بازدید 2306

رایزنی روسای مجالس ایران و لوکزامبورگ

کد خبر: ۵۶۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 16 January 2016
روسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و لوکزامبورگ بر لزوم استفاده از فرصت‌های ایجاد شده و توسعه همکاری‌های متقابل دو کشور پس از لغو تحریم‌ها تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی و مارس بارتو لومئو روسای مجالس ایران و لوکزامبورک پس از دیدار و گفت‌وگوهای مشترک در جمع خبرنگاران مذاکرات صورت گرفته را خوب، سازنده و موثر دانستند و تصریح کردند استفاده از تجربیات دو کشور و بهره‌مندی از روابط بین پارلمانی می‌تواند در مسیر اهداف ترسیم شده ایران و لوکزامبورگ در سطح منطقه‌ای و جهانی موثر باشد.

علی لاریجانی در این باره خاطرنشان کرد: مذاکرات خوب و سازنده‌ای با رئیس پارلمان لوکزامبورگ صورت گرفت و پس از این دیدارها نیز مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی دیدارهایی با هیات لوکزامبورگی خواهند داشت.

وی افزود: کشور لوکزامبورگ در مورد بانکداری و توسعه سرمایه‌گذاری از تجربیات و توانمندی‌های خوبی برخوردار است و در این زمینه نیز رئیس بانک مرکزی دیدارهایی با مسوولین این کشور برای استفاده تجربیات خواهند داشت.

رئیس قوه مقننه با اشاره به همزمانی دیدار روسای پارلمان ایران و لوکزامبورگ با انجام مذاکرات نهایی برای لغو تحریم‌ها گفت: ما این همزمانی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم مذاکرات امروز به عنوان پله نخست برای فصل جدیدی از همکاری‌های موثر ایران و لوکزامبورگ پس از تحریم‌ها باشد.

وی تصریح کرد: بخشی از مذاکرات ما با طرف لوکزامبورگی مربوط به مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه بود که بحمدالله تفاهم‌نظرهایی در این زمینه وجود داشت.

موضوع حضور زنان در مجلس نیز موضوع دیگری بود که در بخش پایانی صحبت‌ها با طرف لوکزامبورگی مطرح شد و آقای بارتو لومئو اظهار داشتند که در لوکزامبورگ نیز زنان در اقلیت مجلس قرار دارند و ما نیز تاکید داشتیم که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران منعی برای حضور زنان در مجلس نیست و زنان و مردان در رقابت‌های انتخاباتی برابرند. حتی می‌توانند اکثریت مجلس را در اختیار بگیرند.

علی لاریجانی در پایان اظهار امیدواری کرد که مذاکرات امروز ایران و لوکزامبورگ شروع خوبی پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد و هر دو طرف برای افزایش روابط دو کشور بتوانند همکاری‌های مطلوبی انجام دهند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این دیدار مارس بارتو لومئو، رئیس پارلمان لوکزامبورگ نیز بر نقش روابط دیپلماسی پارلمانی در توسعه مراودات بین کشورها تاکید داشت و گفت: من و طرف ایرانی هر دو نمایندگان ملت‌هایمان هستیم و وظیفه داریم در جهت صلح، آرامش و رفاه ملت‌هایمان تلاش کنیم و در لوکزامبورگ یک نظام سیاسی باثبات و مبتنی بر همبستگی اجتماعی در این مسیر تلاش می‌کند.

وی افزود: من باید مراتب قدردانی و خرسندی عمیق خود را به واسطه دستیابی به توافق هسته‌ای که درهای بزرگی را روی ما باز کرده، اعلام کنم و باید توجه کنیم که باید از این فرصت‌ها به نحو شایسته استفاده شود و بتوانیم با همکاری با کشور مهم ایران در مسیر اعتماد متقابل و صلح و ثبات گام برداریم.

بارتو لومئو تصریح کرد: ایران نقش کلیدی و مهمی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه دارد و همه باید با همکاری و تعامل به این هدف بزرگ کمک کنیم چراکه قطعا ایران به تنهایی نمی‌تواند در این موضوع موفق باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جنگ‌های خشن و سخت 70 سال گذشته اروپا گفت: ما گاهی فراموش می‌کنیم که اروپا 70 سال قبل خشن‌ترین جنگ‌ها را تجربه کرده و امروز توانستیم با اتحاد و صلح دشمنان دیروز را به دوستان امروز تبدیل کنیم و امروز نیز با توجه به مواجه جدید اروپا با بحران فقر و مهاجرت با همین استراتژی باید با این موضوع مقابله درست انجام داد و در این مسیر نیازمند کمک و همکاری‌های کشورهای مختلف هستیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: برای رئیس مجلس ایران جهت افزایش نقش بانوان در مجلس آرزوی موفقیت می‌کنم و باید بگویم که در لوکزامبورگ 30 درصد پارلمان در اختیار زنان است. همچنین لوکزامبورگ با یک سیستم بانکی قوی آمادگی دارد در شرایط پس از تحریم همکاری‌های کامل و شفافی با ایران داشته باشیم و از همه ظرفیت‌های لغو تحریم‌ها استفاده کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی