بازدید 10512
پس از تأکید باهنر بر رأی آوری به عنوان معیار گزینش نامزدهای نهایی اصولگرایان؛

رمزگشایی از فهرست احتمالی ائتلاف اصولگرایان

هرچند هنوز نتایج نهایی تأیید صلاحیت ها اعلام نشده است، شاید بتوان با رمزگشایی از سخنان محمدرضا باهنر، تصویری کلان از گزینه های احتمالی عضویت در لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان پرده برداشت.
کد خبر: ۵۵۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳ 06 January 2016
گمانه زنی های انتخاباتی دارد به اوج خود می رسد؛ گمانه زنی های که با توجه به بافت بازی سیاست در ایران و ماهیت انتخابات مجلس شورای اسلامی، چندان کار سخت و دشواری هم نیست.

به گزارش «تابناک»، به عقیده برخی کارشناسان سیاسی، از میان انبوه دو هزار و پانصد نفره داوطلبانی که در حوزه انتخابیه تهران خود را نامزد انتخابات کرده اند، نیمی از آنها به صورت تقریبی متعلق به اردوگاه اصولگرایان هستند. پس از مشخص شدن احراز صلاحیت شده ها و ریزش احتمالی چند صد نفری  از این تعداد، در نهایت سی نفر امکان حضور در لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان را خواهند داشت و سایر نامزدهای منتسب به جریان اصولگرایی، یا باید مستقل یا منفرد و یا در بدترین سناریو با لیستی موازی در کنار لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان در رقابت حساس انتخابات شرکت کنند.

بنا بر این گزارش، محمدرضا باهنر که این روزها دیگر خود بازیگر انتخابات مجلس نیست و به سلک بازیگردانی درآمده است، درباره گزینش کاندیداهای نهایی ائتلاف اصولگرایان می گوید: «در آغاز از میان تأیید شده های شورای نگهبان، نزدیک 130 نفر را برخواهیم گزید. سپس با استناد به معیار «سبد رأی بزرگتر» به انتخاب نفرات نهایی اقدام خواهیم کرد»؛ معنی سخن باهنر این است که از میان تأیید شده های شورای نگهبان آنان، صد و سی نماینده شاخص را برمی گزینند و بر اساس تخمین میزان آرایی که برای هر یک قائل می شوند، آنان را به ترتیب اولویت در لیست نهایی اصولگرایان قرار می دهند.

از میان افراد شاخصی که از حوزه انتخابیه تهران صحبت نام کرده اند، طبیعتا نمایندگان فعلی تهران ـ که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و آرای بالاتری هم در انتخابات دوره قبل کسب کرده اند ـ در اولویت هستند، به شرط آنکه چهارچوب های ائتلاف اصولگرایان را پذیرفته باشند.

در گام دوم، پس از این افراد اصولگرایانی قرار می گیرند که یا در دوره های قبل در انتخابات شرکت کرده اند و وارد مجلس شده و یا نشده اند. این افراد هم در زمره کسانی هستند که اصولگرایان به دلیل سبد رأی، می توانند برای گنجاندن آنان در فهرست نهایی ائتلاف، حساب باز کنند. اعضای این دو دسته با توجه به میزان رأی خود در انتخابات دور نهم مجلس شورای اسلامی در جدول زیر مرتب شده اند.

دسته آخر هم دواطلبانی هستند که تا کنون سابقه شرکت در انتخابات را نداشته اند، ولی افراد خوشنامی هستند که در بین مردم شناخته شده اند و امکان رأی آوری بالایی داشته باشند. این افراد هم در صورت پذیرش چارچوب ائتلاف در فهرست نهایی خواهند بود. برخی از اعضای شاخص این دسته نیز در انتهای جدول زیر افزوده شده اند تا مجموعه ای از گزینه های احتمالی عضویت در ائتلاف نهایی اصولگرایان به دست آید.

علاوه بر این، کادرسازی و وارد کردن نیرو و انرژی جدید به ائتلاف و جایگزین کردن آنان با افراد بازنشسته هم می‌تواند یکی از دلایل ورود افراد جدید به فهرست این ائتلاف باشد.

البته شاید برخی از این افراد از ادامه انتخابات انصراف دهند یا به خاطر کم شدن مقبولیتشان از این فهرست حذف شوند و جای خود را به افراد دیگری بدهند؛ بنابراین، فعلا فقط می‌توان به احتمالات اکتفا کرد تا کمی جلوتر برویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار