بازدید 3912
بعیدی نژاد :

فروش مواد غنی‌شده فرایندی ادامه‌دار است

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، گفت : فروش مواد غنی شده ایران به کشورهای دیگر فرایندی ادامه دار است و ایران این روش را از سه راهکار پیشنهاد شده برای مبادله مواد غنی شده انتخاب کرده است.
کد خبر: ۵۶۲۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳ 19 January 2016
مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، گفت : فروش مواد غنی شده ایران به کشورهای دیگر فرایندی ادامه دار است و ایران این روش را از سه راهکار پیشنهاد شده برای مبادله مواد غنی شده انتخاب کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،حمید بعیدی نژاد امروز -سه شنبه- در نخستین نشست تخصصی بعد از اجرایی شدن برجام تحت عنوان فرجام برجام و در پاسخ به سوالی درباره فروش مواد غنی شده آب سنگین به کشورهای دیگر و اینکه آیا استفاده از عبارت فروش تعبیری برای پوشش خروج این مواد از کشور است گفت: این از مظلومیت تیم مذاکره کننده هسته ای و توافق است و به دلیل اینکه در فضای سیاسی کشور هنوز مقداری بی اعتمادی وجود دارد.

بعیدی نژاد در این نشست که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: جریانات تبلیغی سیاسی تلاش می کنند نشان دهند ایران سعی کرده امتیازات زیادی بدهد و مواد از کشور خارج شده است و می خواهد به اسم فروش این مسئله را جا بزند.

وی تصریح کرد:در متن برجام سه راهکار درباره نحوه برخورد ایران با مواد غنی شده وجود داشت؛ اول اینکه این مواد را از کشور خارج کند ، راهکار دوم رقیق سازی آن بود و راهکار سوم که بسیار مشکل بود فروش این مواد و دریافت کیک زرد به ازای این مواد بود که این راهکار انتخاب شد و این در حالی است که این راهکار از سوی شورای امنیت سازمان ملل ممنوع بود اما ایران همچنین توانست کیک زرد خریداری کند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: ایران با این روش باز هم می تواند مواد غنی شده بفروشد و در ازای آن کیک زرد بخرد و این روندی است که می تواند ادامه یابد.
وی درباره خروج بانک سپه از لیست تحریمها اظهار داشت : تعویق مذاکرات باعث شد موضوع بانک سپه در جو آرامتری حل شود . این مسئله در چهارچوب مصوبه شورای امنیت و جدا از برجام بود در حالی که طرف مقابل می خواست بر اساس برجام بانک سپه کماکان در لیست تحریم بماند.
به گفته وی، برای خروج بانک صادرات از لیست تحریم هم خیلی تلاش شد ولی با توجه به اینکه مبنای تحریمهای این بانک ، هسته ای نیست و به مباحث تروریسم مربوط است، خارج از برجام تلقی شد و از نظر آنها نمی توانست موضوع مذاکرات قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا فشارهایی که علیه ایران اعمال شد علیه سایر کشورهایی که در مسیر دستیابی به انرژی هسته ای حرکت کردند اعمال نشد گفت: استاندارد واحدی برای حل مسائل وجود ندارد و موضوع ایران موضوع ویژه است و این طور نیست که همه بحثهایی که در تاریخ مذاکرات بوده است، برای دیگران هم از آن استفاده شود.

رییس تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای همچنین درباره امکان انتشار متن مذاکرات اظهار کرد:انتشار متن مذاکرات دو وجه دارد ؛ صورت جلسات مذاکرات معمولا بسیار سری است و اسناد آن جزو اسناد طبقه شده هر کشوری است و حتی آمریکا هم این صورت جلسات را در اختیار کنگره قرار نمی دهد چرا که این مسئله دارای ابعاد امنیت ملی کشورهاست ولی نتایج مذاکرات قابل انتشار است و ایران بیش از هر کشور دیگری نتایج مذاکرات هسته ای را منتشر کرده است.
بعیدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا حل و فصل پرونده هسته ای برای اوباما مهم بود اظهار کرد: این خطی بوده که از روز اول مذاکرات ، مقام معظم رهبری تدوین کرد که ما فقط در موضوع هسته ای با آمریکا مذاکره می کنیم و این تصمیمی بوده که در سطح عالی نظام گرفته شد و ماموریت ما فقط مباحث هسته ای بود .
وی خاطرنشان کرد: طرف مقابل، حتی بدشان نمی آمد و آمادگی داشتند اما کشور ما در سطح عالی مصلحتی در این باره نمی دید و امروز هم نمی بیند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: یکی از مسائلی که ترجیع بند مذاکرات داشتیم این بود که ما به خاطر تحریمها پای میز مذاکره نیامدیم ؛ اگر این طور بود تفاهم طور دیگری بود و آنها تصور می کردند ایران می خواهد گشایش اقتصادی داشته باشد و برای همین می خواهد نرمش داشته باشد.

مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، اضافه کرد:این در حالی بود که ما مرتب تذکر می دادیم که اگر غنی سازی حل نشود و مسئله راکتور تحقیقاتی حل نشود ایران به آن تن نخواهد داد و ما برای رسیدن به توافقی که ضامن انصاف و منفعت ملت ایران باشد مذاکره می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا همانطور که ما شاهد چرخش از سوی آمریکا بودیم، شاهد چرخش از سوی روسیه و چین هم خواهیم بود گفت: مشکل اصلی ما از ناحیه اروپا، آمریکا بوده و ما مشکلی با چین و روسیه نداشتیم و اساسا نیازی به چرخش از سوی روسیه و چین در مذاکرات هسته ای وجود نداشت.

بعیدی نژاد با تاکید بر اینکه ایران هیچ موقع در بلوک روسیه نبوده که از آن خارج شود اظهار داشت: روسیه هم ادعا ندارد که ایران در بلوک روسیه قرار داشته است. ما روابطی با هم داشته ایم که این روابط هم فراز و نشیب هایی داشته و این کشور در مواردی با ماجراجویی های غرب مقابله می کرده و ما هم از روسیه حمایت کرده ایم اما این طور نبوده که ما در بلوک روسیه قرار داشته ایم.

به گفته عضو تیم مذکره کننده هسته ای ، سیاست نه شرقی و نه غربی از اصول مهم سیاست جمهوری اسلامی بوده و بر این مبنا هم عمل شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه علت اتخاذ استراتژی مذاکرات با غرب صرفا در مسئله هسته ای چه بوده است، گفت: دلیل اصلی این بوده که مسائلی همچون حقوق بشر و تروریسم زمینه متفاوتی از مسئله هسته ای دارد.

بعیدی نژاد با بیان اینکه مسئله حقوق بشر درباره ایران صرفا مسئله ای سیاسی است گفت:عربستان سعودی امروز به یمن حمله می کند یا مردم آن نقش و مشارکتی در تصمیم گیری های سیاسی کشور ندارند اما نمی بینیم که عربستان با محکومیت نهادهای بین المللی مواجه شود؛ در حالی که ایران را به این بهانه سالهاست در محدودیت قرار داده اند.

رییس تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای اضافه کرد: پرونده هسته ای ایران فرازو نشیب های زیادی طی کرده و شش قطعنامه تحریمی علیه ایران اعمال شده بود که مبنای آن متفاوت از حقوق بشر است.

وی در عین حال گفت: بر اساس برجام، کشورهای غربی نمی توانند تحریم هایی را که برداشته شده است، به بهانه های دیگر برگردانند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال دیگری درباره منشور ملل متحد و اینکه ایران ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار داشت گفت : ما البته قطعنامه های شورای امنیت را به رسمیت نمی شناختیم و این تصمیم شورای امنیت بوده که ما ذیل ماده 41 باشیم.

بعیدی نژاد همچنین گفت:ایران سالها ذیل فصل هفت منشور بوده و مبنای آن، این بوده که برنامه هسته ای ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی است و امروز که موضوع قطعنامه 2231 شورای امنیت هستیم، موضوع هسته ای کاملا از ذیل فصل هفت خارج شده و دیگر برنامه هسته ای ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار