بازدید 16620
در حاشیه خودکشی دانش آموز کرمانشاهی در مدرسه؛

این ۱۳ را «سیزده» نبینید!

داغ نوجوان دیدن، سخت و جان فرساست، چه برسد که این داغ ماحصل بی توجهی بزرگترها هم باشد؛ داغی که آمار و ارقام، نشان از رقم خوردن مکرر آن در پنج شش ماه اخیر دارد و البته تنها بخش کوچکی از فاجعه بزرگی که در حال وقوع است را نشان می‌دهد. نیم نگاهی به جدول این اتفاقات بیندازید تا دستتان بیاید از چه فاجعه ای سخن می‌گوییم.
کد خبر: ۵۶۳۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱ 25 January 2016
مرگ، آن هم برای دانش آموزانی که در ابتدای راه زندگی هستند، به خودی خود آن قدر تلخ هست که هضم ناپذیر باشد، چه برسد که از نوع غیر عادی هم باشد، ولی آیا مسئولان هم این گونه فکر می‌کنند؟

به گزارش «تابناک»، در سومین روز ماه جاری، سیزدهمین خودکشیِ دانش آموزان طی سال جاری به وقوع پیوست؛ این بار در سرویس بهداشتی مدرسه‌ای در کرمانشاه، با یکی از‌‌ همان شیوه‌های قدیمی پایان دادن به حیات، یعنی به دار آویختن. به این صورت که دانش آموز پایه هشتم، قبل از زنگ تفریح از معلم اجازه گرفته و راهی سرویس بهداشتی می‌شود تا دقایقی بعد پیکر بی‌جانش توسط دیگر دانش آموزان کشف شده و مصیبت کامل شود.

این اتفاق برای سیزدهمین بار است که در سال ۹۴، جامعه دانش آموزی کشور را شوک زده می‌کند و پیشتر، به شیوه‌های ‌گاه متفاوت، دوازده بار دیگر در سال جاری به ثبت رسیده است. از این روی، می‌توان آن را یک تراژدی بزرگ خواند و از تکرار مکررش، نگران شد.

تراژدی تلخی که در پنج شش ماه (بی‌احتساب تعطیلات تابستانی مدارس) سیزده دانش آموز بی‌جان شده با خودکشی روی دست مسئولان آموزش و پرورش گذاشته است؛ به این صورت که ۹ تایشان خود را حلق‌آویز کرده‌اند، سه نفر از ارتفاعی (سقف خانه، پل عابر پیاده و...) به پایین پریده‌اند و یک نفر با سلاح گرم جان خود را گرفته است.

همه این‌ها در حالی است که شمار دانش آموزان خودکشی کرده، بسیار بیشتر از سیزده تنی است که با این اقدام به زندگی خود پایان داده‌اند؛ آماری که هیچ کجا به ثبت نمی‌رسد و طبعا نگرانی‌ها در این خصوص را افزایش نمی‌دهد؛ اما نمی‌توان منکرش شد.

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک نمایید
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک نمایید

این را می‌شود از آمار به ثبت رسیده خودکشی در کشورمان دریافت که حکایت از ۶۰ خودکشی ناموفق به ازای هر خودکشی موفق دارد؛ آماری که با تکیه بر آن، می‌توان نتیجه گرفت به ازای سیزده دانش آموز جان باخته در یک سال اخیر، دست کم هفتصد هشتصد دانش آموز دیگر خودکشی نافرجام را تجربه کرده‌اند.

آماری دهشتناکی که با توجه به شرایط سنی دانش آموزان و تأثیرگذاری شدیدی که در این سن و سال روی یکدیگر دارند، حکایت از در کمین بودن خطری بسیار بزرگ برای آموزان دارد و مجابمان می‌کند که مسئولان را مخاطب قرار داده و اقداماتشان در جهت مقابله با این موج بزرگ منفی را مورد پرسش قرار دهیم.

البته این آمار، صرفا عدد و رقم‌های مندرج روی کاغذ نیستند، بلکه قابلیت راستی آزمایی نیز دارند، به گونه‌ای که گزارش میدانی درج شده در یکی از روزنامه ها، حکایت از نگرانی برخی معلمان و اولیای مدارس از وقوع این حوادث شوم در مجموعه دانش آموزانشان دارد؛ نگرانی‌ که هرچند جا دارد از آن تقدیر شود، به هیچ عنوان کافی نیست، چون به پروسه‌ای در راستای پیشگیری از خودکشی دانش آموزان منتج نشده و نمی‌شود.

این را می‌شود از سخنان معلم ورزشی دریافت که می‌گوید: «باید تمام حواسم هنگام ساعات ورزش به سرویس‌های بهداشتی باشد که مبادا یک غفلت من موجب یک حادثه ناگوار شود» سخنانی تأمل برانگیز که ظاهرا مسئولان آموزش و پرورش، گوشی برای شنیدنشان ندارند و دردناک‌ترین قسمت ماجرا نیز همین جاست.

کافی است به این موضوع دقت کنیم که مشکلات دانش آموزان خودکشی کرده دیده نشده است که اگر این گونه می‌شد، بی‌شک می‌شد از وقوع شمار زیادی از این خودکشی‌ها، جلوگیری کرد؛ رویکردی که حتی پس از وقوع این حوادث شوم هم پی گرفته نمی‌شود تا از اثرگذاری این اتفاقات ناگوار بر دیگر دانش آموزان جلوگیری و مانع از اپیدمی خودکشی در مدارس دیگر شود.

با این حساب قطعا سخن گفتن از مشکلاتی که نسل فعلی دانش آموزان با آن‌ها مواجهند، آرمانی به نظر می‌رسد؛ مشکلاتی مانند تک فرزندی و تنهایی بسیاری از دانش آموزان، رواج سرگرمی‌های آنلاین که این نسلِ تنها را بیشتر به انزوا فرو می‌برد و از گروه همسالان دور می‌کند، آپارتمان نشینی، شاغل بودن پدر و مادر، کاهش رفت و آمد با اقوام و بسیاری مشکلات دیگر که همه و همه می‌توانند در سوق دادن دانش آموزان به راه بن بست، مؤثر باشند.

و چه تلخ است که حتی ثبت ۱۳ خودکشی منجر به مرگ هم نمی‌تواند بستر دیده شدن این همه اشکال را فراهم آورد؛ چه در آموزش و پرورش که سال های طولانی است «پرورش» را فراموش کرده و همه تمرکز خود را به بخش «آموزش» معطوف داشته، و چه در دیگر نهاد‌ها که وظایفشان در خصوص نوجوانان، از دستور العمل‌ها و آیین نامه‌های صد من یک غاز فرا‌تر نمی‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۱۴
دلیل حودکشی این است که فرد از جامعه می برد دلیل این هم بی توجهی جامعه خانواده مدرسه به احساسات فرد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
فـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاجعه
یه دانش آموز نخبه که دانشگاه های خارج خودشون بورسش کرده بودند و رفته بود خارج گفته بود وقتی از المپیاد برگشتم به ایران فقط چندتا مسولین اومدن و عکس انداختم باهام واسه برنامه خبریشون و دیگه خبری از اون ها نشد! این رسم آموزش و پرورش مملکت ماست! هیچ کس واسشون اهمیتی نداره!
وزیر آموزش و پرورش بهتر است استعفا بدهد؟
روانپزشکان در این مورد چه نظری دارند ؟ راهکارشان چیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
تورو خدا کارو بدترش نکن
یا زنده نیستم من ، یا زندگی نه این است
بر مرگ آفرین باد ، گر زندگی همین است
گر جان به لب رسیدن ، باشد نشان مردن
هر صبح و شام ما را ، هنگام واپسین است
یا حاصلی به جز غم ، علم و هنر ندارد
یا قسمت من و تو در زندگی چنین است
البته مطمئنم که این نظرمم حذف میکنید ولی محض اطلاع نویسنده عرض کنم در خط اخر اشتباهی شده متاسفانه در مدارس دولتی اموزش هم تعطیل شده و از پرورش فقط برگزاری این مناسبت و اون مناسبت و عکس و گزارش صوری به طوری که حتی از چرایی این مناسبت ها کسی سر درنمیاره پرورش در موارس ما فقطططط شده مناسبت های سیاسی .کسی به فکر پرورش روح و روان بچه ها .کلاس های مشاوره زندگی و چگونگی رویارویی با مشکلات نیست فقط مدیر گزارش ها رو به موقع بفرسته که خللی در پستش وارد نشه این درد مدارس ماست
در مدارس هم اموزش تعطیل هم پرورش اما برگزاری مناسبت های سیاسی کشور فراوااان
خانواده ها به طرز کاملا هیستریک به جان دانش آموزان افتاده و آنها را از نظر درسی تحت فشار گذاشته اند بخصوص از زمان بوجود آمدن مدارس نمونه دولتی و تیز هوشان و دسته بندی دانش آموزان این مسئله شدید تر هم شده و دانش آموزان به جای یک زندگی با نشاط توام با ورزش و هنر و تفریحات سالم در کنج خانه ها و لابلای کتابها گیر کرده اند. که آخرش چی بشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
یعنی چون بعضی پدر مادرا عقل ندارن مدارس نمونه و تیزهوشان و کنکور و دانشگاه تعطیل شه؟؟؟

راهکار دادیا !!!
از ماست كه برماست .
شما خیلی از موارد خودکشی دیگر را ندیده اید. هفته قبل دختر بچه ای در مشهد اقدام به خودکشی کرده و مراسم ختم آن در جمعه قبل در دامغان برگزار شد.
فـــــــــــــــــاجعه س

خوبه اونایی که درس خوندن چندان آخر عاقبتی هم ندارن
اگه یکم موقعیتشون بهتر بود آمار چی می شد
خواهشا اخبار دروغ منتشر نکنید این وقایع فقط در کشوری مانند آمریکا که بنیان خانواده از هم پاشیده است روی میدهد نه در کشور ما !
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
آخرین اخبار
وب گردی