بازدید 7192
درخواست از رئیس سازمان ثبت اسناد در نامه‌ای سرگشاده؛

در ادامه راه افتخار آفرینی با «ثبت آنی»، با این فساد مالی مقابله کنید

دلیل ایشان از نگارش این نامه، فسادی است که مدعی هستند در کانون ها و جوامع استانی این صنف رقم می‌خورد، مانع از برقراری عدالت می‌شود و تضییع حقوق شماری از ایشان را سبب می‌شود. به این صورت که قانون گذار پیش بینی کرده که اسناد دولتی به مساوات میان دفاتر مختلف توزیع شود؛ اما...
کد خبر: ۵۵۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۵ 09 January 2016
«صحبت درباره حقی‌ است که سال ها از ما دریغ شده و با زد و بند و رانت خواری، به جیب برخی سرازیر می‌شود»؛ شاید بتوان این جمله را چکیده کلام دفتردارانی خواند که ترجیح داده‌اند، گلایه هایشان را در قالب یک نامه به معاون رئیس قوه قضائیه منعکس نمایند.

به گزارش «تابناک»، چند صد تن از سردفتران دفاتر اسناد رسمی تهران و سراسر نقاط کشور، طی نامه‌ای سرگشاده، ضمن تقدیر از اقدامات دکتر تویسرکانی، معاون رئیس قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد در راه اندازی سامانه ثبت آنی (سیستم ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی کشور) و تحول بنیادین در رویه‌های سنتی جاری در ادارات ثبت اسناد و املاک کشور، خواستار دستور و دخالت نامبرده در برخورد با انحصارگران، رانت‌خواران و متخلفان در دفاتر اسناد رسمی شدند.

دلیل ایشان از نگارش این نامه، فسادی است که مدعی هستند در کانون ها و جوامع استانی این صنف رقم می‌خورد، مانع از برقراری عدالت شده و تضییع حقوق شماری از ایشان را سبب می‌شود. به این صورت که قانون گذار پیش بینی کرده که اسناد دولتی به مساوات میان دفاتر مختلف توزیع شود تا سود انجام این امور میان همه دفترداران توزیع شود، ولی کمیسیون تقسیم که متولی این امر است، بی توجه به این قانون، اسناد دولتی را به برخی دفترخانه های خاص می‌سپرد.

با این حساب عجیب نیست که از زبان برخی دفترداران بشنویم، طی هفت سال اخیر، حتی یک سند دولتی به ایشان ارجاع نشده و بعد مطلع شویم که در این مدت، برخی دفترداران توانسته‌اند با انجام امور دولتی، سود هنگفتی به جیب بزنند و راهی برای تداوم این وضع تدارک ببینند.

یکی از دفترداران معترض ـ که تمایلی به معرفی خود ندارد ـ در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: «بر اساس قانون، تقسیم اسناد دولتی می‌بایست عادلانه باشد، ولی این گونه نیست و سال هاست از این بابت امثال بنده از حق خودشان محروم می‌شوند. آن هم در شرایطی که انجام ثبت برخی اسناد رهنی دولتی سودهای فراوانی دارد. مثل به رهن گذاشتن هواپیما، کشتی یا... که گاه درآمد انجام آن تا 200 میلیون تومان نیز می‌رسد و تنها نصیب برخی دفترها می‌شود».

او می‌افزاید: «دفترداران موظفند 10 درصد درآمدشان را در ماه ـ که حدود 1.5 تا میلیون تومان می‌شود ـ به حساب کانون واریز نمایند؛ اما در مقابل این پرداختی، هیچ خدماتی نصیب ما نمی‌شود. نه بیمه خوبی داریم و نه حتی سهم قانونی مان در ثبت اسناد دولتی لحاظ می‌شود. چراکه کمیسیون‌های تقسیم با زد و بند، اسناد دولتی را تنها به برخی دفاتر می‌دهند و به ازایش «هدیه» می‌گیرند...».

این دفتردار معترض در ادامه با تأکید بر اینکه از زحمات دکتر تویسرکانی، به ویژه به دلیل راه اندازی سامانه ثبت آنی سپاسگزاریم، می‌گوید: «با کمک همین سامانه، می‌توان توزیع عادلانه‌ای ایجاد کرد و به این دلیل با رئیس سازمان نامه نگاری نموده‌ایم، تا بلکه مشکل حل شده و نگاه به حدود هفت هزار دفتر در کشور، مبتنی بر عدالت باشد. البته مشکلات دیگری نیز گریبان ثبت را در کشور گرفته که در صورت ضرورت درباره آن سخن خواهیم گفت».

متن این نامه (تصویر نامه نیز به پیوست درج می‌گردد) بدین شرح است:
باسمه تعالی شانه
ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مدیر توانمند و اصلاحگر جناب آقای دکتر تویسرکانی(دامت توفیقاته)
سلام علیکم،
احتراما، نظر به وجود تخلف گسترده بانکها و مراجع دولتی در ارجاع اسناد موضوع تصویب‌نامه هیات وزیران و آراء دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم تقسیم عادلانه اسناد میان دفاتر اسناد رسمی در بسیاری از نقاط کشور و از سویی فقد عمل بسیاری از کمیسیون‌های تقسیم اسناد کانونها و جوامع استانی که به انحصار و رانت و تبعیض و اختلاف طبقاتی بلاوجه  میان همکاران  دامن زده  و ضمن ایجاد فساد در جذب اسناد از رهگذر ارتباطات ناسالم بعض همکاران با تعدادی از متصدیان ارجاع ادارات و بانکها، موجبات بدبینی ارباب رجوع در اثر تحمیل دفاتر اسناد خاص را موجب گردیده و طبعا ایجاد سوء ظن و اختلافات عمیق فیمابین همکاران و کانونها  را در پی داشته است، با توجه به تسجیل خیرخواهی و توانمندی جناب عالی، اینجانبان، عده‌ای از سردفتران  و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور تقاضامندیم ضمن الزام کانونها و جوامع به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون‌های تقسیم اسناد طی دوره حال حاضر خود و شفاف سازی آمار ارجاع اسناد موضوع کمیسیون مزبور به دفاتر اعضاء هیئات مدیرات، به هر طریق مقتضی به صلاحدید، دستور فرمایید از قابلیت سامانه ثبت آنی در جهت تقسیم اسناد رهنی دولتی (به موجب تصویب‌نامه هیات وزیران) و غیر دولتی (با توجه به وحدت مناط و ضرورت حذف روابط فاسد و بازاریابی‌های زننده  و لطمه به شئون سردفتری و خدشه به  جایگاه رفیع سند رسمی و جلوگیری از بدبینی و نارضایتی غالب همکاران و ارباب رجوع و رفع تبعیض و رانت و انحصار) استفاده گردد.

دوام توفیقات جناب عالی را که تحولات و  ارتقاء حاصله در عملکرد سازمان متبوع و دفاتر اسناد رسمی مدیون درایات و تدابیر جناب عالی می‌باشد، خواستاریم.

با تشکر؛ جمعی از سردفتران و دفتریاران دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور
[اسامی امضا کنندگان نزد «تابناک» محفوظ است]


در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد، پاسخ مسئولان در این باره را برای روشن شدن ابعاد ماجرا، منتشر نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی