیمای ساخت اروپا از نوع ای 380 را از فرانسویان بخرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم